Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sıfır Noktası Olarak Kökenin Ulaşılamazlığı

Yıl 2019, Cilt: 18 Sayı: 1, 1 - 19, 15.03.2019
https://doi.org/10.20981/kaygi.505215

Öz

Dillerin Kökeni Üstüne Deneme’nin yazarı
Rousseau, bu çalışmaya konu oluşturacaktır. Rousseau’nun dillerin kökeni
konusundaki fikirleri, kuzey/güney dilleri konusundaki ayrımı vs. onun toplum
durumları olarak belirttiği vahşilik, barbarlık ve uygarlık durumları ile koşut
olarak ele aldığı düşüncelerdir. Derrida yazı ve söz karşıtlığını, bu
karşıtlıkta söze tanınan ayrıcalığı ve yine bulunuş metafiziğine ait olarak
düşündüğü dillerin kökeni arayışını eleştirir. Bu çalışmada, önce, Derrida’nın
dil, söz ve yazı hakkındaki düşünceleri ile birlikte différance, iz,
déconstruction, bulunuş metafiziği üzerinde durulacaktır. Daha sonra
Rousseau’nun dilin kökenine ilişkin düşünceleri incelenip, ardından Derrida’nın
Rousseau eleştirileri açıklanacaktır. Derrida’nın
Gramatoloji’de Rousseau üzerine yazdıkları bağlamında Rousseau’nun
metinlerinin Rousseau’nun demek istediğinden çok başka şeyler ortaya koyduğu,
Rousseau’nun bağlanmak istediği metafiziği aslında kendisinin yıktığı
gösterilmeye çalışılacaktır. Sonuçta dillerin kökeni ve daha genel olarak köken
fikrinin bir yanılgı olduğu düşünülebilir.

Kaynakça

  • ALAN SÜMER, Banu (2014). “Derrida’da Kararverilemezlik ve Sorumluluk İlişkisi”, FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), 18: 31-44.
  • ALTUĞ, Taylan (2008). Dile Gelen Felsefe, İstanbul: YKY Yayınları.
  • ALTUNER, İlyas (2012). “Dil, Anlamlandırma ve Yorumlama Üzerine Bir Deneme”, Beytulhikme. An International Journal of Philosophy, 2(1): 75-86.
  • ARISTOTELES (2002). Yorum Üzerine, çev. Saffet Babür, Ankara: İmge Yayınevi.
  • DERRIIDA, Jacques (1981). Dissemination, trans. Barbara Johnson, Chicago: The University of Chicago Press.
  • DERRIDA, Jacques (2007). Önemsizin Arkeolojisi: Condillac Okuması, çev. Ali Utku & Mukadder Erkan, İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • DERRIDA, Jacques (2008). “Différance”, çev. Önay Sözer, Toplumbilim, 10: 51-63.
  • DERRIDA, Jacques (2010). Gramatoloji, çev. İsmet Birkan, Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • KAHRAMAN, Yakup (2014). “Dil Varlığının Ontolojik Zemini”, FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), 18: 75-87.
  • ROUSSEAU, Jean-Jacques (1968). İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı ve Temelleri Üzerine Konuşma, çev. Erdoğan Başar, Ankara: Anadolu Yayınları.
  • ROUSSEAU, Jean-Jacques (2011). Melodi ve Müziksel Taklit ile İlişki İçinde Dillerin Kökeni Üstüne Deneme, çev. Ömer Albayrak, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • SAUSSURE, Ferdinand (2001). Genel Dilbilim Dersleri, çev. Berke Vardar, İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • VARDAR, Berke (2001). Dilbilim Temel Kavram ve İlkeleri, İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • WITTGENSTEIN, Ludwig (2007). Felsefi Soruşturmalar, çev. Haluk Barışcan, İstanbul: Metis Yayınları.
  • YILDIRIM, Fatma Berna (2012). “Romantik Bir Mitos: Dilin Kökeni”, Bilgi Dergisi, 25: 52-84.

The Inaccessibility of the Origin as a Zero Point

Yıl 2019, Cilt: 18 Sayı: 1, 1 - 19, 15.03.2019
https://doi.org/10.20981/kaygi.505215

Öz

The focus of this article is Rousseau,
the author of
Essay on Origin of
Languages
. Rousseau's ideas about the origin of languages, the distinction
between the northern / southern languages, etc. are considered in parallel with
the situations of savagery, barbarism and civilization that he describes as
social situations. Derrida criticizes opposition between writing and voice, the
privilege given to voice, and the search for the origin of languages which he
considers as belonging to metaphysics of presence. In this article, first,
Derrida's opinion about language, voice and writing with différance, trace,
déconstruction, metaphysics of presence will be emphasized. Then, Rousseau's
thoughts will be examined and Derrida's criticism of Rousseau will be
explained. Within the context of Derrida's writings about Rousseau in
Of Gramatology
, it will be shown that
Rousseau's texts have revealed much more different things than he has meant,
and he himself has destroyed the metaphysics to which he wanted to connect. As
a result, it can be thought that the origin of languages and the idea of a more
general origin are false notions. 

Kaynakça

  • ALAN SÜMER, Banu (2014). “Derrida’da Kararverilemezlik ve Sorumluluk İlişkisi”, FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), 18: 31-44.
  • ALTUĞ, Taylan (2008). Dile Gelen Felsefe, İstanbul: YKY Yayınları.
  • ALTUNER, İlyas (2012). “Dil, Anlamlandırma ve Yorumlama Üzerine Bir Deneme”, Beytulhikme. An International Journal of Philosophy, 2(1): 75-86.
  • ARISTOTELES (2002). Yorum Üzerine, çev. Saffet Babür, Ankara: İmge Yayınevi.
  • DERRIIDA, Jacques (1981). Dissemination, trans. Barbara Johnson, Chicago: The University of Chicago Press.
  • DERRIDA, Jacques (2007). Önemsizin Arkeolojisi: Condillac Okuması, çev. Ali Utku & Mukadder Erkan, İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • DERRIDA, Jacques (2008). “Différance”, çev. Önay Sözer, Toplumbilim, 10: 51-63.
  • DERRIDA, Jacques (2010). Gramatoloji, çev. İsmet Birkan, Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • KAHRAMAN, Yakup (2014). “Dil Varlığının Ontolojik Zemini”, FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), 18: 75-87.
  • ROUSSEAU, Jean-Jacques (1968). İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı ve Temelleri Üzerine Konuşma, çev. Erdoğan Başar, Ankara: Anadolu Yayınları.
  • ROUSSEAU, Jean-Jacques (2011). Melodi ve Müziksel Taklit ile İlişki İçinde Dillerin Kökeni Üstüne Deneme, çev. Ömer Albayrak, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • SAUSSURE, Ferdinand (2001). Genel Dilbilim Dersleri, çev. Berke Vardar, İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • VARDAR, Berke (2001). Dilbilim Temel Kavram ve İlkeleri, İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • WITTGENSTEIN, Ludwig (2007). Felsefi Soruşturmalar, çev. Haluk Barışcan, İstanbul: Metis Yayınları.
  • YILDIRIM, Fatma Berna (2012). “Romantik Bir Mitos: Dilin Kökeni”, Bilgi Dergisi, 25: 52-84.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Rabia Topkaya Bu kişi benim 0000-0002-0028-845X

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Topkaya, R. (2019). Sıfır Noktası Olarak Kökenin Ulaşılamazlığı. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 18(1), 1-19. https://doi.org/10.20981/kaygi.505215
AMA Topkaya R. Sıfır Noktası Olarak Kökenin Ulaşılamazlığı. Kaygı. Mart 2019;18(1):1-19. doi:10.20981/kaygi.505215
Chicago Topkaya, Rabia. “Sıfır Noktası Olarak Kökenin Ulaşılamazlığı”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 18, sy. 1 (Mart 2019): 1-19. https://doi.org/10.20981/kaygi.505215.
EndNote Topkaya R (01 Mart 2019) Sıfır Noktası Olarak Kökenin Ulaşılamazlığı. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 18 1 1–19.
IEEE R. Topkaya, “Sıfır Noktası Olarak Kökenin Ulaşılamazlığı”, Kaygı, c. 18, sy. 1, ss. 1–19, 2019, doi: 10.20981/kaygi.505215.
ISNAD Topkaya, Rabia. “Sıfır Noktası Olarak Kökenin Ulaşılamazlığı”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi 18/1 (Mart 2019), 1-19. https://doi.org/10.20981/kaygi.505215.
JAMA Topkaya R. Sıfır Noktası Olarak Kökenin Ulaşılamazlığı. Kaygı. 2019;18:1–19.
MLA Topkaya, Rabia. “Sıfır Noktası Olarak Kökenin Ulaşılamazlığı”. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, c. 18, sy. 1, 2019, ss. 1-19, doi:10.20981/kaygi.505215.
Vancouver Topkaya R. Sıfır Noktası Olarak Kökenin Ulaşılamazlığı. Kaygı. 2019;18(1):1-19.

e-ISSN: 2645-8950