Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Digital Education Opportunities and Virtual Reality Applications for Social Sciences Students

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 5 - 13, 05.07.2024
https://doi.org/10.54969/abuijss.1447874

Öz

Technological developments have started to come to the forefront in education as well as in all business lines. Especially with the impact of the COVID-19 pandemic, the use of distance education and digital infrastructures has increased, and efforts have been made to make education independent from the place after the pandemic. Especially within the scope of applied education, internship problems were experienced, and alternative solutions were considered. The main purpose of this study is to examine the theoretical assumptions of creating a laboratory and creating a virtual internship program to offer a virtual business process experience with virtual reality infrastructure for Business Administration Department students. From this point of view, the studies in the literature were examined and assumptions were made on the advantages to be gained by implementing this practice.

Kaynakça

  • Alanazi, A. A., Mohamud, M. S., ve AlSuwailem, S. S. (2022). The effect of simulation learning on audiology and speech-language pathology students’ self-confidence related to early hearing detection and intervention: a randomized experiment. Speech, Language and Hearing, 25(2), 211-224.
  • Alhwaiti, M. (2023). Acceptance of artificial intelligence application in the post-Covid era and its impact on faculty members’ occupational well-being and teaching self wfficacy: A path analysis using the UTAUT 2 model. Applied Artificial Intelligence, 37(1), 2175110.
  • Altuntaş, E. Y., Başaran, M., Özeke, B., ve Yılmaz, H. (2020). COVID–19 Pandemisi sürecinde üniversite öğrencilerinin yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejilerine ve öğrenme deneyimlerine ilişkin algı düzeyleri. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 3(2), 8-23.
  • Altuntaş Yılmaz, N. (2020). Yükseköğretim kurumlarında covid-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumlarının araştırılması: Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 15-20.
  • Bertrando, S. (2022). Exploring virtual simulations to develop teachers' ability to support English language learners' socialemotional development. European Journal of Applied Linguistics and TEFL, 11(2), 161-175.
  • Biocca, F., ve Delaney, B. (1995). Immersive virtual reality technology. Communication in the age of virtual reality, 15(32), 10-5555.
  • Birleşmiş Milletler. Türkiye Sürdürülebilir Kalkınma amaçları çalışmalarımız. Erişim tarihi 17 Mart, 2023, https://turkiye.un.org/tr/sdgs
  • Cant, R. P., ve Cooper, S. J. (2011). The benefits of debriefing as formative feedback in nurse education. Australian Journal of Advanced Nursing, 29(1), 37-47.
  • Çoban, C. (2022). Examining peer relationships in transition to primary school in the pandemic process with teacher and parent opinions. Psycho-Educational Research Reviews, 11(1), 31-45.
  • Düzyol, E., ve Yıldırım, G. (2022). Examination of the opinions of pre-School teachers regarding the COVID-19 pandemic period's reflection of pre-school education. Psycho-Educational Research Reviews, 11(2), 261-280.
  • Dwivedi, Y. K., Hughes, L., Baabdullah, A. M., Ribeiro-Navarrete, S., Giannakis, M., Al-Debei, M. M., ... ve Wamba, S. F. (2022). Metaverse beyond the hype: Multidisciplinary perspectives on emerging challenges, opportunities, and agenda for research, practice and policy. International Journal of Information Management, 66, 102542.
  • Erol, A., ve Aykırı, K. (2022). Meta-STEAM. Eğitim Bilimlerinde Dijital Dönüşüm: Metaverse Bilim Kongresi. İzmir, 08-09 Haziran 2022.
  • Kayabaşı, Y. (2005). Sanal gerçeklik ve eğitim amaçlı kullanılması. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(3).
  • Keskin, M., ve Özer Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59–67.
  • Kim, J., Ahn, S. J. G., Kwon, E. S., & Reid, L. N. (2017). TV advertising engagement as a state of immersion and presence. Journal of Business Research, 76, 67-76.
  • Koska, B., Dinçer D’Allesandro, H., Özbal Batuk, M., ve Sennaroğlu, G. (2021). COVID-19 pandemisi sürecinde uzaktan odyoloji eğitimi: Sanal staj hakkındaki öğrenci görüşleri. Turkish Journal of Audiology and Hearing Research, 4(1), 18-24.
  • Kurtgöz, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin Covid-19 pandemisi sürecinde aldıkları uzaktan eğitime yönelik tutum ve görüşlerinin belirlenmesi. Journal of International Social Research, 13 (74-8), 558–566. https://doi. org/10.17719/jisr.11213
  • Kürtüncü, M., ve Kurt, A. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7(5), 66–77.
  • Lieberth, A. K., ve Martin, D. R. (2005). The instructional effectiveness of a web-based audiometry simulator. Journal of the American Academy of Audiology, 16(02), 079-084 . Moreno-Ger, P., Torrente, J., Bustamante, J., Fernández-Galaz, C., Fernández-Manjón, B., & Comas-Rengifo, M. D. (2010). Application of a low-cost web-based simulation to improve students’ practical skills in medical education. International Journal of Medical Informatics, 79(6), 459-467.
  • Nabity-Grover, T., Cheung, C. M., ve Thatcher, J. B. (2020). Inside out and outside in: How the COVID-19 pandemic affects self-disclosure on social media. International Journal of Information Management, 55, 102188. O'Connor, M., ve Rainford, L. (2023). The impact of 3D virtual reality radiography practice on student performance in clinical practice. Radiography, 29(1), 159-164.
  • Radianti, J., Majchrzak, T. A., Fromm, J., ve Wohlgenannt, I. (2020). A systematic review of immersive virtual reality applications for higher education: Design elements, lessons learned, and research agenda. Computers & Education, 147, 103778.
  • Sanal-Erginel, S. (2022). Mothers’ Involvement in Emergency Remote Education: A Case Study in the COVID-19 Pandemic Era. Psycho-Educational Research Reviews, 11(2), 212-231.
  • Subramanian, A., Timberlake, M., Mittakanti, H., Lara, M., ve Brandt, M. L. (2012). Novel educational approach for medical students: improved retention rates using interactive medical software compared with traditional lecture-based format. Journal of Surgical Education, 69(4), 449-452.
  • Toh, B. J. (2022). VR chemistry. Final Year Project (FYP), Nanyang Technological University, Singapore. Wright, R. (1987). Virtual reality. The Sciences, 27(6), 8-10.
  • YÖK. Üniversitelerde uygulanacak uzaktan eğitime ilişkin açıklama. Erişim Tarihi: 28 Mart, 2023, https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx
  • Zaia, S. E., Rose, K. E., ve Majewski, A. S. (2022). Egyptian archaeology in multiple realities: Integrating XR technologies and museum outreach. Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage, e00249.

Sosyal Bilimler Öğrencilerine Yönelik Dijital Eğitim Olanakları ve Sanal Gerçeklik Uygulamaları

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 5 - 13, 05.07.2024
https://doi.org/10.54969/abuijss.1447874

Öz

Teknolojik gelişmeler tüm iş kollarında etkisini gösterdiği gibi eğitimde de ön plana çıkmaya başlamıştır. Özellikle COVID-19 salgının etkisiyle uzaktan eğitim ve dijital alt yapıların kullanımı artış göstermiş, pandemi sonrası da eğitimin mekandan bağımsız hale gelmesi adına çalışmalar yapılmıştır. Özellikle uygulamalı eğitim kapsamında staj sorunları yaşanmış ve buna alternatif çözümler düşünülmüştür. Bu çalışmanın temel amacı, İşletme Bölümü öğrencileri için sanal gerçeklik altyapısıyla sanal bir iş süreci deneyimi sunmak için bir laboratuvar oluşturmanın ve sanal bir staj programı yaratmanın teorik varsayımlarını incelemektir. Buradan hareketle literatürdeki çalışmalar incelenmiş ve bu uygulamanın hayata geçirilmesiyle elde edilecek avantajlar üzerine varsayımlarda bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Alanazi, A. A., Mohamud, M. S., ve AlSuwailem, S. S. (2022). The effect of simulation learning on audiology and speech-language pathology students’ self-confidence related to early hearing detection and intervention: a randomized experiment. Speech, Language and Hearing, 25(2), 211-224.
  • Alhwaiti, M. (2023). Acceptance of artificial intelligence application in the post-Covid era and its impact on faculty members’ occupational well-being and teaching self wfficacy: A path analysis using the UTAUT 2 model. Applied Artificial Intelligence, 37(1), 2175110.
  • Altuntaş, E. Y., Başaran, M., Özeke, B., ve Yılmaz, H. (2020). COVID–19 Pandemisi sürecinde üniversite öğrencilerinin yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejilerine ve öğrenme deneyimlerine ilişkin algı düzeyleri. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 3(2), 8-23.
  • Altuntaş Yılmaz, N. (2020). Yükseköğretim kurumlarında covid-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumlarının araştırılması: Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 15-20.
  • Bertrando, S. (2022). Exploring virtual simulations to develop teachers' ability to support English language learners' socialemotional development. European Journal of Applied Linguistics and TEFL, 11(2), 161-175.
  • Biocca, F., ve Delaney, B. (1995). Immersive virtual reality technology. Communication in the age of virtual reality, 15(32), 10-5555.
  • Birleşmiş Milletler. Türkiye Sürdürülebilir Kalkınma amaçları çalışmalarımız. Erişim tarihi 17 Mart, 2023, https://turkiye.un.org/tr/sdgs
  • Cant, R. P., ve Cooper, S. J. (2011). The benefits of debriefing as formative feedback in nurse education. Australian Journal of Advanced Nursing, 29(1), 37-47.
  • Çoban, C. (2022). Examining peer relationships in transition to primary school in the pandemic process with teacher and parent opinions. Psycho-Educational Research Reviews, 11(1), 31-45.
  • Düzyol, E., ve Yıldırım, G. (2022). Examination of the opinions of pre-School teachers regarding the COVID-19 pandemic period's reflection of pre-school education. Psycho-Educational Research Reviews, 11(2), 261-280.
  • Dwivedi, Y. K., Hughes, L., Baabdullah, A. M., Ribeiro-Navarrete, S., Giannakis, M., Al-Debei, M. M., ... ve Wamba, S. F. (2022). Metaverse beyond the hype: Multidisciplinary perspectives on emerging challenges, opportunities, and agenda for research, practice and policy. International Journal of Information Management, 66, 102542.
  • Erol, A., ve Aykırı, K. (2022). Meta-STEAM. Eğitim Bilimlerinde Dijital Dönüşüm: Metaverse Bilim Kongresi. İzmir, 08-09 Haziran 2022.
  • Kayabaşı, Y. (2005). Sanal gerçeklik ve eğitim amaçlı kullanılması. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(3).
  • Keskin, M., ve Özer Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59–67.
  • Kim, J., Ahn, S. J. G., Kwon, E. S., & Reid, L. N. (2017). TV advertising engagement as a state of immersion and presence. Journal of Business Research, 76, 67-76.
  • Koska, B., Dinçer D’Allesandro, H., Özbal Batuk, M., ve Sennaroğlu, G. (2021). COVID-19 pandemisi sürecinde uzaktan odyoloji eğitimi: Sanal staj hakkındaki öğrenci görüşleri. Turkish Journal of Audiology and Hearing Research, 4(1), 18-24.
  • Kurtgöz, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin Covid-19 pandemisi sürecinde aldıkları uzaktan eğitime yönelik tutum ve görüşlerinin belirlenmesi. Journal of International Social Research, 13 (74-8), 558–566. https://doi. org/10.17719/jisr.11213
  • Kürtüncü, M., ve Kurt, A. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7(5), 66–77.
  • Lieberth, A. K., ve Martin, D. R. (2005). The instructional effectiveness of a web-based audiometry simulator. Journal of the American Academy of Audiology, 16(02), 079-084 . Moreno-Ger, P., Torrente, J., Bustamante, J., Fernández-Galaz, C., Fernández-Manjón, B., & Comas-Rengifo, M. D. (2010). Application of a low-cost web-based simulation to improve students’ practical skills in medical education. International Journal of Medical Informatics, 79(6), 459-467.
  • Nabity-Grover, T., Cheung, C. M., ve Thatcher, J. B. (2020). Inside out and outside in: How the COVID-19 pandemic affects self-disclosure on social media. International Journal of Information Management, 55, 102188. O'Connor, M., ve Rainford, L. (2023). The impact of 3D virtual reality radiography practice on student performance in clinical practice. Radiography, 29(1), 159-164.
  • Radianti, J., Majchrzak, T. A., Fromm, J., ve Wohlgenannt, I. (2020). A systematic review of immersive virtual reality applications for higher education: Design elements, lessons learned, and research agenda. Computers & Education, 147, 103778.
  • Sanal-Erginel, S. (2022). Mothers’ Involvement in Emergency Remote Education: A Case Study in the COVID-19 Pandemic Era. Psycho-Educational Research Reviews, 11(2), 212-231.
  • Subramanian, A., Timberlake, M., Mittakanti, H., Lara, M., ve Brandt, M. L. (2012). Novel educational approach for medical students: improved retention rates using interactive medical software compared with traditional lecture-based format. Journal of Surgical Education, 69(4), 449-452.
  • Toh, B. J. (2022). VR chemistry. Final Year Project (FYP), Nanyang Technological University, Singapore. Wright, R. (1987). Virtual reality. The Sciences, 27(6), 8-10.
  • YÖK. Üniversitelerde uygulanacak uzaktan eğitime ilişkin açıklama. Erişim Tarihi: 28 Mart, 2023, https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx
  • Zaia, S. E., Rose, K. E., ve Majewski, A. S. (2022). Egyptian archaeology in multiple realities: Integrating XR technologies and museum outreach. Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage, e00249.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Gül Ekşi 0000-0002-5392-2899

Özge Nasırcılar Bu kişi benim 0000-0001-5828-3013

Yayımlanma Tarihi 5 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 6 Mart 2024
Kabul Tarihi 24 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ekşi, G., & Nasırcılar, Ö. (2024). Sosyal Bilimler Öğrencilerine Yönelik Dijital Eğitim Olanakları ve Sanal Gerçeklik Uygulamaları. Antalya Bilim Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 5-13. https://doi.org/10.54969/abuijss.1447874

Aday makaleler akademik intihal engelleme programından (Örneğin:Turnitin, Ithenticate, intihal.net vb.) alınmış orijinallik raporu ile birlikte gönderilmelidir. Bu oran %25'ye kadar kabul edilmektedir. %25 nin üzerinde benzerlik oranı olan çalışmalar ön kontrol aşamasında iade edilecektir.