Duygu ve düşünce gibi özelliklere sahip insan çevreyle ilişkisinde bu özelliklerinden dolayı öznel yorumlamalarda bulunabilmekte ise de tüzel kişiliği ifade eden kurumların ilişkilerinde beklenti kurumsal politikalar doğrultusunda ve nesnel yaklaşımlar yönünde olmuştur. Bu beklenti Türkiye Cumhuriyeti ve Avrupa Birliği arasındaki ilişkide de geçerli olmuştur. İki taraf arasında 1959 yılında başlayan ilişkide Ankara Anlaşması maddeleri uyarınca gerekli mevzuat uyumunun sağlanarak tam üyelik amaçlanmıştır. Ancak, 2024 yılının sonlarına gelindiği şu dönemde tam üyelik hedefi nihayete erdirilememiştir. Başlangıcından itibaren inişli çıkışlı bir şekilde devam eden bu süreç bazen nesnel, bazen de öznel yorumlamalarla yol almıştır. Peki, tarafları bu ikileme sevk eden unsurlar nelerdi? Taraflar arasındaki ilişkide özellikle iki unsur belirleyici olmuştur: “Tecrübe” ve “Güvensizlik”. “Tecrübe” her iki tarafın kurumsal kimliklerinin çok uzaklarına dayanmakta ve ilişkiye bazen dev bir adım, bazen de deryada damla etkisi de olsa katkı sağlamıştır. Katkının niteliği ya da niceliği her ne olursa olsun, “Tecrübe” esas alındığında iki taraf da ilişkiye nesnel şekilde yaklaşabilmiştir. “Güvensizlik” ise ilişkiyi kurumsal zeminden çıkartmış, bireysel beklentilerin kurumsal hafızanın önüne geçmesine neden olmuştur. Taraflara “Güvensizlik” hakim olduğunda geçmişteki endişeler ve gelecekteki gayeler doğrultusunda öznel yargılamalar ilişkiye yön verebilmiştir.
Uluslarüstü yapısına rağmen Avrupa Birliği, özellikle güvenlik ve savunma konusunda oybirliğine dayalı karar alma sistemini kullanmaktadır. Avrupa Birliği’nin çok üyeli yapısı ise karar alma sürecini daha da zorlaştırmaktadır. Ele alınan bu makalede Türkiye Cumhuriyeti ile Avrupa Birliği arasında milenyum sürecinde gündemi meşgul eden Müzakere Çerçeve Belgesi, Geri Kabul Anlaşması ve Vize Süreci Diyaloğu gibi imza atılan belgeler, varılan mutabakatlar irdelenmiştir. XXI. yüzyılda ilişkinin zeminini oluşturan söz konusu anlaşmaların hangi saiklerle ortaya çıktığı ve neden arzu edildiği gibi sonlandırılmadığı hususu açıklanmaya çalışılmıştır. Yapılan değerlendirmeler ilişkiye ivme kazandırmak adına tecrübe rehberliğinde adım atılmasına rağmen, güvensizliğin bu durumu sekteye uğrattığı ancak buna rağmen her seferinde de ilişkiye yön verecek yeni bir kıvılcım beklendiğini göstermiştir.
Avrupa Birliği Geri Kabul Anlaşması Vize Serbestisi Diyaloğu
Altough humans, who have charecteristics such as emotions and thoughts, can make subjective interpretations in their rehationship with the enviroment due to these characteristics, in the relations of institutions expressing legal personality, the expectation has been in line with corporate policies and objective approaches. This expectation has also been valid in the relationship between the Republic of Turkey and the European Union. In the relationship between the two parties, which started in 1959, full Membership was aimed by ensuring the necessary legislative compliance in accordance with the articles of the Ankara Agreement. However, as we reach the end of 2024, the goal of full Membership has not been achieved. This process, which has continued with ups and downs since its beginning, has sometimes progressed with objective and sometimes subjective interpretations. So, what were the factors that led the parties to this dilemma? Two factors in particular were decisive in the relationship between the parties:”Experience” and “Distrust”. “Experience” goes far beyond the corporate identities of both parties and has contibuted to the relationship, sometimes as a giant step, sometimes as a drop in the ocean. Regardless of the quality or quantity of the contribution, both parties were able to approach the relationship objectively, based on “Experience”. “Distrust”, on the other hand, removed the relationship from the institutional ground and caused individual expectations to take precedence over institutional memory. When “distrust” prevailed in the parties, subjective judgments in line with past concerns and future goals could direct the relationship.
Despite its supranational structure, the European Union uses a unanimous decision-making system, especially regarding security and defense. The multi-member structure of the European Union makes the decision-making process even more difficult. In this article, the documents signed and the agreements reached between the Republic of Turkey and the European Union, such as the Negotiation Framework Document, the Readmission Agreement and the Visa Process Dialogue, which occupied the agenda during the millennium period, were examined. In the 21st century an attempt has been made to explain the reasons behind the agreements that formed the basis of the relationship and why they were not terminated as desired. The evaluations have shown that altough steps were taken with the guidance of ewperience to accelerate the relationship, distrust disrupted this situation, but a new spark was expected to direct the relationship each time.
European Union Readmission Agreement Visa Liberalization Dialogue
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk (Diğer) |
Bölüm | KAMU HUKUKU |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 8 Ekim 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 8 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 3 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 75 |