Although children are at the forefront of the groups exposed to
crime, it is noteworthy that the news of children involved in crime in digital
games with violent content has increased recently. When the literature is
evaluated, there is very little data on violence against children in cyberspace
compared to the data on children exposed to domestic violence. This
study aims examine digital game addict cases reflected in violent news from
a forensic psychological aspect.This is a descriptive study in which cases
projected in the media are examined in terms of different variables. Of the
2,854 news about children, 8 cases of digital game victims and perpetrators
included in Turkey’s internet archive and leading national newspapers in
a one-year period between 25.05.2020 and 25.05.2021, only involved in
crime in digital games, constitute the sample of the study. The age of these
cases, the type of digital game, violent behavior and online risk theme were
investigated. According to the results, boys with late childhood (7-11 years
old) age group are at risk in terms of digital games, they prefer games in the
type of attack (war, fighting), they direct violence to themselves more, and
in this respect, the theme of aggression is found in the online risk theme.
found to be dominant. In addition, no relationship was found between the
age of the children, the type of play and the direction of violence. In digital
addiction, which has become a public health problem, the most important
finding is that children in the risk group have anger control problems.
Families should be informed about these risks, and technology literacy
awareness studies should be prepared by experts such as psychologists,
trainers and informatics specialists working in public institutions and private
institutions, with consensus and cooperation, considering appropriate
developmental and cognitive skills. Relevant ministries, non-governmental
organizations, university activities and volunteering projects should also
be examined in a scientific framework and the process should be supported
with a structured system. There is a need for profile studies of victims and
offenders involved in crime in cyberspace in future studies.
Digital Game Juvenile Deliquency Games ınvolving Cyberbullying Addiction
Suça maruz kalan grupların başında çocuklar gelmekle birlikte son
dönemde medyada şiddet içerikli dijital oyunlarda suça karışmış çocukların
haberlerinin artması dikkat çekicidir. Alanyazın değerlendirildiğinde
aile içi şiddete maruz kalan çocuklara yönelik verilere göre, siber alanda
çocuğun uğradığı şiddete yönelik verilerin çok az olduğu görülmüştür. Bu
çalışmada, şiddet içerikli haberlere yansıyan dijital oyun bağımlısı vakaların
adli psikolojik yönden incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma medyaya
yansıyan vakaların farklı değişkenler açısından incelendiği betimleyici bir
çalışmadır. Çalışmanın örneklemini 2.854 çocuk haberinden, 25.05.2020-
25.05.2021 arası bir yıllık süre içinde Türkiye’nin internet arşivi ve ana ulusal
gazetelerinde yer alan dijital oyun mağdur ve fail vakalarından yalnızca
dijital oyunlarda suça karışmış 8 vaka oluşturmuştur. Bu vakaların yaşı,
dijital oyunun türü, şiddet davranışı ve çevrim içi risk teması araştırılmıştır.
Bulgulara göre yaş aralığı geç çocukluk dönemi (7-11 yaş) olan erkek
çocukların dijital oyun açısından risk grubu olduğu, saldırı (savaş, dövüş)
türünde oyunları tercih ettikleri, şiddeti daha çok kendilerine yönlendirdikleri
ve bu açıdan çevrim içi risk temasında saldırganlık temasının hâkim
olduğu saptanmıştır. Ayrıca çocukların yaşları ile oyun türü ve şiddet yönü
arasında bir ilişki bulunmamıştır. Bir halk sağlığı sorunu haline gelen dijital
bağımlılıkta, risk grubunda olan çocukların öfke kontrol sorununun olması
en önemli bulgudur. Aileler bu risklere karşı bilgilendirilerek, kamu kurum
ve özel kuruluşlarda görev yapan psikolog, eğitmen ve bilişim uzmanı
gibi uzmanlar tarafından uzlaşı ve işbirliği ile uygun gelişimsel ve bilişsel
beceriler göz önüne alınarak, teknoloji okuryazarlığı farkındalık çalışmaları
hazırlanmalıdır. İlgili bakanlıklar, sivil toplum kuruluşları, üniversite
faaliyetleri ve gönüllülük projeleri de bilimsel çerçevede incelenerek, yapılandırılmış
bir sistem ile süreç desteklenmelidir. Gelecek çalışmalarda,
siber alanda suça karışan mağdur ve suçlu çocuk profili üzerine çalışmalara
ihtiyaç duyulmaktadır.
Dijital Oyun Suça Karışmış Çocuk Sanal Zorbalık İçeren Oyunlar Bağımlılık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siber suç, Teknoloji, Suç ve Gözetim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 1 |