Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TİKTOK AKIMLARININ SOSYAL MEDYADAKİ ELEŞTİRİSİ: TWİTTER ÜZERİNDEN YAPILAN ELEŞTİRİLERİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, , 363 - 381, 30.06.2021
https://doi.org/10.52835/19maysbd.888628

Öz

Günümüz teknoloji dünyasında sosyal medya her geçen gün daha çok önem kazanmaktadır ve artık popüler kültür öğesi haline gelen sosyal medya uygulamaları özellikle gençler arasında oldukça yaygındır. Bu yaygın hale gelmenin sonucu olarak da birçok sosyal medya uygulaması ortaya çıkmakta ve diğer sosyal medyalar arasında kendine bir yer edinmeye çalışmaktadır. Ancak, yeni ya da eski bir sosyal medya uygulaması olup olmaması fark etmeksizin belirli bir noktadan sonra bütün sosyal medya mecraları birbirinin içine geçmekte ve aslında fark edilemese bile her sosyal medya platformu birbirini kopyalamakta, hatta birbirine bağlanmaktadır. Bu bağlanmanın bir göstergesi olarak Facebook gibi tek bir şirketin birden fazla sosyal medyayı satın alması gösterilebilmektedir.

“Tiktok Akımlarının Sosyal Medyadaki Eleştirisi: Twitter Üzerinden Yapılan Eleştirilerin İncelenmesi” başlıklı bu çalışmada, özellikle gençler arasında popüler olan TikTok adlı sosyal medya uygulamasının akımlarına, başka bir sosyal medya uygulaması olan Twitter üzerinden yapılan eleştiriler incelenmiştir. Bu eleştiriler incelenirken de kuramsal çerçeve olarak Habermas’ın Kamusal Alan kuramı “dijital” kamusal alan olarak değerlendirilmekte ve yöntem olarak da literatür taraması ve göstergebilimsel analiz yöntemleri tercih edilmektedir. Bu çalışmanın yapılma nedeni ise TikTok üzerine yapılan Türkçe çalışmaların çok kısıtlı olmasıdır. Çünkü gündelik yaşam içerisinde TikTok’un önlenemez bir yükselişi olduğu gözlemlenmektedir ve buna rağmen Türkçe literatürün bu derece geri planda kalması akademik bir kusur olarak kabul edilmektedir. Bu nedenle de bu çalışmayı yapma gereksinimi duyulmuştur ve akademik literatürün TikTok konusunda geri kalmasına rağmen gündelik hayatta birçok farklı sosyal medya ağı üzerinden de gündem olduğu gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Akpınar, M. E. (2021). Televizyon ve İnternet Haberciliğinin Karşılaştırmalı Analizi. Medya ve Kültür Çalışmaları Dergisi, 3(1), 61- 70.
  • Çakır, C., Gazi, M. A., Çakı, G., & Gülada, O. (2020). Likbez Kampanyası Dönemindeki Propaganda Posterleri Üzerine Göstergebilimsel Bir İnceleme. Türk Kütüphaneciliği, 34(4), 663-692.
  • Çeçen, A. (1996). Kültür ve Politika (2. b.). İstanbul: Gündoğan Yayınları.
  • Demirci, A. (2014). Literatür Taraması. Y. Arı, & İ. Kaya (Dü) içinde, Coğrafya Araştırma Yöntemleri (s. 73-107). Balıkkesir: Coğrafyacılar Derneği.
  • Frazer, N. (2004). Kamusal Alanı Yeniden Düşünmek: Gerçekte Varolan Demokrasinin Eleştirisine Bir Katkı. M. Özbek (Dü.) içinde, Kamusal Alan (M. Özbek, & C. Balcı, Çev., s. 103-132). İstanbul: Hil Yayınları.
  • Gurbetoğlu, A. (2018, 2 26). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. İstanbul, Türkiye. Ocak 17, 2021 tarihinde http://www.agurbetoglu.com/files/3-%20ARA%C5%9ETIRMA%20S%C3%9CREC%C4%B0.pdf adresinden alındı
  • Güngör, N. (2020). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar (5. b.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Karadağ, A. (2003). Kamusal Alan Modellerı Çoğulcu Perspektıften Bır Değerlendırme. Ankara Üniversitesi SBF, 58(3), 171-195.
  • Küçükşen, K . (2020). Covıd-19 Günlerinde “Ev Halleri”Nin Karikatürlere Yansıması Göstergebilimsel Bir Analiz . Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi , 7 (6) , 38-57 .
  • Marshall, G. (2005). Sosyoloji Sözlüğü (2. b.). (O. Akınhay, & D. Kömürcü, Çev.) Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Özkök, Ö. (2019). Sosyal Medyada Sanal Kimlikler; Sosyal Medya Fenomenlerinin Benlik Sunumları Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Kültür Üniversitesi, İletişim Sanatları. İstanbul: Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Tez.
  • Pınarbaşı, T. E., & Astam, F. K. (2020). Haberin Dönü(şü)mü: Sosyal Medya Gazeteciliği Pratikleri. İNİF E-Dergi, 5(1), 70-87.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe Sözlük (11. b.). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Ünlü, D. G., Kuş, O., & Göksu, O. (2020). “Videolarda Gerçek Hayattaki Gibi Değilim, Rol Yapmaktayım": TikTok Kullanıcılarının Benlik Performansları Üzerine Bir İnceleme. Intermedia International E-journal, 7(12), 115-128.
  • Yengin, D. (2017). İletişim Çalışmalarında Araştırma Yöntemleri ve Uygulamaları. İstanbul: Der Yayınları.
  • Yıldız, Ö. Herkes İçin Kültürel Üretim: Türkiye’de TikTok Uygulaması Örneği. Şubat 22, 2021 tarihinde Researchgate: https://www.researchgate.net/profile/Oezlem_Yildiz14/publication/340389831_HERKES_ICIN_KULTUREL_URETIM_TURKIYE'DE_TIKTOK_UYGULAMASI_ORNEGI_CULTURAL_PRODUCTION_FOR_EVERYONE_THE_EXAMPLE_OF_TIKTOK_TURKEY/links/5e864e61a6fdcca789ec8953/HERKES-ICIN-KUeLTUeREL- adresinden alındı

SOCIAL MEDIA CRITICISM OF TIKTOK FLOWS: REVIEWING CRITICS MADE ON TWITTER

Yıl 2021, , 363 - 381, 30.06.2021
https://doi.org/10.52835/19maysbd.888628

Öz

In today's world of technology, social media is gaining more importance day by day and social media applications, which have become popular culture elements, are especially common among young people. As a result of this becoming widespread, many social media applications are emerging and trying to gain a place among other social media. However, regardless of whether it is a new or old social media application, after a certain point, all social media channels intertwine and each social media platform copies each other and even connects to each other, even if it is not noticed. As an indicator of this connection, a single company, such as Facebook, can buy more than one social media.

In this study, titled "Criticism of TikTok Trends on Social Media: Examining Criticism Made on Twitter", the criticisms of the social media application called TikTok, which is especially popular among young people, on Twitter, another social media application, were examined. While examining these criticisms, Habermas's Public Sphere theory is evaluated as a "digital" public sphere as a theoretical framework, and literature review and semiotic analysis methods are preferred as a method. The reason for this study is that Turkish studies on TikTok are very limited. Because it is observed that TikTok has an unstoppable rise in daily life, and despite this, the fact that Turkish literature remains in the background is considered an academic defect. For this reason, there was a need to do this study, and although the academic literature is behind on TikTok, it has been observed that it is on the agenda through many different social media networks in daily life.

Kaynakça

  • Akpınar, M. E. (2021). Televizyon ve İnternet Haberciliğinin Karşılaştırmalı Analizi. Medya ve Kültür Çalışmaları Dergisi, 3(1), 61- 70.
  • Çakır, C., Gazi, M. A., Çakı, G., & Gülada, O. (2020). Likbez Kampanyası Dönemindeki Propaganda Posterleri Üzerine Göstergebilimsel Bir İnceleme. Türk Kütüphaneciliği, 34(4), 663-692.
  • Çeçen, A. (1996). Kültür ve Politika (2. b.). İstanbul: Gündoğan Yayınları.
  • Demirci, A. (2014). Literatür Taraması. Y. Arı, & İ. Kaya (Dü) içinde, Coğrafya Araştırma Yöntemleri (s. 73-107). Balıkkesir: Coğrafyacılar Derneği.
  • Frazer, N. (2004). Kamusal Alanı Yeniden Düşünmek: Gerçekte Varolan Demokrasinin Eleştirisine Bir Katkı. M. Özbek (Dü.) içinde, Kamusal Alan (M. Özbek, & C. Balcı, Çev., s. 103-132). İstanbul: Hil Yayınları.
  • Gurbetoğlu, A. (2018, 2 26). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. İstanbul, Türkiye. Ocak 17, 2021 tarihinde http://www.agurbetoglu.com/files/3-%20ARA%C5%9ETIRMA%20S%C3%9CREC%C4%B0.pdf adresinden alındı
  • Güngör, N. (2020). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar (5. b.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Karadağ, A. (2003). Kamusal Alan Modellerı Çoğulcu Perspektıften Bır Değerlendırme. Ankara Üniversitesi SBF, 58(3), 171-195.
  • Küçükşen, K . (2020). Covıd-19 Günlerinde “Ev Halleri”Nin Karikatürlere Yansıması Göstergebilimsel Bir Analiz . Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi , 7 (6) , 38-57 .
  • Marshall, G. (2005). Sosyoloji Sözlüğü (2. b.). (O. Akınhay, & D. Kömürcü, Çev.) Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Özkök, Ö. (2019). Sosyal Medyada Sanal Kimlikler; Sosyal Medya Fenomenlerinin Benlik Sunumları Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Kültür Üniversitesi, İletişim Sanatları. İstanbul: Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Tez.
  • Pınarbaşı, T. E., & Astam, F. K. (2020). Haberin Dönü(şü)mü: Sosyal Medya Gazeteciliği Pratikleri. İNİF E-Dergi, 5(1), 70-87.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe Sözlük (11. b.). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Ünlü, D. G., Kuş, O., & Göksu, O. (2020). “Videolarda Gerçek Hayattaki Gibi Değilim, Rol Yapmaktayım": TikTok Kullanıcılarının Benlik Performansları Üzerine Bir İnceleme. Intermedia International E-journal, 7(12), 115-128.
  • Yengin, D. (2017). İletişim Çalışmalarında Araştırma Yöntemleri ve Uygulamaları. İstanbul: Der Yayınları.
  • Yıldız, Ö. Herkes İçin Kültürel Üretim: Türkiye’de TikTok Uygulaması Örneği. Şubat 22, 2021 tarihinde Researchgate: https://www.researchgate.net/profile/Oezlem_Yildiz14/publication/340389831_HERKES_ICIN_KULTUREL_URETIM_TURKIYE'DE_TIKTOK_UYGULAMASI_ORNEGI_CULTURAL_PRODUCTION_FOR_EVERYONE_THE_EXAMPLE_OF_TIKTOK_TURKEY/links/5e864e61a6fdcca789ec8953/HERKES-ICIN-KUeLTUeREL- adresinden alındı
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Eren Akpınar 0000-0002-3917-3203

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2021
Kabul Tarihi 22 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Akpınar, M. E. (2021). TİKTOK AKIMLARININ SOSYAL MEDYADAKİ ELEŞTİRİSİ: TWİTTER ÜZERİNDEN YAPILAN ELEŞTİRİLERİN İNCELENMESİ. 19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 363-381. https://doi.org/10.52835/19maysbd.888628