Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KREDİ KARTI KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUMLARININ FİNANSAL İYİLİK HALİ ÜZERİNE ETKİSİ

Yıl 2017, Sayı: 64, 1 - 18, 31.12.2017

Öz




Bu çalışmanın amacı, Kırıkkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi bünyesinde yer alan tüm bölümlerin lisans programına devam etmekte olan 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin kredi kartı kullanımına ilişkin tutumu ve finansal iyilik hali arasındaki ilişkiyi ve kredi kartı kullanımının finansal iyilik hali üzerindeki etkisini saptamaktır. Ayrıca çalışmada lisans öğrencilerinin sosyo-demografik özelliklerine göre kredi kartı kullanımına ilişkin tutumu ve finansal iyilik halinde istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olup olmadığı araştırılmıştır.


Araştırmada veri toplama aracı olarak Norvilitis, Szablicki ve Wilson (2003) tarafından geliştirilen ve Sunal (2012) tarafından Türkçeye uyarlanan “Finansal İyilik Hali Ölçeği” ve Hayhoe, Leach ve Turner (1999) tarafından geliştirilen ve Girginer, Çelik ve Uçkun (2008) tarafından Türkçeye uyarlanan “Kredi Kartı Tutum Ölçeği”nden yararlanılarak oluşturulan bir anket formu kullanılmıştır. 2014-2015 Öğretim Yılında gerçekleştirilen araştırmada örneklem seçilmemiş olup, evrenin tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır ve toplam 301 (%89) kullanılabilir anket elde edilmiştir. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, açıklayıcı faktör analizi, MANOVA, korelasyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin kredi kartı kullanımına ilişkin tutumlarının ve finansal iyilik hallerinin devam edilen bölüm ve kredi kartı kullanma durumuna göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılık gösterdiği ancak cinsiyet, sınıf, gelir, aylık harcama ve aylık ödeme değişkenlerinin istatistiksel açısından anlamlı bir farklılık göstermediği bulunmuştur. Ayrıca çalışmada öğrencilerin kredi kartı kullanımına ilişkin tutumları ile finansal iyilik halleri arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Aynı zamanda kredi kartı kullanımının alt boyutu olan kavramsal boyutun finansal iyilik hali üzerinde olumlu bir etkisi olduğu bulunmuştur.


Kaynakça

  • Adams, T., & Moore, M. (2007). High-risk health and credit behavior among 18-to 25-year-old college students. Journal of American College Health, 56(2), 101-108. Altunışık, R., Coskun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Kitabevi. Braun Santos, D., Mendes‐Da‐Silva, W., Flores, E., & Norvilitis, J. M. (2016). Predictors of credit card use and perceived financial well‐being in female college students: a Brazil‐ United States comparative study. International Journal of Consumer Studies, 40(2), 133-142. Çiçek, R., & Demirdelen, K. (2008). Üniversite öğrencilerinin kredi kartı kullanımlarını değerlendirmeye yönelik bir araştırma: Niğde üniversitesi öğrencileri örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO Dergisi, 10(1-2), 539-560. Elliott, W., & Lewis, M. (2015). Student Debt Effects on Financial Well‐Being: Research and Policy Implications. Journal of Economic Surveys, 29(4), 614-636. Falahati, L., & Paim, L. H. (2011). Gender Differences in Financial Well-being, Financial Socialization and Financial Knowledge among College Students. Life Science Journal- Acta Zhengzhou University Overseas Edition, 8(3), 173-178. Girginer, N., Erken Çelik, A., & Uçkun, N. (2008). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerinin kredi kartı kullanımlarına yönelik bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 193-208. Girginer, N., Erken Çelik, A., & Uçkun, N. (2011). Kredi kartı tutum ölçeği üzerine bir yapısal eşitlik modeli uygulaması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 17-30. Gözener, B., Sayılı, M. (2013). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Taşlıçiftlik Yerleşkesindeki Öğrencilerin Kredi Kartı Kullanımı Üzerine Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 181-198. Gutter, M., & Çopur, Z. (2011). Financial behaviors and financial well-being of college students: Evidence from a national survey. Journal of Family and Economic Issues, 32(4), 699-714. Hancock, A. M., Jorgensen, B. L., & Swanson, M. S. (2013). College students and credit card use: The role of parents, work experience, financial knowledge, and credit card attitudes. Journal of Family and Economic Issues, 34(4), 369-381. Hayhoe, C. R., Leach, L., & Turner, P. R. (1999). Discriminating the number of credit cards held by college students using credit and money attitudes. Journal of economic psychology, 20(6), 643-656. Hayhoe, C. R., Leach, L. J., Allen, M. W., & Edwards, R. (2005). Credit cards held by college students. Journal of Financial Counseling and Planning, 16(1), 1-10. Jones, J. E. (2005). College students’ knowledge and use of credit. Journal of Financial Counseling and Planning, 16(2), 9-16. Joo, S. H., Grable, J. E., & Bagwell, D. C. (2003). Credit card attitudes and behaviors of college students. College Student Journal, 37(3), 405-420. Joo, S. (2008). Personal financial wellness. In Handbook of consumer finance research (pp. 21- 33). Springer New York. Karamustafa, K., & Biçkes, D. M. (2003). Kredi kartı sahip ve kullanıcılarının kredi kartı kullanımlarını değerlendirmeye yönelik bir araştırma: Nevşehir örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 91-113. Keskin, H. D., & Koparan, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin kredi kartı sahipliğini belirleyen faktörler. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(1), 111-129. Korkmaz, S., Goksuluk, D., & Zararsiz, G. (2014). An R Package for Assessing Multivariate Normality. The R Journal, 6(2), 151-162. Kim, J., Garman, E. T., & Sorhaindo, B. (2003). Relationships among credit counseling clients' financial wellbeing, financial behaviors, financial stressor events, and health. Journal of Financial Counseling and Planning, 14(2), 75-87. Lyons, A. C., & Andersen, P. (2002). Credit usage of college students: evidence from the University of Illinois. University of Illinois, report released April. Lyons, A. C. (2004). A Profile of Financially At‐Risk College Students. Journal of Consumer Affairs, 38(1), 56-80. Manning, R., & Kirshak, R. (2005). Credit cards on campus: Academic inquiry, objective empiricism, or advocacy research?. Journal of Financial Aid, 39-48. Norvilitis, J. M., & Santa Maria, P. (2002). Credit card debt on college campuses: Causes, consequences, and solutions. College Student Journal, 36(3), 357-364. Norvilitis, J. M., Szablicki, P. B., & Wilson, S. D. (2003). Factors Influencing Levels of Credit‐ Card Debt in College Students. Journal of applied social psychology, 33(5), 935-947. Norvilitis, J. M., & Mao, Y. (2013). Attitudes towards credit and finances among college students in China and the United States. International journal of psychology, 48(3), 389- 398. Norvilitis, J. M. (2014). Changes over time in college student credit card attitudes and debt: Evidence from one campus. Journal of Consumer Affairs, 48(3), 634-647. Robb, C. A. (2007). College students and credit card use: The effect of personal financial knowledge on debt behavior, University of Missouri Doctoral Dissertation,Columbia. Robb, C. A. (2011). Financial knowledge and credit card behavior of college students. Journal of family and economic issues, 32(4), 690-698. Sallie Mae (2009). How undergraduate students use credit cards: Sallie Mae’s national study of usage rates and trends 2009.( http://static.mgnetwork.com/rtd/pdfs/20090830_iris.pdf). Schmeiser, M. D., & Seligman, J. S. (2013). Using the right yardstick: Assessing financial literacy measures by way of financial well‐being. Journal of Consumer Affairs, 47(2), 243-262. Shim, S., Xiao, J. J., Barber, B. L., & Lyons, A. C. (2009). Pathways to life success: A conceptual model of financial well-being for young adults. Journal of Applied Developmental Psychology, 30(6), 708-723. Sunal, O. (2012). Finansal iyilik hali ölçeği (FİHÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ege Akademik Bakış, 12(2), 209-214. U.S. General Accounting Office. (2001). College finance: College students and credit cards. Report to Congressional Requesters (GAO-01-773). Wang, J., & Xiao, J. J. (2009). Buying behavior, social support and credit card indebtedness of college students. International Journal of Consumer Studies, 33(1), 2-10. Wang, A. (2011). Effects of gender, ethnicity and work experience on college students’ credit card debt: Implications for wealth advisors. The Journal of Wealth Management, 14(2), 85-100. Warwick, J., & Mansfield, P. (2000). Credit card consumers: college students' knowledge and attitude. Journal of Consumer Marketing, 17(7), 617-626. Xiao, J. J., Tang, C., Serido, J., & Shim, S. (2011). Antecedents and consequences of risky credit behavior among college students: Application and extension of the theory of planned behavior. Journal of Public Policy & Marketing, 30(2), 239-245. Yayar, R., Karaca, S.S., Turkut, A. (2011). Üniversite öğrencilerinin kredi kartı sahibi olmaları üzerinde etkili olan faktörler: Gaziosmanpaşa ve İnönü üniversitelerinden ampirik bulgular. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 2(1), 152-169. Yurtseven, G. (2008). Üniversite öğrencilerinin kredi kartı kullanım alışkanlıkları. İktisat İşletme ve Finans, 23(264), 119-145. Ġnternet Kaynakları http://bkm.com.tr/secilen-aya-ait-istatistikler/?filter_year=2016&filter_month=9&List=Listele (Erişim tarihi: 16.01.2017)
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nesrin Akca

Seda Sönmez Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 10 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 64

Kaynak Göster

APA Akca, N., & Sönmez, S. (2017). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KREDİ KARTI KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUMLARININ FİNANSAL İYİLİK HALİ ÜZERİNE ETKİSİ. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi(64), 1-18.