Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Sociological Study on the Origin of the Act of Sin -The Case of Adam's Story-

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 506 - 538, 30.12.2018

Öz

This study is a theoretical work in the field of sociology of religion
which aims to explain the origin of the act of sin and
the fundamental motives of crime and deviation tendencies in this context, from
Adam’s story in the Qur'an, the main source of Islam. Sin is regarded as a
negative act in religious-cultural sense where one struggles for life and tries
to protect itself. Though a direct correlation cannot be established with
belief values, the sense of sin can be effective in shaping our everyday life
and controlling our behavior. Adam’s story is worthy of examination in this
context a
s it carries the qualification of being a religious text that
allows us to study the nature of sin. This is based
on the Qur'anic text which we think is the simplest form of expression. Adam
and Eve, Satan, Abel and Cain
are the actors of this story and
prototypes helping us to analyze the nature of sin. In
this sense, sin acts in the form of various crimes and deviance behaviors as
the result of man's eternity of property, power and status struggle in the
person of these prototypes. Some theories which have been put forward about crimes
and deviations can give a certain explanation on the subject.
Also there
is the possibility of giving more comprehensive factual explanations about the
act of sin which contains a great deal of crime and deviant behavior, moving
from the story of Adam.

Kaynakça

  • Ateş, Süleyman,(1995),Kur’an-ı Kerim Tefsiri, c.1,2, Milliyet Yayınları
  • Ateş, Süleyman(Tarihsiz),Kur’an-ı Kerim ve Yüce Meali, Kılıç Kitabevi, Ankara.
  • Aydemir, Abdullah,(1974),Tefsirde İsrailiyyat, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara.
  • Aydın, Mahmut,(2014), Ana Hatlarıyla Dinler Tarihi, Ensar Neşriyat, İstanbul.
  • Dolu, Osman, (2011),Suç Teorileri,-Teori,Araştırma ve Uygulamada Kriminoloji-,Seçkin Yayıncılık,Ankara.
  • Dolu, Osman, Geleri, Aytekin, Bahar,İbrahim(2013) ,Suç Sosyolojisi, Ed. Aytekin Geleri, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.Dönmezer, Sulhi,(1984), Kriminoloji, Filiz Kitabevi,İstanbul.
  • Elmalılı, Hamdi Yazır, (1971),Hak Dini Kur’an Dili, c.1,3,8, Eser Neşriyat ve Dağıtım.
  • Elmalılı, Hamdi Yazır, (2005), Kur’an-ı Kerim Ve Türkçe Meali, Sadeleştiren: Rauf Pehlivan, Motif Yayınları, İstanbul.
  • Freyer, Hans,(2013), Din Sosyolojisi, Çev.Turgut Kalpsüz,Doğu Batı Yayınları,Ankara.
  • Harman, Ömer Faruk, (1996), ”Günah” , İslam Ansiklopedisi, c.14,Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları,İstanbul.
  • Harman, Ömer Faruk, (1996),”Habil ve Kabil”, İslam Ansiklopedisi, c.14,Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, İstanbul.Kılıç, Sadık, (1984), Kuranda Günah Kavramı, Hibaş Yayınevi, Konya.
  • Kitabı Mukaddes,(1981) - Eski ve Yeni Ahit-,(1981),Ser Ofset Basımevi, İstanbul.
  • Kızmaz, Zahir,(2005), Sosyolojik Suç Kuramlarının Suç Olgusunu Açıklama Potansiyelleri Üzerine Bir Değerlendirme” Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık 2005 Cilt: 29 No: 2 149-174. Sivas.
  • Kızmaz, Zahir,(2006), Kriminolojide Yeni Yönelimler: Bütünleşik Suç Kuramları II, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 16, Sayı: 1 Sayfa: 305-335, Elazığ.Koç, Turan (1995),Din Dili, Rey yayıncılık,Kayseri.
  • Kur’an-ı Kerim ve Açıklamalı Meali,Komisyon: Hayrettin Karaman,Ali Özek, İbrahim Kafi Dönmez, Mustafa Çağrıcı, Sadrettin Gümüş, Ali Turgut,(2007),Türkiye Diyanet Vakfı, Ankara.
  • Kurt, Muhammet Sacit,(2013), “Peygamberlerin Günahsızlığı Nesiye, Asa, Ğava kelimelerinin Etimolojik İncelemesi Işığında Kurandaki Adem Kıssasına Yeni Bir Yaklaşım”, Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi , C.12 sy. 24, ss. 189-221.
  • Kutup, Muhammet,(1973), İslam’a Göre İnsan Psikolojisi, Çev. Akif Nuri, Hicret Yayınları,İstanbul.
  • Soysaldı, Mehmet,İslam’da Günah Kavramı, http://www.tasavvufdergisi.net/Makaleler/1406565098_5_2001_III_7_SOYSALDIHM.pdf s,145-156) Erişim Tarihi: 14.06.2018
  • Şeriati, Ali,(1980),İslam Sosyolojisi Üzerine,Türkçesi Kamil Can, Düşünce Yayınları,İstanbul.
  • Tirmizi,Sünen, Cennetin Özellikleri,Bölüm2, Hadis no: 2526, http://www.enfal.de/tirmizi/45.htm Erişim Tarihi 25.07.2018.

Günah Eyleminin Kökenine Dair Sosyolojik Bir Deneme Adem Kıssası Örneği

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 506 - 538, 30.12.2018

Öz

Bu çalışma, İslam’ın ana kaynağı
olan Kuran’daki Adem Kıssası’ndan hareketle 
günah  eyleminin kökenine ve bu
bağlamda insanda görülen suç ve sapma eğilimlerinin  temel saiklerine ilişkin belli bir açıklama
getirmeyi amaçlayan kuramsal çerçevede bir din sosyolojisi  denemesidir. Günah dini-kültürel anlamda  insanın hayatı boyunca mücadele
ettiği,kendisini korumaya çalıştığı  negatif
bir eylem olarak kabul edilmektedir. İnanç değerleriyle her zaman  doğrudan bir korelasyon kurulamazsa da günah
algısı gündelik yaşamımızın biçimlenmesinde, davranışlarımızın kontrolünde
etkili olabilmektedir.Adem Kıssası  da
günah olgusunu özlü bir
biçimde ele almamıza imkan veren bir dini metin olma niteliği taşıdığı için bu
kapsamda incelenmeye değer bulunmuştur. Bu konuda en yalın bir anlatım biçimi
olduğunu düşündüğümüz Kuran metni  baz
alınmıştır. Adem  ve Havva,  şeytan, Habil ve Kabil bu kıssanın aktörleri
ve  günah olgusunu analiz etmemize yarayan
prototipler olarak karşımıza çıkmaktadırlar. Bu yönüyle günah eylemi  bu prototiplerin şahsında insanın mülkiyet
ebedilik, iktidar ve statü mücadelesinin sonucu olarak  çeşitli suç ve sapma davranışları biçiminde
kendisini göstermektedir.Suç ve sapmaya 
ilişkin ortaya konan bir takım teoriler konuya kendileri açısından
belli bir  açıklama
getirebilmektedirler.Adem kıssasından hareketle suç ve sapma davranışını  da büyük ölçüde içeren günah eyleminin ortaya
çıkışına  ilişkin daha kapsamlı olgusal
açıklamalar getirebilme imkanı bulunmaktadır.

Kaynakça

  • Ateş, Süleyman,(1995),Kur’an-ı Kerim Tefsiri, c.1,2, Milliyet Yayınları
  • Ateş, Süleyman(Tarihsiz),Kur’an-ı Kerim ve Yüce Meali, Kılıç Kitabevi, Ankara.
  • Aydemir, Abdullah,(1974),Tefsirde İsrailiyyat, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara.
  • Aydın, Mahmut,(2014), Ana Hatlarıyla Dinler Tarihi, Ensar Neşriyat, İstanbul.
  • Dolu, Osman, (2011),Suç Teorileri,-Teori,Araştırma ve Uygulamada Kriminoloji-,Seçkin Yayıncılık,Ankara.
  • Dolu, Osman, Geleri, Aytekin, Bahar,İbrahim(2013) ,Suç Sosyolojisi, Ed. Aytekin Geleri, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.Dönmezer, Sulhi,(1984), Kriminoloji, Filiz Kitabevi,İstanbul.
  • Elmalılı, Hamdi Yazır, (1971),Hak Dini Kur’an Dili, c.1,3,8, Eser Neşriyat ve Dağıtım.
  • Elmalılı, Hamdi Yazır, (2005), Kur’an-ı Kerim Ve Türkçe Meali, Sadeleştiren: Rauf Pehlivan, Motif Yayınları, İstanbul.
  • Freyer, Hans,(2013), Din Sosyolojisi, Çev.Turgut Kalpsüz,Doğu Batı Yayınları,Ankara.
  • Harman, Ömer Faruk, (1996), ”Günah” , İslam Ansiklopedisi, c.14,Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları,İstanbul.
  • Harman, Ömer Faruk, (1996),”Habil ve Kabil”, İslam Ansiklopedisi, c.14,Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, İstanbul.Kılıç, Sadık, (1984), Kuranda Günah Kavramı, Hibaş Yayınevi, Konya.
  • Kitabı Mukaddes,(1981) - Eski ve Yeni Ahit-,(1981),Ser Ofset Basımevi, İstanbul.
  • Kızmaz, Zahir,(2005), Sosyolojik Suç Kuramlarının Suç Olgusunu Açıklama Potansiyelleri Üzerine Bir Değerlendirme” Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık 2005 Cilt: 29 No: 2 149-174. Sivas.
  • Kızmaz, Zahir,(2006), Kriminolojide Yeni Yönelimler: Bütünleşik Suç Kuramları II, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 16, Sayı: 1 Sayfa: 305-335, Elazığ.Koç, Turan (1995),Din Dili, Rey yayıncılık,Kayseri.
  • Kur’an-ı Kerim ve Açıklamalı Meali,Komisyon: Hayrettin Karaman,Ali Özek, İbrahim Kafi Dönmez, Mustafa Çağrıcı, Sadrettin Gümüş, Ali Turgut,(2007),Türkiye Diyanet Vakfı, Ankara.
  • Kurt, Muhammet Sacit,(2013), “Peygamberlerin Günahsızlığı Nesiye, Asa, Ğava kelimelerinin Etimolojik İncelemesi Işığında Kurandaki Adem Kıssasına Yeni Bir Yaklaşım”, Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi , C.12 sy. 24, ss. 189-221.
  • Kutup, Muhammet,(1973), İslam’a Göre İnsan Psikolojisi, Çev. Akif Nuri, Hicret Yayınları,İstanbul.
  • Soysaldı, Mehmet,İslam’da Günah Kavramı, http://www.tasavvufdergisi.net/Makaleler/1406565098_5_2001_III_7_SOYSALDIHM.pdf s,145-156) Erişim Tarihi: 14.06.2018
  • Şeriati, Ali,(1980),İslam Sosyolojisi Üzerine,Türkçesi Kamil Can, Düşünce Yayınları,İstanbul.
  • Tirmizi,Sünen, Cennetin Özellikleri,Bölüm2, Hadis no: 2526, http://www.enfal.de/tirmizi/45.htm Erişim Tarihi 25.07.2018.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Coşkun Dikbıyık Bu kişi benim 0000-0002-2006-4787

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 27 Temmuz 2018
Kabul Tarihi 14 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Dikbıyık, Coşkun. “Günah Eyleminin Kökenine Dair Sosyolojik Bir Deneme Adem Kıssası Örneği”. Tasavvur / Tekirdağ İlahiyat Dergisi 4/2 (Aralık 2018), 506-538.

Flag Counter