Purpose: In this study, the feedback in the educational system was aimed to be
examined based on teacher opinions.
Design & Methodology: The study was carried out within the context of
phenomenological design by adopting qualitative research method. Convenience sampling
method was used. In this context, the participants of the study consist of 20
primary and secondary school teachers working in the central districts of
Malatya and voluntarily agreed to participate in the study. The data of the
study were collected with semi-structured interviews. In the analysis of the
data, content analysis technique was used.
Findings: It has been found that most of the participants pointed that feedback is
needed in the educational processes. By most of the participants it was told
that feedback should be given individually throughout the academic year and at
the end of the academic year. Also it was found that most of the participants
want that the feedback should be given by the "school principal".
Implications
& Suggestions: It is stated that the
feedback in the system is insufficient. The feedback mechanism directly affects
motivation and the feedback processes needs to be used actively in system and
new feedback mechanisms should be formed to eliminate the deficiencies.
Özet
Amaç: Bu araştırmada öğretmen görüşlerine dayalı olarak eğitim sisteminde geri bildirimin incelenmesi amaçlanmaktadır.
Yöntem: Bu çalışma, nitel araştırma yöntemi benimsenerek olgu bilim
deseni çerçevesinde yürütülmüştür. Kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Bu bağlamda çalışmanın
katılımcılarını Malatya ili Merkez ilçelerinde görev yapan ve araştırmaya
gönüllü olarak katılmayı kabul eden 20 ilkokul ve ortaokul öğretmeninden
oluşmaktadır. Çalışmanın
verileri yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanmıştır. Verilerinin
analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların çoğu eğitim sürecinde geribildirime ihtiyaç
olduğunu, geribildirimin bireysel olarak verilmesi gerektiğini belirtirken
geribildirimin zamanı konusunda çoğu öğretim yılı içerisinde veya öğretim yılı
sonunda olması gerektiğini ve geribildirimin okul müdürleri tarafından
verilmesi gerektiğini ifade etmişlerdir.
Sonuçlar ve Öneriler: Sistem içerisinde geribildirimin yetersiz olduğu belirtilmiştir.
Motivasyonu doğrudan etkileyen geribildirim mekanizmasının sistemde aktif bir
şekilde kullanılması ve eksikleri gidermek amacıyla yeni geribildirim
mekanizmalarının oluşturulması gerekmektedir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2017 |
Gönderilme Tarihi | 5 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 7 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 7 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.