Year 2019, Volume 5, Issue 1, Pages 182 - 210 2019-06-30

Özel Günlerde Lüks Tüketim Ürünlerinin Bannerlardaki Sunumu: 14 Şubat Sevgililer Günü Pırlanta Reklamları

İHSAN EKEN [1] , BAŞAK GEZMEN [2]

4 8

Günlük hayatımızda çevremizdeki olayları yaşadıklarımızı görme duyumuzla tanımlayarak anlamlandırmaya çalışırız. Görme duyumuzun ve beraberinde görsel iletişimin gelişmesi uzun yıllar almıştır. İlkel mağara dönemi ile başlayan simgeler ve resimlerle iletişim kurma şekli günümüzde teknolojinin gelişmesiyle dijital ortamda bambaşka bir hal almıştır. Tasarımcılar,  dijital ortamda ister afiş, isterse de reklam aracı olarak bir imge kullanırken sayfa düzenini oluşturan birçok öğeden yararlanırlar. Bu öğeler bir imge ile tasarımcının işini kolaylaştırdığı gibi birçok öğenin kullanılmasıyla da çok farklı anlamlar yaratmasına sebep olabilir. Çalışmada lüks marka ürünlerinden pırlantanın 14 Şubat Sevgililer gününde bir reklam aracı olan bannerlarda kullanımının tasarıma yansıyışı, çoklu okuma yöntemiyle gösterge bilimsel ve tasarımsal açıdan değerlendirilmiştir. 14 Şubat Sevgililer günü süresince reklam yapan 18 firmanın 30 reklamı incelenmiş, bu inceleme sonucunda firmaların sayfa tasarımı oluştururken nelere dikkat ettikleri, hangi imgeleri ve metaforları ortaya çıkardığı tartışılmıştır. Bu bağlamda tasarımsal olarak firmaların degrade kullanarak ürünlerini ön plana çıkardıkları belirli noktalarda hiyerarşi kurallarına uyduklarını görülmüştür. Firmaların birden çok reklam yaptıklarında ise genellikle aynı şablon üzerinde sadece ürünleri değiştirerek bir tasarım yaptıkları, tasarımların tekdüze bir hal aldığı görülmüştür. Sloganlarda ve metinlerde aşk, sevgi, hediye, hayaller vb. kavramlar sıklıkla kullanılmış, görsellerde ise kalp ve gül imgesi tercih edilmiştir.

14 Şubat, Pırlanta, Tasarım Öğeleri, Göstergebilim
  • Altınbaş. (2019). Ana Sayfa. Retrieved February 2019, from Sevgililer Günü: https://www.altinbas.com/
  • Ambrose, G., & Harris, P. (2013). Grafik Tasarımda Renk. İstanbul: Literatür.
  • Ambrose, G., & Harris, P. (2013). Grafik Tasarımda Sayfa Düzeni. İstanbul: Literatür.
  • Ambrose, G., & Harris, P. (2013). Grafik Tasarımda Tasarım Fikri. İstanbul: Literatür.
  • Aris Pırlanta. (n.d.). Mücevher Okulu. Retrieved from Doğa Ana’dan Tüm Sevenlere Eşsiz Bir Armağan: https://www.arispirlanta.com/kurumsal/mucevher-okulu
  • Assos. (2019). Ana Sayfa. Retrieved February 2019, from Sevgililer Günü: https://www.assospirlanta.com/
  • Atasay. (2019). Ana Sayfa. Retrieved February 2019, from Sevgililer Günü: https://www.atasay.com/
  • Barnard, M. (2002). Sanat Tasarım ve Kültür. Ankara: Ütopya.
  • Barthes, R. (2014). Göstergebilimsel Serüven. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Batı, U. (2010). Dilbilim, Strateji, Mesaj, Retorik, Göstergebilim, Reklamın Dili. İstanbul: Alfa.
  • Berger, J. (2011). Görme Biçimleri. İstanbul: Metis.
  • Bluediamond. (2019). Ana Sayfa. Retrieved February 2019, from Sevgililer Günü: https://www.bluediamond.com.tr/
  • Burton, G. (2009). Medya Analizlerine Giriş Görünenden Fazlası. İstanbul: Alan.
  • Cobley, P. (2004). Introducing Semiotics. Icon Books.
  • Çamdereli, M. (2008). İletişime Giriş. İstanbul: Dem.
  • Çelebi, D., & Pırnar, İ. (2017). Lüks Pazarlama Ve Lüks Pazarlama’nin Sosyal Medya Üzerindeki Yansimalari: Vakko Örneği. International Journal of Economic and Administrative Studies, 365-376.
  • Dağtaş, B. (2012). Reklamı Okumak. Ankara: Ütopya.
  • Ejoya. (2019). Ana Sayfa. Retrieved February 2019, from Sevgililer Günü: https://www.ejoya.com/
  • Emelpırlanta. (2019). Ana Sayfa. Retrieved February 2019, from Sevgililer Günü: https://www.emelpirlanta.com/?gclid=Cj0KCQiAnY_jBRDdARIsAIEqpJ1wwVaofpIl5K3NPiW1dlRpxm-oZeANpChgSa5a8e-PcSY1CXhtRHcaAm_HEALw_wcB
  • Engizek, N., & Şekerkaya, A. (2014). Lüks Markalar Ve Taklitleri Arasindaki İlişkinin Teoriler Açisindan Değerlendirilmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 301-316.
  • Favori. (2019). Ana Sayfa. Retrieved February 2019, from Sevgililer Günü: https://www.favori.com.tr/
  • Küçükerdoğan, R. (2011). Reklam Nasıl Çözümlenir. İstanbul: Beta.
  • Kocakgold. (2019). Ana Sayfa. Retrieved February 2019, from Sevgililer Günü: https://www.ekocakgold.com/
  • Lizaypırlanta. (2019). Ana Sayfa. Retrieved February 2019, from Sevgililer Günü: https://www.lizaypirlanta.com/
  • Lovapırlanta. (2019). Ana sayfa. Retrieved February 2019, from Sevgililer Günü: https://www.lovapirlanta.com/?gclid=Cj0KCQiAnY_jBRDdARIsAIEqpJ1UnJCWm5fMMES9TTS6fiR13IIS_nlOYAqETkiXna20o3axhEZNCoEaAmfGEALw_wcB
  • Lucispırlanta. (2019). Ana Sayfa. Retrieved February 2019, from Sevgililer Günü: https://www.lucispirlanta.com/
  • Mattelart, A., & Mattelart, M. (2003). İletişim Kuramları Tarihi. İstanbul: İletişim.
  • Mydiamond. (2019). Ana Sayfa. Retrieved February 2019, from Sevgililer Günü: https://mydiamond.com.tr/
  • Öztürk, G. (2013). Dijital Reklamcılık ve Gençlik. İstanbul: Beta.
  • Pırlantamerkezi. (2019). Ana sayfa. Retrieved February 2019, from Sevgililer Günü: https://www.pirlantamerkezi.com/?gclid=Cj0KCQiAnY_jBRDdARIsAIEqpJ0nLdK_otGx5FXyHiH0raAAjeUZeusu3jScw0saoRxJuJS2p1-MKaIaAsGgEALw_wcB
  • Pentasilver. (2019). Ana Sayfa. Retrieved February 2019, from Sevgililer Günü: https://www.pentasilver.com.tr/pirlanta?gclid=Cj0KCQiAnY_jBRDdARIsAIEqpJ08_0t_6MguaJ1X3vB54vMq_UY8U4uAVzLJpfU1GKfGC2WP3Oj_92MaAugNEALw_wcB
  • Rozdiamond. (2019). Ana sayfa. Retrieved February 2019, from Sevgililer Günü: http://www.rozdiamond.com/
  • Saussure, F. (1998). Dil Bilim, Genel Dil Bilim Dersleri. İstanbul: Multilingual.
  • Siriuspırlanta. (2019). Ana Sayfa. Retrieved February 2019, from Sevgililer Günü: https://www.siriuspirlanta.com/
  • Storks. (2019). Ana sayfa. Retrieved February 2019, from Sevgililer Günü: https://www.storks.com.tr/
  • Türkoğlu, N. (2000). Görüyorum Gündelik Yaşamda İmgelerin Gücü. İstanbul: Der.
  • Zenpırlanta. (2019). Ana sayfa. Retrieved February 2019, from Sevgililer Günü: https://www.zenpirlanta.com/
Primary Language tr
Journal Section Research
Authors

Orcid: 0000-0002-0401-8545
Author: İHSAN EKEN (Primary Author)
Institution: İLETİŞİM FAKÜLTESİ
Country: Turkey


Orcid: 0000-0002-9953-228X
Author: BAŞAK GEZMEN (Primary Author)
Institution: İLETİŞİM FAKÜLTESİ
Country: Turkey


Dates

Publication Date: June 30, 2019

Bibtex @research article { intjcss545183, journal = {Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD)}, issn = {}, eissn = {2458-9381}, address = {Mutlu TÜRKMEN}, year = {2019}, volume = {5}, pages = {182 - 210}, doi = {}, title = {Özel Günlerde Lüks Tüketim Ürünlerinin Bannerlardaki Sunumu: 14 Şubat Sevgililer Günü Pırlanta Reklamları}, key = {cite}, author = {EKEN, İHSAN and GEZMEN, BAŞAK} }
APA EKEN, İ , GEZMEN, B . (2019). Özel Günlerde Lüks Tüketim Ürünlerinin Bannerlardaki Sunumu: 14 Şubat Sevgililer Günü Pırlanta Reklamları. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 5 (1), 182-210. Retrieved from http://dergipark.org.tr/intjcss/issue/46909/545183
MLA EKEN, İ , GEZMEN, B . "Özel Günlerde Lüks Tüketim Ürünlerinin Bannerlardaki Sunumu: 14 Şubat Sevgililer Günü Pırlanta Reklamları". Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD) 5 (2019): 182-210 <http://dergipark.org.tr/intjcss/issue/46909/545183>
Chicago EKEN, İ , GEZMEN, B . "Özel Günlerde Lüks Tüketim Ürünlerinin Bannerlardaki Sunumu: 14 Şubat Sevgililer Günü Pırlanta Reklamları". Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD) 5 (2019): 182-210
RIS TY - JOUR T1 - Özel Günlerde Lüks Tüketim Ürünlerinin Bannerlardaki Sunumu: 14 Şubat Sevgililer Günü Pırlanta Reklamları AU - İHSAN EKEN , BAŞAK GEZMEN Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - DO - T2 - Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD) JF - Journal JO - JOR SP - 182 EP - 210 VL - 5 IS - 1 SN - -2458-9381 M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS) Özel Günlerde Lüks Tüketim Ürünlerinin Bannerlardaki Sunumu: 14 Şubat Sevgililer Günü Pırlanta Reklamları %A İHSAN EKEN , BAŞAK GEZMEN %T Özel Günlerde Lüks Tüketim Ürünlerinin Bannerlardaki Sunumu: 14 Şubat Sevgililer Günü Pırlanta Reklamları %D 2019 %J Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD) %P -2458-9381 %V 5 %N 1 %R %U
ISNAD EKEN, İHSAN , GEZMEN, BAŞAK . "Özel Günlerde Lüks Tüketim Ürünlerinin Bannerlardaki Sunumu: 14 Şubat Sevgililer Günü Pırlanta Reklamları". Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD) 5 / 1 (June 2019): 182-210.
AMA EKEN İ , GEZMEN B . Özel Günlerde Lüks Tüketim Ürünlerinin Bannerlardaki Sunumu: 14 Şubat Sevgililer Günü Pırlanta Reklamları. IntJCSS. 2019; 5(1): 182-210.
Vancouver EKEN İ , GEZMEN B . Özel Günlerde Lüks Tüketim Ürünlerinin Bannerlardaki Sunumu: 14 Şubat Sevgililer Günü Pırlanta Reklamları. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD). 2019; 5(1): 210-182.