Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE INVESTIGATION OF MASTER AND DOCTORAL THESES WRITTEN FIELD OF CURRENT MARKETING APPROACHES IN TURKEY (2007-2016)

Yıl 2017, Sayı: 63, 327 - 351, 31.10.2017

Öz




Key factors such as globalization, intense competition and changing customer needs can be considered as the main reasons for transition from traditional marketing approach to current (modern) marketing approaches. Realizing that they can not attract customers using traditional marketing approaches, businesses have begun to take advantage of the power of modern marketing approaches. The purpose of this study is to examine the master and doctoral theses written on current marketing approaches by content analysis method. For this purpose, 258 theses written related with this topic between 2007-2016 years were accessed through the Council of Higher Education Theses Database. These theses are categorized in terms of marketing issue, year of publication, thesis type, university type, institute type, academic advisor title, student gender, sampling volume average, sampling techniques and statistical analysis types. Microsoft Excel 2010 office program was used in analysis of the data. The findings are presented using frequencies, percentages, averages and graphs and summarized in Table 2.


Kaynakça

  • Ojo, S. F., Khoo-Lattimore, C., & Nair, V. (2014). A Framework for Rural Tourism Destination Management and Marketing Organisations, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 144, 151-163. Aktan, O. (2014). Stratejik Planlama Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerinin İncelenmesi, Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 2(1): 12-31. Andreasen, A. R. (1994). Social Marketing: Its Definition and Domain, Journal of Public Policy & Marketing, 13(1): 108-114. Arı, G. S., Armutlu, C., Tosunoğlu, N. G., & Toy, B. Y. (2014). Nicel Araştırmalarda Metodoloji Sorunları: Yüksek Lisans Tezleri Üzerine Bir Araştırma. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 64(4): 15-37. Atılgan İ, E., Büyükküpçü, A., & Akıncı, S. Türkiye’de Pazarlama Alanında Yapılan Çalışmaların Düşünce Okullarına Göre Sınıflandırılması, 15. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiler Kitabı: Dokuz Eylül Üniversitesi, 20-29 Ekim 2010. Bakır, N. O. (2013). Pazarlama Alanında Yapılan Doktora Tezlerinin Kategorik Olarak Değerlendirilmesi (1994 – 2012), Öneri Dergisi, 10(40): 1-13. Bernhardt, J. M. (2006). Improving Health Through Health Marketing, Preventing Chronic Disease, 3(3), A73. Bozbay, Z., & Huseynli, B. (2016). Mobil Müşteri İlişkileri Yönetimine İlişkin 2005-2016 Yılları Arasında Yayınlanmış Makalelerin İçerik Analizi İle İncelenmesi, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 8(2): 71-94. Bozyiğit, S., & Yaşa, E. Araştırmacıların Pazarlama Alanına Bilimsel Katkıları: Pazarlama Konusunda Yapılan Lisansüstü Tezlere İlişkin Bir Araştırma, 17. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı: Balıkesir Üniversitesi, 18-21 Ekim 2012. Burnett, J. (2008). Core Concepts of Marketing. A Global Tex. Buttle, F. A. (1998). Word of Mouth: Understanding and Managing Referral Marketing. Journal of Strategic Marketing, 6(3), 241-254. Bühler, A. W., & Nufer, G. (2006). The Nature of Sports Marketing. Reutlingen Working Papers on Marketing and Management, Reutlingen University: Germany. Cao, J., Knotts, T., Xu, J., & Chau, M. (2009). Word of Mouth Marketing through Online Social Networks. Proceedings of the 15th Americas Conference on Information Systems, San Francisco, California, 6-9 August 2009. Šosiš, D. (2016). Neuromarketing in Market Research, Interdisciplinary Description of Complex Systems, 14(2), 139-147. Coşkun, İ., Dündar, Ş., & Parlak, C. (2014). Türkiye’de Özel Eğitim Alanında Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (2008-2013), Ege Eğitim Dergisi, 15(2), 375-396. Çicek, D., & Kozak, N. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi'nde Yayımlanan Hakem Denetimli Makalelerin Bibliyometrik Profili. VI. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi Bildiriler Kitabı: Gazi Üniversitesi, 12-15 Nisan 2012. Deffner, A., & Liouris, C. City Marketing: A Significat Planning Tool for Urban Development in A Globalised Economy. 45th Congress of The European Regional Science Association, 23-27 August 2005. El-Gohary, H. (2010). E-Marketing-A Literature Review from a Small Businesses Perspective, International Journal of Business and Social Science, 1(1): 214-244. Evren, S., & Kozak, N. Türkiye’de 2000-2010 Yılları Arasında Yayımlanan Turizm Konulu Makalelerin Bibliyometrik Analiz. VI. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi Bildiriler Kitabı: Gazi Üniversitesi, 12-15 Nisan 2012. Ghauri, P., & Cateora, P. (2009). International Marketing. Edinburgh Business School-Heriot-Watt University. Grönroos, C. (1997). Value-Driven Relational Marketing: From Products to Resources and Competencies, Journal of Marketing Management, 13 (4), 407–19. Hoşgör G, D.,& Hoşgör, H. (2017). İlişkisel Pazarlamaya Genel Bir Bakış ve Bu Konuda Yapılmış Tez Profillerinin İncelenmesi, The Journal of Academic Social Science Studies, Spring III (56): 521-536. Hoşgör, H. (2014). Yeşil Hastane Konsepti ve Türkiye Deneyimi, Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 1(2), 75-84. Hoşgör, H., Hoşgör G, D., & Tosun K, N. (2015). Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Yeni Ekolojik Paradigma Ölçeğine Göre Çevreye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi: Kıyaslamalı Bir Analiz, Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2(2), 198-208. Hutter, K., & Hoffmann, S. (2011). Guerrilla Marketing: The Nature of the Concept and Propositions for Further Research, Asian Journal of Marketing, 5(2), 39-54. Kavaratzis, M. (2009). What Can We Learn from City Marketing Practice?, European Spatial Research and Policy, 16(1), 41-58. Kılıç, B., & Öter, Z. (2015). Turizm Pazarlamasında Güncel Yaklaşımlar. Beta Yayıncılık. Kotler, P., Bowen, J., & Makens, J. (1999). Marketing for Tourism and Hospitality (2nd ed.), Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall Krajinoviš, A.; Sikiriš D., & Jašiš D. Neuromarketing and Customers’ Free Will. Management International Conference – Management Transformation with Creativity, 13th International Conference: University of Primorska & Corvinus University of Budapest, 22-24 November 2012. Neti, S. (2011). Social Media and Its Role in Marketing, International Journal of Enterprise Computing and Business Systems, 1(2), 1-15. Nigam, A. (2011). Experiential Marketing: Changing Paradigm for Experiential Marketing: Changing Paradigm for Marketers, International Journal of Computer Science and Management Studies, 11(2): 200-204. Nufer, G. (2013). Guerrilla Marketing—Innovative or Parasitic Marketing?, Modern Economy, 4: 1-6. Özel, C.H., & Kozak, N. Turizm Pazarlaması Alanındaki Makalelerin Bibliyometrik Profili (2000-2011) ve Bradford Yasası. VI. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi Bildiriler Kitabı: Gazi Üniversitesi, 12-15 Nisan 2012. Özsarı, S. H., Hoşgör, H., & Hoşgör G, D. (2016). Hastane Web Site Performanslarının Halkla İlişkiler ve Tanıtım Açısından İncelenmesi: Türkiye, Hindistan ve İrlanda Örnekleri, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (4): 209-217. Papadopoulos, I., Karagouni, G., Trigkas, M., & Platogianni, E. (2010). Green Marketing: The Case of Greece in Certified and Sustainably Managed Timber Products, EuroMed Journal of Business, 5(2), 166-190. Pike, S., & Page, S. (2014). Destination Marketing Organizations and Destination Marketing: A Narrative Analysis of the Literature, Tourism Management, 41: 1-26. Rizan, M., Warokka, A., & Listyawati, D. (2014). Relationship Marketing and Customer Loyalty: Do Customer Satisfaction and Customer Trust Really Serve as Intervening Variables?, Journal of Marketing Research and Case Studies, DOI: 10.5171/2014.724178. Sekreter, M.S., Akyüz, G. (2003). Pazarlama Araştırmalarında Kullanılan Ölçeklere İlişkin Bir Yazın Taraması (1995-2002). Akdeniz Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , (6): 13-150. Skoumpopoulou, D., Vlachos, I., & San José, J. Social Media Impact on Marketing and Operations of Small and Medium Companies: A Delphi study. UNSPECIFIED 2nd International Conference on Contemporary Marketing Issues (ICCMI), 18-20 June 2014, Athens, Greece. Smutkupt, P., Krairit, D., & Esichaikul, V. (2010). Mobile Marketing: Implications for Marketing Strategies, International Journal of Mobile Marketing, 5(2), 126-139. Srivastava, R. K. (2008). How Experiential Marketing Can Be Used to Build Brands–A Case Study of Two Specialty Stores, Innovative Marketing, 4(2), 70-76. Şahin, H., & Topal, B. (2016). Determining the Content Analysis of General Profiles of the Doctoral Thesis on Methods of Supply Chain in Turkey, The Journal of Academic Social Science Studies, (50): 471-482. Şakar D, G., & Cerit G, A. (2013). Uluslararası Alan İndekslerinde Türkiye Pazarlama Yazını: Bibliyometrik Analizler ve Nitel Bir Araştırma, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(4): 37-62. Şakar D, G., Çetin K, C. Pazarlama Araştırmalarında Kuram ve Uygulama Arasındaki Kopukluk: Keşifsel Bir Çalışma. 18. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı: Kafkas Üniversitesi, 19-22 Haziran 2013. Tayfun, A., Küçükergin, F. G., Ayşen, E., Eren, A., & Özekici, Y. K. (2016). Turizm Alanında Yazılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bibliyometrik Bir Analiz, Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 1: 50-69. Tekin, M., Şahin, E., & Göbenez, Y. (2014). Postmodern Pazarlama Yaklaşımıyla Modern Pazarlama Yöntemleri: Güncel Şirket Uygulamaları, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Dr. Mehmet Yıldız Özel Sayısı: 225-232. Tektaş Ö, Ö. (2010). Uluslararası Pazarlama Alanında Yapılan Araştırmaların Kategorik Olarak Değerlendirilmesi: 1995-2010 Yılları Arası Literatür Taraması, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28(2): 151-174. Tektaş Ö, Ö. (2011). Endüstriyel Pazarlama Alanında 2000-2010 Yılları Arasında Yapılan Çalışmaların Kategorik Olarak İncelenmesi, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 66(2): 121-168. Tektaş Ö, Ö., Eryiğit, C., Başgöze, P., Gültekin, B. Ulusal Pazarlama Kongrelerinde Sunulan Bildirilerin Kategorik Olarak İncelenmesi. 19. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı: Gaziantep Üniversitesi, 19-22 Haziran 2014. Thomas, R. K. (2005). Marketing Health Services. Health Administration Press: Chicago. Yang, X.G. (2016). Education Marketing Research, Theoretical Economics Letters, 6: 1180-1185. Yüncü K, D., Kozak, N. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi’nin Bibliyometrik Analizi: Araştırma Konuları ve Kurumlar Arası İşbirliğinin Sosyal Ağ Analiz ile İncelenmesi. VI. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi Bildiriler Kitabı: Gazi Üniversitesi, 12-15 Nisan 2012. INTERNET REFERENCES Ana, I. (2008). The Tourism Destination Marketing-A Mandatory Course for the Students of Tourism, http://steconomice.uoradea.ro/anale/volume/2008/v4-management-marketing/167.pdf (09.05.2017). Menon, S.V. (2008). Political Marketing: A Conceptual Framework, https://mpra.ub.uni-muenchen.de/12547/1/Political_Marketing_Conceptual_framework.pdf (08.05.2017).
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Haydar Hoşgör

Derya Gündüz Hoşgör

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 8 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 63

Kaynak Göster

APA Hoşgör, H., & Gündüz Hoşgör, D. (2017). THE INVESTIGATION OF MASTER AND DOCTORAL THESES WRITTEN FIELD OF CURRENT MARKETING APPROACHES IN TURKEY (2007-2016). Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi(63), 327-351.