BibTex RIS Cite

FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ KONULARININ OKULDA ve DERSHANEDE İŞLENİŞİYLE İLGİLİ DURUMLARIN BELİRLENMESİ

Year 2009, Issue: 13, 113 - 124, 01.12.2009

Abstract

Bu çalışmanın amacı, dershanelerde ve okullarda verilen fen ve teknoloji dersinin amaç, içerik ve zamanlama bakımından farklılıklarının olup olmadığını belirlemektir. Çalışmada özel durum metodolojisi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 2008–2009 öğretim yılında Trabzon ilinde okullarda ve dershanelerde görev yapan gönüllü 31 fen ve teknoloji öğretmeni ve bu öğretmenlerin öğrencilerinden rasgele seçilen 100 kişilik öğrenci grubu oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak anket ve yarı yapılandırılmış mülakat kullanılmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre, dershanelerde ve okullarda fen ve teknoloji dersinin amaç farklılıkları ders işleyişinde farklılıklara yol açtığı görülmüştür. Çalışma, dershanelerin ve okulların öğretim programlarını planlarken iş birliği halinde bulunmaları gibi önerileriyle tamamlanmıştır.

References

  • Aydoğdu, M. & Kesercioğlu, T. (edit) (2005). İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi. Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Cohen, L. & Manion, L. (1994). Research methods in education (Fourth edition). Newyork: Rutledge.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (Gözden geçirilmiş baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çepni, S.(edit.), Ayas, A., Akdeniz, A.R., Özmen, H., Ayvacı, H.Ş. (2005). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. Pegem Yayıncılık: Ankara.
  • Çepni, S., Ayvacı, H.Ş. & Bacanak, A. (2006). Fen eğitiminde yeni bir bakış fen teknoloji toplum. Celepler Matbaacılık: Trabzon.
  • Denscombe, M. (1998). The good research guide for small-scale social research projects. Buckingham: Open University Press.
  • Dikici, R. & Işık, C. (2001). Özel dershanelerin matematik öğretimindeki yeri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 9(1), 157–164.
  • Morgil, İ., Yılmaz, A., Seçken, N. & Erökten, Ş. (2000). Üniversiteye giriş sınavında özel dershaneler ve ÖZ-DE-BİR tarafından uygulanan ÖSS deneme sınavlarının öğrenci başarısına katkısının ölçülmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 96–103.
  • Okur, M. & Dikici, R. (2004). Özel dershaneler ile devlet okullarının “Kartezyen çarpım– analitik düzlem ve bağıntı” konularındaki bilgi ve becerileri kazandırma düzeylerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(2), 417–426.
  • Okur, M. (2002). Özel dershanelerin ortaöğretim düzeyinde cebir öğretimindeki yeri ve önemi. Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Özdemir, C. (2001). İlköğretim okullarında ikinci kademe öğrencilerinin fen öğreniminde özel dershanelerin yeri üzerine bir araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 9(2), 411–418.
  • Turan, İ. & Alaz, A. (2007). Özel dershanelerde coğrafya öğretiminin öğrenci görüşleri çerçevesinde değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 279–292.
  • Umay, A. (2000). Matematik eğitiminde okul ve dershane eğitiminin karşılaştırılması. IV.Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı, s. 517, M.E.B., Hacettepe Üniversitesi. URL–1 http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular2007/egitek/oks2007/oks2007basinacikla masi.pdf adresinden 10 Ekim 2008 tarihinde indirilmiştir.
  • Wellington, J. (2000). Educational research, contemporary issues and practical approaches. London: Continuum.
  • Yerli, M. (1994). Özel öğretim kurumları mevzuatı-II, s.362, Ankara: Özel Dershaneler Birliği Derneği.
  • Yiğit, N., Devecioğlu, Y., & Ayvacı, H.Ş. (2002). İlköğretim fen bilgisi öğrencilerinin fen kavramlarını günlük yaşamdaki olgu ve olaylarla ilişkilendirme düzeyleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.

Determining the Processive Cases of Science and Technology Course Subjects at Schools and Private Preparation Course

Year 2009, Issue: 13, 113 - 124, 01.12.2009

Abstract

The purpose of this study is to determine the differences between private preparation course and school regarding the aim, the content and the timing schedule of science and technology courses. The case study approach was used in this research. The research sample consists of 31 volunteer science and technology teachers who work in Trabzon in 2008-2009 instruction year and 100 students chosen as random from students of these teachers. The data were collected by using semi-structured interview and survey. According to the research findings, it is seen that the differences between the aims at science and technology courses caused different way of teaching processes. The study is concluded with the suggestions like; schools and private preparation course should establish collaboration with each other.

References

  • Aydoğdu, M. & Kesercioğlu, T. (edit) (2005). İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi. Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Cohen, L. & Manion, L. (1994). Research methods in education (Fourth edition). Newyork: Rutledge.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (Gözden geçirilmiş baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çepni, S.(edit.), Ayas, A., Akdeniz, A.R., Özmen, H., Ayvacı, H.Ş. (2005). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. Pegem Yayıncılık: Ankara.
  • Çepni, S., Ayvacı, H.Ş. & Bacanak, A. (2006). Fen eğitiminde yeni bir bakış fen teknoloji toplum. Celepler Matbaacılık: Trabzon.
  • Denscombe, M. (1998). The good research guide for small-scale social research projects. Buckingham: Open University Press.
  • Dikici, R. & Işık, C. (2001). Özel dershanelerin matematik öğretimindeki yeri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 9(1), 157–164.
  • Morgil, İ., Yılmaz, A., Seçken, N. & Erökten, Ş. (2000). Üniversiteye giriş sınavında özel dershaneler ve ÖZ-DE-BİR tarafından uygulanan ÖSS deneme sınavlarının öğrenci başarısına katkısının ölçülmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 96–103.
  • Okur, M. & Dikici, R. (2004). Özel dershaneler ile devlet okullarının “Kartezyen çarpım– analitik düzlem ve bağıntı” konularındaki bilgi ve becerileri kazandırma düzeylerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(2), 417–426.
  • Okur, M. (2002). Özel dershanelerin ortaöğretim düzeyinde cebir öğretimindeki yeri ve önemi. Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Özdemir, C. (2001). İlköğretim okullarında ikinci kademe öğrencilerinin fen öğreniminde özel dershanelerin yeri üzerine bir araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 9(2), 411–418.
  • Turan, İ. & Alaz, A. (2007). Özel dershanelerde coğrafya öğretiminin öğrenci görüşleri çerçevesinde değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 279–292.
  • Umay, A. (2000). Matematik eğitiminde okul ve dershane eğitiminin karşılaştırılması. IV.Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı, s. 517, M.E.B., Hacettepe Üniversitesi. URL–1 http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular2007/egitek/oks2007/oks2007basinacikla masi.pdf adresinden 10 Ekim 2008 tarihinde indirilmiştir.
  • Wellington, J. (2000). Educational research, contemporary issues and practical approaches. London: Continuum.
  • Yerli, M. (1994). Özel öğretim kurumları mevzuatı-II, s.362, Ankara: Özel Dershaneler Birliği Derneği.
  • Yiğit, N., Devecioğlu, Y., & Ayvacı, H.Ş. (2002). İlköğretim fen bilgisi öğrencilerinin fen kavramlarını günlük yaşamdaki olgu ve olaylarla ilişkilendirme düzeyleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hakan Şevki Ayvacı

Sibel Er Nas

Publication Date December 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Issue: 13

Cite

APA Ayvacı, H. Ş., & Nas, S. E. (2009). FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ KONULARININ OKULDA ve DERSHANEDE İŞLENİŞİYLE İLGİLİ DURUMLARIN BELİRLENMESİ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(13), 113-124.