BibTex RIS Cite

OMURGASIZ ve OMURGALI HAYVANLAR SİSTEMATİĞİ DERSLERİNİN ÖĞRENCİ MERKEZLİ ve İŞBİRLİKLİ YÖNTEM İLE ÖĞRETİLMESİ

Year 2007, Issue: 9, 1 - 5, 01.12.2007

Abstract

Bu çalışma Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerine 2004-2005 Öğretim yılı I. Ve II. yarıyılı kapsayacak şekilde yapılmıştır. II. Sınıf öğrencilerine farklı iki yöntem uygulanmıştır. Omurgasız hayvanlar ve Omurgalı Sistematiği derslerinin başarı ve kavranması değerlendirilmeye çalışılmıştır. Klasik öğretmen merkezli anlatma yönteminin uygulandığı Omurgasız hayvanlar sistematiği dersine karşılık Omurgalı hayvanlar sistematiği dersinde öğrenci merkezli ve işbirlikli yöntem uygulanarak öğrencilerin algılama ve başarı durumlarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. İki sistematik dersinin öğrenciler tarafından daha iyi kavranabilmesi amacıyla bu araştırma sonucunda bu derslerin işbirlikli yöntem ile daha verimli olabileceği ve bilgilerin daha kalıcı bir şekilde değerlendirilebileceği ortaya konulmuştur.

References

  • Altıparmak M. & Nakipoğlu M.(2005) Lise Biyoloji Laboratuarlarında İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Tutum ve Başarıya Etkisi. www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek- 5/b_kitabi/PDF/Biyoloji/bildiri/t9d.pdf
  • Blosser, P. E. (1992) Using Cooperative Learning in Science Education. Columbus, OH: ERIC/Clearinghouse on Science, Mathematics and Environmental Education.
  • De Lisi, R., &Golbeck, S.L (1999) Implication of Piagetian Theory for Peer Learning. In A. M. O'Donnel, and King, A. (Ed.), Cognitive Perspectives on Peer Learning (pp. 3-38). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Efe,R (2003) An investigation of leadership styles amongst secondary school students in co- operative learning groups biology classrooms, with special reference to Turkey. Nottingham University,England. Doktora tezi.
  • Ekici, G. (1996) Biyoloji Öğretmenlerinin Öğretimde Kullandıkları Yöntemler ve Karşılaştıkları Sorunlar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Gillies, R. M. (2000) The Maintenance of Cooperative and Helping Behaviour in Cooperative Groups. British journal of Educational Psychology, 77, 97-111.
  • Johnson, D. W. & Johnson, R. T. (1990) Cooperative Learning and Achievement. In S. Sharan (Ed.), Cooperative Learning (pp. 23-38). New York: Praeger .
  • Koprowski, J. & Perigo, N. (2000) Cooperative Learning as a tool to teach Vertebrate Anatomy. American Biology Teacher. April.
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2000) İşbirliğine Dayalı Fen Öğretiminin Öğretmen Adaylarının Özyeterlilik Düzeylerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi IV. Fen Bil. Eğit. Semp. . Beytepe, Ankara
  • Miller, N. & Harrington, H. J. A (1990) Situational Identity Perspective on Cultural Diversity and Teamwork in the Classroom. In S. Sharan (Ed.), Cooperative Learning (pp. 39- 75). New York: Praeger.
  • Nakipoğlu, M. (2002) Kuramdan Uygulamaya Fen Öğretiminde Beyin Fırtınası Yöntemi. Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Posner, H. B., & Markstein, J. A. (1994) Co-operative Learning in Introductory Cell and Moleculer Biology. Journal of College Science Teaching, 23(4), 231-233.
  • Sherman, S. J. (1994) Cooperative Learning and Science. In S. Sharan (Ed.), Handbook of Cooperative Learning Methods (pp. 226-244). London: Greenwood Press.
  • Shroyer, G. (1989) Learning Outcomes From Cooperative Learning Teaching. Distributed to Participants of the BSCS Middle School Project Fieldtest, Workshop. Colorado Springs:Co: BSCS.
  • Varış, F. (1988) Program Geliştirme “Teori ve Teknikler”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. No:157. Ankara. 1988.

Teaching of Vertebrates and Invertebrates Lessons by Using Co-operative Learning Method

Year 2007, Issue: 9, 1 - 5, 01.12.2007

Abstract

This study was carried out in the department of biology education at Education faculty at Dicle university in the 1st and 2nd semestres of 2004-5 academic year. 2.year students were subjected to two different teaching methods. Students’ attitude and achievement during the systematics of Vertebrates and İnvertebrates were assessed. Traditional teacher centred teaching in İnvertebrates were compared with co-operative learning methods in Vertebrates through students’ achievement and attitude. The study revealed that teaching the two Systematics subjets by using co-operative learning can lead to more productive classes and better retention.

References

  • Altıparmak M. & Nakipoğlu M.(2005) Lise Biyoloji Laboratuarlarında İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Tutum ve Başarıya Etkisi. www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek- 5/b_kitabi/PDF/Biyoloji/bildiri/t9d.pdf
  • Blosser, P. E. (1992) Using Cooperative Learning in Science Education. Columbus, OH: ERIC/Clearinghouse on Science, Mathematics and Environmental Education.
  • De Lisi, R., &Golbeck, S.L (1999) Implication of Piagetian Theory for Peer Learning. In A. M. O'Donnel, and King, A. (Ed.), Cognitive Perspectives on Peer Learning (pp. 3-38). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Efe,R (2003) An investigation of leadership styles amongst secondary school students in co- operative learning groups biology classrooms, with special reference to Turkey. Nottingham University,England. Doktora tezi.
  • Ekici, G. (1996) Biyoloji Öğretmenlerinin Öğretimde Kullandıkları Yöntemler ve Karşılaştıkları Sorunlar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Gillies, R. M. (2000) The Maintenance of Cooperative and Helping Behaviour in Cooperative Groups. British journal of Educational Psychology, 77, 97-111.
  • Johnson, D. W. & Johnson, R. T. (1990) Cooperative Learning and Achievement. In S. Sharan (Ed.), Cooperative Learning (pp. 23-38). New York: Praeger .
  • Koprowski, J. & Perigo, N. (2000) Cooperative Learning as a tool to teach Vertebrate Anatomy. American Biology Teacher. April.
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2000) İşbirliğine Dayalı Fen Öğretiminin Öğretmen Adaylarının Özyeterlilik Düzeylerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi IV. Fen Bil. Eğit. Semp. . Beytepe, Ankara
  • Miller, N. & Harrington, H. J. A (1990) Situational Identity Perspective on Cultural Diversity and Teamwork in the Classroom. In S. Sharan (Ed.), Cooperative Learning (pp. 39- 75). New York: Praeger.
  • Nakipoğlu, M. (2002) Kuramdan Uygulamaya Fen Öğretiminde Beyin Fırtınası Yöntemi. Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Posner, H. B., & Markstein, J. A. (1994) Co-operative Learning in Introductory Cell and Moleculer Biology. Journal of College Science Teaching, 23(4), 231-233.
  • Sherman, S. J. (1994) Cooperative Learning and Science. In S. Sharan (Ed.), Handbook of Cooperative Learning Methods (pp. 226-244). London: Greenwood Press.
  • Shroyer, G. (1989) Learning Outcomes From Cooperative Learning Teaching. Distributed to Participants of the BSCS Middle School Project Fieldtest, Workshop. Colorado Springs:Co: BSCS.
  • Varış, F. (1988) Program Geliştirme “Teori ve Teknikler”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. No:157. Ankara. 1988.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hüseyin Hakan İnce

Sait Yücel This is me

Rıfat Efe

Publication Date December 1, 2007
Published in Issue Year 2007 Issue: 9

Cite

APA İnce, H. H., Yücel, S., & Efe, R. (2007). OMURGASIZ ve OMURGALI HAYVANLAR SİSTEMATİĞİ DERSLERİNİN ÖĞRENCİ MERKEZLİ ve İŞBİRLİKLİ YÖNTEM İLE ÖĞRETİLMESİ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(9), 1-5.