Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER PLANLAMA VE İŞE MOTİVASYON ALGILARININ BELİRLENMESİ

Yıl 2020, Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi [tr], 298 - 318, 31.05.2020

Öz

Ülkemizde özellikle üniversitelerde eğitimini sürdüren öğrenci ve eğitimlerini bitiren bireylerin istihdam edilebilmesi için kariyer tercihi, kariyer planlaması ve işe motivasyonları önemli hale gelmektedir. Bu yüzden çalışmamızda, bir meslek yüksekokulunda eğitimini sürdüren öğrencilerin kariyer planlaması ve işe motivasyon algılarının demografik özelliklerine göre belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda meslek yüksekokulunda bulunan 112 öğrenciden veriler toplanarak SPSS 20 programı ile tanımlayıcı (sıklık, yüzde ve ortalama) ve çıkarımsal (T-Testi, Varyans analizi ve Korelasyon) analizler yapılmaktadır. Çalışma sonucunda, öğrencilerin üniversiteye gelme biçimleri işe motivasyonu üzerinde istatistiksel olarak anlamlı etki yaratmaktadır. Ancak öğrencilerin cinsiyetleri, yaş dağılımı, yaşadıkları il ve eğitimini sürdürdükleri programlar kariyer planlaması ve işe motivasyonu üzerine istatistiksel olarak anlamlı olarak etki oluşturmamaktadır. Buna ek olarak, öğrencilerin üniversiteye sınavla ya da sınavsız geçiş yapmasının da kariyer planlaması üzerinde etkisi bulunmamaktadır

Kaynakça

  • Adekola, B. (2011). Career Planning And Career Management as Correlates for Career Development And Job Satisfaction A Case Study Of Nigerian Bank Employes. Australian Journal of Business And Management Research, 1(2), 100-112.
  • Ahmed, K. A., Sharif, N. ve Ahmad, N. (2017). Factors Influencing Students’ Career Choices: Empirical Evidence from Business Students, Journal of Southeast Asian Research, 1-15.
  • Ahmetoğulları, K. ve Güneş, M. (2017). Öğrencilerin Kişilik Özelliklerinin Mesleğin Geleceğine Bakış Açılarına Etkisi: Hilvan MYO Örneği, 4. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sosyal ve Teknik Bilimler Kongresi bildiriler kitabı içinde (127-142). Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Ahmetoğulları, K. ve Güneş, M. (2017). MYO Öğrencilerinin Kariyer Planlaması: Hilvan Örneği, International Journal of Academic Value Studies (Javstudies), 3 (13), 166-177.
  • Akdemir, A., Karagöz, A. M., Salihoğlu, G., Konakay, G., Adalı, P., Koçyiğit, E. ve Zaimoğlu, Ö (2015). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Kariyer Planlarının Motivasyon Düzeylerine Etkilerinin Araştırılması Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Kariyer Planlarının Motivasyon Düzeylerine Etkilerinin Araştırılması, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 52-90.
  • Anafarta, N. (2001). Orta Düzey Yöneticilerin Kariyer Planlamasına Bireysel Perspektif, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 2, 1-17.
  • Arık, N. ve Seyhan, B. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Planlamasında Teknoloji Bilgisi ve Gelecek Beklentilerinin Rolü, İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (7), 2218-2231.
  • Bridgstock, R. (2009). The graduate attributes we’ve overlooked: enhancing graduate employability through career management skills, Higher Education Research & Development, 28 (1), 31-44.
  • Büyükyılmaz, O., Ercan, S. ve Gökerik, M. (2016). Öğrencilerin Kariyer Planlama Tutumlarının Demografik Faktörler Açısından Değerlendirilmesi: Karabük Üniversitesi İşletme Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (7), 2065-2076.
  • Cevher, E. (2015). Üniversitelerde Kariyer Planlama Faaliyetleri Ekseninde Kariyer Merkezlerine Yönelik Bir Araştırma, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2),164-177
  • Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research, Dördüncü Basım, Boston: Pearson Education.
  • Crişan, C. ve Turda, S. (2015). The Connection Between The Level Of Career Indecision And The Perceived Self-Efficacy On The Career Decision-Making Among Teenagers, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 209, 154 – 160.
  • Dörnyei, Z. (2003). Questionnaires in second language research: Construction, administration, and processing. London: Lawrence Erlbaum Asssociates.
  • Fischer, B.B., Klaghofer, R., Abel, T. ve Buddeberg, C. (2013). The Influence of Gender And Personality Traits on The Career Planning of Swiss Medical Students, Swiss Medical Weekly, 535-540.
  • Fizer, D. (2013). Factors Affecting Career Choices of College Students Enrolled in Agriculture, A Research Paper Presented for the Master of Science in Agriculture and Natural Resources Degree, Martin: The University of Tennessee.
  • Forsyth, P. (2002). Career Management, İngiltere: Capstone.
  • Gati, I. ve Saka, N. (2001). High School Students’ Career Related Decision-Making Difficulties. Journal of Counseling and Development, 79, 331-340.
  • Greenhaus, J. ve Kopelman, R.E. (1981). Conflict Between Work and Nonwork Roles: Implications for the Career Planning Process, Human Resource Planning, 1-10.
  • Greenhaus, J.H., Callanan, G.A. ve Godshalk, V.M. (2010). Career Management, Dördüncü Basım, Kalifornia: SAGE.
  • Jolly, A.(2016). Career Planning And Management. L. Taylor. (Ed.), How to develop your healthcar e career: a guide to employability and professional development (21-34). İngiltere: John Wiley&Sons.
  • Jones, W.A. ve Larke, A. (2001). Factors Influencing Career Choice of African American And Hispanic Graduates of A Land-Grant College Of Agriculture, Journal of Agricultural Education, 42 (1), 39-49
  • Khasawneh, S. (2010). Factors Influencing The Career Planning And Development Of University Students In Jordan, Australian Journal of Career Development, 19 (2), 41-48.
  • Komarraju, M., Swanson, J. ve Nadler, D. (2014). Increased Career Self-Efficacy Predicts College Students’ Motivation, and Course and Major Satisfaction, Journal of Career Assessment, 22(3), 420-432.
  • Kozak, M.A. ve Dalkıranoğlu, T. (2013). Mezun Öğrencilerin Kariyer Algılamaları: Anadolu Üniversitesi Örneği, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (1), 41-52.
  • Kula, Ö. Ve Adıgüzel, O. (2015). Lisansüstü Öğrencilerinin Kariyer Planlamalarına Etki Eden Faktörler: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20 (1), 291-315.
  • London, M. (1983). Toward a Theory of Career Motivation, Academy of Management Review, 8 (4), 620-630.
  • Magnuson, C.S. ve Starr, M.F. (2000). How Early Is Too Early to Begin Life Career Planning? The Importance of the Elementary School Years, Journal of Career Development, 27 (2), 89-101.
  • Miner, J.B. ve Crane, D.P. (1981). Motivation to Manage and the Manifestation of a Managerial Orientation in Career Planning, The Academy of Management Journal, 24 (3), 626-633.
  • Corr, P.J. ve Mutinelli, S. (2017). Motivation And Young People's Career Planning: A Perspective From The Reinforcement Sensitivity Theory of Personality, Personality and Individual Differences, 106, 126-129.
  • Özoğlu,S.Ç. (1992). Davranış Bilimlerinde Anket: Bilgi Toplama Aracının Geliştirilmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 25 (2), 321-39.
  • Patton, W. ve Creed, P.A. (2001). Developmental Issues In Career Maturity And Career Decision Status, The Career Development Quarterly, 49, 336-351.
  • Rogers, M.E., Creed, P.A. ve Glendon, A.I. (2008). The Role of Personality In Adolescent Career Planning And Exploration: A Social Cognitive Perspective, Journal of Vocational Behavior, 73, 132–142.
  • Savage, L.M., Beall, J.W. ve Woolley, T.W. (2009). Factors That Influence the Career Goals of Pharmacy Students. American Journal of Pharmaceutical Education, 73 (2), 1-5.
  • Taşlıyan, M. Arı, N.Ü. ve Duzman, B. (2011). İnsan Kaynakları Yönetiminde Kariyer Planlama Ve Kariyer Yönetimi: İibf Öğrencileri Üzerinde Bir Alan Araştırması, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3 (2), 231-241.
Yıl 2020, Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi [tr], 298 - 318, 31.05.2020

Öz

Ülkemizde özellikle üniversitelerde eğitimini sürdüren öğrenci ve eğitimlerini bitiren bireylerin istihdam edilebilmesi için kariyer tercihi, kariyer planlaması ve işe motivasyonları önemli hale gelmektedir. Bu yüzden çalışmamızda, bir meslek yüksekokulunda eğitimini sürdüren öğrencilerin kariyer planlaması ve işe motivasyon algılarının demografik özelliklerine göre belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda meslek yüksekokulunda bulunan 112 öğrenciden veriler toplanarak SPSS 20 programı ile tanımlayıcı (sıklık, yüzde ve ortalama) ve çıkarımsal (T-Testi, Varyans analizi ve Korelasyon) analizler yapılmaktadır. Çalışma sonucunda, öğrencilerin üniversiteye gelme biçimleri işe motivasyonu üzerinde istatistiksel olarak anlamlı etki yaratmaktadır. Ancak öğrencilerin cinsiyetleri, yaş dağılımı, yaşadıkları il ve eğitimini sürdürdükleri programlar kariyer planlaması ve işe motivasyonu üzerine istatistiksel olarak anlamlı olarak etki oluşturmamaktadır. Buna ek olarak, öğrencilerin üniversiteye sınavla ya da sınavsız geçiş yapmasının da kariyer planlaması üzerinde etkisi bulunmamaktadır

Kaynakça

  • Adekola, B. (2011). Career Planning And Career Management as Correlates for Career Development And Job Satisfaction A Case Study Of Nigerian Bank Employes. Australian Journal of Business And Management Research, 1(2), 100-112.
  • Ahmed, K. A., Sharif, N. ve Ahmad, N. (2017). Factors Influencing Students’ Career Choices: Empirical Evidence from Business Students, Journal of Southeast Asian Research, 1-15.
  • Ahmetoğulları, K. ve Güneş, M. (2017). Öğrencilerin Kişilik Özelliklerinin Mesleğin Geleceğine Bakış Açılarına Etkisi: Hilvan MYO Örneği, 4. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sosyal ve Teknik Bilimler Kongresi bildiriler kitabı içinde (127-142). Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Ahmetoğulları, K. ve Güneş, M. (2017). MYO Öğrencilerinin Kariyer Planlaması: Hilvan Örneği, International Journal of Academic Value Studies (Javstudies), 3 (13), 166-177.
  • Akdemir, A., Karagöz, A. M., Salihoğlu, G., Konakay, G., Adalı, P., Koçyiğit, E. ve Zaimoğlu, Ö (2015). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Kariyer Planlarının Motivasyon Düzeylerine Etkilerinin Araştırılması Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Kariyer Planlarının Motivasyon Düzeylerine Etkilerinin Araştırılması, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 52-90.
  • Anafarta, N. (2001). Orta Düzey Yöneticilerin Kariyer Planlamasına Bireysel Perspektif, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 2, 1-17.
  • Arık, N. ve Seyhan, B. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Planlamasında Teknoloji Bilgisi ve Gelecek Beklentilerinin Rolü, İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (7), 2218-2231.
  • Bridgstock, R. (2009). The graduate attributes we’ve overlooked: enhancing graduate employability through career management skills, Higher Education Research & Development, 28 (1), 31-44.
  • Büyükyılmaz, O., Ercan, S. ve Gökerik, M. (2016). Öğrencilerin Kariyer Planlama Tutumlarının Demografik Faktörler Açısından Değerlendirilmesi: Karabük Üniversitesi İşletme Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (7), 2065-2076.
  • Cevher, E. (2015). Üniversitelerde Kariyer Planlama Faaliyetleri Ekseninde Kariyer Merkezlerine Yönelik Bir Araştırma, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2),164-177
  • Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research, Dördüncü Basım, Boston: Pearson Education.
  • Crişan, C. ve Turda, S. (2015). The Connection Between The Level Of Career Indecision And The Perceived Self-Efficacy On The Career Decision-Making Among Teenagers, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 209, 154 – 160.
  • Dörnyei, Z. (2003). Questionnaires in second language research: Construction, administration, and processing. London: Lawrence Erlbaum Asssociates.
  • Fischer, B.B., Klaghofer, R., Abel, T. ve Buddeberg, C. (2013). The Influence of Gender And Personality Traits on The Career Planning of Swiss Medical Students, Swiss Medical Weekly, 535-540.
  • Fizer, D. (2013). Factors Affecting Career Choices of College Students Enrolled in Agriculture, A Research Paper Presented for the Master of Science in Agriculture and Natural Resources Degree, Martin: The University of Tennessee.
  • Forsyth, P. (2002). Career Management, İngiltere: Capstone.
  • Gati, I. ve Saka, N. (2001). High School Students’ Career Related Decision-Making Difficulties. Journal of Counseling and Development, 79, 331-340.
  • Greenhaus, J. ve Kopelman, R.E. (1981). Conflict Between Work and Nonwork Roles: Implications for the Career Planning Process, Human Resource Planning, 1-10.
  • Greenhaus, J.H., Callanan, G.A. ve Godshalk, V.M. (2010). Career Management, Dördüncü Basım, Kalifornia: SAGE.
  • Jolly, A.(2016). Career Planning And Management. L. Taylor. (Ed.), How to develop your healthcar e career: a guide to employability and professional development (21-34). İngiltere: John Wiley&Sons.
  • Jones, W.A. ve Larke, A. (2001). Factors Influencing Career Choice of African American And Hispanic Graduates of A Land-Grant College Of Agriculture, Journal of Agricultural Education, 42 (1), 39-49
  • Khasawneh, S. (2010). Factors Influencing The Career Planning And Development Of University Students In Jordan, Australian Journal of Career Development, 19 (2), 41-48.
  • Komarraju, M., Swanson, J. ve Nadler, D. (2014). Increased Career Self-Efficacy Predicts College Students’ Motivation, and Course and Major Satisfaction, Journal of Career Assessment, 22(3), 420-432.
  • Kozak, M.A. ve Dalkıranoğlu, T. (2013). Mezun Öğrencilerin Kariyer Algılamaları: Anadolu Üniversitesi Örneği, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (1), 41-52.
  • Kula, Ö. Ve Adıgüzel, O. (2015). Lisansüstü Öğrencilerinin Kariyer Planlamalarına Etki Eden Faktörler: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20 (1), 291-315.
  • London, M. (1983). Toward a Theory of Career Motivation, Academy of Management Review, 8 (4), 620-630.
  • Magnuson, C.S. ve Starr, M.F. (2000). How Early Is Too Early to Begin Life Career Planning? The Importance of the Elementary School Years, Journal of Career Development, 27 (2), 89-101.
  • Miner, J.B. ve Crane, D.P. (1981). Motivation to Manage and the Manifestation of a Managerial Orientation in Career Planning, The Academy of Management Journal, 24 (3), 626-633.
  • Corr, P.J. ve Mutinelli, S. (2017). Motivation And Young People's Career Planning: A Perspective From The Reinforcement Sensitivity Theory of Personality, Personality and Individual Differences, 106, 126-129.
  • Özoğlu,S.Ç. (1992). Davranış Bilimlerinde Anket: Bilgi Toplama Aracının Geliştirilmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 25 (2), 321-39.
  • Patton, W. ve Creed, P.A. (2001). Developmental Issues In Career Maturity And Career Decision Status, The Career Development Quarterly, 49, 336-351.
  • Rogers, M.E., Creed, P.A. ve Glendon, A.I. (2008). The Role of Personality In Adolescent Career Planning And Exploration: A Social Cognitive Perspective, Journal of Vocational Behavior, 73, 132–142.
  • Savage, L.M., Beall, J.W. ve Woolley, T.W. (2009). Factors That Influence the Career Goals of Pharmacy Students. American Journal of Pharmaceutical Education, 73 (2), 1-5.
  • Taşlıyan, M. Arı, N.Ü. ve Duzman, B. (2011). İnsan Kaynakları Yönetiminde Kariyer Planlama Ve Kariyer Yönetimi: İibf Öğrencileri Üzerinde Bir Alan Araştırması, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3 (2), 231-241.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Pınar Avcı Bu kişi benim

Semahat Aysu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2020
Gönderilme Tarihi 10 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi [tr]

Kaynak Göster

APA Avcı, P., & Aysu, S. (t.y.). MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER PLANLAMA VE İŞE MOTİVASYON ALGILARININ BELİRLENMESİ. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi298-318.