Real estate waqfs which operated insitutions such as madrasahs, souphouses, hans, mosques, and hospitals had been active in the fields of education, religion and charity. These waqfs which tried to meet institutional needs of the society generally consisted of real estates. In close connection with these waqfs, there were their sections, which contributed to the emergence of cash (nukud) waqfs to meet educational, religious, social and economical needs of the society and to ensure the maintenance of waqfs by providing their supplies. The waqfs other than real estate waqfs were generally established to serve the second aim. The cash waqfs which had many different functions constituted the majority of these waqfs which provided indirect services. These waqfs had been more active in meeting minimum needs of the society in accordance with its social situation and in producing goods and services for this purpose. The waqfs were the part of charity works within Islamic civilization and helped to fulfill financial requirements of Islam. They had a unique composition and a unique method of operation. Nevertheless, a rich theoretical and practical corpus was created around this organization, beginning from the codification period of the fiqh. Waqfs were non-profit instiutions; they were not supposed to create any financial gain for their founders. They would work only to meet the needs of the society. Especially, with the widespread use of cash waqfs, waqfs had an important place in economic life to realize this aim. Within this rich cultural heritage, it is possible to find money operation methods in cash waqfs similar to those in other financial institutions. In this article, money operating methods of cash waqfs will be studied.
Genel manada ilmiye diniye ve içtimaiye diye tabir edilen kamusal alanlarda, medrese, imarethane, han, cami, şifahane ve imaret gibi akarat vakıflar vardır. Kurumsal ihtiyaçlarını karşılamak maksadıyla toplumumun istifadelerine direk olarak sunulan bu akarat vakıflar gayri menkullerden müteşekkildir. Bunların yanı başında hem bu mekânların iaşe ve idamesini sağlamak hem de toplumun ilmî, dinî, sosyal ve ekonomik gibi birden fazla açıdan ihtiyaçlarını karşılamak üzere nukûd vakıflarının doğmasına vesile olan vakıf kısımları da vardır. Akarat dışındaki vakıflar, genelde ikinci maksada matuf olarak kurulanlardır. Birden fazla cihetten daha yaygın bir işleve sahip olan para vakıfları bi’ttab’ (dolaylı olarak) sunulan vakıfların ekseriyetini teşkil etmektedir. Bu tür vakıflar, toplumun içtimai durumuna göre asgari ihtiyaçlarını karşılamada buna bağlı olarak mal ve hizmetlerin üretiminde daha aktiftir. İslam medeniyetine ait infak ameliyesinin bir kısmını teşkil eden ve mali ibadet hüviyetli olan vakıf organizasyonlarının nev’-i şahsına münhasır teşekkül ve işleyiş biçimi vardır. Bununla beraber, fıkhın tedvin döneminden itibaren tarihi süreç içerisinde bu organizasyon etrafında zengin bir teorik ve pratik külliyat oluşmuştur. Bunun iki önemli özelliği tebarüz etmiştir. Kâr amacı taşımaması diğer bir ifadeyle sahibine maddi kazanç sağlamaması ve toplumun sosyal ihtiyaçlarını karşılama amacının olmasıdır. Özellikle para vakıflarının yaygınlık kazanmasıyla bu amacı gerçekleştirmek üzere iktisadî hayatta önemli bir alan işğal edebilmiştir. Bu zengin kültür mirastan hareketle nukûd vakıflarında diğer iktisadi organizasyonlara benzer işletme yöntemleri olabilmektedir. Biz bu makalemizde para vakıflarının işletme yöntemlerini ele almaya çalışacağız.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
ADAM AKADEMİ'de yayınlanan tüm makaleler Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Bu lisans; yayınlanan tüm makaleleri, veri setlerini, grafik ve ekleri kaynak göstermek şartıyla veri madenciliği uygulamalarında, arama motorlarında, web sitelerinde, bloglarda ve diğer tüm platformlarda çoğaltma, paylaşma ve yayma hakkı tanır. Açık erişim disiplinler arası iletişimi kolaylaştıran, farklı disiplinlerin birbirleriyle çalışabilmesini teşvik eden bir yaklaşımdır.
ADAM AKADEMİ bu doğrultuda makalelerine daha çok erişim ve daha şeffaf bir değerlendirme süreci sunarak kendi alanına katma değer sağlamaktadır.