Bu çalışma, sade tasarlanmış bir web sitesinin kullanıcı deneyimini (UX) kapsamlı bir konuda analiz etmeyi, hedef kitle üzerindeki etkisini ve verimliliğini belirlemeyi, böyle bir web sitesi için detaylı bir tasarım oluşturmanın “zorunluluk” olup olmadığını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Analiz, üniversite seçim rehberliği için okul tercihi konulu orijinal bir web sitesinde gerçekleştirilir. Web sitesi, iki farklı üniversitede okuyan öğrencilerin okulları hakkında hiçbir ek bilgi olmaksızın karşılaştırmalı yorumlar sunma konseptini getirmesiyle diğerlerinden farklıdır. Araştırma, UX analizleri için Bilgi Mimarisini (IA) temel alan Teknoloji Kabul Modeli (TAM) kullanılarak yürütülmektedir. İlişkisel tarama tekniği ile işlenen bilgiler, internet üzerinden 256 lise öğrencisine site hakkındaki düşüncelerine yönelik bir anket yapılarak elde edilmiştir. Veriler, Yapısal Eşitlik Modellemesi (YEM) ile beş hipotez bağlamında analiz edilmiştir. Bulgular, IA faktörlerinin TAM faktörlerini öngördüğünü doğruladı ve bu, böyle bir web sitesinin ölçülen faktörler için olumlu bir etkiye ve verimliliğe sahip olduğunu gösterdi. Ayrıca tahmin edilenden farklı bir sonuca da ulaşılmıştır, bu da büyük olasılıkla tasarımın aşırı sadeliğinden dolayı TAM faktörlerinden birinin diğerine etkisinin olmaması şeklindedir. Bu sonuçlar, sadeliğin sınırlarda kullanılmasının ekstra olumlu sonuçlar doğurabileceğini ve modellerde beklenmedik kanıtları ortaya çıkarabileceğini göstererek hem web tasarımcılarına hem de akademiye önemli mesajlar sunmaktadır.
Kullanıcı Deneyimi Bilgi Mimarisi Bağlam Tasarımı Görsel Tasarım Teknoloji Kabul Modeli
This study aims to analyze the user experience (UX) of a plainly designed website on a comprehensive subject, to determine its effect and efficiency on a target group and to find out if it is a “must” to form a detailed design for such a mission. The analysis is conducted on an original website on school preference for university selection guidance. The website differs from others by bringing in the concept of presenting comparative comments about the schools of students who studied at two different universities, with no additional information. The research is conducted by using the Technology Acceptance Model (TAM), which is based on Information Architecture (IA), for UX analyses. The info processed by relational screening technique was obtained from 256 high school students through the internet by a survey regarding their opinions about the website. Data were analyzed by Structural Equation Modeling (SEM), in the context of five hypotheses. Findings confirmed that the IA factors predicted TAM factors, which showed that such a website holds a positive effect and efficiency for the measured factors. Moreover, a result other than those estimated was also achieved, which was the absence of an effect of one of the TAM factors to another, very probably due to the design’s extreme plainness. These results present key messages both to web designers and the academy by showing that using plainness at the limits may possess extra positive outcomes and may reveal unexpected evidence in models.
User Experience Information Architecture Context Design Visual Design Technology Acceptance Model
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Yazılım Mühendisliği (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1 |