Year 2019, Volume 10, Issue 1, Pages 111 - 135 2019-03-30

DECEIT, DESIRE, AND THE FILMS OF ZEKİ DEMİRKUBUZ
ZEKİ DEMİRKUBUZ FİLMLERİNDE ARZU VE İHANET

Coşkun Liktor [1]

136 361

This article analyses four films by Zeki Demirkubuz, Masumiyet (Innocence, 1997), İtiraf (Confession, 2001), Kader (Destiny,  2006), and Kor (Ember, 2016), which deal with the themes of unrequited love, jealousy, and betrayal. Analysis reveals the dynamics of desire in these four films. Kor and İtiraf, both of which depict the sad plight of jealous husbands who agonize over their wives’ infidelity, illustrate Rene Girard’s theory of triangular desire by introducing a third person in the genesis and perpetuation of the subject’s desire. Masumiyet and Kader, on the other hand, are interpreted as modern takes on the theme of courtly love, in which the lover elevates the beloved to the status of sublime object. Masumiyet and Kader are analysed through the lens of Lacanian psychoanalysis, particularly in relation to Lacan’s and Zizek’s writings on the anamorphic gaze and masochistic contract present in courtly love. The article shows that all four films demystify the concept of romantic love, thereby demonstrating Lacan’s contention that a spontaneous, unmediated and harmonious sexual relationship between a man and a woman is impossible.
Bu makale, Zeki Demirkubuz’un karşılıksız aşk, kıskançlık ve ihanet temalarını ele alan filmlerinden Masumiyet (1997), İtiraf, (2001), Kader (2006) ve Kor (2016) üzerine  odaklanarak  bu  filmlerde  işleyen  arzu  dinamiklerini  aydınlatmayı amaçlamaktadır.  Öncelikle  karısının  kendisini  aldattığı  şüphesiyle  kıvranan erkeklerin dramlarını konu alan Kor ve İtiraf filmlerinin Rene Girard’ın üçgen arzu kuramına uygun düşecek şekilde, arzunun doğuşunda ve sürdürülmesinde üçüncü şahısların oynadığı aktif rolü ortaya serdiği gösterilecektir. Masumiyet ve Kader’de resmedilen ilişki, aşığın sevdiği kadını yüce bir nesne konumuna yükselttiği  şövalye  aşkının  modern  bir  versiyonu  olarak  yorumlanacaktır. Masumiyet ve Kader, Lacancı psikanaliz ışığında, bilhassa Lacan’ın ve Zizek’in şövalye aşkında işleyen anamorfik   bakış ve mazoşizm dinamiğine dair yazdıklarından yararlanmak suretiyle incelenecektir. Sonuç olarak bu makalenin amacı, yukarıda adı geçen filmlerin romantik aşk kavramının büyüsünü bozarak Lacan’ın kadınla erkek arasında kendiliğinden, dolayımsız ve dengeli bir cinsel ilişkinin mümkün olmadığına dair tezini kanıtladığını göstermektir.
  • Barnard, S. (2002). Introduction. In S. Barnard & B. Fink (Eds.), Reading Seminar XX: Lacan’s Major Work onLove, Knowledge and Feminine Sexuality (pp. 1-20). New York: State University of New York.
  • De Rougemont, D. (1983). Love in the Western World (M. Belgion, Trans.). New Jersey: Princeton UP.
  • Demirkubuz, Z. (Producer/Director/Screenwriter). (1997). Masumiyet (Innocence) [Motion Picture]. Turkey: Mavi Film.
  • Demirkubuz, Z. (Producer/Director/Screenwriter). (2001). İtiraf (Confession) [Motion Picture]. Turkey: Mavi Film.
  • Demirkubuz, Z. (Director/Screenwriter). (2006). Kader (Destiny) [Motion Picture]. Turkey & Greece: Mavi Film & Inkas Film.
  • Demirkubuz, Z. (Director/Screenwriter). (2016). Kor (Ember) [Motion Picture]. Turkey: Mavi Film.
  • Evans, D. (1996). An Introductory Dictionary of Lacanian Psychoanalysis. London & New York: Routledge.
  • Freud, S. (2001). On the Universal Tendency to Debasement in the Sphere of Love. In J. Strachey (Ed. & Trans.), The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud (Volume XI, pp. 177-190). London: Vintage.
  • Girard, R. (1965). Deceit, Desire and the Novel (Y. Freccero, Trans.). Baltimore: The John Hopkins Press.
  • Girard, R. (1989). Violence and the Sacred (P. Gregory, Trans.). Baltimore & London: The John Hopkins UP.
  • Lacan, J. (1991a). The Seminar of Jacques Lacan Book I: Freud’s Papers on Technique. (J-A. Miller, Ed.). New York & London: W.W. Norton and Company.
  • Lacan, J. (1991b). The Seminar of Jacques Lacan Book II: The Ego in Freud’s Theory and in the Technique of Psychoanalysis. (J-A. Miller, Ed.). New York & London: W.W. Norton and Company.
  • Lacan, J. (1997). The Seminar of Jacques Lacan Book VII: The Ethics of Psychoanalysis. (J-A. Miller, Ed.). New York & London: W.W. Norton and Company.
  • Lacan, J. (1998). The Seminar Of Jacques Lacan Book XI: The Four Fundamental Concepts Of Psychoanalysis. (J-A. Miller, Ed.). New York & London: W.W. Norton and Company.
  • Lacan, J. (1999). The Seminar of Jacques Lacan Book XX: On Feminine Sexuality. (J-A. Miller, Ed.). New York & London: W.W. Norton and Company.
  • Lacan, J. (2001). Ecrits: A Selection (A. Sheridan, Trans.). London & New York: Routledge.
  • Meloni, M. (2002). A Triangle of Thoughts: Girard, Freud, Lacan. JEP: European Journal of Psychoanalysis, 14. Retrieved from http://www.psychomedia.it/jep/number14/meloni.htm.
  • Phillips, A. (1996). Monogamy. London: Faber and Faber. Sedgwick, E. K. (1985). Between Men. New York: Columbia UP. Suner, A. (2010). New Turkish Cinema. London: I.B. Tauris.
  • Taylor, V. E. (2000). Contracting Masochism: Pain, Pleasure and the Language of Power. In M. C. Finke & C. Niekerk (Eds.), One Hundred Years of Masochism (pp. 53-71). Amsterdam: Rodopi.
  • Poe, E. A. (1990). The Imp of the Perverse. In S. Levine & S. Levine (Eds.), The Short Fiction of Edgar Allan Poe (pp. 268-271). Urbana & Chicago: University of Illinois Press.
  • Zizek, S. (1992). Looking Awry. Cambridge & London: The MIT Press.
  • Zizek, S. (1994). The Metastases of Enjoyment. London & New York: Verso.
  • Zizek, S. (2008). The Plague of Fantasies. London & New York: Verso.
Primary Language en
Subjects Art
Journal Section Features
Authors

Orcid: 0000-0003-2139-6561
Author: Coşkun Liktor (Primary Author)
Country: Turkey


Dates

Publication Date: March 30, 2019

Bibtex @research article { sinecine545799, journal = {sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi}, issn = {2636-784X}, address = {Semire Ruken ÖZTÜRK}, year = {2019}, volume = {10}, pages = {111 - 135}, doi = {10.32001/sinecine.545799}, title = {ZEKİ DEMİRKUBUZ FİLMLERİNDE ARZU VE İHANET}, key = {cite}, author = {Liktor, Coşkun} }
APA Liktor, C . (2019). ZEKİ DEMİRKUBUZ FİLMLERİNDE ARZU VE İHANET. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 10 (1), 111-135. DOI: 10.32001/sinecine.545799
MLA Liktor, C . "ZEKİ DEMİRKUBUZ FİLMLERİNDE ARZU VE İHANET". sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi 10 (2019): 111-135 <http://dergipark.org.tr/sinecine/issue/44218/545799>
Chicago Liktor, C . "ZEKİ DEMİRKUBUZ FİLMLERİNDE ARZU VE İHANET". sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi 10 (2019): 111-135
RIS TY - JOUR T1 - ZEKİ DEMİRKUBUZ FİLMLERİNDE ARZU VE İHANET AU - Coşkun Liktor Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.32001/sinecine.545799 DO - 10.32001/sinecine.545799 T2 - sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 111 EP - 135 VL - 10 IS - 1 SN - 2636-784X- M3 - doi: 10.32001/sinecine.545799 UR - https://doi.org/10.32001/sinecine.545799 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 sinecine: Journal of Film Studies ZEKİ DEMİRKUBUZ FİLMLERİNDE ARZU VE İHANET %A Coşkun Liktor %T ZEKİ DEMİRKUBUZ FİLMLERİNDE ARZU VE İHANET %D 2019 %J sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi %P 2636-784X- %V 10 %N 1 %R doi: 10.32001/sinecine.545799 %U 10.32001/sinecine.545799
ISNAD Liktor, Coşkun . "ZEKİ DEMİRKUBUZ FİLMLERİNDE ARZU VE İHANET". sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi 10 / 1 (March 2019): 111-135. https://doi.org/10.32001/sinecine.545799
AMA Liktor C . ZEKİ DEMİRKUBUZ FİLMLERİNDE ARZU VE İHANET. sinecine. 2019; 10(1): 111-135.
Vancouver Liktor C . ZEKİ DEMİRKUBUZ FİLMLERİNDE ARZU VE İHANET. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi. 2019; 10(1): 135-111.