BibTex RIS Kaynak Göster

FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETMENLERİNİN DIŞ KAYNAKLI İŞ TATMİN DÜZEYLERİNİN BAZI DEMOGRAFİK DEGİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2012, Sayı: 18, 133 - 155, 01.06.2012

Öz

Bu çalışmada, Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin dış kaynaklı iş tatmin düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, “Karşılaştırma Türü Tarama Modeli” kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul'da çalışan 204 Fen ve Teknoloji Öğretmeni oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu ve Minnesota İş Tatmin Ölçeği (MSQ) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; Fen ve Teknoloji dışında farklı derslere girme, okul türü, araç sahibi olma, kira verme, ailesinde başka öğretmen olması ve hizmet içi eğitim değişkenleri ile dış kaynaklı tatmin puanları arasında anlamlı farklılık ortaya konulmuştur. Buna karşılık, cinsiyet, yaş, medeni hal, çocuk sahibi olma, çocuk sayısı, hizmet süresi, lisansüstü eğitim alma, okul sayısı, idari görev, okul dışında ek işle uğraşma, ek iş türü, Fen ve Teknoloji Öğretmenliğini tavsiye etme ve ek gelir değişkeleri için dış kaynaklı iş tatmin puanları arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Z. (2010). İlköğretim Okullarında Çalışan Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin İş
  • Tatmini, Gazi Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara. Ağan, F. (2002). Özel Okullarda, Devlet Okullarında ve Dershanelerde Çalışan Lise Öğretmenlerinin
  • Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Karşılaştırılması, Marmara Üniversitesi Akçamete, G., Kaner, S. & Sucuoğlu, B. (2001). Öğretmenlerde tükenmişlik, iş doyumu ve kişilik, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Akıncı, Z. (2002). Turizm sektöründe işgören iş tatminini etkileyen faktörler: beş yıldız konaklama işletmelerinde bir uygulama, Akdeniz Üniversitesi İİBF Dergisi, 4 (2), 1
  • Aksu, S. (1998). Hizmet İşletmelerinde İş Tatmini, Marmara Üniversitesi Yayınlanmamış
  • Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Ardıç, K. & Baş, T. (2001). Kamu ve vakıf üniversitelerindeki akademik personelin iş tatmin düzeyinin karşılaştırılması, 9. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 24-26
  • Mayıs, Silivri, İstanbul. Arseven, A.D (2001). Alan araştırma yöntemi, ilkeler, teknikler, örnekler, Ankara: Gündüz
  • Eğitim ve Yayıncılık. Balcı, B. (2004). Milli Eğitime Bağlı Meslek Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin İş
  • Tatmini, Marmara Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Baycan, A. (1985). An Analysis of Several Aspects of Job Satisfaction Between Different
  • Occupational Groups, Boğaziçi Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Bilgiç, R. (1998). The relationship between job satisfaction and personal characteristics of
  • Turkish workers, Journal of Psychology, 132 (5), 549-558. Budak, G. (1999). İşletmeleri başarıya ulaştıran yol: organizasyon yapısı–birey iş doyumu uyumu, İzmir Ticaret Odası Yayını, 61, 99.
  • Can, S., Can, Ş. & Dalaman, O. (2010). Sınıf öğretmenlerinin çeşitli faktörlere göre iş doyum düzeyleri (Muğla ili örneği), Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 299-311.
  • Cook, C.W., Hunsaker, P.L. & Coffey, R. (1997). Management and organization behavior
  • Boston: Irwin Mc Graw-Hill. Çermik, E. (2001). Fizik Öğretmenlerinin Profili, İş Tatmini ve Motivasyonu, M.Ü. Fen
  • Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Dalgan, Z. (1998). Okul Öncesi ve Sınıf Öğretmenlerinin İş Tatmini ve Öğretmen Tutumlarının
  • Karşılaştırılması, Marmara Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Demirkıran, T. (2004). Özel Eğitim Okullarında Çalışan Öğretmenlerin İş Tatminleri ile Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Marmara Üniversitesi
  • Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Dramstad, S.A. (2004). Job satisfaction and organizational commitment among teachers in
  • Norway: a comparative study of selected schools from public and private educational systems, Andrews University ProQuest Digital Dissertations, 65 (2), 409. Erdoğan, İ. (1996). İşletme yönetiminde örgütsel davranış, İstanbul: İşletme Fakültesi, Yayın No: 266.
  • Gümüşeli, A.İ. (2004). İlköğretim okulu müdürlerinin çatışma yönetimi stillerini ile öğretmenlerin iş doyumları arasındaki ilişki, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 30–36.
  • Günbayı, İ. (2000). Örgütlerde iş doyumu ve güdüleme, Ankara: Özen Yayıncılık.
  • Herzberg, F., Mausner, B. & Snyderman, H. (1959). The motivation to work. NY: John Wiley.
  • Hirschfeld, R.R. (2000). Does revising the instrinsic and extrinsic subscales of the minnesota satisfaction questionnaire short form make a difference?, Educational &
  • Psychological Measurement, 60 (2), 255-270. Işıkhan, V. (1996). Sosyal hizmet örgütlerinin işlevsellik ölçütü: iş doyumu, Milli Prodüktive
  • Merkezi Verimlilik Dergisi, 1, 117-130. Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri, Ankara: Bilim Kitap.
  • Karaköse, T. & Kocabaş, İ. (2006). Özel ve devlet okullarında öğretmenlerin beklentilerinin iş doyumu ve motivasyon üzerine etkileri, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2 (1), 3-14
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıçalp, A. (2004). İlköğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin İş Doyum Düzeylerinin Belirlenmesi: Eskişehir İli Örneği, Anadolu Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir. Köktürk, T. (1997). İlköğretim Okulları İkinci Kademe İngilizce Öğretmenlerinin Profili
  • Motivasyonu ve İş Tatmini, Marmara Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Minibaş, J. (1990). Özel ve Devlet İlkokullarında Görev Yapan Öğretmenlerin İş Tatmini Düzeyi ve Bu Düzeyin Frustrasyon Karşısında Gösterilen Tepki Tipi ve Agresyon Yönü ile İlişkisi, İstanbul Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Oran, N.B. (1989). Job Satisfaction of a Group of Academical Staff in Marmara University
  • M.Ü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Özdayı, N. (1990). Resmi ve Özel Liselerde Çalışan Öğretmenlerin İş Tatmini ve İş Streslerinin
  • Karşılaştırmalı Analizi, İstanbul Üniversitesi Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Özdayı, N. (1998). Liselerde görev yapan öğretmenlerin eğitim ortamlarının iş tatmini ve verimlilik açısından değerlendirilmesi, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10, 237-251.
  • Öztürk, A.Y. (2007). Ortaöğretim Kimya Öğretmenlerinin İş Tatmini, Yeditepe Üniversitesi
  • Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Özyurt, A. (2003). İstanbul hekimlerinin iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri, İstanbul: İstanbul
  • Tabip Odası-Golden Print Yayınları, Yayın No: 3. Ronen, S. (1978). Job satisfaction and the neglected variable of job seniority, Human Relations, (4), 297-308.
  • Serinkan, C. (2005). Pamukkale üniversitesi öğretim elemanlarının iş tatmini ve tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi, P.Ü. İİBF Dergisi, 8, 23-29
  • Shann, M.H. (1998). Professional commitment and satisfaction among teachers in urban middle schools, The Journal of Education Research, 92 (2), 67-75.
  • Sun, H.Ö. (2002). İş Doyumu Üzerine Bir Araştırma: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası
  • Banknot Matbaası Genel Müdürlüğü, Uzmanlık Yeterlilik Tezi, Ankara. Ündar, E. (2005). Okul Öncesi Öğretmenlerin Kişilik Özelliklerinin İş Tatminleri Üzerindeki
  • Etkisi, Marmara Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Woods, A.M. & Weasmer, J. (2002). Maintainig job satisfaction: Engaging professionels as active participants, Clearing House, 75 (4). EK-1

An Investigation on The Levels of Extrinsic Job Satisfactions of Science And Technology Teachers According To Some Demographic Variables

Yıl 2012, Sayı: 18, 133 - 155, 01.06.2012

Öz

In this study, it is aimed to point out the extrinsic job satisfaction of science and technology teachers. The job satisfactions of 204 science teachers in Istanbul in 2009-2010 academic year are identified. Form of the Teacher’s Personal Properties and Minnesota Work Satisfaction Questionnary Scale (MSQ) are used for collecting data. There is a significant difference in job satisfaction scale extrinsic satisfaction points for the variables taking classes except science, the kind of school, having a car, paying rent for the house, existence of another teacher in the family and having in service training. On the contrary, for the variables gender, age, marital status, having children, number of children, years in service, having a master degree, number of schools she/he worked in, working as a manager, having an extra job which makes income, sort of extra job, advising to became science teacher to others and extra income no significant difference is found in job satisfaction scale extrinsic satisfaction points.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Z. (2010). İlköğretim Okullarında Çalışan Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin İş
  • Tatmini, Gazi Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara. Ağan, F. (2002). Özel Okullarda, Devlet Okullarında ve Dershanelerde Çalışan Lise Öğretmenlerinin
  • Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Karşılaştırılması, Marmara Üniversitesi Akçamete, G., Kaner, S. & Sucuoğlu, B. (2001). Öğretmenlerde tükenmişlik, iş doyumu ve kişilik, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Akıncı, Z. (2002). Turizm sektöründe işgören iş tatminini etkileyen faktörler: beş yıldız konaklama işletmelerinde bir uygulama, Akdeniz Üniversitesi İİBF Dergisi, 4 (2), 1
  • Aksu, S. (1998). Hizmet İşletmelerinde İş Tatmini, Marmara Üniversitesi Yayınlanmamış
  • Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Ardıç, K. & Baş, T. (2001). Kamu ve vakıf üniversitelerindeki akademik personelin iş tatmin düzeyinin karşılaştırılması, 9. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 24-26
  • Mayıs, Silivri, İstanbul. Arseven, A.D (2001). Alan araştırma yöntemi, ilkeler, teknikler, örnekler, Ankara: Gündüz
  • Eğitim ve Yayıncılık. Balcı, B. (2004). Milli Eğitime Bağlı Meslek Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin İş
  • Tatmini, Marmara Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Baycan, A. (1985). An Analysis of Several Aspects of Job Satisfaction Between Different
  • Occupational Groups, Boğaziçi Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Bilgiç, R. (1998). The relationship between job satisfaction and personal characteristics of
  • Turkish workers, Journal of Psychology, 132 (5), 549-558. Budak, G. (1999). İşletmeleri başarıya ulaştıran yol: organizasyon yapısı–birey iş doyumu uyumu, İzmir Ticaret Odası Yayını, 61, 99.
  • Can, S., Can, Ş. & Dalaman, O. (2010). Sınıf öğretmenlerinin çeşitli faktörlere göre iş doyum düzeyleri (Muğla ili örneği), Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 299-311.
  • Cook, C.W., Hunsaker, P.L. & Coffey, R. (1997). Management and organization behavior
  • Boston: Irwin Mc Graw-Hill. Çermik, E. (2001). Fizik Öğretmenlerinin Profili, İş Tatmini ve Motivasyonu, M.Ü. Fen
  • Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Dalgan, Z. (1998). Okul Öncesi ve Sınıf Öğretmenlerinin İş Tatmini ve Öğretmen Tutumlarının
  • Karşılaştırılması, Marmara Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Demirkıran, T. (2004). Özel Eğitim Okullarında Çalışan Öğretmenlerin İş Tatminleri ile Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Marmara Üniversitesi
  • Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Dramstad, S.A. (2004). Job satisfaction and organizational commitment among teachers in
  • Norway: a comparative study of selected schools from public and private educational systems, Andrews University ProQuest Digital Dissertations, 65 (2), 409. Erdoğan, İ. (1996). İşletme yönetiminde örgütsel davranış, İstanbul: İşletme Fakültesi, Yayın No: 266.
  • Gümüşeli, A.İ. (2004). İlköğretim okulu müdürlerinin çatışma yönetimi stillerini ile öğretmenlerin iş doyumları arasındaki ilişki, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 30–36.
  • Günbayı, İ. (2000). Örgütlerde iş doyumu ve güdüleme, Ankara: Özen Yayıncılık.
  • Herzberg, F., Mausner, B. & Snyderman, H. (1959). The motivation to work. NY: John Wiley.
  • Hirschfeld, R.R. (2000). Does revising the instrinsic and extrinsic subscales of the minnesota satisfaction questionnaire short form make a difference?, Educational &
  • Psychological Measurement, 60 (2), 255-270. Işıkhan, V. (1996). Sosyal hizmet örgütlerinin işlevsellik ölçütü: iş doyumu, Milli Prodüktive
  • Merkezi Verimlilik Dergisi, 1, 117-130. Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri, Ankara: Bilim Kitap.
  • Karaköse, T. & Kocabaş, İ. (2006). Özel ve devlet okullarında öğretmenlerin beklentilerinin iş doyumu ve motivasyon üzerine etkileri, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2 (1), 3-14
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıçalp, A. (2004). İlköğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin İş Doyum Düzeylerinin Belirlenmesi: Eskişehir İli Örneği, Anadolu Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir. Köktürk, T. (1997). İlköğretim Okulları İkinci Kademe İngilizce Öğretmenlerinin Profili
  • Motivasyonu ve İş Tatmini, Marmara Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Minibaş, J. (1990). Özel ve Devlet İlkokullarında Görev Yapan Öğretmenlerin İş Tatmini Düzeyi ve Bu Düzeyin Frustrasyon Karşısında Gösterilen Tepki Tipi ve Agresyon Yönü ile İlişkisi, İstanbul Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Oran, N.B. (1989). Job Satisfaction of a Group of Academical Staff in Marmara University
  • M.Ü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Özdayı, N. (1990). Resmi ve Özel Liselerde Çalışan Öğretmenlerin İş Tatmini ve İş Streslerinin
  • Karşılaştırmalı Analizi, İstanbul Üniversitesi Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Özdayı, N. (1998). Liselerde görev yapan öğretmenlerin eğitim ortamlarının iş tatmini ve verimlilik açısından değerlendirilmesi, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10, 237-251.
  • Öztürk, A.Y. (2007). Ortaöğretim Kimya Öğretmenlerinin İş Tatmini, Yeditepe Üniversitesi
  • Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Özyurt, A. (2003). İstanbul hekimlerinin iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri, İstanbul: İstanbul
  • Tabip Odası-Golden Print Yayınları, Yayın No: 3. Ronen, S. (1978). Job satisfaction and the neglected variable of job seniority, Human Relations, (4), 297-308.
  • Serinkan, C. (2005). Pamukkale üniversitesi öğretim elemanlarının iş tatmini ve tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi, P.Ü. İİBF Dergisi, 8, 23-29
  • Shann, M.H. (1998). Professional commitment and satisfaction among teachers in urban middle schools, The Journal of Education Research, 92 (2), 67-75.
  • Sun, H.Ö. (2002). İş Doyumu Üzerine Bir Araştırma: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası
  • Banknot Matbaası Genel Müdürlüğü, Uzmanlık Yeterlilik Tezi, Ankara. Ündar, E. (2005). Okul Öncesi Öğretmenlerin Kişilik Özelliklerinin İş Tatminleri Üzerindeki
  • Etkisi, Marmara Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Woods, A.M. & Weasmer, J. (2002). Maintainig job satisfaction: Engaging professionels as active participants, Clearing House, 75 (4). EK-1
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

YASİN Ünsal Bu kişi benim

Zafer Adıgüzel Bu kişi benim

Mustafa Karadağ Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Ünsal, Y., Adıgüzel, Z., & Karadağ, M. (2012). FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETMENLERİNİN DIŞ KAYNAKLI İŞ TATMİN DÜZEYLERİNİN BAZI DEMOGRAFİK DEGİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(18), 133-155.