This study is a theoretical work in the field of sociology of religion
which aims to explain the origin of the act of sin and
the fundamental motives of crime and deviation tendencies in this context, from
Adam’s story in the Qur'an, the main source of Islam. Sin is regarded as a
negative act in religious-cultural sense where one struggles for life and tries
to protect itself. Though a direct correlation cannot be established with
belief values, the sense of sin can be effective in shaping our everyday life
and controlling our behavior. Adam’s story is worthy of examination in this
context as it carries the qualification of being a religious text that
allows us to study the nature of sin. This is based
on the Qur'anic text which we think is the simplest form of expression. Adam
and Eve, Satan, Abel and Cain are the actors of this story and
prototypes helping us to analyze the nature of sin. In
this sense, sin acts in the form of various crimes and deviance behaviors as
the result of man's eternity of property, power and status struggle in the
person of these prototypes. Some theories which have been put forward about crimes
and deviations can give a certain explanation on the subject. Also there
is the possibility of giving more comprehensive factual explanations about the
act of sin which contains a great deal of crime and deviant behavior, moving
from the story of Adam.
Bu çalışma, İslam’ın ana kaynağı
olan Kuran’daki Adem Kıssası’ndan hareketle
günah eyleminin kökenine ve bu
bağlamda insanda görülen suç ve sapma eğilimlerinin temel saiklerine ilişkin belli bir açıklama
getirmeyi amaçlayan kuramsal çerçevede bir din sosyolojisi denemesidir. Günah dini-kültürel anlamda insanın hayatı boyunca mücadele
ettiği,kendisini korumaya çalıştığı negatif
bir eylem olarak kabul edilmektedir. İnanç değerleriyle her zaman doğrudan bir korelasyon kurulamazsa da günah
algısı gündelik yaşamımızın biçimlenmesinde, davranışlarımızın kontrolünde
etkili olabilmektedir.Adem Kıssası da günah olgusunu özlü bir
biçimde ele almamıza imkan veren bir dini metin olma niteliği taşıdığı için bu
kapsamda incelenmeye değer bulunmuştur. Bu konuda en yalın bir anlatım biçimi
olduğunu düşündüğümüz Kuran metni baz
alınmıştır. Adem ve Havva, şeytan, Habil ve Kabil bu kıssanın aktörleri ve günah olgusunu analiz etmemize yarayan
prototipler olarak karşımıza çıkmaktadırlar. Bu yönüyle günah eylemi bu prototiplerin şahsında insanın mülkiyet
ebedilik, iktidar ve statü mücadelesinin sonucu olarak çeşitli suç ve sapma davranışları biçiminde
kendisini göstermektedir.Suç ve sapmaya
ilişkin ortaya konan bir takım teoriler konuya kendileri açısından
belli bir açıklama
getirebilmektedirler.Adem kıssasından hareketle suç ve sapma davranışını da büyük ölçüde içeren günah eyleminin ortaya
çıkışına ilişkin daha kapsamlı olgusal
açıklamalar getirebilme imkanı bulunmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 27 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 14 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2 |