Year 2019, Volume 27, Issue 3, Pages 1015 - 1021 2019-05-15

Helping Behavior in Terms of Schadenfreude, Self-Esteem and Self-Threat
Yardım Davranışlarının Schadenfreude, Benlik Saygısı ve Benlik Tehdit Algısı Bakımından İncelenmesi

Seda Erzi [1]

4 21

The purpose of this study is to examine the links between schadenfreude, sympathy and self-esteem in terms of helping behavior. Sample consists of 179 female and 56 male undergraduates (M age=20.21). Self-comparison and the actor’s responsibility from the misfortune are manipulated by different scenarios. Participants are randomly assigned to 4 different groups; high achiever-high responsibility, high achiever-low responsibility, low achiever-high responsibility, low achiever-low responsibility. Helping behavior is measured with a question which is related to responsibility scenario. Results show that decison of help is predicted by schadenfreude and sympathy significantly. There are several differences between those who choose to help the actor and who don’t in terms of schadenfreude, sympathy. Correlations show that there are several relationships between self-esteem, self-comparison, schadenfreude and sympathy but there are no significant relationship between amount of help and the other measures. Results of the study are discussed within the light of literature.    

Bu çalışmanın amacı schadenfreude, sempati, benlik saygısının yardım davranışı bakımından incelenmesidir. Örneklem 179 kadın, 56 erkek olmak üzere 235 lisans öğrencisinden oluşmaktadır (M=20.21). Benlik kıyaslaması ve hedef kişinin başına gelen kötü olaydaki sorumluluğu farklı senaryolar kullanılarak manipüle edilmiştir. Katılımcılar 4 farklı manipülasyon grubuna seçkisiz olarak atanmışlardır. Bu gruplar: yüksek başarıyüksek sorumluluk, yüksek başarı düşük sorumluluk, düşük başarı düşük sorumluluk, düşük başarı yüksek sorumluluk grupları olarak ayrılmaktadır.  Yardım davranışı sorumluluk senaryosu ile bağıntılı olan bir soruyla ölçülmüştür. Bulgulara göre, yardım davranışının, schadenfreude ve sempati duyguları bakımından anlamlı düzeyde yordandığı görülmüştür. Bununla birlikte yardım etmeyi seçen ve seçmeyen katılımcılar arasında schadenfreude ve sempati duygusu bakımından anlamlı düzeyde farklılık bulunmuştur. Yapılan korelasyon analizi neticesinde schadenfreude, benlik kıyaslaması, benlik saygısı ve sempati arasında anlamlı ilişki bulunmuş; ancak yardım miktarı ile diğer değişkenler arasında anlamlı düzeyde ilişki bulunmamıştır. Bulgular ilgili literatür ışığında tartışılmıştır. 

  • Aquino, K., & Reed II, A. (2002). The self-importance of moral identity. Journal of personality and social psychology, 83(6), 14-23.
  • Feather, N. T., Wenzel, M., & McKee, I. R. (2013). Integrating multiple perspectives on schadenfreude: The role of deservingness and emotions. Motivation and Emotion, 37(3), 574-585.
  • Greitemeyer, T., Osswald, S., & Brauer, M. (2010). Playing prosocial video games increases empathy and decreases schadenfreude. Emotion, 10, 796–802.
  • James, S., Kavanagh, P. S., Jonason, P. K., Chonody, J. M., & Scrutton, H. E. (2014). The Dark Triad, schadenfreude, and sensational interests: Dark personalities, dark emotions, and dark behaviors. Personality and Individual Differences, 68, 211-216.
  • Jung, K. (2017). Happiness as an additional antecedent of schadenfreude. The Journal of Positive Psychology, 12(2), 186-196.
  • Laible, D. J., Carlo, G., & Roesch, S. C. (2004). Pathways to self-esteem in late adolescence: The role of parent and peer attachment, empathy, and social behaviours. Journal of adolescence, 27(6), 703-716.
  • Lee, S., Winterich, K. P., & Ross, W. T. (2014). I'm moral, but I won't help you: The distinct roles of empathy and justice in donations. Journal of Consumer Research, 41(3), 678-696.
  • Porter, S., Bhanwer, A., Woodworth, M., & Black, P. J. (2013). Soldiers of misfortune: An examination of the Dark Triad and the experience of schadenfreude. Personality and Individual Differences, 67, 1–5.
  • Reed, A., Aquino, K., & Levy, E. (2007). Moral identity and judgments of charitable behaviors. Journal of Marketing, 71(1), 178-193.
  • Robins, R. W., Hendin, H. M., & Trzesniewski, K. H. (2001). Measuring global self- esteem: Construct validation of a single-item measure and the Rosenberg Self-Esteem Scale. Personality and social psychology bulletin, 27(2), 151- 161.
  • Schulz, K., Rudolph, A., Tscharaktschiew, N., & Rudolph, U. (2013). Daniel has fallen into a muddy puddle–Schadenfreude or sympathy?. British Journal of Developmental Psychology, 31(4), 363-378.
  • Smith, R. H., Powell, C. A., Combs, D. J., & Schulz, D. R. (2009). Exploring the when and why of schadenfreude. Social and Personality Psychology Compass, 3(4), 530-546.
  • Tscharaktschiew, N., & Rudolph, U. (2016). The who and whom of help giving: An attributional model integrating the help giver and the help recipient. European Journal of Social Psychology, 46 (1), 90-109.
  • Van Dijk, W. W., van Koningsbruggen, G. M., Ouwerkerk, J. W., & Wesseling, Y. M. (2011). Self-esteem, self-affirmation, and schadenfreude. Emotion, 11(6), 14-45.
  • Van Dijk, W. W., Ouwerkerk, J. W., van Koningsbruggen, G. M., & Wesseling, Y. M. (2012). “So You Wanna Be a Pop Star?”: Schadenfreude Following Another's Misfortune on TV. Basic and Applied Social Psychology, 34(2), 168-174.
  • Zuffianò, A., Eisenberg, N., Alessandri, G., Luengo Kanacri, B. P., Pastorelli, C., Milioni, M., & Caprara, G. V. (2014). The Relation of Pro‐Sociality to Self‐Esteem: The Mediational Role of Quality of Friendships. Journal of Personality, 84 (1), 59-70.
Primary Language tr
Subjects Education, Scientific Disciplines
Published Date Mayıs-2019
Journal Section Articles
Authors

Orcid: 0000-0003-4450-158X
Author: Seda Erzi

Bibtex @research article { kefdergi561284, journal = {Kastamonu Eğitim Dergisi}, issn = {}, eissn = {2147-9844}, address = {Kastamonu University}, year = {2019}, volume = {27}, pages = {1015 - 1021}, doi = {10.24106/kefdergi.2369}, title = {Yardım Davranışlarının Schadenfreude, Benlik Saygısı ve Benlik Tehdit Algısı Bakımından İncelenmesi}, key = {cite}, author = {Erzi, Seda} }
APA Erzi, S . (2019). Yardım Davranışlarının Schadenfreude, Benlik Saygısı ve Benlik Tehdit Algısı Bakımından İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27 (3), 1015-1021. DOI: 10.24106/kefdergi.2369
MLA Erzi, S . "Yardım Davranışlarının Schadenfreude, Benlik Saygısı ve Benlik Tehdit Algısı Bakımından İncelenmesi". Kastamonu Eğitim Dergisi 27 (2019): 1015-1021 <http://dergipark.org.tr/kefdergi/issue/45133/561284>
Chicago Erzi, S . "Yardım Davranışlarının Schadenfreude, Benlik Saygısı ve Benlik Tehdit Algısı Bakımından İncelenmesi". Kastamonu Eğitim Dergisi 27 (2019): 1015-1021
RIS TY - JOUR T1 - Yardım Davranışlarının Schadenfreude, Benlik Saygısı ve Benlik Tehdit Algısı Bakımından İncelenmesi AU - Seda Erzi Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.24106/kefdergi.2369 DO - 10.24106/kefdergi.2369 T2 - Kastamonu Eğitim Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 1015 EP - 1021 VL - 27 IS - 3 SN - -2147-9844 M3 - doi: 10.24106/kefdergi.2369 UR - https://doi.org/10.24106/kefdergi.2369 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Kastamonu Education Journal Yardım Davranışlarının Schadenfreude, Benlik Saygısı ve Benlik Tehdit Algısı Bakımından İncelenmesi %A Seda Erzi %T Yardım Davranışlarının Schadenfreude, Benlik Saygısı ve Benlik Tehdit Algısı Bakımından İncelenmesi %D 2019 %J Kastamonu Eğitim Dergisi %P -2147-9844 %V 27 %N 3 %R doi: 10.24106/kefdergi.2369 %U 10.24106/kefdergi.2369
ISNAD Erzi, Seda . "Yardım Davranışlarının Schadenfreude, Benlik Saygısı ve Benlik Tehdit Algısı Bakımından İncelenmesi". Kastamonu Eğitim Dergisi 27 / 3 (May 2019): 1015-1021. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2369