Taraftarlık ve taraftarı olunan takım, benliğin
kolektif unsurlarından biri olarak değerlendirilmektedir. Tüketim ve sahip
olunanlarla genişletilebildiği öne sürülen benlik kavramı, taraftarlar
açısından hem takımın hem de dahil olunan taraftar grubunun sattığı ürünleri
içerecek biçimde genişlemektedir. Böylece hem taraftarı olunan takım hem de
dahil olunan taraftar grubu ve bunlara ilişkin olduğu düşünülen her şey,
benliğin bir unsuru olarak değerlendirilmektedir. Bu durum, Genişletilmiş
Benlik Kuramı ile açıklanabilmektedir. Mevcut çalışmada Ankaragücü taraftar
gruplarından en büyük ve en etkilisi olan Gecekondu Grubu, taraftarlık/benlik
ve tüketim bağlamında ele alınmaktadır. Bu çerçevede, Gecekondu grubunun sosyal
medya hesaplarının incelenmesinden ve gerçekleştirilen yarı-yapılandırılmış
görüşmelerden elde edilen veriler analiz edilmiştir. Analiz sonucunda,
taraftarlık/benlik ve tüketim ilişkisinin toplanan veriler kapsamında iki temel
eksende gerçekleştiği ifade edilebilir. Bu eksenler “Ankaralı Olmak” ve
“Güçlülük”tür. Ankaralılık boyutu ise Ankara’nın savunulması ve İstanbul
takımlarına yönelik karşıtlık alt boyutları kapsamında gerçekleşmiştir.
Genişletilmiş Benlik Kuramı Futbol Taraftarlığı Tüketim Ankaragücü
Görüşmelerin gerçekleştirilmesinde ve makalenin yazım aşamasında grup içinden bakışa her ihtiyaç duyduğumda yardımlarını esirgemeyen ve belki de çalışmaya ilham olan Basri Yemez’e teşekkürü borç bilirim.
Supported
team and fandom itself are considered as collective elements of the self. For
fans, the self can be expanded to include the products sold both by the team
and included group of fans. This can be explained Extended Self Theory. In the
present study, the example of the Gecekondu which is the most influential
supporters groups of Ankaragücü, is handled in the context of fandom/self and
consumption relation. In this frame, the data obtained from examining the
social media accounts of the fan group and semi-structured interviews are
analyzed. As a result, two main axes appeared regarding the relation between
fandom/self and consumption according to the collected data. These axes are
"Being from Ankara" and "Powerfulness". The dimension of
being from Ankara is realized within sub-dimensions of “Defense of Ankara” and
the “Opposition to Istanbul Teams”.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 |