Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilgilendirme Tasarımı İlkeleri Bağlamında Reklam Afişlerinin İncelenmesi

Yıl 2019, Sayı: 23, 59 - 75, 19.06.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı reklam afişlerinin bilgilendirme tasarımı ilkeleri çerçevesinde değerlendirilebilir olduğunu göstermektir. Pek çok çalışmada bilgilendirme tasarımının uygulama alanı içinde afiş tasarımlarının değerlendirilmediği görülmektedir. Ancak görsel iletişimin, bilgilendirme tasarımıyla kesiştiği nokta olan bilgiyi görselleştirme, afiş tasarımlarında bilgilendirme tasarımı ilkelerine uyma zorunluluğunu getirmektedir. Özellikle reklam afişlerinde bilgilendirme kriterlerine uyulması afişin iletişim gücünü arttıracağı gibi tüketici ve rakip firmalar açısından haksız durumlara neden olmasına da engel olacaktır. Bu nedenle bilgilendirme tasarımı ilkelerinin reklam afişlerinde gözetilmesi, görsel iletişimin vazgeçilmezi olduğu gibi aynı zamanda etik bir sorumluluktur. Bu çalışma kapsamında bilgilendirme tasarımı ilkelerinin teorik altı yapısı incelendi, reklam afişlerinde yer alan bilgilendirici unsurlar ele alındı ve elde edilen bilgilerden yola çıkılarak örnek reklam afişleri bilgilendirme tasarımı bağlamında değerlendirildi.

Kaynakça

  • Aktuğlu, I.K. (2006). “Tüketicinin Bilgilendirilmesi Sürecinde Reklam Etiği”, Küresel İletişim Dergisi, 2, 1-20.
  • Becer, E. (2015). İletişim ve grafik tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Frascara, J. (2004). Communication Design: Principles, Methods, and Practice. New York: Allworth Communications, Inc.
  • Girod, M. (2007). “A Conceptual Overview of the Beauty and Aesthetics in Science”, Studies in Science Education: Leeds, 43, 38-61.
  • Güler, T. (2008). Grafik Tasarımda Yeni Bir Alan: Bilgilendirme Tasarımı ve Bir Uygulama, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir. İlisulu, T.İ. (2017). “Bilgilendirme Tasarımı ve Eğitimdeki Yeri”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6 (Özel Sayı 1), 195-213.
  • Mijksenaar, P. (1997). Visual Function: An Introduction to Information Design. Rotterdam: 010 Publishers.
  • Passini, R. (1999). Information Design: An Old Hag in Fashionable Clothes. R. Jacobson (Editör). Information Design. Cambridge, MA. MIT Press, s. 83-98.
  • Pesen, C. (2002). “Matematiğin Estetiği Üzerine”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 130-140.
  • Pettersson, R. (2010). “Information Design–Principles and Guidelines”, Journal of Visual Literacy, 29(2), 167-182.
  • Shedroff, N. (1999). Information Interaction Design: A Unified Field Theory of Design. R. Jacobson (Editör), Information Design. Cambridge, MA. MIT Press, s. 267-292.
  • Tarlacı, S. (2016). Schrödinger’in Kedisi Neden Şizofren Oldu?. İstanbul: Destek Yayınları.
  • Teker, U. (2002). Grafik tasarım ve reklam. İzmir: Dokuz Eylül Yayıncılık.
  • Tufte, E.R. (2001). The Visual Display of Quantitative Information. Cheshire, CT: Graphics Press.
  • İnternet Kaynakları
  • ASA. (2012). ASA Adjudication on L’Oréal (UK) Ltd t/a L’Oréal Paris. https://www.asa.org. uk/rulings/loral-uk-ltd-a11-171059.html. Erişim: 17.04.2018.
  • Reklam Özdenetim Kurulu. (2019). Başvuru İstatistikleri - Başvuru Konusuna Göre Dağılım, https://www.rok.org.tr/tr/Page/Index/15. Erişim: 10.04.2019.
  • Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği (2015), http://www. resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/01/20150110-5.html. Erişim 18.08.2018.
  • Görsel Kaynakları
  • Pegasus havayolları reklam afişi, 2017, Kaynak: http://www.bagimsizhavacilar.com/ pegasusdan-pye-varan-indirim-kampanyasi, Erişim: 15.09.2018
  • Axess kredi kartı reklam afişi, 2011, Kaynak: https://www.motobilim.com/2011/01/ petrol-ofisinde-axesse-40-tl-chip-para.html, Erişim: 15.09.2018
  • Ford Focus reklam afişi, 2010, Kaynak: https://www.adsoftheworld.com/media/print/ ford_conquer_the_ice, Erişim: 15.09.2018 Ice Tea reklam afişi, 2014,
  • http://www.titrifikir.com/Files/Ideas/ab37b1fa-673c-48e8-b8e9-d7a8b6e6483c.jpg, Erişim: 18.08.2018
  • L’Oreal Paris Revitalift reklam afişi, 2011, Kaynak: https://i.pinimg.com/ originals/18/64/72/1864726013db9011b540fcdb6611d2d2.jpg, Erişim: 16.09.2018
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erol Çitci Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 19 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Çitci, E. (2019). Bilgilendirme Tasarımı İlkeleri Bağlamında Reklam Afişlerinin İncelenmesi. Sanat Ve Tasarım Dergisi(23), 59-75.
AMA Çitci E. Bilgilendirme Tasarımı İlkeleri Bağlamında Reklam Afişlerinin İncelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi. Haziran 2019;(23):59-75.
Chicago Çitci, Erol. “Bilgilendirme Tasarımı İlkeleri Bağlamında Reklam Afişlerinin İncelenmesi”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 23 (Haziran 2019): 59-75.
EndNote Çitci E (01 Haziran 2019) Bilgilendirme Tasarımı İlkeleri Bağlamında Reklam Afişlerinin İncelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi 23 59–75.
IEEE E. Çitci, “Bilgilendirme Tasarımı İlkeleri Bağlamında Reklam Afişlerinin İncelenmesi”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 23, ss. 59–75, Haziran 2019.
ISNAD Çitci, Erol. “Bilgilendirme Tasarımı İlkeleri Bağlamında Reklam Afişlerinin İncelenmesi”. Sanat ve Tasarım Dergisi 23 (Haziran 2019), 59-75.
JAMA Çitci E. Bilgilendirme Tasarımı İlkeleri Bağlamında Reklam Afişlerinin İncelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2019;:59–75.
MLA Çitci, Erol. “Bilgilendirme Tasarımı İlkeleri Bağlamında Reklam Afişlerinin İncelenmesi”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 23, 2019, ss. 59-75.
Vancouver Çitci E. Bilgilendirme Tasarımı İlkeleri Bağlamında Reklam Afişlerinin İncelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2019(23):59-75.