Law on Transformation of Areas at Risk of Natural Disaster (Law no. 6306)
regulates precautionary measures against a disaster in the pre-impact phase.
Although these precautions can be established by using other means in the
legislation, under this law, the legistator gives the related authority to authorise
the powers similar to the broad powers of extraordinary law. As a result of
being too broad and depending solely on economic impetus compared to the
actual threat of disaster, these authorities put restrictions largely on property
rights. It has been claimed that the law no. 6306 expands the boundary of
the limitation of rights and freedoms as the scope of discretion that the Law
attributes to authorities with extraordinary powers covers not only the risky
areas and buildings but also some risk free buildings in a risky area. Aforementioned
claim constitutes the justification of annulment decision of the Supreme
Court. The second regulation, which the legislator took into the scope of the
Law through paying the values of the risk-free buildings after the annulment
decision regarding the risk-free buildings in a risky area, was also canceled by
the Supreme Court due to similar justification. As a result, it is not possible
to extend the scope of risky areas and risky structures in accordance with Law
no. 6306 for risk free areas in risky areas.
Disaster Law Law No. 6306 Risky Area Risky Structure The Principle of Proportionality Administrative Discretion Urban Transformation Restrictions on Fundamental Rights and Freedoms
6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun,
afet öncesi süreçte, afete karşı alınacak tedbirleri düzenlemektedir. Bu tedbirler
her ne kadar mevzuattaki diğer araçlarla da tesis edilebilir nitelikteyse de, kanun
koyucu bu Kanun kapsamında idareye olağanüstü hukukun geniş yetkilerine
benzer yetkiler tanımıştır. Bu yetkiler, afet riskinin yarattığı tehditle orantılı
olarak geniş ve yalnızca ekonomik temelli olduğundan daha çok mülkiyet
hakkına yönelik kısıtlamalar getirmiştir. Kanun’un idarelere tanıdığı ve olağanüstü
yetkilerle donattığı takdir yetkisinin riskli alan ve riskli yapı dışında,
riskli alandaki risksiz kimi yapıları da kapsaması üzerine, 6306 sayılı Kanun’un,
hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasının sınırının aştığı iddia edilmiştir. Söz
konusu iddia, Anayasa Mahkemesi’nin iptal kararlarının da gerekçesini oluşturmaktadır.
Kanun koyucunun riskli alandaki risksiz yapılara ilişkin bu iptal
kararı üzerine, risksiz yapıların değerleri ödenmek suretiyle yeniden Kanun’un
kapsamına aldığı ikinci düzenlemesi de Anayasa Mahkemesince benzer gerekçe
ile iptal edilmiştir. Sonuç olarak, 6306 sayılı Kanun’un amaç maddesine uyumlu
olarak riskli alanlar ve riskli yapılarla sınırlı kapsamının, riskli alandaki risksiz
yapıları kapsayacak biçimde genişletilmesi mümkün değildir.
Afet Hukuku 6306 Sayılı Kanun Riskli Alan Riskli Yapı Ölçülülük İlkesi Takdir Yetkisi Kentsel Dönüşüm Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlandırılması
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
Ankara Barosu Dergisi TÜHAS atıf sistemini benimsemektedir.