Olgu Sunumu
BibTex RIS Kaynak Göster

TEDAVİ SÜRECİNE UYUM SAĞLAYAMAYAN BİR ERGEN İÇİN MULTİDİSİPLİNER ÇALIŞMA VE ÇOCUK KORUMA SİSTEMİ KAPSAMINDA KURUMLAR ARASI KOORDİNASYON: BİR OLGU SUNUMU

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 2, 233 - 239, 30.06.2025
https://doi.org/10.53446/actamednicomedia.1641437

Öz

Çocuklarda ruh sağlığını etkileyen ve sorunların ortaya çıkmasına neden olan genetik, sosyal ve çevresel pek çok etmen bulunmaktadır. Çocuğun bireysel özelliklerinin yanı sıra kaotik aile yapısı, ebeveynlerinin bireysel ve ruhsal sorunları, kendi ebeveynlerine bağlanma sorunları, ebeveyn tutumlarındaki ciddi problemler ile eşler arasındaki ilişki sorunları gibi aile kaynaklı unsurlar çocukta var olan ruhsal sorunların şiddetini artırmasına, başka ruhsal sorunların ortaya çıkmasına ve tedavi sürecinin olumsuz etkilenmesine neden olabilmektedir. Bu nedenle çocuk psikiyatri kliniklerinde yürütülen tedavide sadece çocukla çalışmak ya da aileye önerilerde bulunmak yeterli olmamakta olup aile temelli ele alınan kapsamlı, çok boyutlu ve multidisipliner çalışmayı ve ihtiyaç halinde çocuk koruma sisteminin devreye sokulmasını gerektiren bir süreç olabilmektedir.

Bu olgu sunumunda ebeveynlerin olumsuz tutum ve davranışları neticesinde daha fazla ve riskli davranış sorunları geliştiren, tedavisi aksatılan ve tedaviden fayda göremeyen, bakım, sağlık, eğitim ve diğer temel ihtiyaçları kapsamında ihmal edilen ve istismara açık hale gelen, bu nedenle çocuk koruma sistemi kapsamında değerlendirilen, kurum bakımına yerleştirilen 14 yaşındaki çocuğun farmakolojik tedavisi, multidisipliner çalışma ve kurumlar arası koordinasyonu içeren çok boyutlu tedavi süreci ile bu süreçte çocuk koruma sistemi kapsamında yapılan iş ve işlemler tartışılacaktır.

Etik Beyan

olgu sunumunda olgunun gizliliği hususunda tüm etik sorumluluklar yerine getirilmiştir.

Destekleyen Kurum

her hangi bir kurumdan destek alınmamıştır.

Teşekkür

Derginize gönderilmiş olan olgu sunumu hakkında gerekli değerlendirmeyi yapacak tüm dergi kurullarına teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • 1.⁠ ⁠Tenea-Cojan ȘT, Dinescu VC, GheormanV, Dragne IG, Gheorman V, Forțofoiu MC, Dobrinescu AG. ExploringMultidisciplinary Approaches to Comorbid Psychiatric and Medical Disorders: A Scoping Review. Life, 2025; 15(2), 251. Doi: https://doi.org/10.3390/life15020251Subaşı
  •  2.⁠ ⁠Subaşı M, OkumuşK. Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2017; 21(2), 419-426.
  •  3.⁠ ⁠Saruç S, Duyan V.Psikiyatride Ekip Çalışması ve Sosyal Hizmet Bakış Açısı. Kriz Dergisi, 2009; 17(1), 37-44.  4.⁠ ⁠Mental Health Commission. Multidisciplinary Team Working: From Theory To Practice: Discussion Paper (1.84 MB). -2006; 2489.
  •  5.⁠ ⁠Kumar D, Sinha UK, Khanna A, Kar SK. Multidisciplinary approach in child and adolescent depression: Experience froma tertiary mental health institution in India. Open Journal of Psychiatry, 2013;3(3),8-14. doi: 10.4236/ojpsych.2013.33A002
  •  6.⁠ ⁠Avcı M. Ergenlikte Toplumsal Uyum Sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2006;7(1), 39-63.
  •  7.⁠ ⁠Tonyali A, Goker Z, Uneri OS. Psychosocial Interventions in the Treatment of Child and Adolescent ConductDisorder/Cocuk ve Ergen Davranim Bozuklugu Tedavisinde Psikososyal Mudahaleler. Psikiyatride Guncel Yaklasimlar/CurrentApproaches to Psychiatry, 2019; 11(3), 284-304.doi:10.18863/pgy.425225
  •  8.⁠ ⁠Duyan V. Aileye Yönelik Planlı Müdahale Sürecinin Aşamaları, Toplum ve Sosyal Hizmet, 2003; 14(1), 41-61
  •  9.⁠ ⁠Özbay A, Kayhan Z. Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunun (DEHB) Nedenleri ve Tedavi Yöntemleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 2024; 23(89), 394-406.doi: https://doi.org/10.17755/esosder.1283141
  • 10.⁠ ⁠Ercan ES. Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, Çocuk Ve Erişkinlerde Hiperaktivite, Erken Tanı, Tedavi, Doğan Kitap Mega Basım. İstanbul, 2008
  • 11.⁠ ⁠Kayma D. Aile Hukuku Davalarında Çocuk İhmal ve İstismarı: Ebeveyne Yabancılaşma Sendromu. Çocuğun İstismarı ve İhmali (pp.147-171), Ankara: Nika Yayınevi. 2023.
  • 12.⁠ ⁠Karataş K.Türkiye’de Çocuk Koruma Sistemi ve Koruyucu Aile Uygulamaları Üzerine Bir Değerlendirme, Toplum ve Sosyal Hizmet, 2007: 18(2), 7-19
  • 13.⁠ ⁠Afyonoğlu M F, Kesen NF, İşler G.Geçici Süreyle Kurum Bakımını Deneyimlemiş Çocuklar: Korunma Altına Alınma Sebepleri ve Deneyimleri/Temporarily Institutionalized Children: The Reasons for their Protection and Their Experiences. Nitel Sosyal Bilimler,2021; 3(2), 258-279.doi: https://doi.org/10.47105/nsb.1000546
  • 14.⁠ ⁠Milosavljević-Đukić I. Settıng–Mental Health Characterıstıcs Of Chıldren From The Center For Protectıon Of Infants, ChıldrenAnd Youth In Belgrade Deca I Mladı U Instıtucıonalnom Setıngu–Karakterıstıke Mentalnog Zdravlja Dece U Centru Za ZaštıtuOdojčadı, Dece I.2023, DOI: https://doi.org/10.2298/VSP191205092M
  • 15.⁠ ⁠Toraman Ç, Sarıgedik E, Toraman MÇ, Noyan C O. Kurum bakımında kalan ergenlerin, psikolojik dayanıklılık, öz yeterlilik ve sosyal duygusal öğrenme becerilerinin değerlendirilmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 2023; 34(1), 169-184.doi:https://doi.org/10.33417/tsh.1062003

A MULTIDISCIPLINARY STUDY FOR AN ADOLESCENT WHO CANNOT ADAPT TO THE TREATMENT PROCESS AND INTER-INSTITUTIONAL COOPERATION WITHIN THE SCOPE OF THE CHILD PROTECTION SYSTEM: A CASE REPORT

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 2, 233 - 239, 30.06.2025
https://doi.org/10.53446/actamednicomedia.1641437

Öz

There are many genetic, social and environmental factors that affect mental health in children and cause the emergence of mental problems. In addition to the individual characteristics of the child, family-related factors such as chaotic family structure, individual and mental problems of the parents, attachment problems to their own parents, serious problems in parental attitudes and relationship problems between spouses may increase the severity of existing mental problems in the child, lead to the emergence of other mental problems and negatively affect the treatment process. Family-related factors may interrupt the child's mental development and even cause neglect and abuse. For this reason, in the treatment carried out in child psychiatry clinics, it is not enough to work only with the child or to make suggestions to the family; it can be a process that requires comprehensive, multidimensional and multidisciplinary work that is family-based and the child protection system to be activated when necessary.
In this case report, a 14-year-old child who developed more and risky behavioral problems as a result of the negative attitudes and behaviors of the parents, whose treatment was delayed and could not benefit from the treatment, who was neglected in terms of care, health, education and other basic needs and became vulnerable to abuse, and who was evaluated within the scope of the child protection system and placed in institutional care will be evaluated. in the article, the multidimensional treatment process including pharmacological treatment, multidisciplinary work and coordination between institutions, and the work and procedures carried out within the scope of the child protection system in this process will be discussed.

Kaynakça

  • 1.⁠ ⁠Tenea-Cojan ȘT, Dinescu VC, GheormanV, Dragne IG, Gheorman V, Forțofoiu MC, Dobrinescu AG. ExploringMultidisciplinary Approaches to Comorbid Psychiatric and Medical Disorders: A Scoping Review. Life, 2025; 15(2), 251. Doi: https://doi.org/10.3390/life15020251Subaşı
  •  2.⁠ ⁠Subaşı M, OkumuşK. Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2017; 21(2), 419-426.
  •  3.⁠ ⁠Saruç S, Duyan V.Psikiyatride Ekip Çalışması ve Sosyal Hizmet Bakış Açısı. Kriz Dergisi, 2009; 17(1), 37-44.  4.⁠ ⁠Mental Health Commission. Multidisciplinary Team Working: From Theory To Practice: Discussion Paper (1.84 MB). -2006; 2489.
  •  5.⁠ ⁠Kumar D, Sinha UK, Khanna A, Kar SK. Multidisciplinary approach in child and adolescent depression: Experience froma tertiary mental health institution in India. Open Journal of Psychiatry, 2013;3(3),8-14. doi: 10.4236/ojpsych.2013.33A002
  •  6.⁠ ⁠Avcı M. Ergenlikte Toplumsal Uyum Sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2006;7(1), 39-63.
  •  7.⁠ ⁠Tonyali A, Goker Z, Uneri OS. Psychosocial Interventions in the Treatment of Child and Adolescent ConductDisorder/Cocuk ve Ergen Davranim Bozuklugu Tedavisinde Psikososyal Mudahaleler. Psikiyatride Guncel Yaklasimlar/CurrentApproaches to Psychiatry, 2019; 11(3), 284-304.doi:10.18863/pgy.425225
  •  8.⁠ ⁠Duyan V. Aileye Yönelik Planlı Müdahale Sürecinin Aşamaları, Toplum ve Sosyal Hizmet, 2003; 14(1), 41-61
  •  9.⁠ ⁠Özbay A, Kayhan Z. Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunun (DEHB) Nedenleri ve Tedavi Yöntemleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 2024; 23(89), 394-406.doi: https://doi.org/10.17755/esosder.1283141
  • 10.⁠ ⁠Ercan ES. Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, Çocuk Ve Erişkinlerde Hiperaktivite, Erken Tanı, Tedavi, Doğan Kitap Mega Basım. İstanbul, 2008
  • 11.⁠ ⁠Kayma D. Aile Hukuku Davalarında Çocuk İhmal ve İstismarı: Ebeveyne Yabancılaşma Sendromu. Çocuğun İstismarı ve İhmali (pp.147-171), Ankara: Nika Yayınevi. 2023.
  • 12.⁠ ⁠Karataş K.Türkiye’de Çocuk Koruma Sistemi ve Koruyucu Aile Uygulamaları Üzerine Bir Değerlendirme, Toplum ve Sosyal Hizmet, 2007: 18(2), 7-19
  • 13.⁠ ⁠Afyonoğlu M F, Kesen NF, İşler G.Geçici Süreyle Kurum Bakımını Deneyimlemiş Çocuklar: Korunma Altına Alınma Sebepleri ve Deneyimleri/Temporarily Institutionalized Children: The Reasons for their Protection and Their Experiences. Nitel Sosyal Bilimler,2021; 3(2), 258-279.doi: https://doi.org/10.47105/nsb.1000546
  • 14.⁠ ⁠Milosavljević-Đukić I. Settıng–Mental Health Characterıstıcs Of Chıldren From The Center For Protectıon Of Infants, ChıldrenAnd Youth In Belgrade Deca I Mladı U Instıtucıonalnom Setıngu–Karakterıstıke Mentalnog Zdravlja Dece U Centru Za ZaštıtuOdojčadı, Dece I.2023, DOI: https://doi.org/10.2298/VSP191205092M
  • 15.⁠ ⁠Toraman Ç, Sarıgedik E, Toraman MÇ, Noyan C O. Kurum bakımında kalan ergenlerin, psikolojik dayanıklılık, öz yeterlilik ve sosyal duygusal öğrenme becerilerinin değerlendirilmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 2023; 34(1), 169-184.doi:https://doi.org/10.33417/tsh.1062003
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Rehabilitasyon
Bölüm Olgu Sunumu
Yazarlar

Yunus Dursun 0000-0003-0067-1296

Gülçin Ünverdi 0000-0002-5185-7560

Nursu Çakın Memik 0000-0001-9029-3457

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 17 Şubat 2025
Kabul Tarihi 16 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

AMA Dursun Y, Ünverdi G, Çakın Memik N. TEDAVİ SÜRECİNE UYUM SAĞLAYAMAYAN BİR ERGEN İÇİN MULTİDİSİPLİNER ÇALIŞMA VE ÇOCUK KORUMA SİSTEMİ KAPSAMINDA KURUMLAR ARASI KOORDİNASYON: BİR OLGU SUNUMU. Acta Med Nicomedia. Haziran 2025;8(2):233-239. doi:10.53446/actamednicomedia.1641437

images?q=tbn:ANd9GcSZGi2xIvqKAAwnJ5TSwN7g4cYXkrLAiHoAURHIjzbYqI5bffXt&s

"Acta Medica Nicomedia" Tıp dergisinde https://dergipark.org.tr/tr/pub/actamednicomedia adresinden yayımlanan makaleler açık erişime sahip olup Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY SA 4.0) ile lisanslanmıştır.