BibTex RIS Cite

lköğretim 6.Sınıf Matematik Ders Kitaplarının Öğretrmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi

Year 2009, Issue: 12, 97 - 113, 01.06.2009

Abstract

Öğrenme-öğretme sürecinin her aşamasında kullanılan materyallerin başında ders kitapları gelmektedir. Bu denli önemli olan ders kitapları hazırlanırken bir takım ilke ve hususlara riayet edilmesi beklenir. Bu çalışmada 2005 öğretim programına göre hazırlanmış matematik ders kitapları incelenerek, bir ders kitabının taşıması gereken özellikleri ne oranda dikkate aldıklarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla ders kitaplarının değerlendirilmesine yönelik önceden belirlenen ölçütler doğrultusunda bazı illerimizde okutulmakta olan iki tane 6. sınıf matematik ders kitabı incelenmiş ve on üç öğretmenle yarı yapılandırılmış mülakat yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda incelenen kitapların genel olarak etkili bir ders kitabının taşıması gereken özelliklere sahip olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte ders kitaplarının söz konusu özelliklerden bir kısmını göz ardı ettiği, bu nedenle bazı açılardan yetersiz kaldığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda öğrencilerin ön bilgilerinin yeterince dikkate alınmadığı, üniteler arasında kopukluk olduğu, hesap makinesi dışındaki çağdaş teknolojilerin kullanımına yönelik etkinliklerin bulunmadığı ve değerlendirme sorularının uygulama basamağından ileriye gitmediği belirlenmiştir. Sonuçlar doğrultusunda kitapların hazırlanma aşamasında öğrenci seviyesinin ve öğretmen görüşlerinin dikkate alınması ve yeni teknolojilerin kullanılmasına özen gösterilmesi tavsiye edilebilir

References

  • Aktaş, Ş, Atalay, A., Aygün, S. vd. (2006). MEB İlköğretim 6. Matematik Ders Kitabı. Ankara: Cem Veb Ofset.
  • Alkan, H., Sezer, M., Köroğlu, H. ve Özçelik, A. Z.(1998). Matematik Öğretiminde Yararlanılan Ders Kitapları, III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Arslan, S. ve Özpınar, İ. (Baskıda, 2009). Yeni İlköğretim 6. Sınıf Matematik Ders Kitaplarının Öğretim Programına Uygunluğunun İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Nisan 2009.
  • Çakır, A. (2006). “İlköğretim Dördüncü Sınıf Matematik Ders Kitapları ile İlgili Öğretmen Görüşleri”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çakır, İ. (2009). “İlköğretim Beşinci Sınıf Matematik Ders Kitaplarının Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Çepni, S., Keleş, E. ve Ayvacı, H. (1999). Fizik Ders Kitaplarını Değerlendirme Ölçeği. Hacettepe Üniversitesi IV. Fen Bilimleri Eğitim Sempozyumu, Ankara.
  • Çepni, S., Gökdere, M. ve Taş, E. (2001). Mevcut Fen Bilgisi Kitaplarının Bazı Okunabilirlik Formülleri İle Değerlendirilmesi. Yeni Bin Yılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Bildiriler Kitabı, İstanbul, Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Cilt 1, s. 356 -363.
  • Dane, A., Doğar, Ç. ve Balkı, N. (2004). İlköğretim 7. Sınıf Matematik Ders Kitaplarının Değerlendirmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (2), 1 -18.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2005). İlköğretim 6., 7. ve 8. Sınıf Matematik ve Fen Bilgisi Ders Kitaplarının İncelenmesi: Problem Çözme ve Problem Kurma Etkinlikleri Bakımından. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Demirel, Ö. ve Kıroğlu, K. Ed. (2006). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, (2. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Gökdere, M. ve Keleş, E. (2004). Öğretmen ve Öğrencilerin Fen Bilgisi Ders Kitaplarını Kullanma Düzeyleri Üzerine Müfredat Değişikliğinin Etkisi, Milli Eğitim Dergisi, 161. http://yayim.meb.gov.tr/e-dergiler.htm (10 Ağustos 2007).
  • Keleş, E. (2001). Fizik Ders Kitaplarını Değerlendirme Ölçeği.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Kılıç, A. ve Seven, S. (Ed.) (2006). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, (6. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Küçüközer, H. ve Bostan, A. (2007). İlköğretim 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Madde ve Isı Ünitesinin Yapılandırmacı Öğrenme Kuramının Gerekleri Ölçüsünde İncelenmesi. Ulusal İlköğretim Kongresi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özsoy, H. (2007). “İlköğretim 4 .- 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Ders Kitaplarının Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri Bağlamında Değerlendirilmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Semerci, Ç. ve Semerci, N. (2004). İlköğretim (1.-5. sınıf ) Matematik Ders Kitaplarının Genel Bir Değerlendirmesi. Milli Eğitim Dergisi, 162. http://yayim.meb.gov.tr/e- dergiler.htm (10 Ağustos 2007).
  • Seven, S. (2001). “İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Hakkında Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • Taşkın, S. Z. ve Ömer M. B. (2006). İlköğretim Matematik 6 Ders Kitabı, Ankara: Taşkın Yayınları.
  • Yapıcı, M. (2004). İlköğretim 1. Kademe Ders Kitaplarının Öğrenci Düzeyine Uygunluğu. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), s:121- 130.

Evaluation of 6th Grade Mathematics Textbooks Along With the Teacher Opinions

Year 2009, Issue: 12, 97 - 113, 01.06.2009

Abstract

Textbooks are among the primary resources of education used at all levels of teaching and learning process. For this reason, these significant elements of educational process; textbooks must be prepared by concerning certain points and principals. With the present study, mathematics textbooks prepared to comply with the requirements of the 2005 curriculum were investigated and it was aimed to determine to which extent these books fulfill the mentioned features. For this aim, two 6th grade mathematics books instructed in certain provinces were examined with the previously set criteria and 13 teachers were objected to semi-structured interviews. Backed with the available data, it was concluded that while the textbooks of concern were prepared, some of these points and principals were undermined and as a result. The books were evaluated as being inadequate in considering pre-knowledge of students, having broken relations between units, not including activities employing contemporary technologies except for calculators and not having assessment questions beyond application level (of Bloom’s). Based upon results, it can be suggested that student levels and teacher opinions should be taken into consideration and new technologies should be utilized while the textbooks are prepared

References

  • Aktaş, Ş, Atalay, A., Aygün, S. vd. (2006). MEB İlköğretim 6. Matematik Ders Kitabı. Ankara: Cem Veb Ofset.
  • Alkan, H., Sezer, M., Köroğlu, H. ve Özçelik, A. Z.(1998). Matematik Öğretiminde Yararlanılan Ders Kitapları, III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Arslan, S. ve Özpınar, İ. (Baskıda, 2009). Yeni İlköğretim 6. Sınıf Matematik Ders Kitaplarının Öğretim Programına Uygunluğunun İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Nisan 2009.
  • Çakır, A. (2006). “İlköğretim Dördüncü Sınıf Matematik Ders Kitapları ile İlgili Öğretmen Görüşleri”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çakır, İ. (2009). “İlköğretim Beşinci Sınıf Matematik Ders Kitaplarının Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Çepni, S., Keleş, E. ve Ayvacı, H. (1999). Fizik Ders Kitaplarını Değerlendirme Ölçeği. Hacettepe Üniversitesi IV. Fen Bilimleri Eğitim Sempozyumu, Ankara.
  • Çepni, S., Gökdere, M. ve Taş, E. (2001). Mevcut Fen Bilgisi Kitaplarının Bazı Okunabilirlik Formülleri İle Değerlendirilmesi. Yeni Bin Yılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Bildiriler Kitabı, İstanbul, Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Cilt 1, s. 356 -363.
  • Dane, A., Doğar, Ç. ve Balkı, N. (2004). İlköğretim 7. Sınıf Matematik Ders Kitaplarının Değerlendirmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (2), 1 -18.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2005). İlköğretim 6., 7. ve 8. Sınıf Matematik ve Fen Bilgisi Ders Kitaplarının İncelenmesi: Problem Çözme ve Problem Kurma Etkinlikleri Bakımından. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Demirel, Ö. ve Kıroğlu, K. Ed. (2006). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, (2. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Gökdere, M. ve Keleş, E. (2004). Öğretmen ve Öğrencilerin Fen Bilgisi Ders Kitaplarını Kullanma Düzeyleri Üzerine Müfredat Değişikliğinin Etkisi, Milli Eğitim Dergisi, 161. http://yayim.meb.gov.tr/e-dergiler.htm (10 Ağustos 2007).
  • Keleş, E. (2001). Fizik Ders Kitaplarını Değerlendirme Ölçeği.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Kılıç, A. ve Seven, S. (Ed.) (2006). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, (6. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Küçüközer, H. ve Bostan, A. (2007). İlköğretim 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Madde ve Isı Ünitesinin Yapılandırmacı Öğrenme Kuramının Gerekleri Ölçüsünde İncelenmesi. Ulusal İlköğretim Kongresi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özsoy, H. (2007). “İlköğretim 4 .- 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Ders Kitaplarının Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri Bağlamında Değerlendirilmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Semerci, Ç. ve Semerci, N. (2004). İlköğretim (1.-5. sınıf ) Matematik Ders Kitaplarının Genel Bir Değerlendirmesi. Milli Eğitim Dergisi, 162. http://yayim.meb.gov.tr/e- dergiler.htm (10 Ağustos 2007).
  • Seven, S. (2001). “İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Hakkında Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • Taşkın, S. Z. ve Ömer M. B. (2006). İlköğretim Matematik 6 Ders Kitabı, Ankara: Taşkın Yayınları.
  • Yapıcı, M. (2004). İlköğretim 1. Kademe Ders Kitaplarının Öğrenci Düzeyine Uygunluğu. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), s:121- 130.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Selahattian Arslan This is me

İlknur Özpınar This is me

Publication Date June 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Issue: 12

Cite

APA Arslan, S., & Özpınar, İ. (2009). lköğretim 6.Sınıf Matematik Ders Kitaplarının Öğretrmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(12), 97-113.