Türkiye’den
Almanya’ya yönelik olarak 20. yüzyılın ikinci yarısında ekonomik kaygılarla
başlayan göç süreci, bugün genç ve yüksek eğitimli kesimle birlikte yeni bir
boyuta taşınmıştır. Kendilerini “alternatif diaspora” olarak tanımlayan günümüz
göçmenlerinin dayanışma platformları da kahvehane, dernek ve birliklerden
dijital mecralara kaymaya başlamıştır. Yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmelerle birlikte, göçmenlik
deneyimi ve onların oluşturdukları sosyal ağların niteliği de dönüşüme
uğramıştır. Bu çerçevede çalışmada, Türkiye’den Almanya’nın Berlin kentine göç
edenlerin kurmuş olduğu New Wave in Berlin (Berlin’de Yeni Dalga) isimli
Facebook grubu bu dönüşümü incelemek amacıyla nicel (içerik analizi) ve nitel
(yarı yapılandırılmış görüşme) yöntemleri birlikte kullanılarak ele alınmıştır.
Çalışmanın amacı yeni nesil göçmenlerin araştırmaya konu Facebook grubu
özelinde sosyal medyayı kullanma motivasyonlarını ortaya koymaktır. Sonuç
olarak kullanıcıların grubu pragmatik ihtiyaçlar, bürokratik ihtiyaçlar,
kültürel ve akademik ihtiyaçlar, karşılıksız yardım, sosyal yaşam çerçevesinde
toplanan ihtiyaçlarına cevap vermek amacıyla kullandıkları ortaya çıkmıştır.
Görüşmelerden ortaya çıkan sonuç ise, pragmatik ihtiyaçlarının yanında, söz
konusu grupların benzer sorunlar yaşayan göçmenler arasında deneyim aktarımı
sağladığı, bir topluluğun parçası olma ve ortaklık duygusu yarattığı ve
kullanıcılara ağ oluşturma (networking) şansı verdiğidir.
Today,
the migration process that began with economic concerns in the second half of
the 21st century from Turkey to Germany, moved to a new dimension with the
inclusion of young and well-educated migrants. The solidarity platforms of
today's migrants, who define themselves as alternative diaspora, have shifted
from coffee houses, associations and unions to digital channels. Together with
the developments in new communication technologies, the migration experience
and the nature of the social networks they have created have been transformed.
With the intent of discussing this transformation, the Facebook group entitled
“New Wave in Berlin” was chosen as a case study and examined with quantitative
(content analysis) and qualitative (semi-structured interview) methods. The aim
of the study is to reveal the motivations of new generation migrants to use
social media in terms of the chosen Facebook group. As a result, it has been
found out that the users utilize the Facebook group to meet their pragmatic,
cultural, academic, social needs and to offer complimentary help. The result of
the interviews is that besides the pragmatic needs, these groups provide
experience transfer among migrants who have similar problems, create a sense of
being a part of a community and a partnership, and give users the opportunity
of networking
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 16 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2 |