İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çoklu Zekâ Öğrenimine Dayalı Görsel Sanatlar Eğitimi

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 70 - 76, 26.07.2024

Öz

Gelişen teknoloji bilgi inovasyonları eğitim programları kapsamında birçok alan da bağdaşım sağlayarak yapılandırma süreçlerine girerken sistemlerin merkezi kapsamını oluşturan zeka üzerine bir çok çalışma gerçekleşmiştir. Başta Amerika olmak üzere dünyada bunun örnekleri karşımıza çıkmaktadır. Zeka bilimci Howard Gardner ve arkadaşlarının zeka üzerine yapmış oldukları veri, analiz ve bulguları dikkat çekicidir. Gardner ve arkadaşlarının geliştirmiş oldukları zeka kuramı, bir kuram olmaktan öteye geçerek bir felsefi yaklaşım olarak yapılandırılmıştır. Bu yapılandırılmış zeka kuramı geleneksel eğitim sistemlerinde dar bir çerçeve kapsamında ele alınarak sınırlandırılmış, zekanın, zeki olanlar ve zeki olmayanlar şeklinde kategorilere ayrılmıştır. Günümüz çağdaş eğitim felsefesi anlayışları ile daha kapsamlı hale gelerek daha fazla alanla ilişkilendirilebilen zeka, geleneksel kalıplardan kurtularak bir çok kapsamla çeşitlendirilmiştir. Bununla birlikte zeka üzerine yeni teoriler ortaya atılmış ve bulgular saptanmıştır. Geliştirilen bu zeka kuramı ile bireylerin birden fazla zeka alanlarına sahip olduğu gerçeği gözetilerek bu kapsamda zeka farklı unsurlara indirgenmiştir. Genel eğitim ve öğretim sistemine yeni bir bakış açısı getiren bu kuram, sanat eğitiminde de yeni yaklaşımların kullanımına ortam sunmuştur. Özellikle görsel sanatlar eğitiminin birden çok yöntem ile sürdürülebilirliği zeka kuramının kullanım alanını artırmıştır. Bu amaçla Çoklu Zeka Kuramı ile birlikte Görsel Sanatlar Eğitiminde zekanın yerini tartışmak ve süregelen eğitim ve öğretim hizmetlerinin üzerinde durulmak istenmiştir.

Kaynakça

  • Altan, M. Z., & Üniversitesi, E. F. İ. (1999). Çoklu zeka kuramı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(17), 105-117. Erişim: https://dergipark.org.tr/en/pub/kuey/issue/10379/127013
  • Ayaydın, A. (2009). Eğitimde Çoklu Zekâ Yansımaları ve Görsel Sanatlar. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 52-62. Erişim: https://dergipark.org.tr/en/pub/zgefd/issue/47954/606730
  • Arnold, J., & Fonseca, M. C. (2004). Multiple intelligence theory and foreign language learning: A brain-based perspective. International Journal of English Studies, 4(1), 119-136 Available: https://revistas.um.es/ijes/article/view/48141
  • Brualdi Timmins, A. C. (1996). Multiple intelligences: Gardner's theory. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 5(1), 10-20. Erişim: https://doi.org/10.7275/7251-ea02
  • Davis, K., Christodoulou, J., Seider, S., & Gardner, H. (2011). The theory of multiple intelligences. In R.J. Sternberg & S.B. Kaufman (Eds.), Cambridge handbook of intelligence, 485-503. Cambridge, UK; New York: Cambridge University Press., Available: SSRN: https://ssrn.com/abstract=2982593
  • Demirel, Ö. (2021). Öğretim ilke ve yöntemleri öğretme sanatı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Gardner, H., & Hatch, T. (1989). Educational implications of the theory of multipleintelligences. Educational Researcher, 18(8), 4-10. Available: https://doi.org/10.3102/0013189X018008004
  • Gardner, H., & Moran, S. (2006). The science of multiple intelligences theory: A response to Lynn Waterhouse. Educational Psychologist, 41(4), 227-232. Available: https://doi.org/10.1207/s15326985ep4104_2
  • Karagöz, T., & Okur, A. (2021). Ortaokul 8. sınıf görsel sanatlar eğitimi sürecinde uygulanan yeni bir yöntemsel yaklaşım: Çoklu zeka kuramı. Atlas Journal, 7(40), 1720-1730. Erişim: https://doi.org/10.31568/atlas.674
  • Morgan, H. (1996). An analysis of Gardner's theory of multiple intelligence. Roeper Review, 18(4), 263-269. Available: https://doi.org/10.1080/02783199609553756
  • Özden, Y. (2014). Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Saban, A. (2009). Öğrenme öğretme süreci yeni teori ve yaklaşımlar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Parsıl, Ü. & Kılıç, A. G. (2024). Sanat Eğitimi Öğrenme Sürecinde Kullanılan Yöntemler. Pearson Journal, 8(28), 1196–1211. https://doi.org/10.5281/zenodo.11575817
  • Visser, B. A., Ashton, M. C., & Vernon, P. A. (2006). Beyond g: Putting multiple intelligences theory to the test. Intelligence, 34(5), 487-502. Available: https://doi.org/10.1016/j.intell.2006.02.004
  • Weinreich-Haste, H. (1985). The varieties of intelligence—An interview with Howard Gardner. New Ideas in Psychology, 3(1), 47-65. Available: https://doi.org/10.1016/0732-118X(85)90050-9

Visual Arts Education Based on Multiple Intelligences Learning

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 70 - 76, 26.07.2024

Öz

Within the scope of the developing technology information innovations training programs, many studies have been carried out on intelligence, which constitutes the central scope of the systems, while entering the configuration processes by providing compatibility in many fields. There are examples of this in the world, especially in America. The data, analysis and findings of the intelligence scientist Howard Gardner and his friends on intelligence are remarkable. The theory of intelligence developed by Gardner et al. has gone beyond being a theory and has been structured as a philosophical approach. This structured intelligence theory has been limited by being handled within a narrow framework in traditional education systems, and intelligence has been divided into categories as intelligent and non-intelligent. Intelligence, which can be associated with more fields by becoming more comprehensive with today's contemporary educational philosophy understandings, has been diversified with many scopes by getting rid of traditional patterns. In addition, new theories on intelligence have been put forward and findings have been determined. With this intelligence theory developed, intelligence has been reduced to different elements in this context, taking into account the fact that individuals have more than one intelligence area. This theory, which brought a new perspective to the general education and training system, also provided an environment for the use of new approaches in art education. Especially the sustainability of visual arts education with multiple methods has increased the usage area of intelligence theory. For this purpose, it is desired to discuss the place of intelligence in Visual Arts Education together with Multiple Intelligence Theory and to focus on ongoing education and training services.

Kaynakça

  • Altan, M. Z., & Üniversitesi, E. F. İ. (1999). Çoklu zeka kuramı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(17), 105-117. Erişim: https://dergipark.org.tr/en/pub/kuey/issue/10379/127013
  • Ayaydın, A. (2009). Eğitimde Çoklu Zekâ Yansımaları ve Görsel Sanatlar. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 52-62. Erişim: https://dergipark.org.tr/en/pub/zgefd/issue/47954/606730
  • Arnold, J., & Fonseca, M. C. (2004). Multiple intelligence theory and foreign language learning: A brain-based perspective. International Journal of English Studies, 4(1), 119-136 Available: https://revistas.um.es/ijes/article/view/48141
  • Brualdi Timmins, A. C. (1996). Multiple intelligences: Gardner's theory. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 5(1), 10-20. Erişim: https://doi.org/10.7275/7251-ea02
  • Davis, K., Christodoulou, J., Seider, S., & Gardner, H. (2011). The theory of multiple intelligences. In R.J. Sternberg & S.B. Kaufman (Eds.), Cambridge handbook of intelligence, 485-503. Cambridge, UK; New York: Cambridge University Press., Available: SSRN: https://ssrn.com/abstract=2982593
  • Demirel, Ö. (2021). Öğretim ilke ve yöntemleri öğretme sanatı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Gardner, H., & Hatch, T. (1989). Educational implications of the theory of multipleintelligences. Educational Researcher, 18(8), 4-10. Available: https://doi.org/10.3102/0013189X018008004
  • Gardner, H., & Moran, S. (2006). The science of multiple intelligences theory: A response to Lynn Waterhouse. Educational Psychologist, 41(4), 227-232. Available: https://doi.org/10.1207/s15326985ep4104_2
  • Karagöz, T., & Okur, A. (2021). Ortaokul 8. sınıf görsel sanatlar eğitimi sürecinde uygulanan yeni bir yöntemsel yaklaşım: Çoklu zeka kuramı. Atlas Journal, 7(40), 1720-1730. Erişim: https://doi.org/10.31568/atlas.674
  • Morgan, H. (1996). An analysis of Gardner's theory of multiple intelligence. Roeper Review, 18(4), 263-269. Available: https://doi.org/10.1080/02783199609553756
  • Özden, Y. (2014). Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Saban, A. (2009). Öğrenme öğretme süreci yeni teori ve yaklaşımlar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Parsıl, Ü. & Kılıç, A. G. (2024). Sanat Eğitimi Öğrenme Sürecinde Kullanılan Yöntemler. Pearson Journal, 8(28), 1196–1211. https://doi.org/10.5281/zenodo.11575817
  • Visser, B. A., Ashton, M. C., & Vernon, P. A. (2006). Beyond g: Putting multiple intelligences theory to the test. Intelligence, 34(5), 487-502. Available: https://doi.org/10.1016/j.intell.2006.02.004
  • Weinreich-Haste, H. (1985). The varieties of intelligence—An interview with Howard Gardner. New Ideas in Psychology, 3(1), 47-65. Available: https://doi.org/10.1016/0732-118X(85)90050-9
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat Tarihi, Teori ve Eleştiri (Diğer)
Bölüm İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Ümit Parsıl 0000-0002-1901-5400

Ahmet Göktuğ Kılıç 0000-0002-2831-789X

Yayımlanma Tarihi 26 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 4 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 17 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Parsıl, Ü., & Kılıç, A. G. (2024). Çoklu Zekâ Öğrenimine Dayalı Görsel Sanatlar Eğitimi. Avrasya Beşeri Bilim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 70-76.