Bu yazıyı silerek türkçe özeti bu boşluğa yapıştırınız. Ayrıca İngilizce başlık ve özeti de üst satırdaki En[isteğe bağlı] yazan yere tıklayıp o kısma ekleyiniz.(ingilizce başlık ve özet isteğe bağlı değil zorunludur)Amaç:
Kadınlarda ve kentsel bölgelerde
yaşayanlarda daha sık görülen diyabet mortalite ve morbiditeye yol açan kronik
bir hastalıktır. Yaşlanma, obezite, hipertansiyon, ailede diyabet varlığı,
eğitimsizlik, gelir düzeyi ve alışkanlıklar diyabet riskini artıran faktörler
arasındadır. Bireyin olumlu sağlık davranışlarının kazandırılması ve
sürdürülmesinde sağlık eğitimi büyük önem taşımaktadır. Bu çalışma
ortaokul öğrencilerine sunum yöntemi ve video eğitim yöntemi ile verilen diyabet eğitiminin
karşılaştırılması amacıyla planlanmıştır.
Gereç ve Yöntem:
Yarı-deneysel
modellerden tek grup ön test-son test deneme
modeli ile tasarlanan araştırmanın evrenini bir ortaokulun 7. sınıf
öğrencileri (90 öğrenci) oluşturdu. Araştırmaya katılan öğrencilerin %51,6’sı kız,
%70,8’i 13 yaşındadır. Mart-Haziran 2015 tarihleri arasında, velileri
tarafından izin verilen ve çalışma dahil edilme kriterlerine uyan 90 öğrenci
randomizasyon yapılarak seçilen video
eğitim grubu (n=45) ve sunum grubu (n=44) olmak üzere iki ayrı gruba
ayrıldı. Sunum grubuna araştırmacılar tarafından hazırlanan sunum yapıldı.
Video grubunda ise diyabet eğitim
videosu kullanıldı. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan sosyo-demografik özellikler bilgi formu ve
öğrencilerin bilgi düzeylerini belirlemek için diyabet eğitimi bilgi formu
eğitimden iki hafta önce ve eğitimden iki hafta sonra olmak üzere her iki gruba
uygulandı.
Elde edilen bulguların
istatistiksel analizleri için SPSS (Statistical Package for Social Sciences)
for Windows 17,0 programı kullanıldı. Çalışmanın verilerini değerlendirmek için
tanımlayıcı istatistik yöntemleri (ortalama, ortanca, sayı, yüzde);
eşleştirilmiş örneklem t testi, bağımsız örneklem t testi, ANOVA testi kullanılmıştır. Sonuçlar
%95 güven aralığında, anlamlılık ise p<0,05 altında değerlendirilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin %51,6’sı
kız, %70,8’i 13 yaşındadır. Ailesinde diyabet öyküsü olan öğrencilerin
olmayanlara göre diyabetle ilgili bilgi alma durumları incelendiğinde ailesinde
diyabet öyküsü olan olmayanlara göre daha fazla diyabetle ilgili bilgi alma
eğiliminde olduğu görülmüştür (p=0,003). Her iki sunum ve video grubundaki
öğrencilerin eğitim öncesi ve sonrasında bilgi düzeyi değerlendirme testinden
aldıkları puanlar istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksektir (p=0,000).
Diyabet eğitiminde sunum ve video grupları arasında fark olmadığı görüldü
(p> 0,05).
Sonuç: Her iki eğitim
yönteminin de öğrencilerin bilgi
düzeyini artırdığı saptanmıştır. Ancak iki farklı eğitim arasında anlamlı fark
olduğu bulunmamıştır. Bu nedenle Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin diyabet
eğitiminde her iki eğitim yöntemi de
kullanılabilir.
Purpose: Diabetes is more
common in women and those living in urban areas is a chronic disease that
causes morbidity and mortality. Aging, obesity, hypertension, diabetes mellitus in the
family, education, income level and habits are among the factors that increase
the risk of diabetes. To gain and maintain positive health behaviors of individual
health education is of paramount importance. In this study, the middle school students with the
methods of presentation and video training methods are planned to compare the
diabetes education.
Method: The study universe comprised the seventh grade students of a middle
school (90 students). This study was designed using a
model with one group
pretest-posttest control group of quasi-experimental model. Of the
participating students, 51.6% were female, and 70.8% were 13 years of age.
Ninety students, who were allowed by their parents and met the study inclusion
criteria between March and June 2015, were divided into two groups using
randomization. The experimental group was the video training group (n=45), and was
the presentation group (n=44). A
presentation prepared by the researchers was given to the presentation group. A
diabetes education video was used with the video group. A socio-demographic
information form prepared by the researchers and a diabetes education
information form developed to determine the students’ knowledge levels were
administered to both groups two weeks before and two weeks after the diabetes
education. Data analysis was performed using descriptive statistics tests,
paired sample t test, independent sample
t test and the ANOVA test.
Findings: 51.6% of the students were female, 70.8% of 13 years old. This study
found that students who have diabetes history in their family were more likely
to get information about diabetes than those who do not (p=0.003). The
students’ scores on knowledge level assessment test before and after the
diabetes education were found to be statistically significantly high for both
groups (p=0.000). No difference was found between the presentation and video
groups after the diabetes education (p>0.05).
Result: This study determined that both educational methods increased the
students’ knowledge levels. However, no significant difference between the two
education methods was found. Therefore, both methods can be used in diabetes
education of seventh grade students.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | March 10, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |