In countries with a democratic society structure,
it is necessary for individuals to embrace democratic values and transform
these values in order to preserve and maintain the democratic order.
Individuals begin to gain these values first in the family; after school in the
school. Teachers undertake this task in the school. For this reason, it should
be ensured that the teachers have sufficient knowledge and consciousness about
the democratic values while they are still teacher candidates. For this reason,
this research was conducted in order to determine the effect of the use of
creative drama as a method in the development of democratic attitudes of
classroom teacher candidates. The study was designed in a single group
pretest-posttest model from experimental research models. The research was
conducted with 30 class teacher candidates. In the research, a questionnaire
form was used to determine Democratic Attitude Scale and democracy metaphors
developed by Gözütok (1995). Metaphoric perceptions have been guiding the
process of preparing creative drama activities. When the developed metaphors
were examined, it was seen that the metaforth was at least related to the
concepts of "individual" and "necessity" when the class
teacher candidates created the metaphor about the concepts of
"equality" and "justice" It was concluded that there was a
statistically significant difference between the democratic attitudes of the
participants in the survey before the given training and the democratic
attitudes after the experimental procedures. It can be interpreted that the
change in democratic attitudes after the experimental process is effective.
Based on the results obtained in the research, democracy education should be
given by educational activities aimed at implementation based on the
experiences in the institutions where they are educated by the teachers.
Democratic values democratic attitudes creative drama metaphor teacher candidate
Demokratik
toplum yapısına sahip olan ülkelerde demokratik düzenin korunması ve devamının
sağlanması için bireylerin demokratik değerleri benimsemesi ve bu değerleri
eyleme dönüştürmesi gerekmektedir. Bireylere bu değerler önce ailede
kazandırılmaya başlanır; sonrasında ise okulda devam edilir. Okulda bu görevi
öğretmenler üstlenmektedir. Bu sebeple öğretmenlerin henüz öğretmen adayı iken
demokratik değerlerle ilgili yeterli bilgi ve bilinç düzeyine ulaşmaları
sağlanmalıdır. Bu düşünceden hareketle bu araştırma, sınıf öğretmeni
adaylarının demokratik tutumlarının gelişmesinde bir yöntem olarak yaratıcı
drama kullanımının etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma deneysel
araştırma modellerinden tek grup öntest-sontest modelinde tasarlanmıştır.
Araştırma 30 sınıf öğretmeni adayı ile yürütülmüştür. Araştırmada Gözütok
(1995) tarafından geliştirilen Demokratik Tutum Ölçeği ve demokrasi
metaforlarını belirlemek için anket formu kullanılmıştır. Metaforik algılar
yaratıcı drama etkinliklerinin hazırlanması sürecinde yol gösterici olmuştur.
Geliştirilen metaforlar incelendiğinde sınıf öğretmeni adaylarının demokrasi
hakkında en fazla “eşitlik” ve “adalet” kavramları ile ilgili metafor
oluştururken en az “birey” ve “gereklilik” kavramları ile ilgili metafor
oluşturulduğu görülmüştür. Araştırmaya katılanların verilen eğitimden önceki
demokratik tutumları ile deneysel işlemlerden sonraki demokratik tutumları
arasında istatistiksel açıdan anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Deneysel işlemlerin öncesinden sonrasına demokratik
tutumlardaki değişim uygulamanın etkili olduğu şeklinde yorumlanabilir. Araştırmada
elde edilen sonuçlara dayanarak demokrasi eğitimi, öğretmenler tarafından
öğrencilere eğitim aldıkları kurumlarda yaşantılara dayalı bir şekilde
uygulamaya dönük eğitsel çalışmalarla verilmelidir.
Demokratik değer demokratik tutum yaratıcı drama metafor öğretmen adayı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 36 |