Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beliren Yetişkinlikte Psikolojik Belirtiler ve Yardım Alma Davranışları

Yıl 2022, , 142 - 153, 31.07.2022
https://doi.org/10.22466/acusbd.1122952

Öz

Bu çalışmanın amacı, beliren yetişkinlik döneminde olan üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım alma davranışlarına göre psikolojik belirtilerini incelemektedir. Araştırma, ilişkisel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma evreni üniversitede öğrenim görmekte olan 18-25 yaş aralığındaki gençlerdir. Çalışmada örnekleme yöntemi olarak basit tesadüfi yöntem kullanılmıştır. Veriler, bir kamu üniversitesinin Psikolojik Danışma ve Rehberlik Uygulama ve Araştırma Merkezi aracılığıyla, üniversitede öğrenim görmekte olan öğrencilere çevrimiçi yollarla ulaşılarak elde edilmiştir. Çalışmada “Kişisel Bilgi Formu” ve “Kısa Semptom Envanteri” kullanılmıştır. Toplamda 253 öğrencinin verileri analiz edilmiştir. Bulgulara göre, beliren yetişkinlikte depresyon, hostilitenin ve toplam belirti düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Kadınların ve profesyonel psikolojik destek alan bireylerin psikolojik belirtilerinin daha fazla olduğu saptanmıştır. Psikolojik destek alma arayışlarının depresyon için anlamlı farklılık gösterdiği ve psikolojik destek almaya ilişkin gönüllülüğe göre anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Çalışmada, gençlerde yüksek düzeyde bulunan depresyon ve hostilite bulgularına ve kadın öğrencilerin psikolojik belirtilerinin daha yüksek çıkması bulgusuna dayanarak, üniversitelerde psikolojik danışma ve rehberlik birimlerince bu belirtileri iyileştirmeye yönelik bireysel ve grupla psikolojik danışma faaliyetleri düzenlenebilir, psiko-eğitim çalışmaları yapılabilir. Bu çalışma ile sosyal desteğin önemi anlaşılmıştır. Bu bağlamda aile, arkadaş, partner ilişkilerini geliştirmeye dayalı müdahaleleri ele alan yaklaşımlar beliren yetişkinlere sunulabilir.

Kaynakça

  • Aktaş, Y. (1997). Üniversite öğrencilerinin uyum düzeylerinin incelenmesi: uzunlamasına bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 107-110.
  • Alparslan, N., Yaşar, S., Dereli, E. & Turan, F.N. (2008). Sağlık yüksekokulu ve teknik eğitim fakültesi öğrencilerinde görülen depresif belirtiler ve bunu etkileyen faktörlerin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2, 48-57.
  • Alsubaie, M. M., Stain, H. J., Webster, L. A. D. & Wadman, R. (2019). The role of sources of social support on depression and quality of life for university students. International Journal of Adolescence and Youth, 24(4), 484-496. https://doi.org/10.1080/02673843.2019.1568887
  • Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469–480. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469
  • Arslantaş, H., Dereboy, İ. F., Aştı, N. & Pektekin, Ç. (2011). Yetişkinlerde profesyonel psikolojik yardım arama tutumu ve bunu etkileyen faktörler. ADÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 12(1), 17-23.
  • Aştı, N., Acar, G., Bağcı, H. & Bağcı, İ. (2005). Sağlık bakım profesyoneli olarak yetişecek öğrencilerin ruhsal durumları ve yaklaşımlar. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 25-35.
  • Atik, G. & Yalçın, G. (2011). Help-seeking attitudes of university students: The role of personality traits and demographic factors. South African Journal of Psychology, 41(3), 328-338. https://doi.org/10.1177/008124631104100307
  • Benton, S. A., Robertson, J. M., Tseng, W. C., Newton, F. B. & Benton, S. L. (2003). Changes in counseling center client problems across 13 years. Professional Psychology: Research & Practice, 34(1), 66-72. https://doi.org/10.1037/0735-7028.34.1.66
  • Bilgin, O., İnce, M. & Çolakoğlu, Ö. M. (2020). Üniversite öğrencilerinin psikolojik belirtilerinin incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1) , 27-41.
  • Chou, K. L. (1999). Social support and subjective well-being among Hong Kong Chinese young adults. Journal of Genetic Psychology, 160(3), 319-331. https://doi.org/10.1080/00221329909595402
  • Demirel, S. A., Eğlence, R. & Kaçmaz, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin ruhsal durumlarının belirlenmesi. Nevşehir Hacı Bektaşı Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 18-29.
  • Deniz, M. E., Avşaroğlu, S. & Hamarta, E. (2004). Psikolojik danışma servisine başvuran üniversite öğrencilerinin psikolojik belirti düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 139-152.
  • Derogatis, L. R. (1992). The Brief Symptom Inventory- BSI administration, scoring and procedures manual-II. Clinical Pscyhometric Research Inc.
  • Doğan, T. (2008). Psikolojik belirtilerin yordayıcısı olarak sosyal destek ve iyilik hali. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(30), 30-44.
  • Eisenberg, D., Gollust, S. E., Golberstein, E. & Hefner, J. L. (2007). Prevalence and correlates of depression, anxiety, and suicidality among university students. American Journal of Orthopsychiatry, 77(4), 534-542. https://doi.org/10.1037/0002-9432.77.4.534
  • Eskin, M. (2000). Ergen ruh sağlığı sorunları ve intihar davranışıyla ilişkileri. Klinik Psikiyatri, 3, 228-234.
  • Erkan, S., Özbay, Y., Cihangir-Çankaya, Z. & Terzi, Ş. (2012). Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım aramaya gönüllük düzeylerinin yordanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 25-42.
  • Farabaugh, A., Bitran, S., Nyer, M., Holt, D. J., Pedrelli, P., Shyu, I., ... & Fava, M. (2012). Depression and suicidal ideation in college students. Psychopathology, 45(4), 228-234. https://doi.org/10.1159/000331598
  • Gürsoy, O. (2014). Profesyonel psikolojik yardım alma deneyimlerine göre mersin üniversitesi öğrencilerinin psikolojik yardım almaya yönelik tutumları: sosyal damgalanma, kendini damgalama, kendini açma, benlik saygısı ve cinsiyet değişkenlerinin rolü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi.
  • Henderson, J. G., Pollard, C. A., Jacobi, K. A. & Merkel, W. T. (1992). Help-seeking patterns of community residents with depressive symptoms. Journal of Affective Disorders, 26, 157–162.
  • Hunt, J. & Eisenberg, D. (2010). Mental health problems and help-seeking behavior among college students. Journal of Adolescent Health, 46(1), 3-10. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2009.08.008
  • İnce, Ş. İ. (2020). Üniversite öğrencilerinde algılanan ebeveyn kabul-reddi ile psikolojik belirtiler arasındaki ilişkide reddedilme duyarlılığı ve duygu düzenleme güçlüğünün aracı rolünün incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Koç, M. & Polat, Ü. (2006). The mental health of university students. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-22. Kucur, R., Çilli A. S., Aşkın, R., Herken, H. & Kaya, N. (2000). Konya’da üniversite öğrencilerinde CIDI/DSM-IV ruhsal bozukluklarının 12 aylık yaygınlığı. Selçuk Üniversitesi Tıp Fakültesi Araştırma Raporu. 1-16.
  • Özbay, Y., Terzi, Ş., Erkan, S. & Çankaya, Z. C. (2011). Üniversite öğrencilerinin profesyonel yardım arama tutumları, cinsiyet rolleri ve kendini saklama düzeyleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 59-71.
  • Özgüven, E. (1992). H.Ü. Üniversite Öğrencilerinin Sorunları ve Baş Etme Yolları. Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 5-13. Rickwood, D., Deane, F. P., Wilson, C. J. & Ciarrochi, J. (2005). Young people’s help-seeking for mental health problems. Australian e-journal for the Advancement of Mental health, 4(3), 218-251. https://doi.org/10.5172/jamh.4.3.218
  • Saltzman, K. M. & Holahan, C. J. (2002). Social support, self-efficacy, and depressive symptoms: An integrative model. Journal of Social and Clinical Psychology, 21(3), 309-322.https://doi.org/10.1521/jscp.21.3.309.22531
  • Sezer, S. & Gülleroğlu, D. (2016). Psikolojik yardım arama tutumlarını yordayan değişkenler: Kendini damgalama, özsaygı, psikolojik yardım almış olma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 75-93. https://doi.org/10.19171/uuefd.52149
  • Şahin, N. H. & Durak, A. (1994). Kısa Semptom Envanteri: Türk gençleri için uyarlanması. Türk Psikoloji Dergisi, 9(31), 44-56.
  • Tennant, J. E., Demaray, M. K., Coyle, S. & Malecki, C. K. (2015). The dangers of the web: Cybervictimization, depression, and social support in college students. Computers in Human Behavior, 50, 348-357. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.04.014
  • Tuğlacı, P. (2002). Tıp sözlüğü (9. Baskı). Türkmen Kitabevi.
  • Uskun, E., Aydın, Ü., Öztürk, M. & Üçtaşlı, S. (2005). Süleyman Demirel Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi öğrencilerinin sosyal ve psikolojik özellikleri. A.Ü. Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, 32(1):35-44.
  • WHO (2001). The World health report 2001: Mental health: New understanding, new hope. Geneva, Switzerland.
  • WHO (2020). Mental health and psychosocial considerations during the COVID-19 outbreak, 18 March 2020 (No. WHO/2019-nCoV/MentalHealth/2020.1). World Health Organization.
  • Yılgör, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin evlilik tutumlarının ve psikolojik belirtilerinin romantik ilişkilerde akılcı olmayan inançlara göre incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Kırıkkale Üniversitesi.

Psychological Symptoms and Help-seeking Behaviors in Emerging Adulthood

Yıl 2022, , 142 - 153, 31.07.2022
https://doi.org/10.22466/acusbd.1122952

Öz

The aim of this study is to examine the psychological symptoms of university students in emerging adulthood according to their psychological help-seeking behaviors. The research is a descriptive study in relational screening model. The study population of the research is young people between the ages of 18-25 who are studying at the university. The simple random method was used as the sampling method in the study. The data were obtained through the Psychological Counseling and Guidance Application and Research Center of a public university, by reaching the students studying at the university online. "Personal Information Form" and "Short Symptom Inventory" were used in the study. A total of 253 students' data were analyzed. According to the findings, it was determined that depression, hostility and total symptom levels were high in emerging adulthood. It has been determined that women and individuals who receive professional psychological support have more psychological symptoms. It has been determined that the search for psychological support differs significantly for depression and does not differ significantly according to the willingness to receive psychological support. Based on the findings of high levels of depression and hostility in young people and higher psychological symptoms in female students in the study, individual and group counseling activities can be organized by psychological counseling and guidance units at universities.

Kaynakça

  • Aktaş, Y. (1997). Üniversite öğrencilerinin uyum düzeylerinin incelenmesi: uzunlamasına bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 107-110.
  • Alparslan, N., Yaşar, S., Dereli, E. & Turan, F.N. (2008). Sağlık yüksekokulu ve teknik eğitim fakültesi öğrencilerinde görülen depresif belirtiler ve bunu etkileyen faktörlerin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2, 48-57.
  • Alsubaie, M. M., Stain, H. J., Webster, L. A. D. & Wadman, R. (2019). The role of sources of social support on depression and quality of life for university students. International Journal of Adolescence and Youth, 24(4), 484-496. https://doi.org/10.1080/02673843.2019.1568887
  • Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469–480. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469
  • Arslantaş, H., Dereboy, İ. F., Aştı, N. & Pektekin, Ç. (2011). Yetişkinlerde profesyonel psikolojik yardım arama tutumu ve bunu etkileyen faktörler. ADÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 12(1), 17-23.
  • Aştı, N., Acar, G., Bağcı, H. & Bağcı, İ. (2005). Sağlık bakım profesyoneli olarak yetişecek öğrencilerin ruhsal durumları ve yaklaşımlar. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 25-35.
  • Atik, G. & Yalçın, G. (2011). Help-seeking attitudes of university students: The role of personality traits and demographic factors. South African Journal of Psychology, 41(3), 328-338. https://doi.org/10.1177/008124631104100307
  • Benton, S. A., Robertson, J. M., Tseng, W. C., Newton, F. B. & Benton, S. L. (2003). Changes in counseling center client problems across 13 years. Professional Psychology: Research & Practice, 34(1), 66-72. https://doi.org/10.1037/0735-7028.34.1.66
  • Bilgin, O., İnce, M. & Çolakoğlu, Ö. M. (2020). Üniversite öğrencilerinin psikolojik belirtilerinin incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1) , 27-41.
  • Chou, K. L. (1999). Social support and subjective well-being among Hong Kong Chinese young adults. Journal of Genetic Psychology, 160(3), 319-331. https://doi.org/10.1080/00221329909595402
  • Demirel, S. A., Eğlence, R. & Kaçmaz, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin ruhsal durumlarının belirlenmesi. Nevşehir Hacı Bektaşı Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 18-29.
  • Deniz, M. E., Avşaroğlu, S. & Hamarta, E. (2004). Psikolojik danışma servisine başvuran üniversite öğrencilerinin psikolojik belirti düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 139-152.
  • Derogatis, L. R. (1992). The Brief Symptom Inventory- BSI administration, scoring and procedures manual-II. Clinical Pscyhometric Research Inc.
  • Doğan, T. (2008). Psikolojik belirtilerin yordayıcısı olarak sosyal destek ve iyilik hali. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(30), 30-44.
  • Eisenberg, D., Gollust, S. E., Golberstein, E. & Hefner, J. L. (2007). Prevalence and correlates of depression, anxiety, and suicidality among university students. American Journal of Orthopsychiatry, 77(4), 534-542. https://doi.org/10.1037/0002-9432.77.4.534
  • Eskin, M. (2000). Ergen ruh sağlığı sorunları ve intihar davranışıyla ilişkileri. Klinik Psikiyatri, 3, 228-234.
  • Erkan, S., Özbay, Y., Cihangir-Çankaya, Z. & Terzi, Ş. (2012). Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım aramaya gönüllük düzeylerinin yordanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 25-42.
  • Farabaugh, A., Bitran, S., Nyer, M., Holt, D. J., Pedrelli, P., Shyu, I., ... & Fava, M. (2012). Depression and suicidal ideation in college students. Psychopathology, 45(4), 228-234. https://doi.org/10.1159/000331598
  • Gürsoy, O. (2014). Profesyonel psikolojik yardım alma deneyimlerine göre mersin üniversitesi öğrencilerinin psikolojik yardım almaya yönelik tutumları: sosyal damgalanma, kendini damgalama, kendini açma, benlik saygısı ve cinsiyet değişkenlerinin rolü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi.
  • Henderson, J. G., Pollard, C. A., Jacobi, K. A. & Merkel, W. T. (1992). Help-seeking patterns of community residents with depressive symptoms. Journal of Affective Disorders, 26, 157–162.
  • Hunt, J. & Eisenberg, D. (2010). Mental health problems and help-seeking behavior among college students. Journal of Adolescent Health, 46(1), 3-10. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2009.08.008
  • İnce, Ş. İ. (2020). Üniversite öğrencilerinde algılanan ebeveyn kabul-reddi ile psikolojik belirtiler arasındaki ilişkide reddedilme duyarlılığı ve duygu düzenleme güçlüğünün aracı rolünün incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Koç, M. & Polat, Ü. (2006). The mental health of university students. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-22. Kucur, R., Çilli A. S., Aşkın, R., Herken, H. & Kaya, N. (2000). Konya’da üniversite öğrencilerinde CIDI/DSM-IV ruhsal bozukluklarının 12 aylık yaygınlığı. Selçuk Üniversitesi Tıp Fakültesi Araştırma Raporu. 1-16.
  • Özbay, Y., Terzi, Ş., Erkan, S. & Çankaya, Z. C. (2011). Üniversite öğrencilerinin profesyonel yardım arama tutumları, cinsiyet rolleri ve kendini saklama düzeyleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 59-71.
  • Özgüven, E. (1992). H.Ü. Üniversite Öğrencilerinin Sorunları ve Baş Etme Yolları. Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 5-13. Rickwood, D., Deane, F. P., Wilson, C. J. & Ciarrochi, J. (2005). Young people’s help-seeking for mental health problems. Australian e-journal for the Advancement of Mental health, 4(3), 218-251. https://doi.org/10.5172/jamh.4.3.218
  • Saltzman, K. M. & Holahan, C. J. (2002). Social support, self-efficacy, and depressive symptoms: An integrative model. Journal of Social and Clinical Psychology, 21(3), 309-322.https://doi.org/10.1521/jscp.21.3.309.22531
  • Sezer, S. & Gülleroğlu, D. (2016). Psikolojik yardım arama tutumlarını yordayan değişkenler: Kendini damgalama, özsaygı, psikolojik yardım almış olma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 75-93. https://doi.org/10.19171/uuefd.52149
  • Şahin, N. H. & Durak, A. (1994). Kısa Semptom Envanteri: Türk gençleri için uyarlanması. Türk Psikoloji Dergisi, 9(31), 44-56.
  • Tennant, J. E., Demaray, M. K., Coyle, S. & Malecki, C. K. (2015). The dangers of the web: Cybervictimization, depression, and social support in college students. Computers in Human Behavior, 50, 348-357. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.04.014
  • Tuğlacı, P. (2002). Tıp sözlüğü (9. Baskı). Türkmen Kitabevi.
  • Uskun, E., Aydın, Ü., Öztürk, M. & Üçtaşlı, S. (2005). Süleyman Demirel Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi öğrencilerinin sosyal ve psikolojik özellikleri. A.Ü. Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, 32(1):35-44.
  • WHO (2001). The World health report 2001: Mental health: New understanding, new hope. Geneva, Switzerland.
  • WHO (2020). Mental health and psychosocial considerations during the COVID-19 outbreak, 18 March 2020 (No. WHO/2019-nCoV/MentalHealth/2020.1). World Health Organization.
  • Yılgör, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin evlilik tutumlarının ve psikolojik belirtilerinin romantik ilişkilerde akılcı olmayan inançlara göre incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Kırıkkale Üniversitesi.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aslı Tunca 0000-0001-5202-2496

Menekşe Baloğlu Bu kişi benim 0000-0002-4707-0749

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 29 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Tunca, A., & Baloğlu, M. (2022). Beliren Yetişkinlikte Psikolojik Belirtiler ve Yardım Alma Davranışları. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 142-153. https://doi.org/10.22466/acusbd.1122952

Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi

ACUSBDCreative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC) ile lisanslanmıştır.