İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Associating the Texts in 7th Grade Turkish Course Books with the History Topics of the Social Studies Course: Opinions of Social Studies Teachers

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 163 - 171, 30.06.2024
https://doi.org/10.52835/19maysbd.1483871

Öz

This study was carried out to analyze the diversity and differences of the contents offered in 7th grades in Turkish and Social Studies courses. It is a quality research conducted by five social studies teachers working in Atakum district of Samsun province. In the research, the texts in Turkish textbooks and current topics of Social Studies courses were compared. Teachers work in a direction where the texts in the textbooks are particularly related to Atatürk and Kemalism, national culture, and have no connection with Social Studies lessons in terms of historical themes such as national days and weeks. It has been determined that history subjects are included in Turkish books mostly for promotional purposes and that there is no significant harmony in the contents between the two courses.

Kaynakça

  • Arslan, M. (2012). Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Ders Notları, Harran Üniversitesi, Birecik Meslek Yüksekokulu.
  • Epçaçan, C. (2018). Türkçe Ders Kitabı Etkinliklerinin Çoklu Zekâ Yaklaşımı Temelli Öğretim Açısından Değerlendirilmesi. EKEV Akademi Dergisi, (76), 57-78.
  • Erden, M. (t.y.), Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Alkım Yayınları
  • Ertürk, S. (1997). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Gülbahar, G. (2004). Birey Toplum Eğitim ve Öğretmen. HAYEF Journal of Education, 1(1), 223-236. Nas, R. (2000). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Bursa: Ezgi Kitapevi Yayınları.
  • Özbaran, S. (1998). Comments on the Survey From a Turkish Point of View. The State of History Education in Europe, 66-76.
  • Safran, M. (2006), Tarih Eğitimi Makale ve Bildiriler (1.Baskı), Ankara: Gazi Yayınları
  • Shoop, S. and Stout C. (2008), Professional Development For Succesful Classrooms – Teaching Social Studies Today, Huntington Beach, CA: Shell Education
  • Şiringel, N. (2006), Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmenlerinin İlköğretim 6. ve 7. sınıfta Belirli Gün ve Haftalara İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Tazebay A. ve Çelenk S. (2008), Türkçe Öğretimi, Ankara: Maya Akademi Yayınları
  • Türkoğlu, A. (2002), Öğretmenlik Mesleğine Giriş (2.Baskı), Ankara: Mikro yayınları
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, G. (2002). İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Vatan ve Millet Ünitesinde Çoklu Zekâ Kuramına Göre Geliştirilen Eğitim Durumunun Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi ve Öğrenci Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Ortaokul 7.Sınıf Türkçe Ders Kitabındaki Metinler ile Sosyal Bilgiler Dersindeki Tarih Konularının İlişkilendirilmesi: Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşleri

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 163 - 171, 30.06.2024
https://doi.org/10.52835/19maysbd.1483871

Öz

Bu çalışma, Türkçe ve Sosyal Bilgiler derslerinde 7. sınıf öğrencilerine sunulan içerikler arasındaki benzerlik ve farklılıkları analiz etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Samsun, Merkez ilçelerinde görev yapan on sosyal bilgiler öğretmeninin katılımıyla yürütülen nitel bir araştırmadır. Araştırmada, Türkçe ders kitaplarında yer alan metinler ile Sosyal Bilgiler dersinin tarih konuları karşılaştırılmıştır. Öğretmenlerin görüşleri, ders kitaplarındaki metinlerin özellikle Atatürk ve Atatürkçülük, milli kültür öğeleri, milli gün ve haftalar gibi tarih temaları açısından Sosyal Bilgiler dersi ile pek bir ilişkisi olmadığı yönündedir. Türkçe kitaplarında tarih konularının daha çok tanıtım amaçlı yer aldığı, iki ders arasında içerik bağlamında önemli bir uyum olmadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Arslan, M. (2012). Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Ders Notları, Harran Üniversitesi, Birecik Meslek Yüksekokulu.
  • Epçaçan, C. (2018). Türkçe Ders Kitabı Etkinliklerinin Çoklu Zekâ Yaklaşımı Temelli Öğretim Açısından Değerlendirilmesi. EKEV Akademi Dergisi, (76), 57-78.
  • Erden, M. (t.y.), Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Alkım Yayınları
  • Ertürk, S. (1997). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Gülbahar, G. (2004). Birey Toplum Eğitim ve Öğretmen. HAYEF Journal of Education, 1(1), 223-236. Nas, R. (2000). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Bursa: Ezgi Kitapevi Yayınları.
  • Özbaran, S. (1998). Comments on the Survey From a Turkish Point of View. The State of History Education in Europe, 66-76.
  • Safran, M. (2006), Tarih Eğitimi Makale ve Bildiriler (1.Baskı), Ankara: Gazi Yayınları
  • Shoop, S. and Stout C. (2008), Professional Development For Succesful Classrooms – Teaching Social Studies Today, Huntington Beach, CA: Shell Education
  • Şiringel, N. (2006), Sosyal Bilgiler ve Türkçe Öğretmenlerinin İlköğretim 6. ve 7. sınıfta Belirli Gün ve Haftalara İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Tazebay A. ve Çelenk S. (2008), Türkçe Öğretimi, Ankara: Maya Akademi Yayınları
  • Türkoğlu, A. (2002), Öğretmenlik Mesleğine Giriş (2.Baskı), Ankara: Mikro yayınları
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, G. (2002). İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Vatan ve Millet Ünitesinde Çoklu Zekâ Kuramına Göre Geliştirilen Eğitim Durumunun Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi ve Öğrenci Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Psikolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Durmuş Batik 0009-0003-7818-3388

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 14 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 11 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Batik, D. (2024). Ortaokul 7.Sınıf Türkçe Ders Kitabındaki Metinler ile Sosyal Bilgiler Dersindeki Tarih Konularının İlişkilendirilmesi: Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşleri. 19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 163-171. https://doi.org/10.52835/19maysbd.1483871