Purpose: In this study, it is aimed to
determine the concept images related to the concepts of “rational number and
fraction” of the students students at the Elementary Mathematics Education
Department based on the Concept Image Theory.
Design & Methodology: This study was
designed in accordance with a qualitative research method. The study group of
the study consisted of 110 students attending an University of Elementary
Mathematics Education Department in the 2014-2015 academic year. “Rational
Number and Fraction Concept Image Questionnaire” developed by the researcher
was used to collect the data. In the analysis of the obtained data, content
analysis was used in accordance with the research design.
Findings: As a result of the questionnaire
applied to the students, it was seen that they mostly have a part-whole image
on the concept of fraction, and mostly the ratio image on the concept of
rational number. The difference between the rational number and the fraction
concept is that the concept of fraction cannot be negative but the concept of
rational number can be negative.
Implications & Suggestions: At the end of the
study, it is concluded that the rational number and fraction concept images of
the students are not clear enough. The proposal can be examined in less detail
by interviewing fewer students. The results can be compared with different
departments or students of different faculties.
Amaç: Bu
çalışmada kavram imajı teorisi temel alınarak ilköğretim matematik öğretmenliği
öğrencilerinin “rasyonel sayı ve kesir” kavramlarına ilişkin kavram imajlarının
belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu
çalışma nitel bir araştırma yöntemine uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın
çalışma grubu, 2014-2015 eğitim öğretim yılında Doğu Anadolu’da bir
üniversitenin İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programında öğrenim görmekte
olan ve çalışmaya gönüllü olarak katılan 110 öğrenciden oluşmaktadır. Verilerin
toplanması amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen “Rasyonel Sayı ve Kesir
Kavram İmajı Anketi” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde araştırma
desenine uygun olarak içerik analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilere
uygulanan anket neticesinde, kesir kavramı konusunda çoğunlukla parça-bütün
imajına, rasyonel sayı kavramı için çoğunlukla oran imajına sahip oldukları
görülmüştür. Öğrencilerin rasyonel sayı ile kesir kavramı arasındaki fark imajı
da kesir kavramının negatif olamayacağı ama rasyonel sayı kavramının negatif
olabileceği şeklindedir.
Sonuçlar ve Öneriler: Çalışma
sonunda öğrencilerin rasyonel sayı ve kesir kavram imajlarının yeterince net
olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öneri olarak daha az öğrenciyle görüşme yaparak
daha ayrıntılı olarak incelenebilir. Sonuçlar farklı bölüm ya da farklı fakülte
öğrencileriyle karşılaştırılabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 31 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 18 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 11 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.