This paper aims to
determine the factors that were effective in choosing religious vocational
schools by students who get education in these schools. The descriptive survey
model of quantitative research method has been used in order to reveal the
research goal. The population consists of 600 students who were randomly
selected from five religious vocational schools, two of which include boys
while other two of which include girls and the last one is a project school,
all of which are located in the center of Elazığ, at the beginning of first
term in 2017-2018 educational-training year. The research data has been
obtained through survey. The frequency, percentage and arithmetic mean of the
descriptive statistics in the analysis of data have been used. It has been seen
that among the guiding reasons to religious vocational schools the most
effective factors are “ family, personal preference and the preference score
for a highschool”. This paper reveals that the most effective factor to prefer religious
vocational school is “the religious education”. However, it has also been found
out that “the school’s educational quality” is more effective in the preference
of this school for the students who receive their education in the project religious
vocational schools.
Religion Education Religious Vocational Schools The Project Religious Vocational School The Students in Religious Vocational School Students’ High School Preference
Bu çalışmada, İmam Hatip
Liselerinde öğrenim gören öğrencilerin bu okulları tercih etmelerinde etkili
olan faktörlerin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmanın amacını ortaya koyabilmek için nicel araştırma
yönteminin betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma örneklemi
2017-2018 eğitim öğretim yılının birinci döneminin başında Elazığ merkezde
bulunan ikisi erkek, ikisi kız, biri proje okulu olmak üzere toplam beş İmam
Hatip Lisesinden rastlantısal olarak seçilen 600 öğrenciden oluşmaktadır.
Araştırmanın verileri anket yoluyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde
betimsel istatistiklerden frekans, yüzde ve aritmetik ortalama kullanılmıştır. Araştırmada,
İmam Hatip Liselerine yönlendirici nedenler arasında en etkili faktörün “aile,
kişisel tercih ve lise tercih puanı” olduğu görülmüştür. İmam Hatip Lisesinin
tercih edilmesindeki en etkili faktörün ise “din eğitimi” faktörü olduğu tespit
edilmiştir. Fakat Proje İmam Hatip Liselerinde öğrenim gören öğrencilerin bu
okulu tercih etmesinde “okulun eğitim kalitesi”nin daha etkili olduğu
belirlenmiştir.
Din Eğitimi İmam Hatip Lisesi Proje İmam Hatip Lisesi İmam Hatip Lisesi Öğrencileri Öğrencilerin Lise Tercihi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 28 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 45 |