Research Article
BibTex RIS Cite

BİR KAMU ÜNİVERSİTESİNDE ÖĞRENİM GÖREN ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN SOSYAL VE AKADEMİK UYUMLARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ

Year 2018, , 1 - 5, 05.03.2018
https://doi.org/10.16948/zktipb.331345

Abstract

Amaç:
Bu çalışma bir kamu üniversitesinde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin
sosyal ve akademik uyumları ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla
yürütüldü.

Yöntem: Tanımlayıcı
ve analitik desende planlanan çalışma, 25
Ocak-20 Mayıs 2017 tarihleri arasında yapıldı. Çalışmanın evrenini, bir kamu
üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi, Tıp Fakültesi ve Sağlık Meslek
Yüksekokulu birinci sınıfında öğrenim gören yabancı uyruklu 77 öğrenci
oluşturdu. Çalışmada örneklem seçimini gidilmemiş olup, çalışmaya katılmayı
kabul eden 69 öğrenci çalışmanın örneklemini oluşturdu (Katılma Oranı: %89.6). Veriler, “Kişisel Bilgi Formu”,
“Üniversiteye Uyum Ölçeği” ile toplandı.

Bulgular:
Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20,78±2.07 ve %72.5’nin kız olduğu
belirlendi. Öğrencilerin çoğunlukla (%53.6 ) Somali ve (%10.1) Türkmenistan
uyruklu olduğu ve %73.9’nun 3 yıldan fazla Türkiye’de yaşadığı belirlendi.
Öğrencilerin üniversiteye uyum ölçeği toplam puan ortalaması 94,52±13,36 iken, sosyal
uyum 80,59±11,85 ve akademik uyum puan ortalamasının 13,92±2,97 olduğu
saptandı. Bununla birlikte öğrencilerin en fazla dil sorunu ve ekonomik sorun
yaşadığı belirlendi.  Erkek öğrencilerin
akademik uyumun anlamlı olarak yüksek olduğu belirlenirken, önceden Türkçe
bilenlerin ve ailesi ile birlikte kalan öğrencilerin üniversiteye uyumları ve
sosyal uyumlarının, Türkçe eğitim alanların ise üniversiteye uyumlarının daha
yüksek olduğu saptandı. Ayrıca ekonomik durumun üniversiteye uyumu anlamlı
olarak etkilediği belirlendi.  







Sonuç: Öğrencilerin
üniversiteye uyum düzeylerinin yüksek olduğu ve cinsiyet, ekonomik durum,
kalınan yer, Türkçe eğitim alma ve önceden Türkçe bilme durumu gibi değişkenlerinin
akademik ve sosyal uyumun önemli yordayıcıları olduğu belirlendi.

References

  • Özer M. Türkiye’de Uluslararası Öğrenciler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2012; 2(1): 10-13.
  • Cevher E. Yükseköğretimde Uluslararası Öğrenci Hareketliliği ve Memnuniyeti. International Journal of Eurasia Social Sciences 2016; 7(22): 337-349.
  • YÖK (2017). Yabancı uyruklu öğrencilerin uyruklarına göre sayıları. 2017-[cited 2017 July 08]. Available from https://istatistik.yok.gov.tr/.
  • Özçetin S. Yüksek Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Uyumlarını Etkileyen Etmenler (Yüksek Lisans Tezi). Ankara, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013.
  • Karahan TF, Sardoğan ME, Özkamalı E, Dicle AN. Üniversite Öğrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyum Düzeylerinin Odağı ve Atılganlık Düzeyleri Açısından İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi 2005; 18: 6-15.
  • Woosley SA, Miller A. Integration and Institutional Commitment as Predictors of College Student Transition: Are Third Week Indicators Significant? College Student Journal 2009; 43(4): 1260-1271.
  • Bülbül T, Güvendir MA. Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yükseköğretim Yaşamına Uyum Düzeylerinin İncelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi 2014; 4(1): 398-418.
  • Akbalık G. Bilgilendirme ve Grupla Psikolojik Danışmanın Üniversite Öğrencilerinin Üniversiteye Uyumlarına Etkisi (Doktora Tezi). Ankara, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1997.
  • Sungur MA, Şahin M, Can G, Şahin MF, Duman K, Pektaş B, Doğan S, Alkan AÖ, Onuk H. Düzce Üniversitesinde Yükseköğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Yaşam Doyumları ve Sosyal Uyumlarını Etkileyen Faktörler. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2016; 6 (2): 101-109.
  • Meloni CF. Adjustment problems of foreign students in U.S. colleges and universities. 1986-[cited 2017 Jun 22]. Available from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED276296.pdf
  • Azmaz S. Orta Asya Cumhuriyetleri’nden Gelen Uludağ Üniversitesi’nde Öğrenim Gören Öğrencilerin Uyum Düzeylerini Etkileyen Bazı Etmenler (Yüksek lisans tezi), Bursa, Uludağ Üniversitesi, 1995.
  • Paksoy HM, Paksoy S, Özçalıcı M. Türkiye’de Yüksek Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Sorunları: Gap Bölgesi Üniversiteleri Örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2012; 2(2): 85-94. 6.
  • Kılıçlar A, Sarı Y, Seçilmiş C. Türk Dünyasından Gelen Öğrencilerin Yaşadıkları Sorunların Akademik Başarılarına Etkisi: Turizm Öğrencileri Örneği. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi 2012; (61): 157- 72
  • Kyalo PM, Chumba RJ. Selected Factors Influencing Social and Academic Adjustment of Undergraduate Students of Egerton University; Njoro Campus. International Journal of Business and Social Science 2011; 2(18): 274-90.
  • Zhang J, Goodson P. Predictors of International Students’Psychosocial Adjustment to Life in the United States: A Systematic Review. International Journal of Intercultural Relations 2011; 35(2): 139-62.
  • Araujo AA. Adjustment Issues of International Students Enrolled in American Colleges and Universities: A Review of the Literature. Higher Education Studies 2011; 1(1): 2-8.
  • Kıroğlu K, Kesten A, Elma C. Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Lisans Öğrencilerinin Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2010;6(2):26-39.

Determination of the Factors Affecting The Social And Academic Adjustment of International Students Studying At a Public University

Year 2018, , 1 - 5, 05.03.2018
https://doi.org/10.16948/zktipb.331345

Abstract

Objective: This
study was aimed to determination of the factors affecting the social and
academic adjustment of international students studying at a public university.

Materials and Methods: The
study was planned by descriptive and analytical survey method between 25 January
and 20 May 2017. The population of the study was composed of 77 international
students studying in the first class of the Faculty of Health Sciences, Faculty
of Medicine and Health Vocational School of a public university. No sample
selection was made in the study and 69 students who agreed to participate in
the study constituted the sample of the study (Participation Rate: 89.6%). The
data were collected with the "Personal Information Form" and the
"Adjustment to University Scale".

Results: The
average age of the participants was 20.78 ± 2.07 and 72.5% of the students were
female. Most of the students were 53.6% Somalia and 10.1% Turkmenistan, and
73.9% were living in Turkey for more than 3 years. The mean score of the
students' adjustment scale to the university was 94.52 ± 13.36, while the
social adjustment was 80.59 ± 11.85 and the academic adjustment score was 13.92
± 2.97. However, it was determined that the students had the most language
problems and economic problems. While it was determined that academic
adjustment was significantly higher in male students, it was determined that
those who know Turkish in advance and stay with family had higher adjustment
and social adjustment to the university. It was also found that who Turkish
educated higher adjustment to the university and the economic situation
significantly affected adjustment to the university.







Conclusion:
It was determined that the level of adjustment of the students to the
university was high and that variables such as gender, staying place, economic
situation and knowledge of Turkish language were important predictors of
academic and social adjustment.

References

  • Özer M. Türkiye’de Uluslararası Öğrenciler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2012; 2(1): 10-13.
  • Cevher E. Yükseköğretimde Uluslararası Öğrenci Hareketliliği ve Memnuniyeti. International Journal of Eurasia Social Sciences 2016; 7(22): 337-349.
  • YÖK (2017). Yabancı uyruklu öğrencilerin uyruklarına göre sayıları. 2017-[cited 2017 July 08]. Available from https://istatistik.yok.gov.tr/.
  • Özçetin S. Yüksek Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Uyumlarını Etkileyen Etmenler (Yüksek Lisans Tezi). Ankara, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013.
  • Karahan TF, Sardoğan ME, Özkamalı E, Dicle AN. Üniversite Öğrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyum Düzeylerinin Odağı ve Atılganlık Düzeyleri Açısından İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi 2005; 18: 6-15.
  • Woosley SA, Miller A. Integration and Institutional Commitment as Predictors of College Student Transition: Are Third Week Indicators Significant? College Student Journal 2009; 43(4): 1260-1271.
  • Bülbül T, Güvendir MA. Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yükseköğretim Yaşamına Uyum Düzeylerinin İncelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi 2014; 4(1): 398-418.
  • Akbalık G. Bilgilendirme ve Grupla Psikolojik Danışmanın Üniversite Öğrencilerinin Üniversiteye Uyumlarına Etkisi (Doktora Tezi). Ankara, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1997.
  • Sungur MA, Şahin M, Can G, Şahin MF, Duman K, Pektaş B, Doğan S, Alkan AÖ, Onuk H. Düzce Üniversitesinde Yükseköğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Yaşam Doyumları ve Sosyal Uyumlarını Etkileyen Faktörler. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2016; 6 (2): 101-109.
  • Meloni CF. Adjustment problems of foreign students in U.S. colleges and universities. 1986-[cited 2017 Jun 22]. Available from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED276296.pdf
  • Azmaz S. Orta Asya Cumhuriyetleri’nden Gelen Uludağ Üniversitesi’nde Öğrenim Gören Öğrencilerin Uyum Düzeylerini Etkileyen Bazı Etmenler (Yüksek lisans tezi), Bursa, Uludağ Üniversitesi, 1995.
  • Paksoy HM, Paksoy S, Özçalıcı M. Türkiye’de Yüksek Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Sorunları: Gap Bölgesi Üniversiteleri Örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2012; 2(2): 85-94. 6.
  • Kılıçlar A, Sarı Y, Seçilmiş C. Türk Dünyasından Gelen Öğrencilerin Yaşadıkları Sorunların Akademik Başarılarına Etkisi: Turizm Öğrencileri Örneği. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi 2012; (61): 157- 72
  • Kyalo PM, Chumba RJ. Selected Factors Influencing Social and Academic Adjustment of Undergraduate Students of Egerton University; Njoro Campus. International Journal of Business and Social Science 2011; 2(18): 274-90.
  • Zhang J, Goodson P. Predictors of International Students’Psychosocial Adjustment to Life in the United States: A Systematic Review. International Journal of Intercultural Relations 2011; 35(2): 139-62.
  • Araujo AA. Adjustment Issues of International Students Enrolled in American Colleges and Universities: A Review of the Literature. Higher Education Studies 2011; 1(1): 2-8.
  • Kıroğlu K, Kesten A, Elma C. Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Lisans Öğrencilerinin Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2010;6(2):26-39.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Health Care Administration
Journal Section Original Research
Authors

Yasemin Aydın Kartal

Cansu Işık

Saadet Yazıcı

Publication Date March 5, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Aydın Kartal, Y., Işık, C., & Yazıcı, S. (2018). Determination of the Factors Affecting The Social And Academic Adjustment of International Students Studying At a Public University. Zeynep Kamil Tıp Bülteni, 49(1), 1-5. https://doi.org/10.16948/zktipb.331345
AMA Aydın Kartal Y, Işık C, Yazıcı S. Determination of the Factors Affecting The Social And Academic Adjustment of International Students Studying At a Public University. Zeynep Kamil Tıp Bülteni. March 2018;49(1):1-5. doi:10.16948/zktipb.331345
Chicago Aydın Kartal, Yasemin, Cansu Işık, and Saadet Yazıcı. “Determination of the Factors Affecting The Social And Academic Adjustment of International Students Studying At a Public University”. Zeynep Kamil Tıp Bülteni 49, no. 1 (March 2018): 1-5. https://doi.org/10.16948/zktipb.331345.
EndNote Aydın Kartal Y, Işık C, Yazıcı S (March 1, 2018) Determination of the Factors Affecting The Social And Academic Adjustment of International Students Studying At a Public University. Zeynep Kamil Tıp Bülteni 49 1 1–5.
IEEE Y. Aydın Kartal, C. Işık, and S. Yazıcı, “Determination of the Factors Affecting The Social And Academic Adjustment of International Students Studying At a Public University”, Zeynep Kamil Tıp Bülteni, vol. 49, no. 1, pp. 1–5, 2018, doi: 10.16948/zktipb.331345.
ISNAD Aydın Kartal, Yasemin et al. “Determination of the Factors Affecting The Social And Academic Adjustment of International Students Studying At a Public University”. Zeynep Kamil Tıp Bülteni 49/1 (March 2018), 1-5. https://doi.org/10.16948/zktipb.331345.
JAMA Aydın Kartal Y, Işık C, Yazıcı S. Determination of the Factors Affecting The Social And Academic Adjustment of International Students Studying At a Public University. Zeynep Kamil Tıp Bülteni. 2018;49:1–5.
MLA Aydın Kartal, Yasemin et al. “Determination of the Factors Affecting The Social And Academic Adjustment of International Students Studying At a Public University”. Zeynep Kamil Tıp Bülteni, vol. 49, no. 1, 2018, pp. 1-5, doi:10.16948/zktipb.331345.
Vancouver Aydın Kartal Y, Işık C, Yazıcı S. Determination of the Factors Affecting The Social And Academic Adjustment of International Students Studying At a Public University. Zeynep Kamil Tıp Bülteni. 2018;49(1):1-5.