Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KARMA ÖĞRENME TASARIMLI ÖĞRENME ORTAMININ ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN YARATICILIKLARINA ETKİSİ

Yıl 2017, Sayı: 63, 120 - 134, 31.10.2017

Öz




Bu araştırmada, karma öğrenme yöntemi ile farklılaştırılmış öğretim ortamının özel yetenekli öğrencilerin yaratıcılıklarına etkisi incelenmektedir. Bu amaçla 10. sınıf Kimya dersinin “Maddenin Halleri” ünitesiyle özel yetenekli öğrencilerin ihtiyaçları dikkate alınarak ve karma öğrenme yöntemi ile farklılaştırılmış bir ünite programı oluşturulmuştur. Çalışma, İstanbul ilinde, bir vakıf okulunun fen lisesi bölümünün, 10. sınıfına devam eden 17‟si deney grubunda, 17‟si de kontrol grubundaki toplam 34 öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Deney ve kontrol gruplarının her ikisindeki tüm öğrencilerin üstün zihin düzeyinde performans gösterdikleri uzmanlar tarafından daha önce tanılanmıştır. Deney grubundaki öğrencilere “Maddenin Halleri” ünitesi 8 hafta boyunca kendileri için geliştirilmiş karma öğrenme yöntemiyle farklılaştırılmış öğretim ortamında uygulanırken aynı üniteyi kontrol grubundaki öğrenciler, öğretmenin ders işleyiş sürecine araştırmacı tarafından herhangi bir müdahalenin yapılmadığı öğretim ortamında işlemeye devam etmişlerdir. Araştırma kapsamındaki verilerin toplanması için Raven İleri Düzeyde İlerleyen Matrisler Testi ve Torrance Yaratıcı Düşünme Şekilsel Testi A ve B Formları kullanılmıştır. Bu testin A formu deney ve kontrol grubundaki tüm öğrencilere öntest ve B Formu da sontest olarak verilmiştir. Elde edilen veriler uygun bir programla analiz edilmiş ve analizde Mann Whitney-U testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, karma öğrenme yöntemi ile farklılaştırılmış öğretim ortamının üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin, yaratıcı düşünme becerilerinin detaylandırma boyutunu arttırdığı gözlenmiştir.


Kaynakça

  • Akkaş, E. (2013). Bilim sanat merkezlerindeki uyum ve destek eğitimi programlarının üstün yeteneklilerde yaratıcılığa etkisi. Üstün Yetenekliler Eğitimi Dergisi, 1(2), 108-116. Aktamış, H. ve Ergin Ö. (2006). Fen eğitimi ve yaratıcılık. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 77-83. Aslan, E. (1999). Adaptation of Torrance test of creative thinking, Washington D.C: International Conference on Test Adaptation Proceedings. George Town University. USA. Aslan, E. (2003). Torrance yaratıcı düşünme testinin Türkçe versiyonu. Marmara Üniversitesi, İstanbul. Aslan, E. ve Puccio, G. (2006). Developing and testing a Turkish version of Torrance‟s tests of creative thinking: a study of adults. The Journal of Creative Behavior. 40(3), 163. Ayvaz Reis, Z., Kırbaşlar F. G. ve Güneş, Z. Ö.(2010).Fen bilgisi öğretmen adaylarının kimya öğretiminde BDE materyali kullanımına ilişkin düşünceleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2),1-18. Bailey, J., Ellis,S., Carri, S. ve Vander, T. (2012). Blended learning implementation guide. Foundation for Excellence in Education,4, 1-3. Clark, B. (2002). Growing Up Gifted (6. Baskı). New Jersey: Pearson Coakes, S. J. & Steed, L. G. (1997). SPSS, Analysis without anguish. New Jersey: John Wiley ve Sons Publishing. Çağlar, D. (2013).Yaratıcı çocuklar ve yaratıcılığın geliştirilmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 1(9), 16-24. Davaslıgil, Ü. (2013). Ders notları, Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Üstün Zekâlılar Eğitimi Bölümü, İstanbul. Dönmez, N.(2009). Üstün zekâlı çocuklar ve eğitimleri, Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim, 291. Eckstein, M. (2009). Enrichment 2.0: Gifted and talented education for the 21st century. Gifted Child Today, 32(1), 59-63. Figl, K. ve diğerleri (2005). Assessing the added value of blended learning: an experience-based survey of research paradigms. Proceedings of International Conference for Interactive Computer-Aided Learning (ICL'04), Villach: Austria. Johnsen, S.K. & Ryser, G.R. (1996). An overview of effective practices with gifted students in general-education settings. Journal of Education for the Gifted, 19(4), 379-404. Kadar, M. & Achim ,M. (2013). Designing personalised blended learning courses for engineering students, Proceedings of the 2013 International Conference on Education and Educational Technologies. Kalaycı, Ş. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatislik teknikleri.(3. baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (15. Baskı). Ankara: Nobel Kashefi, H. ve Ismail, Z.(2012). Supporting engineering students‟ thinking and creative problem solving through blended learning, Department of Mathematical Sciences, Faculty of Science, Universiti Teknologi Malaysia, Johor, Malaysia, Kay,K. (2010). 21st century skills: why they matter , what they are ,and how we get there, NJ: Solution Tree Press. Koray,Ö., Köksal, M. S., Özdem, M. ve Presley, A. (2007). Yaratıcı ve eleştirel düşünme temelli fen laboratuarı uygulamalarının akademik başarı ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. İlköğretim Online, 6(3), 377-389. Liamthaisong, K. & diğerleri. (2011). Developing a Web-based ınstruction blended learning model using the creative problem - solving process for developing creative thinking and problem - solving thinking of undergraduate students, European Journal of Social Sciences, 24 (2), 246. Osguthorpe, R. T. & Graham, C. R. (2003). Blended learning environments: definitions and directions. The Quarterly Review of Distance Education, 4(3), 227-233. Özel, O. ve diğerleri (2009). Üstün yeteneklilerin eğitim modelleri, üstün yetenekli çocuklar ıı. ulusal kongresi yeni açılımlar, 25-27 Mart 2009. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları Özyaprak, M. (2006). Zihinsel güçleri ve yeterlilikleri gözlem yoluyla keşfetme testinin uzamsal analitik boyutunun a-2 ve 3-5 formlarının geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul Palandökenlier, İ. (2008). İlköğretim sosyal bilgiler dersi çalışma kitaplarında yer alan etkinliklerin yaratıcı düşünme becerisi açısından değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Pearlman, S. (2010), Designing new learning environments to support 21st century skills, 21st century skills Rethinking how students Learn, 127. NJ: Solution Tree Press. Raven, J.& diğerleri (1998).Advanced Progressive Matrices: Raven Manual, Section 4. Oxford: Oxford Psychologists Press. Prensky, M. (2008).The role of technology in teaching and the classroom. Marc Published in Educational Technology.San, İ. (2002). Eğitimde Zekâ ve Yaratıcılık. Ankara: M.E.B. Basımevi. Siegle, D. (2004) Identifying students with gifts and talents in technology. Gifted Child Today,27, 4. Sousa, D. A. (2009). How the gifted brain learns. (eBook. 2nd pub.) Thousand Oaks, California: Corwin Press. . Şaldırak, B.(2012). Farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının matematik başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2000). Using multivariate statistics. (4th Ed.) Boston: Allyn and Bacon Tomlinson, C.A. (1995). How to differentiate ınstruction in mixed ability classrooms. Alexendria VA: Association for Supervision and Curriculum Development. Tomlinson, B. & Whittaker, C. (2013).Blended learning in english language teaching: course design and implementation. British Council: Brand and Design. Torrance, E.P. (1986). Torrance test of creative thinking. Bensenville IL: Scholaastic Testing Service. Train-To-Cap (2009),Altyapı inşaat projelerinin avrupa birliği fonlarından yararlanma kapasitesinin güçlendirilmesi-PL1-LEO05-11469 nolu projesi. Avrupa Komisyonu Leonardo Da Vinci programı desteği. Uluyol, Ç. ve Karadeniz, Ş. (2009). Bir harmanlanmış öğrenme ortamı örneği: öğrenci başarısı ve görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 6(1).60-84. VanTassel-Baska, J. (2003). Curriculum planning and instructional design for gifted learners. Denver, CO: Love Publishing Company. Ward, C. (2010). Using online learning environments to support advanced learners. In J. Sanchez ve K. Zhang (Eds.), Proceedings of World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education, 377-381 Yabaş, D. ve Altun, S. (2009). Farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrencilerin özyeterlik algıları, bilişüstü becerileri ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, (37), 201-214. Yakmacı, B. (2002). Üstün yeteneklilerin belirlenmesinde yardımcı yeni bir yaklaşım:
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Çiğdem Nilüfer Umar Bu kişi benim

Zerrin Ayvaz Reis Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 8 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 63

Kaynak Göster

APA Umar, Ç. N., & Reis, Z. A. (2017). KARMA ÖĞRENME TASARIMLI ÖĞRENME ORTAMININ ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN YARATICILIKLARINA ETKİSİ. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi(63), 120-134.