Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Creativity and Creative Thinking: A Comprehensive Review Study with All Dimension and Stakeholders

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 25, 3874 - 3915, 31.05.2020
https://doi.org/10.26466/opus.662721

Öz

Creativity and creative thinking are considered as innate skills developed under positive environmental conditions, stagnating or dulling under negative environmental conditions. Creativity and creative thinking skills, which can be improved with education, have taken their place among the general aims of education in our country. Many factors especially such as family and social and physical environ-ment, school, curriculum, teacher etc. affect the development of individuals' creativity and creative thinking skills. This review study was conducted in order to compile and present the basic information in the literature about creativity and creative thinking. First of all, definitions related to creativity concept were given and the approaches that originated from these definitions were examined in the scope of the study. Then, features of creative individual, misunderstandings about creativity, dimensi-ons and stages of creativity were given. The factors that prevent creativity were discussed after mentio-ning the relationship between the concepts of intelligence, age, brain, divergent thinking and imagina-tion. On the other hand, definitions of thinking and thought concepts are given and information about creative thinking which is one of the high level thinking skills is presented. In addition, the ways of facilitating the development of creative thinking, learning-teaching environments, teacher characteris-tics are mentioned, and the duties of parents and the environment to develop and support creativity are explained. It is hoped that this study which can be considered as “a brief handbook of creativity and creative thinking” will contribute to the literature, the creativity of individuals and the development of creative thinking skills.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (2006). Aktif öğrenme. İzmir:Biliş Yayıncılık.
  • Akar Gençer, A. (2014). Reggio Emilia temelli projelerin anaokuluna giden çocukların yaratıcı düşünme becerilerine etkisinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aksoy, G. (2005). Fen eğitiminde yaratıcı düşünme temelli bilimsel yöntem sürecinin öğrenme ürünlerine etkisi. Yüksek lisans tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Argun, Y. (2012). Okul öncesi dönemde yaratıcılık ve eğitimi. Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Arıoğlu, E. (1999). Yaratıcı düşünce ve eğitim. 10.11.2019 tarihinde http://www.arioglu.net/ bildiriler/yaraticidusunceveegitim.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Aslan, E. (2001a). Torrance yaratıcı düşünce testi'nin Türkçe versiyonu, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14, 19-40.
  • Aslan, E. (2001b). Kavram boyutunda yaratıcılık, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(16) , 15-21.
  • Aydın, A. (2000). Gelişim ve öğrenme psikolojisi, İstanbul:Alfa Yayıncılık.
  • Aydın, Z. (2011). İlköğretim 6. sınıf matematik dersinde kullanılan aktif öğrenme temelli etkinliklerin öğrencilerin matematik dersine karşı tutumlarına, akademik başarı ve yaratıcı düşünme düzeylerine etkisi. Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aydoğdu, Ü. R., Karamustafaoğlu, O. ve Bülbül, M. Ş. (2017). Akademik araştırmalarda araştırma yöntemleri ile örneklem ilişkisi: Doğrulayıcı doküman analizi örneği, Z.G. Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 556-565.
  • Bessis, P. ve Jaqui, H. (1973). Yaratıcılık nedir? (Çev. S. Gürbaşkan), İstanbul:İstanbul Reklam Yayınları.
  • Binbaşıoğlu, C. (1994). Genel öğretim bilgisi, Ankara, Kadıoğlu Matbaası.
  • Birgin, O. (2016). Matematik eğitiminde teoriler (Ed. E. Bingölbali, S. Arslan ve İ. Ö. Zembat), Bloom taksonomisi içinde (s.839-860), Ankara, Pegem Akademi.
  • Bloom, B. S. (Ed.), Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H. ve Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals, Handbook 1: Cognitive Domain, New York:David McKay.
  • Bogoyavlenskaya, D. B. (2013). Nature of changes in creativity scores in preschool and junior schoolchildren, Procedia Social and Behavioral Sciences, 86, 358- 362.
  • Bolen, L. M. ve Torrance, E. P. (1978). The influence on creative thinking of locus of control, cooperation and sex. Jurnal of Clinical Psychology, 34(4), 903-907.
  • Brophy, D. R. (2000). Comparing the attributes, activities, and performance of divergent, convergent, and combination thinkers, Creativity Research Journal, 13(3&4), 439-455.
  • Buzan, T. (2001). The power of creative intelligence (Yaratıcı zekânın gücü; Çev. B. Kurt, 2004), İstanbul:Epsilon Yayıncılık.
  • Can Yaşar, M. ve Aral, N. (2010). Yaratıcı düşünme becerilerinde okul öncesi eğitimin etkisi, Kuramsal Eğitimbilim, 3(2), 201-209.
  • Can Yaşar, M. ve Aral, N. (2011). Altı yaş çocuklarının yaratıcı düşünme becerilerine sosyo-ekonomik düzey ve anne baba öğrenim düzeyinin etkisinin incelenmesi, Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 137-145.
  • Can Yaşar, M. (2009). Anasınıfına devam eden altı yaş çocuklarının yaratıcı düşünme becerilerine drama eğitiminin etkisinin incelenmesi. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Craft, A. (2003). Creative thinking in the early years of education, Early Years: An International Journal of Research and Development, 23(2), 143-154.
  • Cronbach, J. L. (1970). Essentials of psychological testing, New York, Harper and Row Publishers.
  • Çankaya, İ., Yeşilyurt, E., Yörük, S. ve Şanlı, Ö. (2012). Öğretmen adaylarında yaratıcı düşünmenin yordayıcısı olarak değişime açıklık ve hayal gücü, Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 46-62.
  • Çeliköz, N. (2017). Okul öncesi dönem 5-6 yaş çocukların yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi, YILDIZ Journal of Educational Research, 2(1), 125.
  • Çellek, T. (2001) Yaratıcılık: Eğitim sistemindeki boyutu, Cumhuriyet Bilim ve Teknik Dergisi, 741, 18-19.
  • Demir, A. (2019). Çocuk edebiyatı ve yaratıcı düşünme. idil, 60, 1011-1024.
  • Demirel, Ö. (2012). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya, Ankara, Pegem Akademi.
  • Dere, Z. (2017). Yaratıcılık ve geliştirilmesi dersinin öğretmen adaylarının yaratıcılıklarına etkisinin incelenmesi. Social Sciences Studies Journal, 3(10), 1192-1199.
  • Dietrich, A. (2004). The cognitive neuroscience of creativity, Psychonomic Bulletin and Review, 11(6), 1011-1026.
  • Dilek, A. N. (2013). Sosyo-kültürel özelliklerin yaratıcı düşünmeye etkisi, Yüksek lisans tezi, Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Doğan, N. (2007). Eğitimde yeni yönelimler (Ed. Ö. Demirel), Yaratıcı düşünme ve yaratıcılık içinde (s. 167-192), Ankara, Pegem A Yayıncılık.
  • Doğanay, A. (2012). Öğretim ilke ve yöntemleri (Ed. A. Doğanay), Üst düzey düşünme becerilerinin öğretimi içinde (s. 303-356), Ankara, Pegem Akademi Yayınları.
  • Duman, B. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri (Ed. G. Ocak), Eğitimde çağdaş yaklaşımlar içinde (s. 337-441), Ankara, Pegem Akademi.
  • Duran, C. ve Saraçoğlu, M. (2009). Yeniliğin yaratıcılıkla olan ilişkisi ve yeniliği geliştirme süreci, Yönetim ve Ekonomi, 16(1), 57-71.
  • Eker, A. ve Sak, U. (2016). Yaratıcı zıt düşünme tekniğinin (yazıd) sosyal geçerliği, Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 6(2), 71-87.
  • Emir, S., Erdoğan, T. ve Kuyumcu, A. (2007). Türkçe öğretmenliği öğrencilerinin yaratıcı düşünme düzeyleri ile sosyo-kültürel özelliklerinin ilişkisi, H.A. Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 73-87.
  • Ercivan Zencirci, D. (2008). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarında özgün baskının yaratıcı düşünme becerileri ve öz-yeterlik algısı üzerindeki yansıması. Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ersoy, E. ve Başer, N. 2009). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin yaratıcı düşünme düzeyleri, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(9), 128-137.
  • Erten Tatlı, C. (2017). Çocuklarda yaratıcı düşünme becerilerinin saptanması ve okul psikolojik danışmanlarının farkındalığının incelenmesi, Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ferguson, R. (2011). Meaningful learning and creativity in virtual worlds, Thinking Skills and Creativity, 6(3), 169-178.
  • Freedman, K. (2010). Rethinking creativity: A definition to support contemporary practice, Art Education, 63(2), 8-15.
  • Gizir Ergen, Z. ve Köksal Akyol, A. (2012). Anaokuluna devam eden çocukların yaratıcılıklarının incelenmesi, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(2), 156-170.
  • Güngör, İ. (2007). Anadolu Lisesi öğrencilerinin yaratıcı düşünme düzeylerinin kişisel uyum, sosyal uyum, genel yetenek ve akademik başarı ile ilişkisi, Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Hançerlioğlu, O. (2000). Felsefe ansiklopedisi: Kavramlar ve akımlar-7. İstanbul:Remzi Kitabevi.
  • Herdman, E. A. (2006). Derleme makale yazımında, konferans ve bildiri sunumu hazırlamada pratik bilgiler (Çev. Z. Dörtbudak), Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3(1), 2-4.
  • İnal Kızıltepe, G., Can Yaşar, M. ve Uyanık, Ö. (2017). Bilişsel becerileri destekleme programının 61-72 aylık çocukların yaratıcı düşünme, akademik ve dil becerilerine etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 612-629.
  • İnan, C. ve Özgen, K. (2008). Matematik öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması sürecinde öğrencilere düşünme becerilerini kazandırmadaki yeterliliklerine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(25), 39-54.
  • İslim, Ö. F. (2009). Bilgi ve iletişim teknolojileri dersinin scamper (yönlendirilmiş beyin fırtınası) tekniğine göre işlenmesinin öğrencilerin yaratıcı problem çözme becerilerine ve akademik başarılarına etkisi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Jackson, L. A., Witt,E. A., Games,A. I., Fitzgerald, H. E., von Eye, A. ve Zhao, Y. (2012). Information technology use and creativity: Findings from the children and technology project, Computers in Human Behavior, 28(2),370-376.
  • Jensen, E. (1998). Teaching with the brain in mind, Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Kale, N. (1994). Eğitim ve yaratıcılık, Yaşadıkça Eğitim, 37 ,4-6.
  • Kanlı, E. (2017). Üstün yetenekli öğrencilerin bilimsel yaratıcılık düzeyleri, cinsiyet ve bilimsel tutumları arasındaki ilişkilerin incelenmesi, İlköğretim Online, 16(4), 1792-1802.
  • Kara, Ş. ve Şençiçek, S.(2015). Yaratıcı çocuk yetiştirmede problemler ve çözüm önerileri, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 90-97.
  • Karabey, B. ve Yürümezoğlu, K. (2015). Yaratıcılık ve üstün yetenekliliğin zekâ kuramları açısından değerlendirilmesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 86-106.
  • Karataş, S. ve Özcan, S. (2010). Yaratıcı düşünme etkinliklerinin öğrencilerin yaratıcı düşünmelerine ve proje geliştirmelerine etkisi, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 225-243.
  • Karataş, S., Akçayır, G. ve Tosik Gün, E. (2016). Yaratıcı düşünme becerisini geliştirilmesinde ters beyin fırtınası tekniğinin etkililiği üzerine nitel çalışma, Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(1), 42-58.
  • Karlıdağ, İ. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcılık kavramına ilişkin görüşleri, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(56), 362-369.
  • Kaya, B. (2008). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının düşünme becerilerinin öğretimine yönelik öz-yeterliklerinin değerlendirilmesi, Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kemple, K. M. ve Nissenberg, S. A. (2000). Nurturing creativity in early childhood education: Families are part of it. Early Childhood Education Journal, 28(1), 67-71.
  • Koray, Ö. (2005). Altı düşünme şapkası ve nitelik sıralama tekniklerinin fen derslerinde uygulanmasına yönelik öğrenci görüşleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 43, 379-400.
  • Kovalenko, N. A, ve Smirnova, A. Y. (2015). Self-directed learning through creative activity of students, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 166, 393-398.
  • Kurudayıoğlu, M. ve Çetin, Ö. (2015). Temel beceriler ve Türkçe öğretimi, Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(3), 1-19.
  • Leboutillier, N. ve Marks, D. F. (2003). Mental imagery and creativity: A meta-analytic review study, British Journal of Psychology, (94), 29-44.
  • Liveri, A., Xanthacou, Y. ve Kaila,M. (2012). The google sketch up software as a tool to promote creativity in education in Greece, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 69, 1110-1117.
  • Maba, A. (2019). Güncel yaklaşımlar çerçevesinde müziksel yaratıcılık ve değerlendirilmesi, Turkish Studies Educational Sciences, 14(3), 681-697.
  • MEB. (2007). Düşünme eğitimi dersi 6,7,8. sınıf öğretmen kılavuz kitabı, Ankara, MEB Yayınları.
  • Mellou, E. (1996). Can creativity be nurtured in young children? Early Child Development and Care, 119(1), 119-130.
  • Onur, D. ve Zorlu, T. (2017a). Yaratıcılık kavramı ile ilişkili kuramsal yaklaşımlar, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(3), 1535-1552.
  • Onur, D. ve Zorlu, T. (2017b). Tasarım stüdyolarında uygulanan eğitim metotları ve yaratıcılık ilişkisi, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 7(4), 542- 555
  • Onur, D. ve Zorlu, T. (2018). Tasarım eğitiminde duyusal farkındalık ve yaratıcılık ilişkisi üzerine (1), METU Journal of the Faculty of Architecture, 35(2), 89-118.
  • Orhon, G. (2003). Yine yazı yazıyoruz: Okulda, işyerinde, evde, kullanılabilecek yaratıcı yazı uygulamaları, Ankara:Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Orhon, G. (2014). Yaratıcılık: Nörofizyolojik, felsefi ve eğitsel temeller, Ankara, Pegem Akademi.
  • Ömeroğlu, E. ve Kandır, A. (2005). Bilişsel gelişim, İstanbul, Morpa Yayınları.
  • Özden, Y. (2005). Öğrenme ve öğretme, Ankara:Pegem A Yayıncılık.
  • Özerbaş, M. A. (2011). Yaratıcı düşünme öğrenme ortamının akademik başarı ve bilgilerin kalıcılığa etkisi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 675-705.
  • Öztürk, Ş. (2004). Eğitimde yaratıcı düşünme, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 77-84.
  • Rawat, K. J., Qazi, W. ve Hamid, S. (2012). Creativity and education, Academic Research International, 2(2), 264-275.
  • Rıza, E. T. (2000). Kalıplaşma ve yaratıcılık, Yaşadıkça Eğitim, 65, 4-7.
  • Saban, A. (2004). Öğrenme öğretme süreci: Yeni teori ve yaklaşımlar, Ankara:Nobel Yayın Dağıtım.
  • San, İ. (2004). Sanat ve eğitimi: Yaratıcılık, temel sanat kuramları, sanat eleştirisi yaklaşımları, Ankara:Ütopya Yayınları.
  • Schreglmann, S. ve Kazancı, Z. (2016). Öğretmen adaylarının yaratıcı öğretmen kavramına yönelik metaforik algıları, Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 3(3), 21-34.
  • Shaheen, R. (2010). Creativity and education, Creative Education, 1(3), 166-169.
  • Starko, A. J. (2010). Creativity in the classroom: Schools of curious delight, New York, Routladge Madison Ave.
  • Sternberg, R. J. ve Grigorenko, E. I. (2004). Successful intelligence in the classroom, Theory into Practice, 43(4), 274-280.
  • Sungur, N. (1997). Yaratıcı düşünce, Ankara, Evrim Yayınevi.
  • Sünbül, A. M. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri, Konya, Eğitim Kitabevi.
  • Şahin, F. ve Danışman, Ş. (2017). Yaratıcı kişilik özellikleri ölçeği: Güvenilirlik ve geçerlik çalışması, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 747-760.
  • Şahintürk, Ö. (2012). Montessori yönteminin okul öncesi dönemde öğrencilerin yaratıcı düşünmelerine etkisi, Yüksek lisans tezi, Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Taşpınar, M. (2012). Öğretim ilke ve yöntemleri, Ankara, Elhan Kitap.
  • TDK. (2019a). Yaratıcılık, 19.11.2019 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • TDK. (2019b). Düşünme, 21.11.2019 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • TDK. (2019c). Düşünce, 21.11.2019 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • Tekin, M. (2008). Orta öğretimde öğrenim gören öğrencilerden spor yapan ve yapmayanlar arasındaki yaratıcılık ve çoklu zekâ alanlarının araştırılması, Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tok, E. ve Sevinç, M. (2010). Başarılı zekâ kuramına dayalı eğitim uygulamaları, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 63-74.
  • Tok, E. (2008). Düşünme becerileri eğitimi programının okul öncesi öğretmen adaylarının eleştirel, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesi, Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Topaktaş, A. (2001). Meslek lisesi öğrencilerinin yaratıcılık düzeylerinin değerlendirilmesi, Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Toyran, G. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme düzeylerinin ve eleştirel düşünme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, Yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tuğrul, B. (2006). Okul öncesi dönemde düşünme becerilerinin gelişmesinde yaratıcı bir süreç olarak drama, Yaratıcı Drama Dergisi, 1(2), 99-110.
  • Ülger, K. (2012). Öğrencilerin yaratıcı düşünme becerileri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki, e-International Journal of Educational Research, 3(2), 50-62.
  • Üstündağ, T. (2014). Yaratıcılığa yolculuk, Ankara, Pegem Akademi
  • Yaman, S. ve Yalçın, N. (2005). Fen bilgisi öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının yaratıcı düşünme becerisine etkisi, İlköğretim-Online, 4(1), 42-52.
  • Yavuzer, H. (1994). Yaratıcılık, İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. Yenilmez, K. ve Yolcu, B. (2007). Öğretmen davranışlarının yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkısı, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 95-105.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmenlerin öğretim yöntemlerini kullanma amaçları ve karşılaştıkları sorunlar, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 163-188.
  • Yeşilyurt, E. (2019a). Öğretim durumları modeli: Kuramsal temelleri bağlamında kapsamlı bir derleme çalışması, Turkish Studies Educational Sciences, 14(5), 2767-2785.
  • Yeşilyurt, E. (2019b). İşbirliğine dayalı öğrenme yöntemi: Tüm teknikleri kapsayıcı bir derleme çalışması, Turkish Studies Educational Sciences, 14(4), 1941-1970.
  • Yeşilyurt, E. (2019c). Kuramsal temelleri açısından öğretim stratejilerinin temel özellikleri: Bir derleme çalışması, Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(5), 57-78.
  • Yeşilyurt, E. (2019d). Değerler eğitimine uygunluğu açısından öğretim yöntem ve tekniklerinin incelenmesi: Bir derleme çalışması, Ekev Akademi Dergisi, 23(77), 121-146
  • Yıldırım, E. (2007). Bilgi çağında yaratıcılığın ve yaratıcılığı yönetmenin önemi, Selçuk Üniversitesi Karaman İ.İ.B.F. Dergisi, 12(9), 109-120.

Yaratıcılık ve Yaratıcı Düşünme: Tüm Boyut ve Paydaşlarıyla Kapsayıcı Bir Derleme Çalışması

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 25, 3874 - 3915, 31.05.2020
https://doi.org/10.26466/opus.662721

Öz

Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme doğuştan getirilen, olumlu çevre şartları altında geliştirilen, olumsuz çevre şartları altında durağanlaşan ya da körelen bir beceri olarak kabul edilmektedir. Eğitimle geliştirilebilen yaratıcılık ve yaratıcı düşünme becerisi, ülkemizde eğitimin genel amaçları arasında yerini almıştır. Bireylerin yaratıcılıkları ve yaratıcı düşünme becerilerinin gelişmesini başta aile olmak üzere sosyal ve fiziksel çevre, okul, öğretim programları, öğretmen vb. birçok faktör etkilemektedir. Derleme niteliği taşıyan bu çalışma, yaratıcılık ve yaratıcı düşünmeyle ilgili alanyazında yer alan ve ulaşılan kaynaklardaki temel bilgileri derleyerek bir çalışma içerisinde sunmak amacıyla yapılmıştır. Çalışma kapsamında öncelikle yaratıcılık kavramına ilişkin tanımlara yer verilmiş ve bu tanımlara kaynaklık eden yaklaşımlar incelenmiştir. Daha sonra yaratıcı bireyin özelliklerine, yaratıcılıkla ilgili yanlış anlaşılmalara, yaratıcılığın boyutları ve aşamalarına yer verilmiştir. Zekâ, yaş, beyin, ıraksak düşünme ve hayal gücü kavramları ile yaratıcılık arasındaki ilişkiye değinildikten sonra yaratıcılığı engelleyen faktörler ele alınmıştır. Öte yandan düşünme ve düşünce kavramlarının tanımlarına yer verilmiş, üst düzey düşünme becerilerinden olan yaratıcı düşünme hakkında bilgi sunulmuştur. Bunlara ilaveten yaratıcı düşünmenin gelişimini kolaylaştıran yollara, öğrenme-öğretme ortamlarına, öğretmen özelliklerine değinilmiş, yaratıcılığı geliştirmek ve desteklemek için ebeveyn ve çevreye düşen görevler açıklanmıştır. “Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme el kitabı” niteliğinde olan bu çalışmanın alanyazına, bireylerin yaratıcılıklarına ve yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkı sağlayacağı umulmaktadır.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (2006). Aktif öğrenme. İzmir:Biliş Yayıncılık.
  • Akar Gençer, A. (2014). Reggio Emilia temelli projelerin anaokuluna giden çocukların yaratıcı düşünme becerilerine etkisinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aksoy, G. (2005). Fen eğitiminde yaratıcı düşünme temelli bilimsel yöntem sürecinin öğrenme ürünlerine etkisi. Yüksek lisans tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Argun, Y. (2012). Okul öncesi dönemde yaratıcılık ve eğitimi. Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Arıoğlu, E. (1999). Yaratıcı düşünce ve eğitim. 10.11.2019 tarihinde http://www.arioglu.net/ bildiriler/yaraticidusunceveegitim.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Aslan, E. (2001a). Torrance yaratıcı düşünce testi'nin Türkçe versiyonu, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14, 19-40.
  • Aslan, E. (2001b). Kavram boyutunda yaratıcılık, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(16) , 15-21.
  • Aydın, A. (2000). Gelişim ve öğrenme psikolojisi, İstanbul:Alfa Yayıncılık.
  • Aydın, Z. (2011). İlköğretim 6. sınıf matematik dersinde kullanılan aktif öğrenme temelli etkinliklerin öğrencilerin matematik dersine karşı tutumlarına, akademik başarı ve yaratıcı düşünme düzeylerine etkisi. Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aydoğdu, Ü. R., Karamustafaoğlu, O. ve Bülbül, M. Ş. (2017). Akademik araştırmalarda araştırma yöntemleri ile örneklem ilişkisi: Doğrulayıcı doküman analizi örneği, Z.G. Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 556-565.
  • Bessis, P. ve Jaqui, H. (1973). Yaratıcılık nedir? (Çev. S. Gürbaşkan), İstanbul:İstanbul Reklam Yayınları.
  • Binbaşıoğlu, C. (1994). Genel öğretim bilgisi, Ankara, Kadıoğlu Matbaası.
  • Birgin, O. (2016). Matematik eğitiminde teoriler (Ed. E. Bingölbali, S. Arslan ve İ. Ö. Zembat), Bloom taksonomisi içinde (s.839-860), Ankara, Pegem Akademi.
  • Bloom, B. S. (Ed.), Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H. ve Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals, Handbook 1: Cognitive Domain, New York:David McKay.
  • Bogoyavlenskaya, D. B. (2013). Nature of changes in creativity scores in preschool and junior schoolchildren, Procedia Social and Behavioral Sciences, 86, 358- 362.
  • Bolen, L. M. ve Torrance, E. P. (1978). The influence on creative thinking of locus of control, cooperation and sex. Jurnal of Clinical Psychology, 34(4), 903-907.
  • Brophy, D. R. (2000). Comparing the attributes, activities, and performance of divergent, convergent, and combination thinkers, Creativity Research Journal, 13(3&4), 439-455.
  • Buzan, T. (2001). The power of creative intelligence (Yaratıcı zekânın gücü; Çev. B. Kurt, 2004), İstanbul:Epsilon Yayıncılık.
  • Can Yaşar, M. ve Aral, N. (2010). Yaratıcı düşünme becerilerinde okul öncesi eğitimin etkisi, Kuramsal Eğitimbilim, 3(2), 201-209.
  • Can Yaşar, M. ve Aral, N. (2011). Altı yaş çocuklarının yaratıcı düşünme becerilerine sosyo-ekonomik düzey ve anne baba öğrenim düzeyinin etkisinin incelenmesi, Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 137-145.
  • Can Yaşar, M. (2009). Anasınıfına devam eden altı yaş çocuklarının yaratıcı düşünme becerilerine drama eğitiminin etkisinin incelenmesi. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Craft, A. (2003). Creative thinking in the early years of education, Early Years: An International Journal of Research and Development, 23(2), 143-154.
  • Cronbach, J. L. (1970). Essentials of psychological testing, New York, Harper and Row Publishers.
  • Çankaya, İ., Yeşilyurt, E., Yörük, S. ve Şanlı, Ö. (2012). Öğretmen adaylarında yaratıcı düşünmenin yordayıcısı olarak değişime açıklık ve hayal gücü, Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 46-62.
  • Çeliköz, N. (2017). Okul öncesi dönem 5-6 yaş çocukların yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi, YILDIZ Journal of Educational Research, 2(1), 125.
  • Çellek, T. (2001) Yaratıcılık: Eğitim sistemindeki boyutu, Cumhuriyet Bilim ve Teknik Dergisi, 741, 18-19.
  • Demir, A. (2019). Çocuk edebiyatı ve yaratıcı düşünme. idil, 60, 1011-1024.
  • Demirel, Ö. (2012). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya, Ankara, Pegem Akademi.
  • Dere, Z. (2017). Yaratıcılık ve geliştirilmesi dersinin öğretmen adaylarının yaratıcılıklarına etkisinin incelenmesi. Social Sciences Studies Journal, 3(10), 1192-1199.
  • Dietrich, A. (2004). The cognitive neuroscience of creativity, Psychonomic Bulletin and Review, 11(6), 1011-1026.
  • Dilek, A. N. (2013). Sosyo-kültürel özelliklerin yaratıcı düşünmeye etkisi, Yüksek lisans tezi, Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Doğan, N. (2007). Eğitimde yeni yönelimler (Ed. Ö. Demirel), Yaratıcı düşünme ve yaratıcılık içinde (s. 167-192), Ankara, Pegem A Yayıncılık.
  • Doğanay, A. (2012). Öğretim ilke ve yöntemleri (Ed. A. Doğanay), Üst düzey düşünme becerilerinin öğretimi içinde (s. 303-356), Ankara, Pegem Akademi Yayınları.
  • Duman, B. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri (Ed. G. Ocak), Eğitimde çağdaş yaklaşımlar içinde (s. 337-441), Ankara, Pegem Akademi.
  • Duran, C. ve Saraçoğlu, M. (2009). Yeniliğin yaratıcılıkla olan ilişkisi ve yeniliği geliştirme süreci, Yönetim ve Ekonomi, 16(1), 57-71.
  • Eker, A. ve Sak, U. (2016). Yaratıcı zıt düşünme tekniğinin (yazıd) sosyal geçerliği, Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 6(2), 71-87.
  • Emir, S., Erdoğan, T. ve Kuyumcu, A. (2007). Türkçe öğretmenliği öğrencilerinin yaratıcı düşünme düzeyleri ile sosyo-kültürel özelliklerinin ilişkisi, H.A. Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 73-87.
  • Ercivan Zencirci, D. (2008). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarında özgün baskının yaratıcı düşünme becerileri ve öz-yeterlik algısı üzerindeki yansıması. Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ersoy, E. ve Başer, N. 2009). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin yaratıcı düşünme düzeyleri, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(9), 128-137.
  • Erten Tatlı, C. (2017). Çocuklarda yaratıcı düşünme becerilerinin saptanması ve okul psikolojik danışmanlarının farkındalığının incelenmesi, Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ferguson, R. (2011). Meaningful learning and creativity in virtual worlds, Thinking Skills and Creativity, 6(3), 169-178.
  • Freedman, K. (2010). Rethinking creativity: A definition to support contemporary practice, Art Education, 63(2), 8-15.
  • Gizir Ergen, Z. ve Köksal Akyol, A. (2012). Anaokuluna devam eden çocukların yaratıcılıklarının incelenmesi, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(2), 156-170.
  • Güngör, İ. (2007). Anadolu Lisesi öğrencilerinin yaratıcı düşünme düzeylerinin kişisel uyum, sosyal uyum, genel yetenek ve akademik başarı ile ilişkisi, Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Hançerlioğlu, O. (2000). Felsefe ansiklopedisi: Kavramlar ve akımlar-7. İstanbul:Remzi Kitabevi.
  • Herdman, E. A. (2006). Derleme makale yazımında, konferans ve bildiri sunumu hazırlamada pratik bilgiler (Çev. Z. Dörtbudak), Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3(1), 2-4.
  • İnal Kızıltepe, G., Can Yaşar, M. ve Uyanık, Ö. (2017). Bilişsel becerileri destekleme programının 61-72 aylık çocukların yaratıcı düşünme, akademik ve dil becerilerine etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 612-629.
  • İnan, C. ve Özgen, K. (2008). Matematik öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması sürecinde öğrencilere düşünme becerilerini kazandırmadaki yeterliliklerine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(25), 39-54.
  • İslim, Ö. F. (2009). Bilgi ve iletişim teknolojileri dersinin scamper (yönlendirilmiş beyin fırtınası) tekniğine göre işlenmesinin öğrencilerin yaratıcı problem çözme becerilerine ve akademik başarılarına etkisi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Jackson, L. A., Witt,E. A., Games,A. I., Fitzgerald, H. E., von Eye, A. ve Zhao, Y. (2012). Information technology use and creativity: Findings from the children and technology project, Computers in Human Behavior, 28(2),370-376.
  • Jensen, E. (1998). Teaching with the brain in mind, Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Kale, N. (1994). Eğitim ve yaratıcılık, Yaşadıkça Eğitim, 37 ,4-6.
  • Kanlı, E. (2017). Üstün yetenekli öğrencilerin bilimsel yaratıcılık düzeyleri, cinsiyet ve bilimsel tutumları arasındaki ilişkilerin incelenmesi, İlköğretim Online, 16(4), 1792-1802.
  • Kara, Ş. ve Şençiçek, S.(2015). Yaratıcı çocuk yetiştirmede problemler ve çözüm önerileri, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 90-97.
  • Karabey, B. ve Yürümezoğlu, K. (2015). Yaratıcılık ve üstün yetenekliliğin zekâ kuramları açısından değerlendirilmesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 86-106.
  • Karataş, S. ve Özcan, S. (2010). Yaratıcı düşünme etkinliklerinin öğrencilerin yaratıcı düşünmelerine ve proje geliştirmelerine etkisi, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 225-243.
  • Karataş, S., Akçayır, G. ve Tosik Gün, E. (2016). Yaratıcı düşünme becerisini geliştirilmesinde ters beyin fırtınası tekniğinin etkililiği üzerine nitel çalışma, Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(1), 42-58.
  • Karlıdağ, İ. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcılık kavramına ilişkin görüşleri, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(56), 362-369.
  • Kaya, B. (2008). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının düşünme becerilerinin öğretimine yönelik öz-yeterliklerinin değerlendirilmesi, Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kemple, K. M. ve Nissenberg, S. A. (2000). Nurturing creativity in early childhood education: Families are part of it. Early Childhood Education Journal, 28(1), 67-71.
  • Koray, Ö. (2005). Altı düşünme şapkası ve nitelik sıralama tekniklerinin fen derslerinde uygulanmasına yönelik öğrenci görüşleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 43, 379-400.
  • Kovalenko, N. A, ve Smirnova, A. Y. (2015). Self-directed learning through creative activity of students, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 166, 393-398.
  • Kurudayıoğlu, M. ve Çetin, Ö. (2015). Temel beceriler ve Türkçe öğretimi, Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(3), 1-19.
  • Leboutillier, N. ve Marks, D. F. (2003). Mental imagery and creativity: A meta-analytic review study, British Journal of Psychology, (94), 29-44.
  • Liveri, A., Xanthacou, Y. ve Kaila,M. (2012). The google sketch up software as a tool to promote creativity in education in Greece, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 69, 1110-1117.
  • Maba, A. (2019). Güncel yaklaşımlar çerçevesinde müziksel yaratıcılık ve değerlendirilmesi, Turkish Studies Educational Sciences, 14(3), 681-697.
  • MEB. (2007). Düşünme eğitimi dersi 6,7,8. sınıf öğretmen kılavuz kitabı, Ankara, MEB Yayınları.
  • Mellou, E. (1996). Can creativity be nurtured in young children? Early Child Development and Care, 119(1), 119-130.
  • Onur, D. ve Zorlu, T. (2017a). Yaratıcılık kavramı ile ilişkili kuramsal yaklaşımlar, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(3), 1535-1552.
  • Onur, D. ve Zorlu, T. (2017b). Tasarım stüdyolarında uygulanan eğitim metotları ve yaratıcılık ilişkisi, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 7(4), 542- 555
  • Onur, D. ve Zorlu, T. (2018). Tasarım eğitiminde duyusal farkındalık ve yaratıcılık ilişkisi üzerine (1), METU Journal of the Faculty of Architecture, 35(2), 89-118.
  • Orhon, G. (2003). Yine yazı yazıyoruz: Okulda, işyerinde, evde, kullanılabilecek yaratıcı yazı uygulamaları, Ankara:Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Orhon, G. (2014). Yaratıcılık: Nörofizyolojik, felsefi ve eğitsel temeller, Ankara, Pegem Akademi.
  • Ömeroğlu, E. ve Kandır, A. (2005). Bilişsel gelişim, İstanbul, Morpa Yayınları.
  • Özden, Y. (2005). Öğrenme ve öğretme, Ankara:Pegem A Yayıncılık.
  • Özerbaş, M. A. (2011). Yaratıcı düşünme öğrenme ortamının akademik başarı ve bilgilerin kalıcılığa etkisi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 675-705.
  • Öztürk, Ş. (2004). Eğitimde yaratıcı düşünme, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 77-84.
  • Rawat, K. J., Qazi, W. ve Hamid, S. (2012). Creativity and education, Academic Research International, 2(2), 264-275.
  • Rıza, E. T. (2000). Kalıplaşma ve yaratıcılık, Yaşadıkça Eğitim, 65, 4-7.
  • Saban, A. (2004). Öğrenme öğretme süreci: Yeni teori ve yaklaşımlar, Ankara:Nobel Yayın Dağıtım.
  • San, İ. (2004). Sanat ve eğitimi: Yaratıcılık, temel sanat kuramları, sanat eleştirisi yaklaşımları, Ankara:Ütopya Yayınları.
  • Schreglmann, S. ve Kazancı, Z. (2016). Öğretmen adaylarının yaratıcı öğretmen kavramına yönelik metaforik algıları, Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 3(3), 21-34.
  • Shaheen, R. (2010). Creativity and education, Creative Education, 1(3), 166-169.
  • Starko, A. J. (2010). Creativity in the classroom: Schools of curious delight, New York, Routladge Madison Ave.
  • Sternberg, R. J. ve Grigorenko, E. I. (2004). Successful intelligence in the classroom, Theory into Practice, 43(4), 274-280.
  • Sungur, N. (1997). Yaratıcı düşünce, Ankara, Evrim Yayınevi.
  • Sünbül, A. M. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri, Konya, Eğitim Kitabevi.
  • Şahin, F. ve Danışman, Ş. (2017). Yaratıcı kişilik özellikleri ölçeği: Güvenilirlik ve geçerlik çalışması, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 747-760.
  • Şahintürk, Ö. (2012). Montessori yönteminin okul öncesi dönemde öğrencilerin yaratıcı düşünmelerine etkisi, Yüksek lisans tezi, Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Taşpınar, M. (2012). Öğretim ilke ve yöntemleri, Ankara, Elhan Kitap.
  • TDK. (2019a). Yaratıcılık, 19.11.2019 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • TDK. (2019b). Düşünme, 21.11.2019 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • TDK. (2019c). Düşünce, 21.11.2019 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • Tekin, M. (2008). Orta öğretimde öğrenim gören öğrencilerden spor yapan ve yapmayanlar arasındaki yaratıcılık ve çoklu zekâ alanlarının araştırılması, Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tok, E. ve Sevinç, M. (2010). Başarılı zekâ kuramına dayalı eğitim uygulamaları, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 63-74.
  • Tok, E. (2008). Düşünme becerileri eğitimi programının okul öncesi öğretmen adaylarının eleştirel, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesi, Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Topaktaş, A. (2001). Meslek lisesi öğrencilerinin yaratıcılık düzeylerinin değerlendirilmesi, Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Toyran, G. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme düzeylerinin ve eleştirel düşünme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, Yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tuğrul, B. (2006). Okul öncesi dönemde düşünme becerilerinin gelişmesinde yaratıcı bir süreç olarak drama, Yaratıcı Drama Dergisi, 1(2), 99-110.
  • Ülger, K. (2012). Öğrencilerin yaratıcı düşünme becerileri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki, e-International Journal of Educational Research, 3(2), 50-62.
  • Üstündağ, T. (2014). Yaratıcılığa yolculuk, Ankara, Pegem Akademi
  • Yaman, S. ve Yalçın, N. (2005). Fen bilgisi öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının yaratıcı düşünme becerisine etkisi, İlköğretim-Online, 4(1), 42-52.
  • Yavuzer, H. (1994). Yaratıcılık, İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. Yenilmez, K. ve Yolcu, B. (2007). Öğretmen davranışlarının yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkısı, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 95-105.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmenlerin öğretim yöntemlerini kullanma amaçları ve karşılaştıkları sorunlar, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 163-188.
  • Yeşilyurt, E. (2019a). Öğretim durumları modeli: Kuramsal temelleri bağlamında kapsamlı bir derleme çalışması, Turkish Studies Educational Sciences, 14(5), 2767-2785.
  • Yeşilyurt, E. (2019b). İşbirliğine dayalı öğrenme yöntemi: Tüm teknikleri kapsayıcı bir derleme çalışması, Turkish Studies Educational Sciences, 14(4), 1941-1970.
  • Yeşilyurt, E. (2019c). Kuramsal temelleri açısından öğretim stratejilerinin temel özellikleri: Bir derleme çalışması, Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(5), 57-78.
  • Yeşilyurt, E. (2019d). Değerler eğitimine uygunluğu açısından öğretim yöntem ve tekniklerinin incelenmesi: Bir derleme çalışması, Ekev Akademi Dergisi, 23(77), 121-146
  • Yıldırım, E. (2007). Bilgi çağında yaratıcılığın ve yaratıcılığı yönetmenin önemi, Selçuk Üniversitesi Karaman İ.İ.B.F. Dergisi, 12(9), 109-120.
Toplam 109 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Etem Yeşilyurt 0000-0002-7340-7536

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 18 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Yeşilyurt, E. (2020). Yaratıcılık ve Yaratıcı Düşünme: Tüm Boyut ve Paydaşlarıyla Kapsayıcı Bir Derleme Çalışması. OPUS International Journal of Society Researches, 15(25), 3874-3915. https://doi.org/10.26466/opus.662721

Cited By


























Tasavvufta Yaratıcı Muhayyile Unsuru Olarak Himmet
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
https://doi.org/10.51702/esoguifd.1049136