Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Problem Çözümünde Benimsedikleri Kavramsal ve İşlemsel Yaklaşımlarının Belirlenmesi: İç Anadolu Örneği

Yıl 2019, Cilt: 20 , 885 - 905, 05.04.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.554955

Öz

Matematik eğitiminde anlamlı
bir öğrenme süreci gerçekleştirebilmek için kavramsal ve işlemsel bilginin
dengeli bir şekilde öğrenilmesi gerekmektedir. Bu nedenle de öğrencilerin
bilgilerini şekillendirmelerine yardımcı olacak geleceğin öğretmenleri,
öğretmen adaylarının da bu bilgi türlerine dengeli şekilde yaklaşmalarının
önemli olduğu düşünülmektedir. Bu bağlamda gerçekleştirilen bu çalışmada,
ilköğretim matematik öğretmen adaylarının problem çözümüne karşı işlemsel
yaklaşımı mı, yoksa kavramsal yaklaşımı mı benimsediklerini ortaya çıkarmak
amaçlanmıştır. Nicel araştırma yönetiminin benimsendiği çalışma, 308 ilköğretim
matematik öğretmen adayından elde edilen veriler ile gerçekleştirilmiştir.
Veriler cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre incelenmiştir. Elde edilen
sonuçlar doğrultusunda, sınıf düzeyi ve cinsiyet değişkenlerine göre öğretmen adaylarının
problem çözümüne işlemsel yaklaşımı ya da kavramsal yaklaşımı benimseme
durumlarında farklılıklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ata, A. (2014). Öğretmen adaylarının olasılık konusuna ilişkin kavramsal ve işkemsel bilgi düzeylerinin incelenmesi, Yüksek lisans tezi, ESOGÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Baki, A. & Kartal, T. (2004). Kavramsal ve işlemsel bilgi bağlamında lise öğrencilerinin cebir bilgilerinin karakterizasyonu. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 27-48. Baroody, A. J., & Hume, J. (1991). Meaningful mathematics instruction: The case of fractions. Remedial and Special Education, 12(3), 54–68. Baroody, A. J., & Dowker, A. (2003). The development of arithmetic concepts and skills: Constructing adaptive expertise. A. Schoenfeld içinde, Studies in Mathematics Thinking and Learning. Mahwah, NJ: Lawrance Erlbaum Associates. Baumgartner, H., & Homburg, C. (1996). Applications of structural equation modeling in marketing and consumer research: A review. International Journal of Research in Marketing, 13(2), 139-161. Bottge, B. A. (1999). Effects of contextualized math instruction on problem solving of average and below-average achieving students. The Journal of Special Education, 33, 81–92. Briars, D., & Siegler, R. S. (1984). A featural analysis of preschoolers' counting knowledge. Developmental Psychology, 20, 607-618. Bryan, T. J. (1999). The conceptual knowledge of preservice secondary mathematics teachers: How well do they know the subject matter they will teach? Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers: The Journal, 1, 1-12. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.493.7255&rep=rep1&type=pdf adresinden alınmıştır. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları. Canobi, K. H., Reeve, R. A., & Pattison, P. E. (1998). The role of conceptual understanding in children's addition problem solving. Developmental Psychology, 34(5), 882. Delice, A., & Sevimli, E. (2010). Matematik öğretmeni adaylarının belirli integral konusunda kullanılan temsiller ile işlemsel ve kavramsal bilgi düzeyleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 581-605. Esen, Y. & Çakıroğlu, E. (2012). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının hacim ölçmede birim kullanmaya yönelik kavrayışları. MATDER Matematik Eğitimi Dergisi, 1(1), 21-30. Faulkenberry, E.E.D. (2003). Secondary mathematics preservice teachers’ conceptions of rational numbers. Doctoral Dissertation, Oklahoma State University, Oklahoma. George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference (4 edition). Boston, USA: Allyn & Bacon. Hiebert, J., & Carpenter, T. P. (1992). Learning and teaching with understanding. D. A. Grouws (Ed.) içinde, Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 65-97). New York: Macmillan. Hiebert, J., & Lefevre, P. (1986). Conceptual and procedural knowledge in mathematics: An introductory analysis. J. Hiebert (Ed.) içinde, Conceptual and procedural knowledge: The case of mathematics. Hillsdale, NJ: Erlbaum. Ibrahim, N. (2003). Pedagogical content knowledge of mathematics teacher in algebra. Master of Education, Research Project. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia. Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press. McGehee, J. J. 1990. Prospective secondary teachers’ knowledge of the function concept. Doctoral Dissertation, University of Texas. Montague, M. (1997). Student perception, mathematical problem solving, and learning disabilities. Remedial and Special Education, 18, 46–53. Özyıldırım Gümüş F., & Umay, A. (2018). Problem Çözümüne Kavramsal / İşlemsel Yaklaşım Ölçeğinin Geliştirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1), 375-391. Parmar, R. S., & Cawley, J. F. (1991). Challenging the routines and passivity that characterize arithmetic instruction for children with mild handicaps. Remedial and Special Education,12, 23–32. Rayner, V., Pitsolantis, N., & Osana, H. (2009). Mathematics anxiety in preservice teachers: Its relationship to their conceptual and procedural knowledge of fractions. Mathematics Education Research Journal, 21(3), 60-85. Rittle-Johnson, B., Siegler, R. S., & Alibali, M. W. (2001). Developing conceptual understanding and procedural skill in mathematics: An iterative process. Journal of educational psychology, 93(2), 346. Schneider, M., & Stern, E. (2010). The developmental relations between conceptual and procedural knowledge: A multimethod approach. Developmental psychology, 46(1), 178-192. Silver, E. A. (1986). Using conceptual and procedural knowledge: A focus on relationships. J. Hiebert (Ed.) içinde, Conceptual and procedural knowledge: The case of mathematics (pp. 181-198). Hillsdale, NJ: Erlbaum. Soylu, Y., & Aydın, S. (2006). A study on importance of the conceptual and operational knowledge are balanced in mathematics lessons. Journal of Education Faculty, 8(2), 83-95. Soylu, Y., & Soylu, C. (2006). Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 97-111. Star, J.R. (2002). Developing conceptual understanding and procedural skill in mathematics: An interactive process. Journal of Educational Psychology, 93(2), 346-362. Stump, S. L. (1996). Secondary mathematics teacher’s knowledge of the concept of slope. Doctoral dissertation, University Of Illinois. Tirosh, D. (2000). Enhancing prospective teachers’ knowledge of children conceptions: The case of division of fractions. Journal for Research In Mathematics Education, 30(1), 5-25. Toluk Uçar, Z. (2011). Öğretmen adaylarının pedagojik içerik bilgisi: öğretimsel açıklamalar. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 87-102. Van de Walle, J. A. (1998). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally. New York: Longman. Zakaria, E., & Zaini, N. (2009). Conceptual and procedural knowledge of rational numbers in trainee teachers. European Journal of Social Sciences, 9(2), 202-217. Zerpa, C., Kajander, A., & Van Barneveld, C. (2009). Factors that impact preservice teachers’ growth in conceptual mathematical knowledge during a mathematics methods course. International Electronic Journal of Mathematics Education, 4(2), 57-76.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Feride Özyıldırım Gümüş Bu kişi benim 0000-0002-1149-0039

Yayımlanma Tarihi 5 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 27 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 20

Kaynak Göster

APA Özyıldırım Gümüş, F. (2019). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Problem Çözümünde Benimsedikleri Kavramsal ve İşlemsel Yaklaşımlarının Belirlenmesi: İç Anadolu Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 885-905. https://doi.org/10.17494/ogusbd.554955
AMA Özyıldırım Gümüş F. İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Problem Çözümünde Benimsedikleri Kavramsal ve İşlemsel Yaklaşımlarının Belirlenmesi: İç Anadolu Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Nisan 2019;20:885-905. doi:10.17494/ogusbd.554955
Chicago Özyıldırım Gümüş, Feride. “İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Problem Çözümünde Benimsedikleri Kavramsal Ve İşlemsel Yaklaşımlarının Belirlenmesi: İç Anadolu Örneği”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, Nisan (Nisan 2019): 885-905. https://doi.org/10.17494/ogusbd.554955.
EndNote Özyıldırım Gümüş F (01 Nisan 2019) İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Problem Çözümünde Benimsedikleri Kavramsal ve İşlemsel Yaklaşımlarının Belirlenmesi: İç Anadolu Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 885–905.
IEEE F. Özyıldırım Gümüş, “İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Problem Çözümünde Benimsedikleri Kavramsal ve İşlemsel Yaklaşımlarının Belirlenmesi: İç Anadolu Örneği”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, ss. 885–905, 2019, doi: 10.17494/ogusbd.554955.
ISNAD Özyıldırım Gümüş, Feride. “İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Problem Çözümünde Benimsedikleri Kavramsal Ve İşlemsel Yaklaşımlarının Belirlenmesi: İç Anadolu Örneği”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (Nisan 2019), 885-905. https://doi.org/10.17494/ogusbd.554955.
JAMA Özyıldırım Gümüş F. İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Problem Çözümünde Benimsedikleri Kavramsal ve İşlemsel Yaklaşımlarının Belirlenmesi: İç Anadolu Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:885–905.
MLA Özyıldırım Gümüş, Feride. “İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Problem Çözümünde Benimsedikleri Kavramsal Ve İşlemsel Yaklaşımlarının Belirlenmesi: İç Anadolu Örneği”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, 2019, ss. 885-0, doi:10.17494/ogusbd.554955.
Vancouver Özyıldırım Gümüş F. İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Problem Çözümünde Benimsedikleri Kavramsal ve İşlemsel Yaklaşımlarının Belirlenmesi: İç Anadolu Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:885-90.