Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Barriers to Instructional Supervision

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 37 - 47, 26.07.2024

Öz

Instructional supervision plays a crucial role in fostering effective educational environments by enhancing teaching methods and boosting student achievement through teacher evaluation. It identifies professional development needs, facilitating tailored training programs, and empowers teachers to recognize and build on their strengths. This process supports both individual teacher growth and institutional advancement by pinpointing areas for improvement. However, challenges often hinder effective supervision. This review investigates factors impeding teaching supervision, drawing from Google Scholar, Eric, and DergiPark databases. Based on the studies accessed, the factors preventing instructional supervision were thematised as "School principals not having adequate equipment related to the work and tasks they are responsible for, not being subjected to training on this subject, principal-teacher relations preventing objectivity / biased-biased behaviour, excessive workload of school principals, inspections not being suitable for the purpose, teacher-related problems". By analyzing these impediments, the study aims to shed light on how supervision can be optimized to better support educational excellence.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, S. & Selim, Y. (2020). Okul müdürlerinin okul denetim sorumlulukları. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 15(1), 219-226 .
  • Akbulut Altınova, H. & Gündüz, Y. (2021). Okul müdürlerinin ders denetimi faaliyetlerinin öğretmenlerin mesleki gelişimine etkisi. Tam Metin, Uluslararası Pegem Eğitim Kongresi(IPCEDU-2021), 283-294. Ankara: Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786258044348
  • Aküzüm, C. & Özmen, F. (2013). Eğitim denetmenlerinin rollerini gerçekleştirme yeterlikleri bir meta-sentez çalışması. Ekev Akademi Dergisi, 56, 97-120.
  • Altınok, V., Tezel, M. & Güngör, S. (2020). Okullarda denetimin gerekliliği üzerine öğretmen görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 225-253.
  • Altun, M., Şanlı, Ö., & Tan, Ç. (2015). Maarif müfettişlerinin okul müdürlerinin denetmenlik görevleri hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies, 10(3), 79-96. http://dx.doi.org/10.7827/ TurkishStudies.7913
  • Altunay, E. (2020). Okul yöneticilerinin ders denetimlerine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 55, 95-127. https://doi.org/10.21764/maeuefd.647056
  • Aras, H., & Şimşek, S. (2022). The importance of the school head in education and teaching in the school. ISPEC International Journal of Social Sciences & Humanities, 6(2), 246-259. https://doi.org/10.5281/ zenodo.7339317
  • Arslantaş, H., Tösten, R., & Avcı, Y. (2020). Liselerde ders denetimi uygulamalarının değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 417-431.
  • Aslanargun, E., & Bozkurt, S. (2012). Okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar.Gaziantep University Journal of Social Sciences,11(2), 349-368.
  • Aslanargun, E., & Göksoy, S. (2013). Öğretmen denetimini kim yapmalıdır? Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(Özel Sayı), 98-121.
  • Atay, Ç. & Sarpkaya, R. (2023). Liselerdeki yöneticilerin ve öğretmenlerin görüşlerine göre denetim uygulamaları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 57, 1076-1103. https://doi.org/10.53444/deubefd.1214933
  • Aydın, B., Günbey, M., & Kara, E. (2020). İlk defa görevlendirilen okul müdürlerinin karşılaştıkları sorunlar. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1194-1205.
  • Aydın, İ. (2020). Öğretimde denetim: Durum saptama, değerlendirme ve geliştirme (8. Baskı). Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786052417058
  • Balyer, A., & Özcan, K. (2020). School principals’ ınstructional feedback to teachers: Teachers’ views. International Journal of Curriculum and Instruction (IJCI), 12, 295-312.
  • Berna, Y. (2022). Eğitim denetimi kavramı, ilkeleri ve dönüşüm süreci. A. E. Barış, & A.K. Eranıl (Eds.). Eğitimde denetim içinde (ss.1-24). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bilgin- Dikmen, M. & Göksoy, S. (2021). Ortaokul müdürlerinin yürüttükleri ders denetimi uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. EKEV Akademi Dergisi, 0(86), 351-384.
  • Bi̇rel, F. K., & Erçek, M. K. (2019). Okul müdürlerinin ders denetimine ilişkin görüşleri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 2(3),169–177.
  • Boydak - Özan, M.B., & Nanto, Z. (2018).Okul yöneticilerinin gözünden geçmişten günümüze denetim. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi,4(2),19- 37.
  • Bozan, S., & Ekinci, A. (2018). Öğretmen performans değerlendirme sürecine ilişkin okul müdürü ve öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi: Nitel bir çalışma. Mukaddime, 9(2),213–240.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Çakmak, E. K. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cansoy, R.,& Polatcan, M. (2023). Bir öğretim lideri olabilmek: Okul müdürlerine öneriler. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Cereci, C. (2016). Okul yöneticilerinin yönetsel sorumluluklarını yerine getirirken yaşadıkları sorunlara ve sorumluluklarının hukuksal sonuçlarına ilişkin görüşleri [Yayınlanmış Doktora Tezi]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,19(2), 207-237.
  • Çiçek- Sağlam, A. & Aydoğmuş, M. (2016). Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin eğitim sistemlerinin denetim yapıları karşılaştırıldığında Türkiye eğitim sisteminin denetimi ne durumdadır?. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 17-38.
  • Daud,Y., Dali,P.D., Khalid, R., & Fauzee, M.S.O. (2018). Teaching and learning supervision, teachers’ attitude towards classroom supervision and students’ participation. International Journal of Instruction, 11(4), 513-526.
  • Demirkasımoğlu, N. (2011). Türk eğitim sisteminde bir alt sistem olan denetim sisteminin seçilmiş bazı ülkelerin denetim sistemleri ile karşılaştırılması. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,11(2), 23-48. https://doi.org/10.11616/AbantSbe.262
  • Demi̇rtaş, H., & Akarsu, M. (2016). Öğretmen teftişini müfettiş yerine okul müdürünün yapmasına ilişkin öğretmen görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2),0-0. https://doi.org/10.17679/ iuefd.17251239
  • Deniz,Ü., & Erdener, M.A. (2016). Okul müdürlerinin sergilediği öğretimsel denetim davranışlarına ilişkin öğretmen görüşleri. Ö.K.Tüfekçi,(Ed.). Sosyal bilimlerde stratejik araştırmalar içinde (ss.69-81).Saarbrücken: Lambert Academic Publishing.
  • Deniz,Ü., & Saylık,N. (2018). Okul müdürleri ve öğretmenlerin perspektifinden öğretimde denetim problemi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama,1 (1), 67-80.
  • DiPaola, M. F., & Hoy, W. K. (2014). Improving instruction through supervision, evaluation, and professional development. Information Age Publishing.
  • Dönmez,B., & Demirtaş,Ç. (2018). Okul müdürlerinin ders denetimi görevlerine ilişkin okul müdürleri ve öğretmenlerin görüşleri (Adıyaman ili örneği). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (29),454-478. https://doi.org/10.14520/adyusbd. 379209
  • Duykulukoğlu, A. (2016). Lise müdürlerinin ders denetim görevine ilişkin öğretmen görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Duykuluoğlu, A. (2018). Lise müdürlerinin ders denetim görevlerine ilişkin öğretmen görüşleri. Kastamonu Education Journal, 26(6), 2081-2090. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2444
  • Ergen, H., & Eşiyok, İ.(2017).Okul müdürlerinin ders denetimi yapmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(1),1-19.
  • Esen, E., & Albez, C. (2022). Investigating the relationship between teachers' perceptions of instructional supervision and learning school . Cukurova University Faculty of Education Journal, 51(2) , 982-1011. https://doi.org/10.14812/cuefd.952833
  • Ghavifekr, S., Husain, H., Rosden, N. A., & Hamat, Z.W. (2019). Clinical supervision: Towards effective classroom teaching. Malaysıan Online Journal of Educational Sciences,7 (4),30-42.
  • Glanz, J. (2022). Personal reflections on supervision as instructional leadership: From whence it came and to where shall it go?. Journal of Educational Supervision, 4(3). https://doi.org/10.31045/jes.4.3.5
  • Glickman,C., & Burns, R.W. (2021). Supervision and teacher wellness:An essential component for improving classroom practice. Journal of Educational Supervision,4(1). https://doi.org/ 10.31045/jes.4.1.3
  • Gün, N. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin denetim sorunları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Himmetoğlu (2022, Haziran 20). Prof. Dr. Ali Ünal ile eğitim denetimi üzerine (söyleşi), TEDMEM. https://tedmem.org/soylesi/prof-dr-ali-unal-ile-egitim-denetimi-uzerine adresinden 15 Mayıs 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Kahyaoğlu, R. B.,& Karataş, S. (2019). Mesleki gelişim eğitim seminerlerine ilişkin öğretmen görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(37), 191-220. https://doi.org/10.30794/ pausbed.536050
  • Kayıkçı, K., Özdemir, İ. & Özyıldırım, G. (2018). Denetim anlayışı ve uygulamalarındaki değişimler hakkında okul müdürlerinin görüşleri. İlköğretim Online,17(4), 2170-2187. https://doi.org/10.17051/ilkonline. 2019.506995
  • Koç, M. H. (2018). Okul müdürleri tarafından yapılan öğretmen denetimlerine ilişkin ilkokul müdürlerinin görüşleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 48(48), 91-110. https://doi.org/10.15285/maruaebd.349727
  • Koç, İ., & Akın, U. (2020). Okul müdürlerinin yaptıkları ders denetimlerinin olumlu ve olumsuz yönleri: Öğretmenlerin görüş ve önerileri. Turkish Studies-Educational Sciences,15(1), 261-288.
  • Koçak, S. & Memişoğlu, S. P. (2020). Okul müdürlerinin denetiminin öğretmenlerin mesleki gelişimine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(2), 806-819. https://doi.org/10.24106/ kefdergi.697229
  • Koşar, S. & Buran, K. (2019). Okul müdürlerinin ders denetim faaliyetlerinin öğretimsel liderlik bağlamında incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education,7(3), 1232-1265. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.7c.3s.14.m
  • Köroğlu, H., & Oğuz, E.(2011). Eğitim müfettişlerinin rehberlik rollerine yönelik öğretmen, yönetici ve eğitim müfettişi görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(2), 9-25.
  • Mette, I. M., Range, B. G., Anderson, J., Hvıdston, D. J., Nıeuwenhuızen, L., & Doty, J. (2017). The wicked problem of the intersection between supervision and evaluation. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(3), 709-724.
  • MEB (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. Resmi Gazete. Sayı: 28758. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=18812&MevzuatTur=7& MevzuatTertip=5
  • MEB (2015). Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği. Resmi Gazete. Sayı: 29329. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/04/ 20150417-4.htm
  • Nolan, J. F., & Hoover, L. A. (2008). Teacher supervision and evaluation: Theory into practice (3rd ed.). Wiley. Özdemir, S., & Sezgin, F.(2002). Etkili okullar ve öğretim liderliği. Kırgızistan Manas Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 266-282.
  • Pomay, H. H. & Ünal, A. (2023). Okul müdürlerinin denetim görevlerini yerine getirmede karşılaştıkları güçlükler. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF) Dergisi, 5(3), 694-712.
  • Pomay, H. H. (2022). Okul müdürlerinin denetim görevlerini yerine getirmede karşılaştıkları güçlükler[Yüksek Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Sabancı, A., & Akcan, N. (2019). Okul müdürlerinin ders denetimi görevlerinin rehberlik etkililiği açısından değerlendirilmesi. Kastamonu Education Journal, 27(5), 1893-1910. https://doi.org/10.24106/ kefdergi.2869
  • Sezgin, F., Tınmaz, A., & Tetik, S. (2017). Performans kriterlerine göre öğretmenlerin değerlendirilmesine ilişkin okul müdürü ve öğretmen görüşleri. Journal of Human Sciences,14(2), 1647-1668. https://doi.org/10.14687/jhs.v14i2.4557
  • Shaked, H. (2019). Ensuring teachers’ job suitability: A missing component of instructional leadership. Journal of School Leadership, 29(5), 427-447. https://doi.org/10.1177/1052684619858837
  • Smit, N., van de Grift , W., de Bot, K., & Jansen, E. (2017). A classroom observation tool for scaffolding reading comprehension. System, 65, 117-129. https://doi.org/10.1016/ j.system.2016.12.014
  • Şenol, Y., Akyüz, G., Apaydın, Ç., Başaran, S., Özdemir, B., Gürpınar, E. & Ünal, M. (2022). Eğitimde mükemmellik merkezi hizmetlerinin logic modelle değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(1), 1-9 .
  • Şeren, M., & Özcan, E.G. (2022). Opinions of teachers and school administrators on current and demanded supervision practices. International Journal of Curriculum and Instruction, 14(1) ,196-209.
  • Tonbul, Y. & Baysülen, E. (2016). Ders denetimi ile ilgili yönetmelik değişikliğin maarif müfettişlerinin, okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri açısından değerlendirilmesi. İlköğretim Online,16(1),0-0. https://doi.org/10.17051/io.2017.24494
  • Tunç, B., İnandı, Y., & Gündüz, B. (2015). Inspection and teachers’ emotions: An emotional evaluation of inspection. International Journal of Human Sciences, 12(1), 554-568. doi: 10.14687/ijhs.v12i1.2807
  • Tütüncü, İ. (2021). Okul müdürlerinin ders denetimi ile ilgili görüşleri [Tezsiz Yüksek Lisans Projesi]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü , Denizli.
  • Uğurlu, C.T. & Usta, H. (2016). Eğitimde denetim tutum ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1),137-159. https://doi.org/10.17556/jef.28260
  • Uğurlu, C.T. (2013). Sanatsal denetim ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice] , 19(1), 119-134.
  • Ulutaş, B., & Günaydın, F. (2022). Okul müdürlerinin gözünden öğretmen denetimleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 56, 259-286. doi:10.9779.pauefd.1074849
  • Uygur, M. (2020). Sınıf öğretmenlerinin ders denetimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Journal of Social Sciences and Education, 3(1), 400-411.
  • Yenen, E.T. (2022).Öğretmenlerin mesleki yeterliklerini etkileyen faktörler. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1), 27-45. https://doi.org/10.33206/mjss.767720
  • Yeşil, D. & Kış, A. (2015). Okul müdürlerinin ders denetimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(3), 27-45.
  • Zepeda, J. S. (2016). Öğretimin denetimi: Uygulama araçları ve kavramlar (3.baskıdan çeviri). A. Balcı, & Ç. Apaydın (Çev.Ed.). Ankara: Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786053184560

Öğretim Denetimini Engelleyen Faktörler

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 37 - 47, 26.07.2024

Öz

Etkili bir eğitim ortamı oluşturabilme amacı taşıyan öğretim denetimi, öğretmen performansını değerlendirmek suretiyle eğitim yöntemlerini geliştirmeyi ve öğrenci başarısını artırmayı hedefleyen kritik bir süreçtir. Bu sayede öğretmenlerin mesleki gelişim ihtiyaçlarını belirlemeye ve bu ihtiyaçlara yönelik eğitim programları düzenlemeye olanak sağlanırken öğretmenlerin güçlü yönlerini fark edip pekiştirmelerine, gelişime açık yönlerini belirleyerek hem bireysel hem kurumsal ilerlemeyi sağlamaya fırsat sunulur. Ancak denetim sürecinin istenilen düzeyde gerçekleşmesini engelleyen çeşitli faktörlerle karşılaşılabilir. Bu araştırma öğretim denetimini engelleyen faktörlerin neler olduğunu ortaya koyabilmek amacıyla hazırlanmış bir derleme çalışmasıdır. Araştırmanın amaca ulaşabilmesi için belirlenen ölçütler ve anahtar kelimeler doğrultusunda Google Scholar, Eric ve DergiPark veri tabanları ile literatür taraması yapılmış, ulaşılan kaynaklar araştırma sorusu çerçevesinde sınırlandırılmıştır. Bu çalışmalara bağlı olarak öğretim denetimini engelleyen faktörler “Okul müdürlerinin sorumlu oldukları iş ve görevlerle ilgili yeterli donanıma sahip olmamaları, bu konuda eğitime tabi tutulmamaları, müdür-öğretmen ilişkilerinin objektifliği engellemesi/taraflı-önyargılı davranma, okul müdürlerinin iş yükünün fazlalığı, denetimlerin amaca uygun olmaması, öğretmene bağlı sorunlar” şeklinde temalandırılmıştır.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, S. & Selim, Y. (2020). Okul müdürlerinin okul denetim sorumlulukları. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 15(1), 219-226 .
  • Akbulut Altınova, H. & Gündüz, Y. (2021). Okul müdürlerinin ders denetimi faaliyetlerinin öğretmenlerin mesleki gelişimine etkisi. Tam Metin, Uluslararası Pegem Eğitim Kongresi(IPCEDU-2021), 283-294. Ankara: Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786258044348
  • Aküzüm, C. & Özmen, F. (2013). Eğitim denetmenlerinin rollerini gerçekleştirme yeterlikleri bir meta-sentez çalışması. Ekev Akademi Dergisi, 56, 97-120.
  • Altınok, V., Tezel, M. & Güngör, S. (2020). Okullarda denetimin gerekliliği üzerine öğretmen görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 225-253.
  • Altun, M., Şanlı, Ö., & Tan, Ç. (2015). Maarif müfettişlerinin okul müdürlerinin denetmenlik görevleri hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies, 10(3), 79-96. http://dx.doi.org/10.7827/ TurkishStudies.7913
  • Altunay, E. (2020). Okul yöneticilerinin ders denetimlerine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 55, 95-127. https://doi.org/10.21764/maeuefd.647056
  • Aras, H., & Şimşek, S. (2022). The importance of the school head in education and teaching in the school. ISPEC International Journal of Social Sciences & Humanities, 6(2), 246-259. https://doi.org/10.5281/ zenodo.7339317
  • Arslantaş, H., Tösten, R., & Avcı, Y. (2020). Liselerde ders denetimi uygulamalarının değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 417-431.
  • Aslanargun, E., & Bozkurt, S. (2012). Okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar.Gaziantep University Journal of Social Sciences,11(2), 349-368.
  • Aslanargun, E., & Göksoy, S. (2013). Öğretmen denetimini kim yapmalıdır? Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(Özel Sayı), 98-121.
  • Atay, Ç. & Sarpkaya, R. (2023). Liselerdeki yöneticilerin ve öğretmenlerin görüşlerine göre denetim uygulamaları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 57, 1076-1103. https://doi.org/10.53444/deubefd.1214933
  • Aydın, B., Günbey, M., & Kara, E. (2020). İlk defa görevlendirilen okul müdürlerinin karşılaştıkları sorunlar. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1194-1205.
  • Aydın, İ. (2020). Öğretimde denetim: Durum saptama, değerlendirme ve geliştirme (8. Baskı). Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786052417058
  • Balyer, A., & Özcan, K. (2020). School principals’ ınstructional feedback to teachers: Teachers’ views. International Journal of Curriculum and Instruction (IJCI), 12, 295-312.
  • Berna, Y. (2022). Eğitim denetimi kavramı, ilkeleri ve dönüşüm süreci. A. E. Barış, & A.K. Eranıl (Eds.). Eğitimde denetim içinde (ss.1-24). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bilgin- Dikmen, M. & Göksoy, S. (2021). Ortaokul müdürlerinin yürüttükleri ders denetimi uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. EKEV Akademi Dergisi, 0(86), 351-384.
  • Bi̇rel, F. K., & Erçek, M. K. (2019). Okul müdürlerinin ders denetimine ilişkin görüşleri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 2(3),169–177.
  • Boydak - Özan, M.B., & Nanto, Z. (2018).Okul yöneticilerinin gözünden geçmişten günümüze denetim. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi,4(2),19- 37.
  • Bozan, S., & Ekinci, A. (2018). Öğretmen performans değerlendirme sürecine ilişkin okul müdürü ve öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi: Nitel bir çalışma. Mukaddime, 9(2),213–240.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Çakmak, E. K. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cansoy, R.,& Polatcan, M. (2023). Bir öğretim lideri olabilmek: Okul müdürlerine öneriler. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Cereci, C. (2016). Okul yöneticilerinin yönetsel sorumluluklarını yerine getirirken yaşadıkları sorunlara ve sorumluluklarının hukuksal sonuçlarına ilişkin görüşleri [Yayınlanmış Doktora Tezi]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,19(2), 207-237.
  • Çiçek- Sağlam, A. & Aydoğmuş, M. (2016). Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin eğitim sistemlerinin denetim yapıları karşılaştırıldığında Türkiye eğitim sisteminin denetimi ne durumdadır?. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 17-38.
  • Daud,Y., Dali,P.D., Khalid, R., & Fauzee, M.S.O. (2018). Teaching and learning supervision, teachers’ attitude towards classroom supervision and students’ participation. International Journal of Instruction, 11(4), 513-526.
  • Demirkasımoğlu, N. (2011). Türk eğitim sisteminde bir alt sistem olan denetim sisteminin seçilmiş bazı ülkelerin denetim sistemleri ile karşılaştırılması. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,11(2), 23-48. https://doi.org/10.11616/AbantSbe.262
  • Demi̇rtaş, H., & Akarsu, M. (2016). Öğretmen teftişini müfettiş yerine okul müdürünün yapmasına ilişkin öğretmen görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2),0-0. https://doi.org/10.17679/ iuefd.17251239
  • Deniz,Ü., & Erdener, M.A. (2016). Okul müdürlerinin sergilediği öğretimsel denetim davranışlarına ilişkin öğretmen görüşleri. Ö.K.Tüfekçi,(Ed.). Sosyal bilimlerde stratejik araştırmalar içinde (ss.69-81).Saarbrücken: Lambert Academic Publishing.
  • Deniz,Ü., & Saylık,N. (2018). Okul müdürleri ve öğretmenlerin perspektifinden öğretimde denetim problemi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama,1 (1), 67-80.
  • DiPaola, M. F., & Hoy, W. K. (2014). Improving instruction through supervision, evaluation, and professional development. Information Age Publishing.
  • Dönmez,B., & Demirtaş,Ç. (2018). Okul müdürlerinin ders denetimi görevlerine ilişkin okul müdürleri ve öğretmenlerin görüşleri (Adıyaman ili örneği). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (29),454-478. https://doi.org/10.14520/adyusbd. 379209
  • Duykulukoğlu, A. (2016). Lise müdürlerinin ders denetim görevine ilişkin öğretmen görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Duykuluoğlu, A. (2018). Lise müdürlerinin ders denetim görevlerine ilişkin öğretmen görüşleri. Kastamonu Education Journal, 26(6), 2081-2090. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2444
  • Ergen, H., & Eşiyok, İ.(2017).Okul müdürlerinin ders denetimi yapmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(1),1-19.
  • Esen, E., & Albez, C. (2022). Investigating the relationship between teachers' perceptions of instructional supervision and learning school . Cukurova University Faculty of Education Journal, 51(2) , 982-1011. https://doi.org/10.14812/cuefd.952833
  • Ghavifekr, S., Husain, H., Rosden, N. A., & Hamat, Z.W. (2019). Clinical supervision: Towards effective classroom teaching. Malaysıan Online Journal of Educational Sciences,7 (4),30-42.
  • Glanz, J. (2022). Personal reflections on supervision as instructional leadership: From whence it came and to where shall it go?. Journal of Educational Supervision, 4(3). https://doi.org/10.31045/jes.4.3.5
  • Glickman,C., & Burns, R.W. (2021). Supervision and teacher wellness:An essential component for improving classroom practice. Journal of Educational Supervision,4(1). https://doi.org/ 10.31045/jes.4.1.3
  • Gün, N. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin denetim sorunları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Himmetoğlu (2022, Haziran 20). Prof. Dr. Ali Ünal ile eğitim denetimi üzerine (söyleşi), TEDMEM. https://tedmem.org/soylesi/prof-dr-ali-unal-ile-egitim-denetimi-uzerine adresinden 15 Mayıs 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Kahyaoğlu, R. B.,& Karataş, S. (2019). Mesleki gelişim eğitim seminerlerine ilişkin öğretmen görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(37), 191-220. https://doi.org/10.30794/ pausbed.536050
  • Kayıkçı, K., Özdemir, İ. & Özyıldırım, G. (2018). Denetim anlayışı ve uygulamalarındaki değişimler hakkında okul müdürlerinin görüşleri. İlköğretim Online,17(4), 2170-2187. https://doi.org/10.17051/ilkonline. 2019.506995
  • Koç, M. H. (2018). Okul müdürleri tarafından yapılan öğretmen denetimlerine ilişkin ilkokul müdürlerinin görüşleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 48(48), 91-110. https://doi.org/10.15285/maruaebd.349727
  • Koç, İ., & Akın, U. (2020). Okul müdürlerinin yaptıkları ders denetimlerinin olumlu ve olumsuz yönleri: Öğretmenlerin görüş ve önerileri. Turkish Studies-Educational Sciences,15(1), 261-288.
  • Koçak, S. & Memişoğlu, S. P. (2020). Okul müdürlerinin denetiminin öğretmenlerin mesleki gelişimine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(2), 806-819. https://doi.org/10.24106/ kefdergi.697229
  • Koşar, S. & Buran, K. (2019). Okul müdürlerinin ders denetim faaliyetlerinin öğretimsel liderlik bağlamında incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education,7(3), 1232-1265. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.7c.3s.14.m
  • Köroğlu, H., & Oğuz, E.(2011). Eğitim müfettişlerinin rehberlik rollerine yönelik öğretmen, yönetici ve eğitim müfettişi görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(2), 9-25.
  • Mette, I. M., Range, B. G., Anderson, J., Hvıdston, D. J., Nıeuwenhuızen, L., & Doty, J. (2017). The wicked problem of the intersection between supervision and evaluation. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(3), 709-724.
  • MEB (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. Resmi Gazete. Sayı: 28758. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=18812&MevzuatTur=7& MevzuatTertip=5
  • MEB (2015). Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği. Resmi Gazete. Sayı: 29329. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/04/ 20150417-4.htm
  • Nolan, J. F., & Hoover, L. A. (2008). Teacher supervision and evaluation: Theory into practice (3rd ed.). Wiley. Özdemir, S., & Sezgin, F.(2002). Etkili okullar ve öğretim liderliği. Kırgızistan Manas Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 266-282.
  • Pomay, H. H. & Ünal, A. (2023). Okul müdürlerinin denetim görevlerini yerine getirmede karşılaştıkları güçlükler. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF) Dergisi, 5(3), 694-712.
  • Pomay, H. H. (2022). Okul müdürlerinin denetim görevlerini yerine getirmede karşılaştıkları güçlükler[Yüksek Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Sabancı, A., & Akcan, N. (2019). Okul müdürlerinin ders denetimi görevlerinin rehberlik etkililiği açısından değerlendirilmesi. Kastamonu Education Journal, 27(5), 1893-1910. https://doi.org/10.24106/ kefdergi.2869
  • Sezgin, F., Tınmaz, A., & Tetik, S. (2017). Performans kriterlerine göre öğretmenlerin değerlendirilmesine ilişkin okul müdürü ve öğretmen görüşleri. Journal of Human Sciences,14(2), 1647-1668. https://doi.org/10.14687/jhs.v14i2.4557
  • Shaked, H. (2019). Ensuring teachers’ job suitability: A missing component of instructional leadership. Journal of School Leadership, 29(5), 427-447. https://doi.org/10.1177/1052684619858837
  • Smit, N., van de Grift , W., de Bot, K., & Jansen, E. (2017). A classroom observation tool for scaffolding reading comprehension. System, 65, 117-129. https://doi.org/10.1016/ j.system.2016.12.014
  • Şenol, Y., Akyüz, G., Apaydın, Ç., Başaran, S., Özdemir, B., Gürpınar, E. & Ünal, M. (2022). Eğitimde mükemmellik merkezi hizmetlerinin logic modelle değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(1), 1-9 .
  • Şeren, M., & Özcan, E.G. (2022). Opinions of teachers and school administrators on current and demanded supervision practices. International Journal of Curriculum and Instruction, 14(1) ,196-209.
  • Tonbul, Y. & Baysülen, E. (2016). Ders denetimi ile ilgili yönetmelik değişikliğin maarif müfettişlerinin, okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri açısından değerlendirilmesi. İlköğretim Online,16(1),0-0. https://doi.org/10.17051/io.2017.24494
  • Tunç, B., İnandı, Y., & Gündüz, B. (2015). Inspection and teachers’ emotions: An emotional evaluation of inspection. International Journal of Human Sciences, 12(1), 554-568. doi: 10.14687/ijhs.v12i1.2807
  • Tütüncü, İ. (2021). Okul müdürlerinin ders denetimi ile ilgili görüşleri [Tezsiz Yüksek Lisans Projesi]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü , Denizli.
  • Uğurlu, C.T. & Usta, H. (2016). Eğitimde denetim tutum ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1),137-159. https://doi.org/10.17556/jef.28260
  • Uğurlu, C.T. (2013). Sanatsal denetim ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice] , 19(1), 119-134.
  • Ulutaş, B., & Günaydın, F. (2022). Okul müdürlerinin gözünden öğretmen denetimleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 56, 259-286. doi:10.9779.pauefd.1074849
  • Uygur, M. (2020). Sınıf öğretmenlerinin ders denetimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Journal of Social Sciences and Education, 3(1), 400-411.
  • Yenen, E.T. (2022).Öğretmenlerin mesleki yeterliklerini etkileyen faktörler. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1), 27-45. https://doi.org/10.33206/mjss.767720
  • Yeşil, D. & Kış, A. (2015). Okul müdürlerinin ders denetimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(3), 27-45.
  • Zepeda, J. S. (2016). Öğretimin denetimi: Uygulama araçları ve kavramlar (3.baskıdan çeviri). A. Balcı, & Ç. Apaydın (Çev.Ed.). Ankara: Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786053184560
Toplam 69 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitimde Denetim
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tülin Çolak Çakır 0009-0004-6828-2590

Yayımlanma Tarihi 26 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 15 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 20 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çolak Çakır, T. (2024). Öğretim Denetimini Engelleyen Faktörler. Avrasya Beşeri Bilim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 37-47.