Yapılan bu araştırma halk eğitim merkezinde çalışan öğretmenlerin iş doyumu
ile yabancılaşma düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesine yöneliktir.
İstanbul ilindeki Halk Eğitim Merkezlerinde çalışan kadrolu öğretmenler
araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini,
yirmi bir halk eğitim merkezindeki 183 öğretmen oluşturmaktadır. Aykırı
durum örnekleme yöntemi kullanılmıştır.
Öğretmenlere bir adet kişisel bilgi formu ile birlikte Minnesota İş Tatmini
Ölçeği ve yabancılaşma düzeyini belirlemek için de Yabancılaşma Ölçeği
uygulanmıştır. Verilerin analizi için, iki bağımsız grubun ortalamaları
arasındaki farkı belirlemek için “Bağımsız Gruplar -t- testi” kullanılmıştır.
İkiden çok bağımsız grubun ortalamalarının arasındaki farkın analizi
için de Tek Yönlü ANOVA Testi kullanılmıştır. Yabancılaşma ölçeği alt boyut (güçsüzlük, anlamsızlık, yalıtılmışlık, okula yabancılaşma) ve toplam
puanları ile iş doyumu ölçeği alt boyut (içsel ve dışsal doyum) ve toplam
puanları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla Pearson Korelasyon analizi
yapılmıştır. Araştırma modelindeki değişkenlerin birbirlerini ne düzeyde
açıkladığını ve yordadığını test etmek için ise çoklu doğrusal (linear)
regresyon analizi yapılmıştır.
İş doyumu ile okula yabancılaşma alt boyutları arasında pozitif yönlü orta
düzeyde korelasyon olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Regresyon analizi sonuçlarına
göre yabancılaşma alt boyutlarının tümü iş doyumunu yordayabilmektedir.
Yabancılaşma toplam puanları, yaş ve mesleki kıdem değişkenlerine
göre iş doyumunun yordanmasına ilişkin regresyon analizi sonuçlarında,
yabancılaşma toplam puanları ile iş doyum arasında negatif
yönlü ve yüksek düzeyde bir ilişkinin olduğu, görülmüştür.
Halk eğitim merkezi öğretmenleri yetişkin eğitimi iş doyumu, yabancılaşma
This research aims to determine the relationship between job satisfaction
and alienation levels of teachers working in Public Education Centers.
The population of the research is the permanent teachers working in Public
Education Centers in Istanbul. In this study, groups consist of 183 teachers
working in twenty-one public education centers in İstanbul Province
were selected using the extreme cases sampling method based. Personal
information form and the Minnesota Job Satisfaction Scale and the
nation Scale were used to determine the level of alienation. For the analysis
of the data, the “Independent Groups -t-test” was used to determine
the difference between the means of two independent groups. A one-way
ANOVA test was used to analyze the difference between the means of more
than two independent groups. Pearson Correlation analysis was conducted
to examine the relationship between the subscale (weakness, meaninglessness,
isolation, alienation to school) and total scores of the alienation
scale and the subscale (internal and external satisfaction) and total scores
of the job satisfaction scale. Multiple linear regression analysis was used
to test the extent to which the variables in the research model explained
and predicted each other.
It has been concluded that there is a moderate positive correlation between
job satisfaction and alienation sub-dimensions. According to the results
of the regression analysis, all of the alienation subscales can predict job
satisfaction. The results of the regression analysis of the predictions of job
satisfaction according to the alienation total scores, age, and professional
seniority variables showed that there was a negative and high-level relationship
between the total scores of alienation and job satisfaction.
Public education center teachers adult education job satisfaction alienation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 4 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 58 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)