Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kafkasya Bölgesi’nde Eğitim Gören Üniversite Öğrencilerinin Turizm ve Turist Kavramlarına Yönelik Düşünceleri: Bir Metafor Analizi

Yıl 2024, , 1 - 20, 01.09.2024
https://doi.org/10.22466/acusbd.1501187

Öz

Bu çalışmanın amacı Kafkasya Bölgesi’nde eğitim öğretim faaliyetlerini sürdüren bir üniversitede eğitim gören öğrencilerin turizm ve turist olgularını anlamlandırma düzey ve gerekçelerini belirleyebilmektir. Çalışma kapsamında Artvin Çoruh Üniversitesi’nde 2020-2022 arası eğitim-öğretim yıllarında eğitim alan ön lisans öğrencilerinin turizm ve turist kavramlarına yönelik düşünceleri metaforlar aracılığı ile ortaya çıkarılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, olgu bilim araştırma deseni ve kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılarak 86 katılımcıdan oluşmuştur. Araştırma verileri katılımcıların “Turizm / Turist benim için …….. ifade eder, çünkü ……….” cümlelerini tamamlamalarıyla elde edilmiştir. İçerik analizi tekniğiyle çözümlenen veriler doğrultusunda katılımcılar turizm ile ilgili 21 adet, turist ile ilgili 18 adet metafor üretmiş, bu metaforlar 5 tanesi turizm, 5 tanesi turist için olmak üzere 10 farklı kategoride toplanmıştır. Araştırma neticesinde katılımcıların turizmi; tatil, farklılık, ekonomi, seyahat olarak algıladıkları turisti ise yabancı, para, gezi ve kültür olarak algıladıkları, ayrıca turizm ve turist kavramları ile ilgili ifade edilen metaforların 1. sınıf, 2. sınıf ve mezun olma seçeneklerine göre farklılık gösterdikleri tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Alyakut, Ö. ve Küçükkömürler, S. (2018). Gastronomi eğitimi alan üniversite öğrencilerinin mesleklerine yönelik metafor algılarının değerlendirilmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 9(16), 823-852.
  • Ayaz, N., Ön Esen, F. ve Kılıç, B. (2020). Turist rehberi adaylarının Marmaris destinasyon imajı algılarının metafor yoluyla incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 19(4), 1511-1526.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Barakazi, M. (2019). Turistik tüketim ve turizm faaliyetlerinin turizmi tüketmesi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(2), 138-149.
  • Berksan, G. Ö. (2018). Ortaokul öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersine yönelik metaforik algıları. Uluslararası Eğitimde Yenilikçi Yaklaşımlar Dergisi, 2(4), 117-131.
  • Bilgen, N., Şahin, M. H., & Karatepe, A. (2014). Analysis of vocational high school and vocational secondary school students’ thoughts towards thermal tourism concept using metaphors. SDU International Journal of Educational Studies, 1(2), 80-87.
  • Çelik, H. S., Koyun, D., Eker, M. ve Kanelci, Ö. C. (2022). İlkokul öğrencileri velilerinin COVID-19 ve COVID-19 sürecinde okula ilişkin metaforik algıları. International Journal of Trends and Developments in Education, 2(1), 48-83.
  • Çetintaş, M. (2009). Değerlendirmeler. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, 28, 73-79.
  • Dalgın, T. (2023). Tüketim toplumunun bütünleyicisi olarak turizm. İçinde L. Karadağ, L., ve G. Özgürel (Ed.), Disiplinlerarası yaklaşımla turizm araştırmaları (267-277). Detay Yayıncılık.
  • Doğan, S. ve Keleş, Y. (2018). Turizm Rehberliği öğrencilerinin turist rehberine ilişkin algılarının metafor analizi ile incelenmesi. 2. Uluslararası Turizmin Geleceği Kongresi: İnovasyon, Girişimcilik ve Sürdürebilirlik Kongresi Bildiriler Kitabı, 199-204.
  • Ekici, G. ve Akdeniz, H. (2018). Öğretmen adaylarının “sınıfta disiplin sağlamak” kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: Bir metafor analizi çalışması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 26-37.
  • Eraslan, L. (2011). Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, sayı 27.
  • Gencer, S. (2020). Öğrenci ve velilerin öğretmen kavramına ilişkin metaforik algıları. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(44), 805-825.
  • Kayaardı, F., & Bozyiğit, R. (2022). Investigation of metaphors developed by secondary school students regarding the concepts of disaster and population. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 45, 16-35.
  • Kesik, F., & Aslan, H. (2020). Metaphoric expressions of the students about the concept of happiness. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 26(2), 303-354.
  • Koca, N. ve Ertürk, A. (2021). Ortaokul öğrencilerinin “turizm” ve “turist” kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 6(2), 139-156.
  • Kozak, M. A., Evren, S. ve Çakır, O. (2013). Tarihsel süreç içinde turizm paradigması. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 24(1), 7-22.
  • Kozak, N., Kozak, A. M. ve Kozak, M. (2011). Genel turizm ilkeler kavramlar. Detay Yayıncılık.
  • Köroğlu, Ö., Manav, S. ve Karaca, K. Ç. (2018a). Turizm rehberliği öğrencilerinin "Türk mutfağı" kavramına ilişkin algılarının metaforlar yöntemi ile belirlenmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimleri Dergisi, 10(2), 114-129.
  • Köroğlu, Ö., Ulusoy Yıldırım, H. ve Avcıkurt, C. (2018b). Kültürel miras kavramına ilişkin algıların metafor analizi yoluyla incelenmesi. Turizm Akademik Dergisi, 5(1), 98-113.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (2005). Metaforlar: hayat, anlam ve dil. Gökhan Yavuz Demir (Çev.). Minotor Kitap.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. An expanded sourcebook. SAGE Publications.
  • Özder, Â., Kaya, H. ve Ünlü, M. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin “turizm” kavramı ile ilgili geliştirdikleri metaforların analiz örneği. Marmara Coğrafya Dergisi, 25, 18-31.
  • Özer, S. (2020). Turizm İşletmeciliği bölümü öğrencilerinin İngilizce ve Mesleki İngilizce kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(1), 364-380.
  • Roney, S. A. (2002). Fordizmden post fordizme geçiş sürecinin turizme yansımaları: Kitle turizmi ve alternatif turizm. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 13(1), 9-14.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Saçılık, M. Y., Çevik, S. ve Özkan, Ç. (2016). Turizm ve Otel İşletmeciliği Bölümü önlisans öğrencilerinin "turizm" olgusuna ilişkin metaforik algıları. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 53, 84-103.
  • Sağcan, M. (1986). Rekreasyon ve turizm. Cumhuriyet Basımevi.
  • Sarı, G. ve Özüpek, N. (2011). Seyahat acentalarında uygulanan halkla ilişkiler faaliyetlerinin iç tanıtıma etkisi: Manavgat örneği. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 25-45.
  • Sezgin, O. M. (2001). Genel turizm ve turizm mevzuatı. Detay Yayıncılık.
  • Sharoff L. (2009). Expressiveness and creativeness: Metaphorical images of nursing. Nursing Science Quarterly, 22, 312-317.
  • Şahin, S. ve Bekci, M. (2020). Turistlerin Türkiye, İstanbul, turizm ve turist rehberi ile ilgili metaforik algıları. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(43), 583-611.
  • Taş, M., Düz, İ. ve Ünlü, E. (2016). Ortaöğretim öğrencilerinin “alternatif turizm” kavramına ilişkin algılarının metaforlar yardımıyla analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(Özel Sayı), 352-360.
  • Terzioğlu Barış, E. (2020). Öğretmen kavramına ilişkin sağlık meslek lisesi öğrencilerinin metaforik algıları. Turkish Studies - Educational Sciences, 15(5), 3763-3776.
  • Türk Dil Kurumu. (2024). Güncel Türkçe Sözlük https://sozluk.gov.tr/ adresinden 04.06.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Vadeboncoeur, J. A., & Torres, M. N. (2003). Constructing and reconstructing teaching roles: A focus on generative metaphors and dichotomies. Discourse Studies in the Cultural Politics of Education, 24(1), 87-103.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Zaltman, G., & Coulter, R. H. (1995). Seeing the voice of the customer: Metaphor-based advertising research. Journal of Advertising Research, 35(4), 35-51.

Attitudes of University Students in the Caucaus Region towards the Concepts of Tourism and Tourist: A Metaphor Analysis

Yıl 2024, , 1 - 20, 01.09.2024
https://doi.org/10.22466/acusbd.1501187

Öz

This study aims to determine the level and reasons why students studying at a university providing further education and training in the Caucasus Region have a sense of tourism and tourist phenomena. The study revealed the thoughts of the associate degree students studying at Artvin Çoruh University in the academic years 2020-2022 regarding the concepts of tourism and tourists through metaphors. The study group comprised 86 participants using the phenomenological research design and easily accessible case sampling. Data shows that the participants said: "Tourism / Tourist means ........ for me, because ..........". It was obtained by completing the sentences. According to the data analyzed with the content analysis technique, the participants produced 21 metaphors about tourism and 18 metaphors about tourists, and these metaphors were collected in 10 different categories, of which five were for tourism, and five were for tourists. As a result of the research, the participants' tourism; has been determined that they perceive tourists as holiday, difference, economy, and travel, while they perceive tourists as foreigners, money, travel, and culture, and that the metaphors expressed about the concepts of tourism and tourist differ according to the first year, second year and graduation options.

Kaynakça

  • Alyakut, Ö. ve Küçükkömürler, S. (2018). Gastronomi eğitimi alan üniversite öğrencilerinin mesleklerine yönelik metafor algılarının değerlendirilmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 9(16), 823-852.
  • Ayaz, N., Ön Esen, F. ve Kılıç, B. (2020). Turist rehberi adaylarının Marmaris destinasyon imajı algılarının metafor yoluyla incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 19(4), 1511-1526.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Barakazi, M. (2019). Turistik tüketim ve turizm faaliyetlerinin turizmi tüketmesi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(2), 138-149.
  • Berksan, G. Ö. (2018). Ortaokul öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersine yönelik metaforik algıları. Uluslararası Eğitimde Yenilikçi Yaklaşımlar Dergisi, 2(4), 117-131.
  • Bilgen, N., Şahin, M. H., & Karatepe, A. (2014). Analysis of vocational high school and vocational secondary school students’ thoughts towards thermal tourism concept using metaphors. SDU International Journal of Educational Studies, 1(2), 80-87.
  • Çelik, H. S., Koyun, D., Eker, M. ve Kanelci, Ö. C. (2022). İlkokul öğrencileri velilerinin COVID-19 ve COVID-19 sürecinde okula ilişkin metaforik algıları. International Journal of Trends and Developments in Education, 2(1), 48-83.
  • Çetintaş, M. (2009). Değerlendirmeler. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, 28, 73-79.
  • Dalgın, T. (2023). Tüketim toplumunun bütünleyicisi olarak turizm. İçinde L. Karadağ, L., ve G. Özgürel (Ed.), Disiplinlerarası yaklaşımla turizm araştırmaları (267-277). Detay Yayıncılık.
  • Doğan, S. ve Keleş, Y. (2018). Turizm Rehberliği öğrencilerinin turist rehberine ilişkin algılarının metafor analizi ile incelenmesi. 2. Uluslararası Turizmin Geleceği Kongresi: İnovasyon, Girişimcilik ve Sürdürebilirlik Kongresi Bildiriler Kitabı, 199-204.
  • Ekici, G. ve Akdeniz, H. (2018). Öğretmen adaylarının “sınıfta disiplin sağlamak” kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: Bir metafor analizi çalışması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 26-37.
  • Eraslan, L. (2011). Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, sayı 27.
  • Gencer, S. (2020). Öğrenci ve velilerin öğretmen kavramına ilişkin metaforik algıları. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(44), 805-825.
  • Kayaardı, F., & Bozyiğit, R. (2022). Investigation of metaphors developed by secondary school students regarding the concepts of disaster and population. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 45, 16-35.
  • Kesik, F., & Aslan, H. (2020). Metaphoric expressions of the students about the concept of happiness. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 26(2), 303-354.
  • Koca, N. ve Ertürk, A. (2021). Ortaokul öğrencilerinin “turizm” ve “turist” kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 6(2), 139-156.
  • Kozak, M. A., Evren, S. ve Çakır, O. (2013). Tarihsel süreç içinde turizm paradigması. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 24(1), 7-22.
  • Kozak, N., Kozak, A. M. ve Kozak, M. (2011). Genel turizm ilkeler kavramlar. Detay Yayıncılık.
  • Köroğlu, Ö., Manav, S. ve Karaca, K. Ç. (2018a). Turizm rehberliği öğrencilerinin "Türk mutfağı" kavramına ilişkin algılarının metaforlar yöntemi ile belirlenmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimleri Dergisi, 10(2), 114-129.
  • Köroğlu, Ö., Ulusoy Yıldırım, H. ve Avcıkurt, C. (2018b). Kültürel miras kavramına ilişkin algıların metafor analizi yoluyla incelenmesi. Turizm Akademik Dergisi, 5(1), 98-113.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (2005). Metaforlar: hayat, anlam ve dil. Gökhan Yavuz Demir (Çev.). Minotor Kitap.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. An expanded sourcebook. SAGE Publications.
  • Özder, Â., Kaya, H. ve Ünlü, M. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin “turizm” kavramı ile ilgili geliştirdikleri metaforların analiz örneği. Marmara Coğrafya Dergisi, 25, 18-31.
  • Özer, S. (2020). Turizm İşletmeciliği bölümü öğrencilerinin İngilizce ve Mesleki İngilizce kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(1), 364-380.
  • Roney, S. A. (2002). Fordizmden post fordizme geçiş sürecinin turizme yansımaları: Kitle turizmi ve alternatif turizm. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 13(1), 9-14.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Saçılık, M. Y., Çevik, S. ve Özkan, Ç. (2016). Turizm ve Otel İşletmeciliği Bölümü önlisans öğrencilerinin "turizm" olgusuna ilişkin metaforik algıları. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 53, 84-103.
  • Sağcan, M. (1986). Rekreasyon ve turizm. Cumhuriyet Basımevi.
  • Sarı, G. ve Özüpek, N. (2011). Seyahat acentalarında uygulanan halkla ilişkiler faaliyetlerinin iç tanıtıma etkisi: Manavgat örneği. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 25-45.
  • Sezgin, O. M. (2001). Genel turizm ve turizm mevzuatı. Detay Yayıncılık.
  • Sharoff L. (2009). Expressiveness and creativeness: Metaphorical images of nursing. Nursing Science Quarterly, 22, 312-317.
  • Şahin, S. ve Bekci, M. (2020). Turistlerin Türkiye, İstanbul, turizm ve turist rehberi ile ilgili metaforik algıları. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(43), 583-611.
  • Taş, M., Düz, İ. ve Ünlü, E. (2016). Ortaöğretim öğrencilerinin “alternatif turizm” kavramına ilişkin algılarının metaforlar yardımıyla analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(Özel Sayı), 352-360.
  • Terzioğlu Barış, E. (2020). Öğretmen kavramına ilişkin sağlık meslek lisesi öğrencilerinin metaforik algıları. Turkish Studies - Educational Sciences, 15(5), 3763-3776.
  • Türk Dil Kurumu. (2024). Güncel Türkçe Sözlük https://sozluk.gov.tr/ adresinden 04.06.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Vadeboncoeur, J. A., & Torres, M. N. (2003). Constructing and reconstructing teaching roles: A focus on generative metaphors and dichotomies. Discourse Studies in the Cultural Politics of Education, 24(1), 87-103.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Zaltman, G., & Coulter, R. H. (1995). Seeing the voice of the customer: Metaphor-based advertising research. Journal of Advertising Research, 35(4), 35-51.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm Pazarlaması
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ceyhun Akyol 0000-0001-5542-7309

Taner Dalgın 0000-0002-7645-1989

Hüseyin Çeken 0000-0002-6614-3018

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 14 Haziran 2024
Kabul Tarihi 21 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Akyol, C., Dalgın, T., & Çeken, H. (2024). Kafkasya Bölgesi’nde Eğitim Gören Üniversite Öğrencilerinin Turizm ve Turist Kavramlarına Yönelik Düşünceleri: Bir Metafor Analizi. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 10(Kafkasya Araştırmaları Özel Sayısı), 1-20. https://doi.org/10.22466/acusbd.1501187

Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi

ACUSBDCreative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC) ile lisanslanmıştır.