This article’s purpose is to present the situation of Turkey in the marine pollution
liability and compensation regime established by international conventions, to set
contributions and recommendations to be provided for that the regime could precisely
function, also taking account of the State’s interests. In this study, it is primarily
drawn a general framework for the regime by addressing the international conventions
establishing the international marine pollution liability and compensation
regime (compensation regime) Afterwards, it is examined the efforts which Turkey
proved on the subject of becoming state party interested international conventions
and the regularisations realized in the national law, with the object of harmonizing
the regime. As to assessment part, in consideration of current situation and detections,
it is given placed to detailed and substantial recommendations on exactly
harmonizing the compensation regime there.
In this study, it is dealt with the importance of creating the maritime policy with
long term, durable and steady, concluding that Turkey is late on harmonization the
compensation regime, in spite of its remarkable efforts in recent years.
Bu makalenin gayesi, milletlerarası sözleşmelerle kurulan deniz kirliliği sorumluluk
ve tazminat rejimi içinde Türkiye’nin yerini ortaya koymak, rejimin ülke menfaatleri
de dikkate alınarak sağlıklı biçimde işleyebilmesi için sağlanacak katkı ve
önerileri belirlemektir. Çalışmada öncelikle milletlerarası deniz kirliliği sorumluluk
ve tazminat rejimini (tazmin rejimi) kuran milletlerarası sözleşmelere genel olarak
temas edilerek rejimin genel çerçevesi çizilmiştir. Bilahare, rejime uyum sağlamak
amacıyla Türkiye’nin ilgili milletlerarası sözleşmelere taraf olma çabaları ile iç
hukukta yapılan düzenlemeler incelenmiştir. Değerlendirme kısmında ise mevcut
durum ve yapılan tespitler ışığında tazmin rejimine tam uyum sağlanması hususunda
ayrıntılı ve somut önerilere yer verilmiştir.
Çalışmamızda Türkiye’nin son yıllardaki dikkati çeken gayretlerine rağmen tazmin
rejimine tam olarak uyum sağlamakta geciktiği sonucuna varılarak uzun dönemli,
sağlam ve istikrarlı denizcilik politikalarının oluşturulmasının önemine temas
edilmiştir
Diğer ID | JA53FR99NV |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 4 |
Ankara Barosu Dergisi TÜHAS atıf sistemini benimsemektedir.