Yıl 2019, Cilt , Sayı 23, Sayfalar 59 - 75 2019-06-19

Bilgilendirme Tasarımı İlkeleri Bağlamında Reklam Afişlerinin İncelenmesi

Erol Çitci [1]


Bu çalışmanın amacı reklam afişlerinin bilgilendirme tasarımı ilkeleri çerçevesinde değerlendirilebilir olduğunu göstermektir. Pek çok çalışmada bilgilendirme tasarımının uygulama alanı içinde afiş tasarımlarının değerlendirilmediği görülmektedir. Ancak görsel iletişimin, bilgilendirme tasarımıyla kesiştiği nokta olan bilgiyi görselleştirme, afiş tasarımlarında bilgilendirme tasarımı ilkelerine uyma zorunluluğunu getirmektedir. Özellikle reklam afişlerinde bilgilendirme kriterlerine uyulması afişin iletişim gücünü arttıracağı gibi tüketici ve rakip firmalar açısından haksız durumlara neden olmasına da engel olacaktır. Bu nedenle bilgilendirme tasarımı ilkelerinin reklam afişlerinde gözetilmesi, görsel iletişimin vazgeçilmezi olduğu gibi aynı zamanda etik bir sorumluluktur. Bu çalışma kapsamında bilgilendirme tasarımı ilkelerinin teorik altı yapısı incelendi, reklam afişlerinde yer alan bilgilendirici unsurlar ele alındı ve elde edilen bilgilerden yola çıkılarak örnek reklam afişleri bilgilendirme tasarımı bağlamında değerlendirildi.

Bilgilendirme Tasarımı, Tipografik Bilgilendirme, Görsel Bilgilendirme, Reklam Afişleri, Görsel İletişim Tasarımı
  • Aktuğlu, I.K. (2006). “Tüketicinin Bilgilendirilmesi Sürecinde Reklam Etiği”, Küresel İletişim Dergisi, 2, 1-20.
  • Becer, E. (2015). İletişim ve grafik tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Frascara, J. (2004). Communication Design: Principles, Methods, and Practice. New York: Allworth Communications, Inc.
  • Girod, M. (2007). “A Conceptual Overview of the Beauty and Aesthetics in Science”, Studies in Science Education: Leeds, 43, 38-61.
  • Güler, T. (2008). Grafik Tasarımda Yeni Bir Alan: Bilgilendirme Tasarımı ve Bir Uygulama, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir. İlisulu, T.İ. (2017). “Bilgilendirme Tasarımı ve Eğitimdeki Yeri”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6 (Özel Sayı 1), 195-213.
  • Mijksenaar, P. (1997). Visual Function: An Introduction to Information Design. Rotterdam: 010 Publishers.
  • Passini, R. (1999). Information Design: An Old Hag in Fashionable Clothes. R. Jacobson (Editör). Information Design. Cambridge, MA. MIT Press, s. 83-98.
  • Pesen, C. (2002). “Matematiğin Estetiği Üzerine”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 130-140.
  • Pettersson, R. (2010). “Information Design–Principles and Guidelines”, Journal of Visual Literacy, 29(2), 167-182.
  • Shedroff, N. (1999). Information Interaction Design: A Unified Field Theory of Design. R. Jacobson (Editör), Information Design. Cambridge, MA. MIT Press, s. 267-292.
  • Tarlacı, S. (2016). Schrödinger’in Kedisi Neden Şizofren Oldu?. İstanbul: Destek Yayınları.
  • Teker, U. (2002). Grafik tasarım ve reklam. İzmir: Dokuz Eylül Yayıncılık.
  • Tufte, E.R. (2001). The Visual Display of Quantitative Information. Cheshire, CT: Graphics Press.
  • İnternet Kaynakları
  • ASA. (2012). ASA Adjudication on L’Oréal (UK) Ltd t/a L’Oréal Paris. https://www.asa.org. uk/rulings/loral-uk-ltd-a11-171059.html. Erişim: 17.04.2018.
  • Reklam Özdenetim Kurulu. (2019). Başvuru İstatistikleri - Başvuru Konusuna Göre Dağılım, https://www.rok.org.tr/tr/Page/Index/15. Erişim: 10.04.2019.
  • Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği (2015), http://www. resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/01/20150110-5.html. Erişim 18.08.2018.
  • Görsel Kaynakları
  • Pegasus havayolları reklam afişi, 2017, Kaynak: http://www.bagimsizhavacilar.com/ pegasusdan-pye-varan-indirim-kampanyasi, Erişim: 15.09.2018
  • Axess kredi kartı reklam afişi, 2011, Kaynak: https://www.motobilim.com/2011/01/ petrol-ofisinde-axesse-40-tl-chip-para.html, Erişim: 15.09.2018
  • Ford Focus reklam afişi, 2010, Kaynak: https://www.adsoftheworld.com/media/print/ ford_conquer_the_ice, Erişim: 15.09.2018 Ice Tea reklam afişi, 2014,
  • http://www.titrifikir.com/Files/Ideas/ab37b1fa-673c-48e8-b8e9-d7a8b6e6483c.jpg, Erişim: 18.08.2018
  • L’Oreal Paris Revitalift reklam afişi, 2011, Kaynak: https://i.pinimg.com/ originals/18/64/72/1864726013db9011b540fcdb6611d2d2.jpg, Erişim: 16.09.2018
Birincil Dil tr
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yazar: Erol Çitci

Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 19 Haziran 2019

Bibtex @araştırma makalesi { sanatvetasarim578624, journal = {Sanat ve Tasarım Dergisi}, issn = {1308-2264}, eissn = {2149-6595}, address = {}, publisher = {Gazi Üniversitesi}, year = {2019}, volume = {}, pages = {59 - 75}, doi = {}, title = {Bilgilendirme Tasarımı İlkeleri Bağlamında Reklam Afişlerinin İncelenmesi}, key = {cite}, author = {Çitci, Erol} }
APA Çitci, E . (2019). Bilgilendirme Tasarımı İlkeleri Bağlamında Reklam Afişlerinin İncelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi , (23) , 59-75 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanatvetasarim/issue/46013/578624
MLA Çitci, E . "Bilgilendirme Tasarımı İlkeleri Bağlamında Reklam Afişlerinin İncelenmesi". Sanat ve Tasarım Dergisi (2019 ): 59-75 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanatvetasarim/issue/46013/578624>
Chicago Çitci, E . "Bilgilendirme Tasarımı İlkeleri Bağlamında Reklam Afişlerinin İncelenmesi". Sanat ve Tasarım Dergisi (2019 ): 59-75
RIS TY - JOUR T1 - Bilgilendirme Tasarımı İlkeleri Bağlamında Reklam Afişlerinin İncelenmesi AU - Erol Çitci Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - DO - T2 - Sanat ve Tasarım Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 59 EP - 75 VL - IS - 23 SN - 1308-2264-2149-6595 M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Sanat ve Tasarım Dergisi Bilgilendirme Tasarımı İlkeleri Bağlamında Reklam Afişlerinin İncelenmesi %A Erol Çitci %T Bilgilendirme Tasarımı İlkeleri Bağlamında Reklam Afişlerinin İncelenmesi %D 2019 %J Sanat ve Tasarım Dergisi %P 1308-2264-2149-6595 %V %N 23 %R %U
ISNAD Çitci, Erol . "Bilgilendirme Tasarımı İlkeleri Bağlamında Reklam Afişlerinin İncelenmesi". Sanat ve Tasarım Dergisi / 23 (Haziran 2019): 59-75 .
AMA Çitci E . Bilgilendirme Tasarımı İlkeleri Bağlamında Reklam Afişlerinin İncelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2019; (23): 59-75.
Vancouver Çitci E . Bilgilendirme Tasarımı İlkeleri Bağlamında Reklam Afişlerinin İncelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2019; (23): 75-59.