The Common Agricultural Policy CAP has been subject to proposals for reform since its inception. Due to the internal and external effects, but also in connection with enlargement perspective CAP has been reformed many times in course of the time. These reforms have had some impacts not only on the previous member states or acceding states, but also have affected Turkey, which has not been in the waves of enlargement yet, but has been obligated to perform the necessities of the rules put forward through the CAP reforms and reshape her agricultural policy along CAP guidelines. The evolutionary process of the CAP calls for extensive administrative reform. For example, substantial investments are needed to improve administrative capacity, land registration, collect agricultural data and raise the veterinary and phytosanitary standards. To establish the needed inspection and monitoring ınechanisıns, provide food safety, be sensitive to the protection of environment, benefit f•om the rural development measures are all innovations, which contribute to the development of Turkish agriculture. CAP reforms, however, bring on production and marketing quotas, set-aside rules, co-responsibility levies, national budget contribution to the expenditures in agricultural area and all these modifications will affect the development of Turkish agriculture sector, which needs to increase productivity and alter the revenue of the farmers.
Ortak Tarım Politikası (OTP) oluşumundan itibaren reform önerilerine konu
olmuştur. ksel ve d ışsal nedenlerle, ama aynı zamanda genişleme perspektifiyle de
bağlantı lı olarak zaman içinde OTP birçok kere reforına tabi tutulmuştur. Bu reformlar
sadece eski üye devletler veya yeni kat ı lan devletler üzerinde etkili olmakla kalmam ış,
henüz bu genişleme dalgaları nı n içinde yer almayan, ama OTP reformlarıyla yürürlüğe
konulan kuralları n gereğini yerine getirmekle ve tar ım politikas ı nı OTP esasları na göre
yeniden şekillendirmekle yükümlü tutulmu ş Türkiye'yi de etkilemi ştir. OTP 'nin gelişim
süreci yaygı n idari reformlara yol açmıştı r. Örneğin, idari kapasitenin artı rı lması , arazi
kaydı , tarım verilerinin toplanması ve hayvan ve bitki sa ğlığı standartları nın
geliştirilmesi için önemli yat ı rımlara ihtiyaç duyulmaktadı r. Gerekli denetim ve izleme
mekanizmaları nı n oluşturulması , gı da güvenliğinin sağlanması , çevrenin korunmas ı na
karşı duyarlı lı k, k ı rsal kalkı nma önlemlerinden yararlanma Türk tarımı nı n
kalkı nınası na katkıda bulunan yeniliklerdir. Bununla beraber OTP reformları
beraberinde üretim ve pazarlama kotaları, arazinin boş bı rakı lması na ilişkin kurallar,
ortak sorumluluk vergileri, ulusal bütçeden tarı nı alanı ndaki harcamalara katkı
getirmektedir ve bütün bu değişiklikler verimliliği artı rma ve çiftçi gelirlerini yükseltme
ihtiyacı içindeki Türk tarım sektörünün geli şimini etkileyecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2006 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi (AAÇD) Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.