Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilgisayar Destekli Öğretimin “Güneş Sistemi ve Ötesi, Uzay Bilmecesiˮ Ünitesindeki Öğrenci Başarısına ve Derse Karşı Öğrenci Tutumuna Etkisi

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 1, 10 - 24, 16.04.2018
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.339721

Öz

Bu
araştırma, Milli Eğitim Bakanlığı çağdaş program geliştirme tekniklerine uygun
olarak hazırlanmıştır. Fen ve teknoloji dersinde ki kazanımlara erişmede,
bilgisayar destekli eğitimin etkisi ne düzeydedir? Araştırmada bu sorunun
cevabı aranmıştır. Bu amaçla Fen ve teknoloji dersinde; “Güneş Sistemi ve
Ötesi, Uzay Bilmecesi” ünitesinin soyut olan kavramları ele alınmıştır. Görsel
ve işitsel olarak somutlaştırması güç olan bu kavramların öğretilmesinde
bilgisayar destekli öğretim yönteminin etkisi araştırılmıştır. Bu amaçla;
Bayburt İlinde bulunan Şehit Recep Eşiyok ortaokulunda eğitimlerine devam eden
yirmi kişilik erkek ve kız öğrenciden oluşmuş 7A sınıfı deney gurubu olarak
belirlenmiştir. Yine aynı şekilde aynı okulda öğrenim gören yirmi kişilik erkek
ve kız öğrenciden oluşmuş 7B sınıfı ise kontrol gurubu olarak belirlenmiştir.
Dersin hedeflerine uygun olduğunu düşündüğümüz bilgisayar yazılım ve
programları ile 7. sınıf Fen ve Teknoloji dersi “Güneş Sistemi ve Ötesi, Uzay
Bilmecesi” ünitesi bilgisayar ortamında işlenmiştir. Ünitenin hedefleri,
kontrol gurubuna geleneksel yöntemle, deney gurubuna ise bilgisayar ortamında
kazandırılmaya çalışılmıştır.  Kontrol ve
deney guruplarına ön-test ve son-test uygulanmış ve elde edilen test sonuçları
İstatistik programı olan SPSS-22 paket programında t-testi yapılarak analiz
edilmiştir. Analiz sonucunda ise bilgisayar destekli eğitimin geleneksel
yönteme göre daha başarılı olduğu görülmüştür. Yapılan analizler sonucunda ise
öğrencilerin tutumlarının değişmediği görülmüştür.

Kaynakça

  • Arıcı, V. A. (2013). Fen eğitiminde sanal gerçeklik programlari üzerine bir çalişma: güneş sistemi ve ötesi: uzay bilmecesi ünitesi örneği. Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Ayas, A., et al. (1993). Development of the Turkish secondary science curriculum. Science Education, 77 (4), 440-443.
  • Balım, A. G., Sucuoğlu, H. & Aydın G. (2009). Fen ve teknolojiye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:25, 33-41.
  • Barker, P. & Yeates, H. (1985). Introducing Computer Assisted Learning. Prentice Hall International, England.
  • Başkaya, A. A. (2015). İlköğretimde görev yapan branş öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutumlarinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çamlı, H. (2009). Bilgisayar destekli zihin haritalama tekniğinin ilkoğretim 5. sinıf öğrencilerinin akademik basarilarina, fene ve bilgisayara yönelik tutumlarina etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Fenbilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Çeliker, H. D. (2012). Fen ve teknoloji dersi güneş sistemi ve ötesi: uzay bilmecesi ünitesinde proje tabanli öğrenme uygulamalarinin öğrenci başarilarina, yaratici düşünmelerine, fen ve teknolojiye yönelik tutumlarina etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Çepni, S., (2008). Effects of computer supportes instructional materials (CSIM) in removing misconceptions about concepts: light, light source and seeing. Energy Education Science Technology Part B: Socialand Educational Studies, 1(2), 51- s85.
  • Hannefin, M. & Peck, K.L. (1988). The Design, Devolopment, and Evaluation of Instructional Software. Macmillan, New York.
  • Hassan Zadeh Baranı, G. (2014). Bilgisayar destekli animasyonla öğretim yönteminin fen bilgisi öğretmenliği fizik 4 (modern fizik) dersi ile ortaöğretim 11. sinif modern fizik dersindeki akademik başariya etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Http://Www.Meb.Gov.Tr/Vizyon-Misyon/Duyuru/8851 (Erişim tarihi: 8 Aralık 2015)
  • Kahraman, Ö. (2007). İlköğretim 7. Sınıf fen bilgisi dersi fizik konularının öğretilmesinde bilgisayar destekli öğretimin öğrenci tutum ve başarısına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Fenbilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Karaçöp, A., Doymuş, K., Doğan, A. & Koç, Y. (2009). Öğrencilerin akademik başarılarına bilgisayar animasyonları ve Jigsaw tekniği etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (1), 211-235.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Köroğlu, H. & Yeşildere, S. (2004). İlköğretim yedinci sınıf matematik dersi tamsayılar ünitesinde çoklu zeka teorisi tabanlı öğretimin öğrenci başarısına etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24, Sayı2 25-41.
  • Öz, Ö.Ö. (2014). İlköğretim 6. sınıflarda fen bilgisi dersinde uzayi keşfediyoruz ünitesinin öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarisina etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Öz, S. (2014). Biyoloji öğretiminde hazırlanan bilgisayar destekli öğretim materyallerinin başarı, kalıcılık ve bilgisayara yönelik tutuma etkisi (dolaşım ve sindirim sistemi örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sökücü, F. G. (2014). A study on the attitudes of eltteachers toward computer assisted language learning. Unpublished Master's Thesis, Çağ University, Institute of Social Sciences Department of English Language Teaching, İstanbul.
  • Sönmez, E., Dilber, R., Karaman, I. & Şimşek, D. (2005). Fizik laboratuarında kullanılan deney malzemeleri üzerine bir çalışma. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:11, 591- 604.
  • Şahin, T.Y. & Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taş, N. (2014). Bilgisayar Destekli Öğretim Üzerine Sistematik Bir Derleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Uşun, S. (2000). Dünyada ve Türkiye’ de Bilgisayar Destekli Öğretim. Ankara: Pagem A Yayıncılık.
  • Uşun, S. (2004). Bilgisayar Destekli Öğretimin Temelleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yalın, H. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yechshzhanova, Z. (2014). Bilgisayar destekli öğretim ve mobil öğretim için geometri dersinin içeriğinin geliştirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Gazi Üniversitesi Bilişim Enstitüsü, Ankara.
  • Zonturlu, S. (2014). A study on computer assisted language learning and the development of learner Autonomy.Unpublished Master's Thesis, Çağ University Institute of Social Sciences Department of English Language Teaching, İstanbul.

The Impact of Computer Aided Education on the Student Success and the Student Attitude against the Lesson in the “Solar System and Beyond, Space Riddleˮ Unit

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 1, 10 - 24, 16.04.2018
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.339721

Öz

This study, the
Ministry of Education has been prepared in accordance with the contemporary
curriculum development techniques. The access to achievements in science and
technology courses, the impact of computer-assisted instruction on what level.
The answer to this question has been sought in the research. For this purpose,
science and technology lesson; “The Solar System and Beyond, Space Conundrum”
abstract concept that the unit was discussed. The teaching of which is
difficult to embody this concept and visual "computer assisted
instruction" method effect was investigated. In order to conduct the
research, 20 students who are male and female in 7A class in Şehit Recep Eşiyok
Secondary School in Bayburt are determined as the experimental group. 20 students
who are male and female in 7B class in the same school are determined as the
control group. As we thought the computer software and computer programs would
be appropriate for “The Solar System and Beyond, Space Conundrum” unit in 7th
grade Science and Technology course taught with computer-aided. The aims of the
unit is tried to be taught to control group with traditional method, to the
experimental group in the computer environment. Pre-test and post-test are
applied to both the control group and the experimental group. The results are
analyzed in SPSS-22 packaged software which is a statistic program by applying   t-test. The results of the analysis showed
that computer-aided education is more successful than traditional method. But,
it was seen that the attitudes of the students are not change.

Kaynakça

  • Arıcı, V. A. (2013). Fen eğitiminde sanal gerçeklik programlari üzerine bir çalişma: güneş sistemi ve ötesi: uzay bilmecesi ünitesi örneği. Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Ayas, A., et al. (1993). Development of the Turkish secondary science curriculum. Science Education, 77 (4), 440-443.
  • Balım, A. G., Sucuoğlu, H. & Aydın G. (2009). Fen ve teknolojiye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:25, 33-41.
  • Barker, P. & Yeates, H. (1985). Introducing Computer Assisted Learning. Prentice Hall International, England.
  • Başkaya, A. A. (2015). İlköğretimde görev yapan branş öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutumlarinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çamlı, H. (2009). Bilgisayar destekli zihin haritalama tekniğinin ilkoğretim 5. sinıf öğrencilerinin akademik basarilarina, fene ve bilgisayara yönelik tutumlarina etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Fenbilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Çeliker, H. D. (2012). Fen ve teknoloji dersi güneş sistemi ve ötesi: uzay bilmecesi ünitesinde proje tabanli öğrenme uygulamalarinin öğrenci başarilarina, yaratici düşünmelerine, fen ve teknolojiye yönelik tutumlarina etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Çepni, S., (2008). Effects of computer supportes instructional materials (CSIM) in removing misconceptions about concepts: light, light source and seeing. Energy Education Science Technology Part B: Socialand Educational Studies, 1(2), 51- s85.
  • Hannefin, M. & Peck, K.L. (1988). The Design, Devolopment, and Evaluation of Instructional Software. Macmillan, New York.
  • Hassan Zadeh Baranı, G. (2014). Bilgisayar destekli animasyonla öğretim yönteminin fen bilgisi öğretmenliği fizik 4 (modern fizik) dersi ile ortaöğretim 11. sinif modern fizik dersindeki akademik başariya etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Http://Www.Meb.Gov.Tr/Vizyon-Misyon/Duyuru/8851 (Erişim tarihi: 8 Aralık 2015)
  • Kahraman, Ö. (2007). İlköğretim 7. Sınıf fen bilgisi dersi fizik konularının öğretilmesinde bilgisayar destekli öğretimin öğrenci tutum ve başarısına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Fenbilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Karaçöp, A., Doymuş, K., Doğan, A. & Koç, Y. (2009). Öğrencilerin akademik başarılarına bilgisayar animasyonları ve Jigsaw tekniği etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (1), 211-235.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Köroğlu, H. & Yeşildere, S. (2004). İlköğretim yedinci sınıf matematik dersi tamsayılar ünitesinde çoklu zeka teorisi tabanlı öğretimin öğrenci başarısına etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24, Sayı2 25-41.
  • Öz, Ö.Ö. (2014). İlköğretim 6. sınıflarda fen bilgisi dersinde uzayi keşfediyoruz ünitesinin öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarisina etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Öz, S. (2014). Biyoloji öğretiminde hazırlanan bilgisayar destekli öğretim materyallerinin başarı, kalıcılık ve bilgisayara yönelik tutuma etkisi (dolaşım ve sindirim sistemi örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sökücü, F. G. (2014). A study on the attitudes of eltteachers toward computer assisted language learning. Unpublished Master's Thesis, Çağ University, Institute of Social Sciences Department of English Language Teaching, İstanbul.
  • Sönmez, E., Dilber, R., Karaman, I. & Şimşek, D. (2005). Fizik laboratuarında kullanılan deney malzemeleri üzerine bir çalışma. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:11, 591- 604.
  • Şahin, T.Y. & Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taş, N. (2014). Bilgisayar Destekli Öğretim Üzerine Sistematik Bir Derleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Uşun, S. (2000). Dünyada ve Türkiye’ de Bilgisayar Destekli Öğretim. Ankara: Pagem A Yayıncılık.
  • Uşun, S. (2004). Bilgisayar Destekli Öğretimin Temelleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yalın, H. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yechshzhanova, Z. (2014). Bilgisayar destekli öğretim ve mobil öğretim için geometri dersinin içeriğinin geliştirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Gazi Üniversitesi Bilişim Enstitüsü, Ankara.
  • Zonturlu, S. (2014). A study on computer assisted language learning and the development of learner Autonomy.Unpublished Master's Thesis, Çağ University Institute of Social Sciences Department of English Language Teaching, İstanbul.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Regaip Şahin

Uğur Akbaba

Yayımlanma Tarihi 16 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 24 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şahin, R., & Akbaba, U. (2018). Bilgisayar Destekli Öğretimin “Güneş Sistemi ve Ötesi, Uzay Bilmecesiˮ Ünitesindeki Öğrenci Başarısına ve Derse Karşı Öğrenci Tutumuna Etkisi. E-Kafkas Journal of Educational Research, 5(1), 10-24. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.339721

19190   23681     19386        19387