Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Moda Tasarımı Öğrencilerinin Giyim Markalarına Yönelik Görüşleri: Giresun Üniversitesi Örneği

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 18, 157 - 179, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.521104

Öz

Bu çalışmanın amacı, giyim markalarına ait özelliklerin moda tasarımı
öğrencileri tarafından algılanma durumlarını belirlemektir. Betimsel araştırma
yönteminin kullanıldığı çalışmanın örneklemi Giresun Üniversitesi
Şebinkarahisar Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Moda Tasarımı Bölümü
öğrencilerinden oluşmaktadır. Veriler geliştirilen anket formu ile elde
edilmiştir. Anket, öğrencilerin demografik özellikleri, giyim alışverişinde
önem verdikleri özellikler, giyim markalarından beklentileri ve giyim
markalarına yönelik görüşleri olmak üzere dört ana bölümden oluşmaktadır.
Katılımcıların giysi alışverişinde önem verdikleri özelliklerini ve giysi
markalarından beklentilerini ölçmek amacıyla 5’li likert tipi ölçek kullanılmıştır.
Araştırmada marka özellikleri duygusal faktörler, marka kişiliği, fiziksel
faktörler olmak üzere üç değişken başlığı altında yapılandırılarak üniversite
öğrencilerinin araştırma kapsamındaki markalara ait görüşleri belirlenmiştir.
Elde edilen bulgular tablolarda yüzde ve sayı değerleri olarak verilmiştir.
Bununla birlikte üniversite öğrencilerinin moda markalarını algılanmalarında
dikkat ettikleri özellikler ve lisans düzeyleri arasında da istatistiksel
ilişkinin ölçümü için χ² ilişki analizi kullanılmıştır. Araştırma grubunda yer
alan katılımcıların lisans düzeylerine göre giysi alışverişinde önem verdikleri
özellikler ve giyim markalarından beklentiler arasında istatistiksel olarak
anlamlı bir fark olup olmadığını test etmek için ise verilere ANOVA analizi
yapılmıştır.
Çalışma sonucunda, işletmeler açısından marka imajı ve marka kişiliği
oluşturmanın tüketici üzerinde belirleyici bir etkisi olduğu ve markanın soyut
olarak nitelendirilen özelliklerinin genç tüketici kitlesi tarafından net bir
biçimde anlaşıldığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (2009). Marka değeri yönetimi. (E. Orfanlı, Çev.). İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Ağaç, S. Sevinir, S. D. (2018). Marka yarar boyutlarına ilişkin bir ölçek sınaması: moda sektörü örneği. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30, 312-327.
  • Aktuğlu, I. K. Temel, A. (2006). Tüketiciler markaları nasıl tercih ediyor? (Kamu sektörü çalışanlarının giysi markalarını tercihini etkileyen faktörlere yönelik bir araştırma). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 35-57.
  • Atlı, S. M. (2001). Marka türleri ve korunması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, Türkiye.
  • Aytuğ, S. ve Özgüven, N. (2011). Pazarlama yönetimi. İzmir: Detay Yayıncılık.
  • Azizağaoğlu, A. ve Altunışık, R. (2011). Hazır giyim markalarının fonksiyonel ve sembolik özelliklerinin algılanan kalite ve marka bağlılığı üzerine etkileri. Tüketici Ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 2. 103. 30 Ekim 2017 tarihinde http: // betadergi. com/ ttad /yonetim / icerik / makaleler / 25-published.pdf adresin-den erişildi.
  • Bağrışen, Y. Ö. (1999). Sanatsal yaratıcılığın giyim tasarımında ve marka oluşumundaki yeri. Yayımlanmamış sanatta yeterlilik tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim toplumu. (F. Keskin ve N. Tutal, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çeğindir, N. Y. Çakmak, Ş. (2018). Giysi örneğinde moda ürün geliştirme. Ankara: Gece Akademi.
  • Çetin, K. (2016). Kadın tüketicilerin giysi satın alma davranışları ve marka bağımlılığı. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 28-31. 1 Mart 2019 tarihinde http://dergipark.gov.tr/download/article-file/264673 adresinden erişildi.
  • Denli, N. (2007). Giyim sektöründe marka imajı odaklı iletişim stratejileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Eray, F. (1999). Hazır giyim sanayinde marka-reklam ve tüketici ilişkileri. Mesleki eğitim dergisi, 2, 103. 3 Kasım 2017 tarihinde http://reklamajansim.blogspot.com/2008/08/hazir-giyim-sanayinde-marka-reklam-ve.html adresinden erişildi.
  • Erdem, Ş., Karsu, S., Memiş, E. ve Yıldız, O. (2010). Denim pazarında marka konumlandırmalarının karşılaştırılması. Marmara İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 1, 351-384.
  • Işık, E. (2007). Hazır giyim ürünlerinde marka imajı yaratmanın önemi ve işletmeler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • İri, R. ve İnal, M. E. (2011). Bir hazır giyim markasının pazardaki değişiminin hikâyesi: lc waikiki örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 1, 467. 29 Ocak 2018 tarihinde http://dergipark.gov.tr/download/article-file/194533 adresinden erişildi.
  • Kaptanoğlu, Ö. R. Kılıçarslan, M. ve Tosun, A. (2019). Marka ve marka farkındalığı. The journal of Social Science, 5. 248-256. 18 Mart 2019 tarihinde http://dergipark.gov.tr/tjsosci/issue/43451/520673 adresinden erişildi.
  • Karataş, A. ve Altunışık R. (2015). Yerli ve yabancı markalarının tüke-tici zihnindeki konumları ve algılanan müşteri değerlerinin karşılaştırılması. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10, 138. 27 Nisan 2018 tarihinde https://www.kafkas.edu.tr/dosyalar/iibfdergi/file/10/8(1).pdf adresinden erişildi.
  • Kırdar, Y. (2005). Marka stratejilerinin oluşturulması: Coca-cola örneği. Review Of Social, Economic & Business Studies, 4, 234. 30 Ekim 2017 tarihinde https: //docplayer.biz.tr/396626-Marka-stratejilerinin-olusturulmasi-coca-cola-ornegi.html adresinden erişildi.
  • Odabaşı, Y. (2006). Tüketim kültürü-yetinen toplumdan tüketen topluma. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Özçelik, D. G. Torlak, Ö. (2011). Marka kişiliği algısı ile etnosentrik eğilimler arasındaki ilişki: levis ve mavi jeans üzerine bir uygulama. Ege Akademik Bakış Dergisi, 3, 363. 1 Mart 2019 tarihinde http://dergipark.gov.tr/download/article-file/558803 adresinden erişildi.
  • Özgüven, N. ve Karataş, E. (2010). Genç tüketicilerin marka kişiliği algılamalarının cinsiyete göre değerlendirilmesi: Mcdonald’s ve burger king. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 143.
  • Sevil, B. (2006). Moda sektöründe küresel marka yaratılması: markalaşma çalışmaları üzerine bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, Türkiye.
  • Song, Y., Hur, W. M. ve Kim, M. (2012). Brand trust and affect in the luxury brand customer relationship. Social behavior and personality research, 2, 332.
  • Sönmez, E. (2010). Giyimde marka bağlılığı ve marka duyarlılığı: gençler üzerine bir araştırma. Erciyes Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 68. 30 Ekim 2017 tarihinde http://sbedergi.erciyes.edu.tr-/sayi_28/4.pdf adresinden erişildi.
  • Su, J. ve Xiao Tong, X. (2016). Brand personality, consumer satisfaction, and loyalty: a perspective from denim jeans brands. Fa-mily and Consumer Sciences Research Journal, 4, 427, 17 Mart 2019 tarihinde https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/fcsr.12171 adresinden erişildi.
  • Yousaf, U., Zulfıqar R., Aslam M. ve Altaf, M. (2012). Studying brand loyalty in the cosmetics ındustry. Scientific Journal of Logistics, 4, 327. 30 Ekim 2017 tarihinde http://www.logforum.net/pdf-/8_4_6_12.pdf 327-337 adresinden erişildi.

Fashion Design Students' Views on Clothing Brands: Giresun University Study Case

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 18, 157 - 179, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.521104

Öz

The aim of this study is to
determine the perception status of the cloth brands characteristics by fashion
design students. The sample of the study using descriptive research method
consists of the students in
Giresun University, Şebinkarahisar School of Applied Sciences, Fashion Design
Department. The data were obtained with the developed questionnaire. The
questionnaire consists of four main sections: demographic characteristics of
the students, features that students care about clothes exchange, students'
expectations from cloth brands and finally their opinions about cloth brands.
The five - likert type scale was used in order to measure the characteristics
participants care about clothes exchange and the participants' expectations
from the cloth brands. In this research, university students' opinions on the
brands covered by the research were determined by structuring ‘Brand Features’
under three variables including emotional factors, brand personality and
physical factors. The results obtained from this research were given as
percentage and number values in the tables. In addition, χ² correlation
analysis was used to measure the statistical relationship between
characteristics university students pay attention in the fashion brands
perceptions and their license levels. Furthermore, ANOVA analysis was performed
in order to test whether there is a statistically significant difference
between characteristics participants in the research group care about according
to their license level on clothes exchange and their expectation from cloth
brands. As a result of the study, it has been revealed that creating brand
image and brand personality for the enterprises has a decisive effect on the
consumer. It is determined that the brand's abstract features are clearly
understood by the young consumer population.

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (2009). Marka değeri yönetimi. (E. Orfanlı, Çev.). İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Ağaç, S. Sevinir, S. D. (2018). Marka yarar boyutlarına ilişkin bir ölçek sınaması: moda sektörü örneği. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30, 312-327.
  • Aktuğlu, I. K. Temel, A. (2006). Tüketiciler markaları nasıl tercih ediyor? (Kamu sektörü çalışanlarının giysi markalarını tercihini etkileyen faktörlere yönelik bir araştırma). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 35-57.
  • Atlı, S. M. (2001). Marka türleri ve korunması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, Türkiye.
  • Aytuğ, S. ve Özgüven, N. (2011). Pazarlama yönetimi. İzmir: Detay Yayıncılık.
  • Azizağaoğlu, A. ve Altunışık, R. (2011). Hazır giyim markalarının fonksiyonel ve sembolik özelliklerinin algılanan kalite ve marka bağlılığı üzerine etkileri. Tüketici Ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 2. 103. 30 Ekim 2017 tarihinde http: // betadergi. com/ ttad /yonetim / icerik / makaleler / 25-published.pdf adresin-den erişildi.
  • Bağrışen, Y. Ö. (1999). Sanatsal yaratıcılığın giyim tasarımında ve marka oluşumundaki yeri. Yayımlanmamış sanatta yeterlilik tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim toplumu. (F. Keskin ve N. Tutal, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çeğindir, N. Y. Çakmak, Ş. (2018). Giysi örneğinde moda ürün geliştirme. Ankara: Gece Akademi.
  • Çetin, K. (2016). Kadın tüketicilerin giysi satın alma davranışları ve marka bağımlılığı. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 28-31. 1 Mart 2019 tarihinde http://dergipark.gov.tr/download/article-file/264673 adresinden erişildi.
  • Denli, N. (2007). Giyim sektöründe marka imajı odaklı iletişim stratejileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Eray, F. (1999). Hazır giyim sanayinde marka-reklam ve tüketici ilişkileri. Mesleki eğitim dergisi, 2, 103. 3 Kasım 2017 tarihinde http://reklamajansim.blogspot.com/2008/08/hazir-giyim-sanayinde-marka-reklam-ve.html adresinden erişildi.
  • Erdem, Ş., Karsu, S., Memiş, E. ve Yıldız, O. (2010). Denim pazarında marka konumlandırmalarının karşılaştırılması. Marmara İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 1, 351-384.
  • Işık, E. (2007). Hazır giyim ürünlerinde marka imajı yaratmanın önemi ve işletmeler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • İri, R. ve İnal, M. E. (2011). Bir hazır giyim markasının pazardaki değişiminin hikâyesi: lc waikiki örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 1, 467. 29 Ocak 2018 tarihinde http://dergipark.gov.tr/download/article-file/194533 adresinden erişildi.
  • Kaptanoğlu, Ö. R. Kılıçarslan, M. ve Tosun, A. (2019). Marka ve marka farkındalığı. The journal of Social Science, 5. 248-256. 18 Mart 2019 tarihinde http://dergipark.gov.tr/tjsosci/issue/43451/520673 adresinden erişildi.
  • Karataş, A. ve Altunışık R. (2015). Yerli ve yabancı markalarının tüke-tici zihnindeki konumları ve algılanan müşteri değerlerinin karşılaştırılması. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10, 138. 27 Nisan 2018 tarihinde https://www.kafkas.edu.tr/dosyalar/iibfdergi/file/10/8(1).pdf adresinden erişildi.
  • Kırdar, Y. (2005). Marka stratejilerinin oluşturulması: Coca-cola örneği. Review Of Social, Economic & Business Studies, 4, 234. 30 Ekim 2017 tarihinde https: //docplayer.biz.tr/396626-Marka-stratejilerinin-olusturulmasi-coca-cola-ornegi.html adresinden erişildi.
  • Odabaşı, Y. (2006). Tüketim kültürü-yetinen toplumdan tüketen topluma. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Özçelik, D. G. Torlak, Ö. (2011). Marka kişiliği algısı ile etnosentrik eğilimler arasındaki ilişki: levis ve mavi jeans üzerine bir uygulama. Ege Akademik Bakış Dergisi, 3, 363. 1 Mart 2019 tarihinde http://dergipark.gov.tr/download/article-file/558803 adresinden erişildi.
  • Özgüven, N. ve Karataş, E. (2010). Genç tüketicilerin marka kişiliği algılamalarının cinsiyete göre değerlendirilmesi: Mcdonald’s ve burger king. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 143.
  • Sevil, B. (2006). Moda sektöründe küresel marka yaratılması: markalaşma çalışmaları üzerine bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, Türkiye.
  • Song, Y., Hur, W. M. ve Kim, M. (2012). Brand trust and affect in the luxury brand customer relationship. Social behavior and personality research, 2, 332.
  • Sönmez, E. (2010). Giyimde marka bağlılığı ve marka duyarlılığı: gençler üzerine bir araştırma. Erciyes Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 68. 30 Ekim 2017 tarihinde http://sbedergi.erciyes.edu.tr-/sayi_28/4.pdf adresinden erişildi.
  • Su, J. ve Xiao Tong, X. (2016). Brand personality, consumer satisfaction, and loyalty: a perspective from denim jeans brands. Fa-mily and Consumer Sciences Research Journal, 4, 427, 17 Mart 2019 tarihinde https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/fcsr.12171 adresinden erişildi.
  • Yousaf, U., Zulfıqar R., Aslam M. ve Altaf, M. (2012). Studying brand loyalty in the cosmetics ındustry. Scientific Journal of Logistics, 4, 327. 30 Ekim 2017 tarihinde http://www.logforum.net/pdf-/8_4_6_12.pdf 327-337 adresinden erişildi.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğba Seferoğlu 0000-0002-2366-4278

Hatice Harmankaya Bu kişi benim 0000-0001-6375-7586

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 26 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Seferoğlu, T., & Harmankaya, H. (2019). Moda Tasarımı Öğrencilerinin Giyim Markalarına Yönelik Görüşleri: Giresun Üniversitesi Örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 157-179. https://doi.org/10.26466/opus.521104