Year 2017, Volume 9, Issue 18, Pages 271 - 287 2017-03-31

HAVA TRAFİK KONTROL KAYNAKLI UÇAK KAZALARININ İNCELENMESİ - INVESTIGATION OF ACCIDENTS RELATED TO AIR TRAFFIC CONTROL

Suat USLU [1] , Kadir DÖNMEZ [2]

512 2234

Havayolu ulaşımı günümüzde en çok tercih edilen ulaşım şekillerinden biridir. Bunun en önemli nedeni; havayolu ulaşımının diğer ulaşım tiplerine göre son derece hızlı olmasıdır. Çok yüksek hızlar söz konusu olduğu için doğal olarak emniyet faktörü havacılıkta daha da fazla önem kazanmaktadır. Havacılığın genel olarak emniyetli bir ulaşım sistemi olduğu söylenebilir. Ancak bu kaza riskinin hiç olmadığı anlamına gelmez. Kaza riskini en aza indirebilmek için hem ulusal hem de uluslararası kuruluşlarca çeşitli çalışmalar yürütülmektedir. Bu çalışmaların hemen hepsinde havayolu ulaşımının emniyet seviyesini etkileyen en önemli unsur olarak insan faktörü ön plana çıkmaktadır. Pilotlar, hava trafik kontrolörleri, hava aracı bakım personelleri, uçuş harekât uzmanları, kabin görevlileri, uçak üretiminde çalışanlar vb. havacılıkta insan faktörlerini oluşturmaktadır. Dolayısıyla insan faktörü havacılık sisteminin tüm alanlarında kaza risk düzeyi üzerinde etkilidir. Ancak bu çalışmada sadece hava trafik kontrol alanı üzerine odaklanılacak ve hava trafik kontrolörlerinden kaynaklanan uçak kazaları ayrıntılı şekilde incelenmiştir. Makalenin sonunda ise olası kazaların önlenebilmesi için çözüm önerileri sunulacaktır.

Hava Trafik Kontrol, Kaza, Havacılık, İnsan Faktörleri, Ulaşım
  • Airbus (2014), Commercial Aviation Accidents 1958-2013 A Statistical Analysis, France (13).
  • Airkule (2012), http://www.airkule.com/haber/11-BIN-UCAK-AYNI-ANDA-HAVADA-/12656
  • EASA, (2013) Annual Safety Review, Luxembourg (3)
  • BOS, Hans van den (2002), “Safety Criteria Within LVNL”, Air Traffic Control, The Netherlands Validation and Safety Workshop, (20-22)
  • BREUL, Carsten (2013), “Language in aviation: The relevance of linguistics and relevance theory”, LSP Journal, Cilt.4, Sayı.1, (72-73)
  • Emniyet Yönetimi El Kitabı (2011), “Safety Management Manual SMM”, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Yayınları Hava Alanları Daire Başkanlığı, Aralık, (2-1)
  • Emniyet Yönetimi Sistemi Temel Esaslar (2012), Sivil havacılık genel müdürlüğü Haziran, (1, 2, 10)
  • EUROCONTROL (2013), Annual Safety Report 2013, (3,19)
  • EUROCONTROL (2013), Annual Safety Report 2012, (15)
  • EUROCONTROL (2014), Annual Safety Report 2014, (13)
  • EUROCONTROL (2003), Pessimistic Sector Capacity Estimation, Cilt.21, Sayı.3, (5)
  • Global Aviation Safety (2014), Study Allianz Global Corporate & Specialty/Embry-Riddle Aeronautical University, Munich Germany, (24)
  • HESS Alexander H.M and WEIGLEY Samuel (2013), “The Nine Most Common Airplane Accidents”, http://247wallst.com/special-report/2013/04/24/the-nine-most-common-airplane-accidents/
  • IATA Annual Rewiew (2014), 70th Annual General Meeting, Doha, (11)
  • ICAO, Annex 13 (2010), “Aircraft Accident and Incident Investigation, Tenth edition. Montreal”, ICAO Publication, July, (1-1)
  • ICAO Annex 19 (2013) “To the Convention on International Civil Aviation”, Safety Management, Firs edition, ICAO Publication, july, (1-2)
  • ICAO, Doc.9859 (2013), Safety Management Manual (SMM), “Chapter 2 Safety Management Fundamentals”, ICAO Publication, (2-3)
  • ICAO, Doc 4444 (2007), ATM/501 Air Traffic Management Fifteenth Edition, ICAO Publication, (2-5)
  • ICAO, Safety Report (2014), ICAO Publication, Montreal Canada (5,8,13)
  • MOON, Woo-Choon - YOO, Kwang-Eui - CHOİ, Youn-Chul (2011), “Air Traffic Volume and Air Traffic Control Human Errors”, Journal of Transportation Technologies, (48)
  • PAPE, Anthony M.- WIEGMANN, Douglas A.- SHAPPELL, Scott, 2016, “Air Traffic Control (ATC) Related: Accidents and incidents: A Human Factor Analysis”. Institute of Aviation University of Illinois at Urbana-ChampaignSavoy, (2016)
  • ROSE, Andrew (2004), “Free Lessons in Aviation Safety,” Aircraft Engineering and Aerospace Technology. Emerald Insight, Cilt.76, Sayı.5, (467).
  • SHGM Web (2016), http://web.shgm.gov.tr/tr/havacilik-personeli/2129-hava
  • TORUM, Oya (2002) THY İnsan Faktörleri Mayıs 2012 (5,12)
  • Types and causes of aviation crashes (2013), Injury HelpLine Resources – The personal injury blog http://www.injuryhelpline.com/blog/aviation-accident-injury-types-causes-compensation/
Journal Section Research Articles
Authors

Author: Suat USLU
Institution: ANADOLU ÜNİVERSİTESİ

Author: Kadir DÖNMEZ
Institution: ANADOLU ÜNİVERSİTESİ

Bibtex @research article { makusobed302975, journal = {Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi}, issn = {1309-1387}, eissn = {1309-1387}, address = {Mehmet Akif Ersoy University}, year = {2017}, volume = {9}, pages = {271 - 287}, doi = {10.20875/makusobed.302975}, title = {HAVA TRAFİK KONTROL KAYNAKLI UÇAK KAZALARININ İNCELENMESİ - INVESTIGATION OF ACCIDENTS RELATED TO AIR TRAFFIC CONTROL}, key = {cite}, author = {USLU, Suat and DÖNMEZ, Kadir} }
APA USLU, S , DÖNMEZ, K . (2017). HAVA TRAFİK KONTROL KAYNAKLI UÇAK KAZALARININ İNCELENMESİ - INVESTIGATION OF ACCIDENTS RELATED TO AIR TRAFFIC CONTROL. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (18), 271-287. DOI: 10.20875/makusobed.302975
MLA USLU, S , DÖNMEZ, K . "HAVA TRAFİK KONTROL KAYNAKLI UÇAK KAZALARININ İNCELENMESİ - INVESTIGATION OF ACCIDENTS RELATED TO AIR TRAFFIC CONTROL". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9 (2017): 271-287 <http://dergipark.org.tr/makusobed/issue/28358/302975>
Chicago USLU, S , DÖNMEZ, K . "HAVA TRAFİK KONTROL KAYNAKLI UÇAK KAZALARININ İNCELENMESİ - INVESTIGATION OF ACCIDENTS RELATED TO AIR TRAFFIC CONTROL". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9 (2017): 271-287
RIS TY - JOUR T1 - HAVA TRAFİK KONTROL KAYNAKLI UÇAK KAZALARININ İNCELENMESİ - INVESTIGATION OF ACCIDENTS RELATED TO AIR TRAFFIC CONTROL AU - Suat USLU , Kadir DÖNMEZ Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - doi: 10.20875/makusobed.302975 DO - 10.20875/makusobed.302975 T2 - Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 271 EP - 287 VL - 9 IS - 18 SN - 1309-1387-1309-1387 M3 - doi: 10.20875/makusobed.302975 UR - https://doi.org/10.20875/makusobed.302975 Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute HAVA TRAFİK KONTROL KAYNAKLI UÇAK KAZALARININ İNCELENMESİ - INVESTIGATION OF ACCIDENTS RELATED TO AIR TRAFFIC CONTROL %A Suat USLU , Kadir DÖNMEZ %T HAVA TRAFİK KONTROL KAYNAKLI UÇAK KAZALARININ İNCELENMESİ - INVESTIGATION OF ACCIDENTS RELATED TO AIR TRAFFIC CONTROL %D 2017 %J Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi %P 1309-1387-1309-1387 %V 9 %N 18 %R doi: 10.20875/makusobed.302975 %U 10.20875/makusobed.302975
ISNAD USLU, Suat , DÖNMEZ, Kadir . "HAVA TRAFİK KONTROL KAYNAKLI UÇAK KAZALARININ İNCELENMESİ - INVESTIGATION OF ACCIDENTS RELATED TO AIR TRAFFIC CONTROL". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9 / 18 (March 2017): 271-287. https://doi.org/10.20875/makusobed.302975