Year 2017, Volume 16, Issue 64-Ek Sayı, Pages 1450 - 1460 2017-12-01

PEYZAJ MİMARLIĞINDA TEMEL TASARIM DERSİNİN ÖĞRENME VE YARATICILIK SÜRECİNE ETKİLERİ

Tugba DÜZENLİ [1] , Elif Merve ALPAK [2] , Doruk Görkem ÖZKAN [3]

202 1799

Temel Tasarım, tasarımla uğraşan bütün disiplinler için özgün, önemli ve zorunlu bir derstir. Bu ders sürecinde öğrenciler, alanlarına dair temel kavramları öğrenirken tasarım öğe ve ilkelerini uygulamalı çalışmalarla kavrarlar. Tasarım bir çeşit sorun çözme eylemi olarak ele alındığında, Temel Tasarım dersi bu eylemin en temel aracı olan yaratıcı düşünmeyi öğrencilere öğretmektedir. Gerçeği ve verilen sorunu analiz etmek, kavramsal olarak parçalarına ayırmak, fikir üretmek ve somut yaratıcı bir sonuca varabilmek Temel Tasarım dersinin içeriğini oluşturur.

Tasarım eğitimcilerinin özgün yöntemler aracılığıyla bilgi üretmeleri ve bu yöntemleri tüm tasarım eğitimcileriyle paylaşmaları gerekmektedir. Bu çalışmada da soyuttan yaratıcı somut ürüne varan yaratıcı bir tasarlama yönteminin ve öğrenime etkilerinin paylaşımı amaçlanmaktadır. Peyzaj Mimarlığı eğitiminde 1. Sınıfta verilen Temel Tasarım dersinin soyut kavramlardan, somut mekânsal kurguya varan süreci incelenerek, bu sürecin eğitime katkıları ortaya konmuştur. Bu bağlamda çalışmanın ilk aşamasında; Karadeniz Teknik Üniversitesi Peyzaj mimarlığı Bölümü Temel Tasarım Dersinde öğrencilerin dönem içi ve final çalışmaları örneklendirilerek incelenmiştir.  

İkinci aşamada ise anket çalışması yapılarak; öğrencilerin bu dersi ne kadar öğretici ve ne kadar yaratıcı buldukları araştırılmıştır. Böylece temel tasarım dersinin süreci incelenmiş ve yaratıcılık ile öğrenmeye etkileri belirlenmeye çalışılmıştır. 

Sonuçta öğrencilerin temel tasarım sürecini öğretici ve yaratıcı bir süreç olarak değerlendirdikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin; bu derste tasarımcı kimliklerini geliştirdikleri de çalışmanın sonuçlarındandır.

Tasarım Eğitimi, Temel Tasarım, Yaratıcılık, Öğrenme
  • Alexander, C. (1964). Notes on the synthesis of form. Harvard University Press, Oxford.
  • Asimow, A. (1962). Introduction to design. Prentie-Hall, New York.
  • Aydınlı, S. (1996). An approach to architectural education based on hermeneutical understanding. ACTA Politechnica Scandinavia, Ci 105, 97-101.
  • Bayazıt, N. (1994). Endüstri ürünlerinde ve mimarlıkta tasarlama metotlarına giriş. Literatür Yayıncılık, İstanbul, Türkiye.
  • Best, G. (1969). Method and ıntention in architectural design, design methods in architecture. Lund Humphries.
  • Cross, N. (1999). Design research: a disciplined conversation. Design Issues, 15 (2), 5-10.
  • Çubukçu, E. ve Gökçen Dündar, Ş. (2007). Can creativity be taught? An empirical study on benefits of visual analogy in basic design education. ITU AZ, 4 (2), 67-80.
  • Denel, B. (1998). Temel tasarım ve denetim. In N. Teymur & T.A. Dural (Eds.), Temel tasarım/temel eğitim (pp. 29-34). Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
Subjects Social
Published Date Aralık2017
Journal Section Articles
Authors

Author: Tugba DÜZENLİ
Institution: KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ, ORMAN FAKÜLTESİ, PEYZAJ MİMARLIĞI BÖLÜMÜ
Country: Turkey


Author: Elif Merve ALPAK
Institution: KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ, ORMAN FAKÜLTESİ, PEYZAJ MİMARLIĞI BÖLÜMÜ

Author: Doruk Görkem ÖZKAN
Institution: KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ, ORMAN FAKÜLTESİ, PEYZAJ MİMARLIĞI BÖLÜMÜ

Dates

Publication Date: December 1, 2017

Bibtex @research article { esosder298092, journal = {Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi}, issn = {1304-0278}, address = {Özel Akademi}, year = {2017}, volume = {16}, pages = {1450 - 1460}, doi = {10.17755/esosder.298092}, title = {PEYZAJ MİMARLIĞINDA TEMEL TASARIM DERSİNİN ÖĞRENME VE YARATICILIK SÜRECİNE ETKİLERİ}, key = {cite}, author = {DÜZENLİ, Tugba and ALPAK, Elif Merve and ÖZKAN, Doruk Görkem} }
APA DÜZENLİ, T , ALPAK, E , ÖZKAN, D . (2017). PEYZAJ MİMARLIĞINDA TEMEL TASARIM DERSİNİN ÖĞRENME VE YARATICILIK SÜRECİNE ETKİLERİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (64-Ek Sayı), 1450-1460. DOI: 10.17755/esosder.298092
MLA DÜZENLİ, T , ALPAK, E , ÖZKAN, D . "PEYZAJ MİMARLIĞINDA TEMEL TASARIM DERSİNİN ÖĞRENME VE YARATICILIK SÜRECİNE ETKİLERİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 16 (2017): 1450-1460 <http://dergipark.org.tr/esosder/issue/31376/298092>
Chicago DÜZENLİ, T , ALPAK, E , ÖZKAN, D . "PEYZAJ MİMARLIĞINDA TEMEL TASARIM DERSİNİN ÖĞRENME VE YARATICILIK SÜRECİNE ETKİLERİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 16 (2017): 1450-1460
RIS TY - JOUR T1 - PEYZAJ MİMARLIĞINDA TEMEL TASARIM DERSİNİN ÖĞRENME VE YARATICILIK SÜRECİNE ETKİLERİ AU - Tugba DÜZENLİ , Elif Merve ALPAK , Doruk Görkem ÖZKAN Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - doi: 10.17755/esosder.298092 DO - 10.17755/esosder.298092 T2 - Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 1450 EP - 1460 VL - 16 IS - 64-Ek Sayı SN - 1304-0278- M3 - doi: 10.17755/esosder.298092 UR - https://doi.org/10.17755/esosder.298092 Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 Electronic Journal of Social Sciences PEYZAJ MİMARLIĞINDA TEMEL TASARIM DERSİNİN ÖĞRENME VE YARATICILIK SÜRECİNE ETKİLERİ %A Tugba DÜZENLİ , Elif Merve ALPAK , Doruk Görkem ÖZKAN %T PEYZAJ MİMARLIĞINDA TEMEL TASARIM DERSİNİN ÖĞRENME VE YARATICILIK SÜRECİNE ETKİLERİ %D 2017 %J Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi %P 1304-0278- %V 16 %N 64-Ek Sayı %R doi: 10.17755/esosder.298092 %U 10.17755/esosder.298092
ISNAD DÜZENLİ, Tugba , ALPAK, Elif Merve , ÖZKAN, Doruk Görkem . "PEYZAJ MİMARLIĞINDA TEMEL TASARIM DERSİNİN ÖĞRENME VE YARATICILIK SÜRECİNE ETKİLERİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 16 / 64-Ek Sayı (December 2017): 1450-1460. https://doi.org/10.17755/esosder.298092
AMA DÜZENLİ T , ALPAK E , ÖZKAN D . PEYZAJ MİMARLIĞINDA TEMEL TASARIM DERSİNİN ÖĞRENME VE YARATICILIK SÜRECİNE ETKİLERİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 16(64-Ek Sayı): 1450-1460.
Vancouver DÜZENLİ T , ALPAK E , ÖZKAN D . PEYZAJ MİMARLIĞINDA TEMEL TASARIM DERSİNİN ÖĞRENME VE YARATICILIK SÜRECİNE ETKİLERİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 16(64-Ek Sayı): 1460-1450.