In today's globalizing world,
customer expectations and demands are changing day by day. It is possible to
meet these expectations and demands by developing new products, standardizing
them and presenting them in the same quality. Standard recipes, which manifest
themselves as a means of standardization, play an active role in ensuring the
same quality. As well as all kinds of products, standardization is applied in
alcoholic beverages too. In this context, the aim of this study is to prepare
the rowanberry liqueur, which is expected to manifest itself as a new product
in Turkey's market, and to determine its pre-standard recipe. In addition,
another aim of the research is to explore potentials that may create commercial
value. An experimental research was conducted within the scope of the study. For
this purpose, 10 applications consisting of experimental and control groups
were carried out. The subjects were presented to the opinions of experienced
and knowledgeable experts in their fields. Semi-structured questionnaires were
created and forwarded to experts via e-mail, and each experiment was evaluated
separately. As a result of the evaluation, it was determined that the taste of
rowanberry in some subjects did not pass enough to the liqueur and the subjects
were found to be unsuccessful. On the other hand, even though standard recipes
have not yet been formed, some subjects were found to have commercial
potential. Experts, also made several recommendations for these subjects that
have potential.
New Product Standardization Standard Recipe Rowanberry Liqueur
Günümüzün
küreselleşen dünyasında, müşteri beklenti ve talepleri her geçen gün
değişmektedir. Bu beklenti ve talepleri, yeni ürünler geliştirerek ve bu
ürünleri standartlaştırıp aynı kalitede sunarak karşılamak mümkündür.
Standartlaştırmanın bir aracı olarak kendini gösteren standart reçeteler aynı
kalitenin sağlanmasında etkin rol üstlenmektedir. Her türlü üründe olduğu gibi,
alkollü içeceklerde de standartlaştırma uygulanmaktadır. Bu bağlamda, çalışmanın
amacı Türkiye piyasasında yeni bir ürün olarak kendini göstermesi umulan üvez
likörünü hazırlamak ve bu likörün ön standart reçetesini belirlemektir. Ayrıca,
araştırmanın bir başka amacı da ticari değer oluşturabilecek potansiyelleri
keşfetmektir. Çalışma kapsamında deneysel bir araştırma yürütülmüştür. Bu
amaçla, deney ve kontrol grubundan oluşan 10 uygulama gerçekleştirilmiştir.
Denekler, alanında bilgili ve deneyimli uzmanların görüşlerine sunulmuştur.
Yarı yapılandırılmış soru formları oluşturularak e-posta aracılığıyla uzmanlara
iletilmiş ve her bir deney ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Değerlendirme
sonucunda, bazı deneklerde üvez meyvesinin tadının liköre yeterince geçmediği
tespit edilmiş ve denekler başarısız bulunmuştur. Öte yandan, bazı deneklerin
ise henüz standart reçeteleri oluşturulamasa da ticari potansiyelinin olduğu
anlaşılmıştır. Uzmanlar, ayrıca, potansiyele sahip denekler için çeşitli
önerilerde bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1 |