Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Flexibility and Advantages of Turkish Maarif Foundation in Global Education Market due to its Hybrid Structure

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 1, 127 - 150, 30.06.2023
https://doi.org/10.31679/adamakademi.1272091

Öz

Turkish Maarif Foundation (TMF), established in 2016 with a special law, is Türkiye’s newest public diplomacy agency, providing formal and non-formal education abroad on behalf of Türkiye. TMF is defined as a “hybrid public diplomacy agency” in this article, as it is established as a private law legal entity but also has some public legal entity features. Since TMF operates abroad, it faces the challenges of adapting to domestic legislation, which may differ in each country. In addition, potential political and economic crises in the host countries where educational activities are carried out by TMF, the ever-changing global education market, and competition with globally influential international school networks with centuries of experience complicate TMF’s activities. TMF can overcome these difficulties with the flexibility brought by its new generation and hybrid structure. With the flexibility and advantage of its hybrid structure, TMF can create different legal entities and offer country-specific curriculums; on the other hand, it can facilitate interlocutors in diplomatic negotiations with the appearance of a public legal entity. This article argues that its hybrid structure provides TMF flexibility and advantages in overcoming challenges in international politics and the global education market.

Kaynakça

  • AEFE. (2023, Ocak 8). The Agency for French Education Abroad. https://www.aefe.fr/agency-french-education-abroad-0
  • Akgün, B. (2022). Bir Soğuk Savaş Örgütü Olarak FETÖ’nün Yurtdışı Eğitim Yapılanması ve Türkiye Maarif Vakfı. Kriter, 7(70), 58-60.
  • Akgün, B., & Çelik, M. (2007). Küreselleşme Çağında Üçüncü Dünyayı Yeniden Okumak. Avrasya Etüdleri, 13(31-32), 39-73.
  • Akgün, B., & Çelik, M. (2022). Türkiye Maarif Vakfı: FETÖ ile Eğitim Yoluyla Yurt Dışında Mücadele. B. Duran, & C. D. Uzun, 15 Temmuz Sonrası Türkiye: Siyaset, Hukuk, Dış Politika, Güvenlik (s. 311-344). Ankara: SETA.
  • Akgün, B., & Özkan, M. (2020). Turkey’s entrance to international education: The case of Turkish Maarif Foundation. Insight Turkey, 22(1), 59-70.
  • Anadolu Ajans. (2021, Ocak 16). Pakistan’da kamu kurumu statüsü kazanan Türkiye Maarif Vakfı eğitim faaliyetlerine hız verecek. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/pakistanda-kamu-kurumu-statusu-kazanan-turkiye-maarif-vakfi-egitim-faaliyetlerine-hiz-verecek/2112073
  • Anadolu Ajans. (2022, Haziran 17). Türkiye Maarif Vakfı, 6 kıtadaki 428 eğitim kurumuyla uluslararası marka oldu. https://www.aa.com.tr/tr/egitim/turkiye-maarif-vakfi-6-kitadaki-428-egitim-kurumuyla-uluslararasi-marka-oldu/2615996#
  • Anadolu Ajans. (2023, Şubat 9). Çavuşoğlu, Taliban hükümetinin Dışişleri Bakan Vekili Muttaki ile görüştü. https://www.aa.com.tr/tr/gundem/cavusoglu-taliban-hukumetinin-disisleri-bakan-vekili-muttaki-ile-telefonda-gorustu/2497884
  • BSO. (2023, Ocak 8). British schools overseas: accredited schools inspection reports. https://www.gov.uk/government/publications/british-schools-overseas-inspection-reports/british-schools-overseas-accredited-schools-inspection-reports
  • CIEF. (2023, Ocak 8). Global Network of the Chinese International Education Foundation. https://cief.org.cn/qq
  • CIMEA-EU. (2022). Transnational Education in 4 Countries of the Adriatic Region: Regulation, Quality Assurance and Information Provision. http://www.adren.info/wp-content/uploads/2022/05/Pubblicazione-TNE.pdf
  • Çelik, M. (2021). Afganistan’daki ulus inşası projesinin yirminci yılında başarısızlıkla sonuçlanmasının nedenleri (2001-2021). Türkiye Günlüğü, (148), 139-145.
  • Çelik, M. (2022a). International Schools in the Context of Cultural Diplomacy: Actors and New Approaches. B. Akgün, & Y. Alpaydın, Education Policies in the 21st Century (s. 161-190). Singapore: Palgrave Macmillan.
  • Çelik, M. (2022b). Türkiye’nin Kültürel Diplomasisinde Uluslararası Eğitimin Rolü Nedir? B. Akgün, & M. Çelik, 50 Soruda Eğitimin Uluslararasılaşması ve Türkiye (s. 187-194). Ankara: Altınbaş Üniversitesi Yayınları.
  • Dışişleri Bakanlığı. (2021, Ocak 15). Sayın Bakanımızın Pakistan’ı ziyareti, 13-14 Ocak 2021. https://www.mfa.gov.tr/sayin-bakanimizin-pakistan-i-ziyareti-13-1-2021.tr.mfa
  • Gürcan, A. (2022). Türkiye Maarif Vakfı eğiitm modeli: Uluslararası Maarif Programı (IM) ve öğrenen profilinin amacı ve özellikleri nelerdir? B. Akgün, & M. Çelik, 50 Soruda Eğitimin Uluslararasılaşması ve Türkiye (s. 237-244). İstanbul: Altınbaş Üniversitesi Yayınları.
  • https://turkiyemaarif.org. (2022).
  • İletişim Başkanlığı. (2022). Türkiye. İstanbul: Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı Yayınları.
  • ISC Research. (2023, Ocak 14). Data on international schools. https://iscresearch.com/data/
  • Karagöz, A. (2022). Tükiye’deki Uluslararası Okulların Statüsü Nedir? B. Akgün, & M. Çelik, 50 Soruda Eğitimin Uluslararasılaşması ve Türkiye (s. 203-209). İstanbul: Altınbaş Üniversitesi Yayınları.
  • Karakuş, A. (2021, Şubat 22). Maarif Vakfı Başkanı Akgün Milliyet’e konuştu: Türkçe’ye inanılmaz bir ilgi var. https://www.milliyet.com.tr/yazarlar/abdullah-karakus/maarif-vakfi-baskani-akgun-milliyete-konustu-turkceye-inanilmaz-bir-ilgi-var-6437527
  • Kitaev, I. (1999). Private education in Sub-Saharan Africa. UNESCO. Paris: International Institute for Educational Planning/UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000117631/PDF/117631eng.pdf.multi
  • Mapendre, J. (2000). Track One and a Half Diplomacy and the Complementarity of Tracks. Culture of Peace Online Journal/COPOJ, 2(1), 66-81.
  • Marchetti, R. (2017). Partnerships in International Policy-Making: Civil Society and Public Institutions in European and Global Affairs. London: Palgrave Macmillan.
  • Resmî Gazete, 03.03.2021, S.3492. (2021, Şubat 4). 3/2/2021 tarihli ve 3492 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının Eki. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/02/20210204-13.pdf
  • Resmî Gazete, 25.05.2022, S.5611. (2022, Mayıs 26). 25/05/2022 tarihli ve 5611 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının Eki. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/05/20220526-16.pdf
  • Türkben, A. (2022). Türkiye Maarif Vakfı’nın Yurtdışındaki Eğitim Kurumlarının Kapsamı Nedir? B. Akgün, & M. Çelik, 50 Soruda Eğitimin Uluslararasılaşması ve Türkiye (s. 229-236). Ankara: Altınbaş Üniversitesi Yayınları.
  • TMF. (2019). Türkiye Maarif Vakfı 2016-2019 Özet Faaliyet Raporu. İstanbul: Türkiye Maarif Vakfı.
  • TMF. (2020). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğrtimi Programı. İstanbul: Türkiye Maarif Vakfı.
  • TMF. (2021a). Beşinci Yılında Türkiye Maarif Vakfı. İstanbul: Türkiye Maarif Vakfı.
  • TMF. (2021b). Uluslararası Maarif Programı: Çerçeve Belgesi. İstanbul: Türkiye Maarif Vakfı.
  • TMF. (2021c). Maarif Okul Öncesi Eğitim Programı. İstanbul: Türkiye Maarif Vakfı.
  • TMF. (2021d, Kasım 5). İstanbul Eğitim Zirvesi. https://turkiyemaarif.org/post/-turkiye-maarif-vakfi-baskani-prof-dr-birol-akgun-istanbul-egitim-zirvesinin-egitimin-temel-sorunlarinin-ve-yeni-yaklasimlarinin-tartisildigi-geleneksel-bir-uluslararasi-platform-olmasini-arzu-ediyoruz-2330?lang=tr
  • TMF. (2022a). "Prof. Dr. Birol AKGÜN: 2023 Hedefimiz BM üyesi ülkelerin en az yarısında okullar açmak". https://turkiyemaarif.org/post/-prof-dr-birol-akgun-2023-hedefimiz-bm-uyesi-ulkelerin-en-az-yarisinda-okul-acmak-2166?lang=tr
  • TMF. (2022b, Eylül 24). "Türk Kültürü ve Medeniyeti Ders Programı İçin Uzmanlar Maarif’te Buluştu". https://turkiyemaarif.org/post/7-turk-kulturu-ve-medeniyeti-ders-programi-icin-uzmanlar-maarifte-bulustu-2247?lang=tr
  • TMF. (2022c). Türk Kültürü ve Medeniyeti Dersi Öğretim Programı. İstanbul: Türkiye Maarif Vakfı.
  • TMF. (2022d). Türkiye Maarif Vakfı 2021 Faaliyet Raporu. İstanbul: Türkiye Maarif Vakfı.
  • TMF. (2022e). Türkiye Maarif Vakfı 2022 Aralık Eğitim Kurumları Raporu, (Kurum İçi Rapor), İstanbul: Türkiye Maarif Vakfı.
  • TMF. (2023a). Dünyada Türkiye Maarif Vakfı. https://turkiyemaarif.org/page/2018-DUNYADA-MAARIF-16
  • TMF. (2023b). “Maarif Yayınları”. https://turkiyemaarif.org/list/1580-YAYINLARIMIZ-242
  • UNCTAD. (2022, Kasım 1). UN list of least developed countries. https://unctad.org/topic/least-developed-countries/list
  • UNDP. (2021, Kasım 1). Human Development Index (HDI). https://hdr.undp.org/data-center/human-development-index#/indicies/HDI
  • ZfA. (2023, Ocak 8). Die Zentralstelle für das Auslandsschulwesen (ZfA). https://www.auslandsschulwesen.de/Webs/ZfA/DE/Die-ZfA/Ueber-uns/ueber-uns_node.html

Hibrit Yapısı Sayesinde Türkiye Maarif Vakfı’nın Küresel Eğitim Pazarındaki Esnekliği ve Avantajları

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 1, 127 - 150, 30.06.2023
https://doi.org/10.31679/adamakademi.1272091

Öz

Türkiye Maarif Vakfı (TMV) Türkiye adına yurtdışında örgün ve yaygın eğitim faaliyetleri gerçekleştirmek amacıyla 2016’da özel bir kanunla kurulmuş, Türkiye’nin en yeni kamu diplomasisi aygıtıdır. Bu makalede TMV bir özel hukuk tüzel kişiliği olarak kurulmasıyla birlikte kamu tüzel kişiliğinin bazı özelliklerini de barındırması sebebiyle “hibrit bir kamu diplomasisi aygıtı” olarak tanımlanmaktadır. TMV faaliyetlerini yurtdışında gerçekleştirdiği için her ülkenin değişen yerel resmî mevzuatına uyum sağlama zorluğuyla yüzleşmektedir. Ayrıca, faaliyet gösterdiği ülkelerde olası siyasi ve ekonomik krizler, uluslararası eğitim pazarının sürekli değişen yapısı, köklü uluslararası eğitim ağlarıyla rekabet de TMV’nin faaliyetlerini zorlaştırmaktadır. TMV bu zorlukları yeni nesil ve hibrit yapısının imkan tanıdığı esneklikle aşabilmektedir. TMV hibrit yapısının verdiği esneklik ve avantajla ülkelerin taleplerine uygun hukuki tüzel kişilikler oluşturabilmekte, özel müfredatlar hazırlayabilmekte, diğer taraftan kamu tüzel kişiliği görünümüyle diplomatik müzakerelerde muhataplılık konusunda kolaylıklar elde edebilmektedir. Bu makale TMV’nin uluslararası siyaset ve uluslararası eğitim pazarında karşılaştığı zorlukları hibrit yapısının kazandırdığı esneklik ve avantajla aşabildiğini iddia etmektedir.

Kaynakça

  • AEFE. (2023, Ocak 8). The Agency for French Education Abroad. https://www.aefe.fr/agency-french-education-abroad-0
  • Akgün, B. (2022). Bir Soğuk Savaş Örgütü Olarak FETÖ’nün Yurtdışı Eğitim Yapılanması ve Türkiye Maarif Vakfı. Kriter, 7(70), 58-60.
  • Akgün, B., & Çelik, M. (2007). Küreselleşme Çağında Üçüncü Dünyayı Yeniden Okumak. Avrasya Etüdleri, 13(31-32), 39-73.
  • Akgün, B., & Çelik, M. (2022). Türkiye Maarif Vakfı: FETÖ ile Eğitim Yoluyla Yurt Dışında Mücadele. B. Duran, & C. D. Uzun, 15 Temmuz Sonrası Türkiye: Siyaset, Hukuk, Dış Politika, Güvenlik (s. 311-344). Ankara: SETA.
  • Akgün, B., & Özkan, M. (2020). Turkey’s entrance to international education: The case of Turkish Maarif Foundation. Insight Turkey, 22(1), 59-70.
  • Anadolu Ajans. (2021, Ocak 16). Pakistan’da kamu kurumu statüsü kazanan Türkiye Maarif Vakfı eğitim faaliyetlerine hız verecek. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/pakistanda-kamu-kurumu-statusu-kazanan-turkiye-maarif-vakfi-egitim-faaliyetlerine-hiz-verecek/2112073
  • Anadolu Ajans. (2022, Haziran 17). Türkiye Maarif Vakfı, 6 kıtadaki 428 eğitim kurumuyla uluslararası marka oldu. https://www.aa.com.tr/tr/egitim/turkiye-maarif-vakfi-6-kitadaki-428-egitim-kurumuyla-uluslararasi-marka-oldu/2615996#
  • Anadolu Ajans. (2023, Şubat 9). Çavuşoğlu, Taliban hükümetinin Dışişleri Bakan Vekili Muttaki ile görüştü. https://www.aa.com.tr/tr/gundem/cavusoglu-taliban-hukumetinin-disisleri-bakan-vekili-muttaki-ile-telefonda-gorustu/2497884
  • BSO. (2023, Ocak 8). British schools overseas: accredited schools inspection reports. https://www.gov.uk/government/publications/british-schools-overseas-inspection-reports/british-schools-overseas-accredited-schools-inspection-reports
  • CIEF. (2023, Ocak 8). Global Network of the Chinese International Education Foundation. https://cief.org.cn/qq
  • CIMEA-EU. (2022). Transnational Education in 4 Countries of the Adriatic Region: Regulation, Quality Assurance and Information Provision. http://www.adren.info/wp-content/uploads/2022/05/Pubblicazione-TNE.pdf
  • Çelik, M. (2021). Afganistan’daki ulus inşası projesinin yirminci yılında başarısızlıkla sonuçlanmasının nedenleri (2001-2021). Türkiye Günlüğü, (148), 139-145.
  • Çelik, M. (2022a). International Schools in the Context of Cultural Diplomacy: Actors and New Approaches. B. Akgün, & Y. Alpaydın, Education Policies in the 21st Century (s. 161-190). Singapore: Palgrave Macmillan.
  • Çelik, M. (2022b). Türkiye’nin Kültürel Diplomasisinde Uluslararası Eğitimin Rolü Nedir? B. Akgün, & M. Çelik, 50 Soruda Eğitimin Uluslararasılaşması ve Türkiye (s. 187-194). Ankara: Altınbaş Üniversitesi Yayınları.
  • Dışişleri Bakanlığı. (2021, Ocak 15). Sayın Bakanımızın Pakistan’ı ziyareti, 13-14 Ocak 2021. https://www.mfa.gov.tr/sayin-bakanimizin-pakistan-i-ziyareti-13-1-2021.tr.mfa
  • Gürcan, A. (2022). Türkiye Maarif Vakfı eğiitm modeli: Uluslararası Maarif Programı (IM) ve öğrenen profilinin amacı ve özellikleri nelerdir? B. Akgün, & M. Çelik, 50 Soruda Eğitimin Uluslararasılaşması ve Türkiye (s. 237-244). İstanbul: Altınbaş Üniversitesi Yayınları.
  • https://turkiyemaarif.org. (2022).
  • İletişim Başkanlığı. (2022). Türkiye. İstanbul: Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı Yayınları.
  • ISC Research. (2023, Ocak 14). Data on international schools. https://iscresearch.com/data/
  • Karagöz, A. (2022). Tükiye’deki Uluslararası Okulların Statüsü Nedir? B. Akgün, & M. Çelik, 50 Soruda Eğitimin Uluslararasılaşması ve Türkiye (s. 203-209). İstanbul: Altınbaş Üniversitesi Yayınları.
  • Karakuş, A. (2021, Şubat 22). Maarif Vakfı Başkanı Akgün Milliyet’e konuştu: Türkçe’ye inanılmaz bir ilgi var. https://www.milliyet.com.tr/yazarlar/abdullah-karakus/maarif-vakfi-baskani-akgun-milliyete-konustu-turkceye-inanilmaz-bir-ilgi-var-6437527
  • Kitaev, I. (1999). Private education in Sub-Saharan Africa. UNESCO. Paris: International Institute for Educational Planning/UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000117631/PDF/117631eng.pdf.multi
  • Mapendre, J. (2000). Track One and a Half Diplomacy and the Complementarity of Tracks. Culture of Peace Online Journal/COPOJ, 2(1), 66-81.
  • Marchetti, R. (2017). Partnerships in International Policy-Making: Civil Society and Public Institutions in European and Global Affairs. London: Palgrave Macmillan.
  • Resmî Gazete, 03.03.2021, S.3492. (2021, Şubat 4). 3/2/2021 tarihli ve 3492 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının Eki. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/02/20210204-13.pdf
  • Resmî Gazete, 25.05.2022, S.5611. (2022, Mayıs 26). 25/05/2022 tarihli ve 5611 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının Eki. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/05/20220526-16.pdf
  • Türkben, A. (2022). Türkiye Maarif Vakfı’nın Yurtdışındaki Eğitim Kurumlarının Kapsamı Nedir? B. Akgün, & M. Çelik, 50 Soruda Eğitimin Uluslararasılaşması ve Türkiye (s. 229-236). Ankara: Altınbaş Üniversitesi Yayınları.
  • TMF. (2019). Türkiye Maarif Vakfı 2016-2019 Özet Faaliyet Raporu. İstanbul: Türkiye Maarif Vakfı.
  • TMF. (2020). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğrtimi Programı. İstanbul: Türkiye Maarif Vakfı.
  • TMF. (2021a). Beşinci Yılında Türkiye Maarif Vakfı. İstanbul: Türkiye Maarif Vakfı.
  • TMF. (2021b). Uluslararası Maarif Programı: Çerçeve Belgesi. İstanbul: Türkiye Maarif Vakfı.
  • TMF. (2021c). Maarif Okul Öncesi Eğitim Programı. İstanbul: Türkiye Maarif Vakfı.
  • TMF. (2021d, Kasım 5). İstanbul Eğitim Zirvesi. https://turkiyemaarif.org/post/-turkiye-maarif-vakfi-baskani-prof-dr-birol-akgun-istanbul-egitim-zirvesinin-egitimin-temel-sorunlarinin-ve-yeni-yaklasimlarinin-tartisildigi-geleneksel-bir-uluslararasi-platform-olmasini-arzu-ediyoruz-2330?lang=tr
  • TMF. (2022a). "Prof. Dr. Birol AKGÜN: 2023 Hedefimiz BM üyesi ülkelerin en az yarısında okullar açmak". https://turkiyemaarif.org/post/-prof-dr-birol-akgun-2023-hedefimiz-bm-uyesi-ulkelerin-en-az-yarisinda-okul-acmak-2166?lang=tr
  • TMF. (2022b, Eylül 24). "Türk Kültürü ve Medeniyeti Ders Programı İçin Uzmanlar Maarif’te Buluştu". https://turkiyemaarif.org/post/7-turk-kulturu-ve-medeniyeti-ders-programi-icin-uzmanlar-maarifte-bulustu-2247?lang=tr
  • TMF. (2022c). Türk Kültürü ve Medeniyeti Dersi Öğretim Programı. İstanbul: Türkiye Maarif Vakfı.
  • TMF. (2022d). Türkiye Maarif Vakfı 2021 Faaliyet Raporu. İstanbul: Türkiye Maarif Vakfı.
  • TMF. (2022e). Türkiye Maarif Vakfı 2022 Aralık Eğitim Kurumları Raporu, (Kurum İçi Rapor), İstanbul: Türkiye Maarif Vakfı.
  • TMF. (2023a). Dünyada Türkiye Maarif Vakfı. https://turkiyemaarif.org/page/2018-DUNYADA-MAARIF-16
  • TMF. (2023b). “Maarif Yayınları”. https://turkiyemaarif.org/list/1580-YAYINLARIMIZ-242
  • UNCTAD. (2022, Kasım 1). UN list of least developed countries. https://unctad.org/topic/least-developed-countries/list
  • UNDP. (2021, Kasım 1). Human Development Index (HDI). https://hdr.undp.org/data-center/human-development-index#/indicies/HDI
  • ZfA. (2023, Ocak 8). Die Zentralstelle für das Auslandsschulwesen (ZfA). https://www.auslandsschulwesen.de/Webs/ZfA/DE/Die-ZfA/Ueber-uns/ueber-uns_node.html
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Metin Çelik 0000-0002-3514-7833

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 28 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelik, M. (2023). Flexibility and Advantages of Turkish Maarif Foundation in Global Education Market due to its Hybrid Structure. Adam Academy Journal of Social Sciences, 13(1), 127-150. https://doi.org/10.31679/adamakademi.1272091

images?q=tbn:ANd9GcTN-vWKCuoNo-WpljX6S59qN7Q5NGFxOd_U8Y5MPhMyM_LaIhk-tg

ADAM AKADEMİ'de yayınlanan tüm makaleler Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Bu lisans; yayınlanan tüm makaleleri, veri setlerini, grafik ve ekleri kaynak göstermek şartıyla veri madenciliği uygulamalarında, arama motorlarında, web sitelerinde, bloglarda ve diğer tüm platformlarda çoğaltma, paylaşma ve yayma hakkı tanır. Açık erişim disiplinler arası iletişimi kolaylaştıran, farklı disiplinlerin birbirleriyle çalışabilmesini teşvik eden bir yaklaşımdır.

ADAM AKADEMİ bu doğrultuda makalelerine daha çok erişim ve daha şeffaf bir değerlendirme süreci sunarak kendi alanına katma değer sağlamaktadır.