BibTex RIS Kaynak Göster

Lise öğrencisi ergenlerin akademik erteleme davranışlarının incelenmesi

Yıl 2017, Sayı: 46, 1 - 20, 01.06.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı, farklı liselere devam eden ergenlerin
akademik erteleme davranışlarının bazı değişkenler açısından
İstanbul İli Başakşehir örnekleminde incelenmesidir. Bu çalışma
2014-2015 Eğitim Öğretim Yılında İstanbul İli Başakşehir İlçesi’nde
bulunan Kayaşehir Anadolu Lisesi, Başakşehir Mesleki ve Teknik
Anadolu Lisesi ve Celaleddin Ökten Anadolu İmam Hatip Lisesi olmak
üzere toplam 3 lisede yapılmıştır. Araştırmaya katılan öğrenciler 9,
10, 11 olmak üzere toplam 450 öğrencidir. 450 öğrencinin 226’sı kız
224’ü erkek öğrencidir.
Araştırmanını verileri “Akademik Erteleme Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi
Formu” aracılığı ile toplanmıştır. Grubun genel yapısına ilişkin
bulgular frekans ve yüzde değerleriyle ortaya konulmuştur. Öğrencilerin
akademik erteleme ölçeğinden aldıkları puanları ile cinsiyet değişkeni
incelendiğinde erkeklerin akademik erteleme puanları yüksek çıkmıştır
(t=4,054; p<,001). Lise türüne göre inceleme yaptığımızda anlamlı
farklılık bulunmamıştır (F=2,94;p>,05). Sınıf düzeylerine göre
bakıldığında 9 ile 11. sınıf arasında 11. sınıf lehine anlamlı farklılık
bulunmuştur (F=8,61;p<,001). Akademik başarısını düşük algılayan
öğrencilerin akademik erteleme puanları, yüksek algılayan öğrencilere
göre daha yüksektir sonucuna ulaşılmıştır (F=32,31; p<,001).

Kaynakça

  • Çetin, Ş., (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, (25):1-7
  • Deniz, M.E., Tıraş, Z., Aydoğan, D., (2009). An investigation of academic procrastination, locus of control and emotional intelligence. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri- Educational Sciences: Theory and Practice, 9 (2): 623-632. Evin Akbay, S., (2009). Cinsiyetlerine Göre Üniversite Öğrencilerinde Akademik Erteleme Davranışı: Akademik Güdülenme, Akademik Özyeterlik ve Akademik Yükleme Stillerinin Rolü (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Ferrari, J. R., (1992). Procrastinators and perfect behavior: An exploratory factor analysis of self-presentation, self- awareness, and self-handicapping components. Journal of Research in Personality, 26, 75-84.
  • Ferrari, J. R., Johnson, J. L. ve McCown, W. G. (1995). Procrastination and Task Avoidance: Theory, Research, and Treatment. New York: Plenum Press.
  • Ferrari, J.R., Scher, S.J., (2000).Toward and understanding of academic and nonacademic tasks procrastinated by students: The use of daily logs. Psychology in Schools, 34, 359-366.
  • Gülebağlan, C., (2003). Öğretmenlerin İsleri Son Ana Erteleme Eğilimlerinin, Mesleki Yeterlilik Algıları, Mesleki Deneyimleri ve Branşları Bakımından Karşılaştırılmasına Yönelik Bir Araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi. Ankara.
  • Haycock, L. A., McCarthy, P. and Skay, C. L., (1998). Procrastination in College Students: The Role of Self-Efficacy and Anxiety. Journal of Counseling and Development, 76, 317-324. Oral dissertation, University of Minnesota at Twin Cities.
  • Kandemir, M., (2010). Akademik Erteleme Davranışını Açıklayıcı Bir Model (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Kachgal, M. M., Hansen, L. S., Kevin, N. J., (2001). Academic procrastination prevention/intervention strategies and recommendations. Journal of Developmental Education, 25(1), 14-20.
  • Karasar, N., (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (12. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Koç, M., (2003). Gelişim ve Din Psikolojisi Açısından Ergenlik Dönemi, EKEV Akademi Dergisi, (15) s.7
  • Kulaksızoğlu, A., (2011) Ergenlik Psikolojisi. 13. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Sarıoğlu, A. F., (2011). Öğretmen Adaylarının Akademik Erteleme Eğilimi İle Mükemmeliyetçilik Düzeyleri
  • Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yayımlanmış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Scher, J.S. and Osterman, N.M., (2002). Procrastination, conscientiousness, anxiety, and goals: exploring the measurement and correlates of procrastination among school- aged children, Psychology in the Schools, 39 (4), 385-398.
  • Senecal, C. Koestner, R. ve Vallerand, J., (1995). Self- regulation and academic procrastination. The Journal of Social Psychology, 135 (5), 607-619.
  • Solomon, L. J, ve Rothblum, E. D., (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31, 503-509.
  • Tanrıkulu, M., (2013). Ergenlerin Akademik Erteleme Davranışlarıyla Benlik Saygılarının İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İzmir.
  • Onwuegbuzie, Anthony J., (2004). Academic procrastination and statistics anxiety. Assessment and Evaluation in Higher
  • Orpen, C., (1998). The Causes and consequences of academic procrastination: A Research note. Westmister Studies in Education, 21.
  • Yavuzer, H., (2000). Çocuk Eğitimi El Kitabı. 4. Basım. Remzi Kitabevi, İstanbul
  • Yiğit, R., ve Dilmaç, B., (2011). Ortaöğretimde öğrencilerinin sahip oldukları insani değerler ile akademik erteleme davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl:2011, Sayı:3.

A reseach about academic procrastination behaviors of high school adolescents

Yıl 2017, Sayı: 46, 1 - 20, 01.06.2017

Öz

The purpose of this research is that examining some changes in terms
of academic procrastination behavior of adolescents who attend different
schools in a district of Istanbul- Başakşehir. This study has been worked
on three schools. Kayaşehir Anatolia High School, Başakşehir Vocational
and Technical Anatolia High School and Celalettin Ökten Anatolia Religious
School- that are located in a district of Istanbul Başakşehir Students who
participated in the survey are a total of 450 students, including 9-10-11.
Research has been work on 226 girls and 224 boys.
All data from research is gathered “academic procrastination
scale” and personal information form. The results related to the overall
structure of the group, have been introduced with frequencies and
percentages. It has been seen that gender and the scores the they received
from the academic procrastination scale scores of male students’ academic
procrastination examined were higher (t=4,054; p<,001). There were no
significant differences according to the type of high school when we examine
(F=2,94;p>,05). With respect to class 9 and class11 were significant
differences in favor of 11 classes (F=8,61;p<,001). Students’ academic
procrastination scores, who perceive their academic achievements low,
are higher than that students who perceive their academic achievements
high (F=32,31; p<,001).

Kaynakça

  • Çetin, Ş., (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, (25):1-7
  • Deniz, M.E., Tıraş, Z., Aydoğan, D., (2009). An investigation of academic procrastination, locus of control and emotional intelligence. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri- Educational Sciences: Theory and Practice, 9 (2): 623-632. Evin Akbay, S., (2009). Cinsiyetlerine Göre Üniversite Öğrencilerinde Akademik Erteleme Davranışı: Akademik Güdülenme, Akademik Özyeterlik ve Akademik Yükleme Stillerinin Rolü (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Ferrari, J. R., (1992). Procrastinators and perfect behavior: An exploratory factor analysis of self-presentation, self- awareness, and self-handicapping components. Journal of Research in Personality, 26, 75-84.
  • Ferrari, J. R., Johnson, J. L. ve McCown, W. G. (1995). Procrastination and Task Avoidance: Theory, Research, and Treatment. New York: Plenum Press.
  • Ferrari, J.R., Scher, S.J., (2000).Toward and understanding of academic and nonacademic tasks procrastinated by students: The use of daily logs. Psychology in Schools, 34, 359-366.
  • Gülebağlan, C., (2003). Öğretmenlerin İsleri Son Ana Erteleme Eğilimlerinin, Mesleki Yeterlilik Algıları, Mesleki Deneyimleri ve Branşları Bakımından Karşılaştırılmasına Yönelik Bir Araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi. Ankara.
  • Haycock, L. A., McCarthy, P. and Skay, C. L., (1998). Procrastination in College Students: The Role of Self-Efficacy and Anxiety. Journal of Counseling and Development, 76, 317-324. Oral dissertation, University of Minnesota at Twin Cities.
  • Kandemir, M., (2010). Akademik Erteleme Davranışını Açıklayıcı Bir Model (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Kachgal, M. M., Hansen, L. S., Kevin, N. J., (2001). Academic procrastination prevention/intervention strategies and recommendations. Journal of Developmental Education, 25(1), 14-20.
  • Karasar, N., (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (12. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Koç, M., (2003). Gelişim ve Din Psikolojisi Açısından Ergenlik Dönemi, EKEV Akademi Dergisi, (15) s.7
  • Kulaksızoğlu, A., (2011) Ergenlik Psikolojisi. 13. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Sarıoğlu, A. F., (2011). Öğretmen Adaylarının Akademik Erteleme Eğilimi İle Mükemmeliyetçilik Düzeyleri
  • Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yayımlanmış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Scher, J.S. and Osterman, N.M., (2002). Procrastination, conscientiousness, anxiety, and goals: exploring the measurement and correlates of procrastination among school- aged children, Psychology in the Schools, 39 (4), 385-398.
  • Senecal, C. Koestner, R. ve Vallerand, J., (1995). Self- regulation and academic procrastination. The Journal of Social Psychology, 135 (5), 607-619.
  • Solomon, L. J, ve Rothblum, E. D., (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31, 503-509.
  • Tanrıkulu, M., (2013). Ergenlerin Akademik Erteleme Davranışlarıyla Benlik Saygılarının İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İzmir.
  • Onwuegbuzie, Anthony J., (2004). Academic procrastination and statistics anxiety. Assessment and Evaluation in Higher
  • Orpen, C., (1998). The Causes and consequences of academic procrastination: A Research note. Westmister Studies in Education, 21.
  • Yavuzer, H., (2000). Çocuk Eğitimi El Kitabı. 4. Basım. Remzi Kitabevi, İstanbul
  • Yiğit, R., ve Dilmaç, B., (2011). Ortaöğretimde öğrencilerinin sahip oldukları insani değerler ile akademik erteleme davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl:2011, Sayı:3.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ensar Uzun Bu kişi benim

Engin Deniz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Uzun, E., & Deniz, E. (2017). Lise öğrencisi ergenlerin akademik erteleme davranışlarının incelenmesi. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi(46), 1-20.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png