Non-formal education is all education activities carried out within the framework of lifelong education philosophy in order to ensure that individuals adapt to social changes and achieve national development goals. Among these, the Presidency of Religious Affairs officially carries out non-formal religious education. Particularly, the majority of the adults attending non-formal religious education are women and the majority of those who teach this education are female Qur’an course teachers. Courses also play an important role in socializing women. In this study, it is aimed to determine the occupational satisfaction levels of the Qur'an courses that provide non-formal religious education and the factors affecting them. The study was conducted according to quantitative research method. Professional Satisfaction Scale developed by Kuzgun, Sevim and Hamamcı was used in this research. In the 2019 year, the Qur’an course teachers working in Sancaktepe and Kartal districts of Istanbul were included in the research. Because of the research, it was found that the professional satisfaction levels of the teachers were very high. The factors affecting the satisfaction levels of the teachers are marital status, education level and the number of students they teach. It was seen that having professional development opportunities had a significant effect on the commitment, satisfaction and voluntary work of the teachers. This study is considered a guide for researchers and practitioners as it is one of the few studies in the field of measuring the professional satisfaction of Qur'an course teachers.
Non-Formal Religious Education Presidency of Religious Affairs Qur'an Course Teacher Professional Satisfaction Professional Development
Yaygın eğitim kişilerin toplumsal değişimlere uyum sağlamasını sağlamak ve ulusal kalkınma hedeflerine ulaşmak için yaşam boyu eğitim felsefesi çerçevesinde yapılan tüm eğitim faaliyetleridir. Bunlar içinde yaygın din eğitimi resmi olarak Diyanet İşleri Başkanlığı eliyle yürütülen faaliyetlerdir. Özellikle yaygın din eğitimine katılan yetişkinlerin büyük bölümü kadınlardan ve bu eğitimi verenlerin de önemli kısmı bayan Kur’an kursu öğreticilerinden oluşmaktadır. Kurslar aynı zamanda kadınların sosyalleşmesi için de önemli bir görev ifa etmektedir. Yaptığımız bu çalışmada yaygın din eğitimi veren Kur’an kurslarındaki öğreticilerin meslekî doyum düzeyleri ile bunlara etki eden faktörlerin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma nicel araştırma yöntemine göre yapılmıştır. Bu araştırmada Kuzgun, Sevim ve Hamamcı tarafından geliştirilen Meslekî Doyum Ölçeği kullanılmıştır. 2019 yılında, İstanbul Sancaktepe ve Kartal ilçelerinde çalışan Kur’an kursu öğreticileri araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırma sonucunda öğreticilerin meslekî doyum düzeylerinin çok yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Öğreticilerin doyum düzeylerine etki eden faktörler arasında medeni durum, eğitim seviyesi ve okuttukları öğrenci sayıları yer almaktadır. Meslekî gelişim imkânlarına sahip olmanın öğreticilerin bağlılıkları, doyumları ve gönüllü olarak daha fazla çalışmaları üzerinde oldukça önemli etkisinin olduğu görülmüştür. Bu araştırmanın Kur’an kursu öğreticilerinin meslekî doyumlarını ölçme açısından da alanındaki birkaç çalışmadan biri olması bakımından araştırmacılar ve uygulayıcılar için yol gösterici olacağı düşünülmektedir.
Yaygın Din Eğitimi Diyanet İşleri Başkanlığı Kur’an Kursu Öğreticisi Meslekî Doyum Meslekî Gelişim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 5 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 15 |